handdator

Visa fullständig version : Eksem och kolhydrater


BiTBoY
2006-05-09, 20:10
Jag har senaste året laborerat mycket med att dra ner på mängden kolhydrater i min kost. Från början var det baserat i att jag hade problem med magen och i princip enbart kunde dricka vassleshakes, men sen blev det mer genomtänkt laboration.
Jag märker helt klart att mitt eksem blir mycket bättre så fort jag håller mig långt borta från kolhydrater. Ju mindre destå bättre verkar det som, men man vill ju fungera som en tränande människa också, så helt utan vill jag inte vara. I dagsläget håller jag igång med en diet som bygger på huvudsakligen protein och omega3-tabletter kombinerat med proteinbars. Dessa bars är alla kolhydrater jag får i mig på vanliga dagar. Då fungerar allting bra. Eksemet läker ihop och inga problem uppstår.
Förra veckan blev jag bjuden på sushi och vips var problemen tillbaka. Utslag på hals och nacke dagen efter. I söndags åt jag en pizza (massor av deg) och ojoj - då blev problemen rejäla igen. Öppna sår och torrsprickor här och där. Otroligt jobbigt. Sån tur är går problemen tillbaka nästan lika fort som dom kommer bara jag anpassar kosten till min strikta diet igen. Protein och nyttiga fetter.

Finns det fler personer med liknande problem? Forskning kring detta? Jag har hittat lite forumposter här och där på nätet men de flesta av dessa är förespråkare för Atkins som påstår att allt blir bättre om man äter mindre kolhydrater och därför har dessa inte högst trovärdighet i mina ögon.

Tolkia
2006-05-09, 22:08
Prova att kolla PubMed eller någon facktidskrift (typ "allergy" eller något); det verkar som att det mesta som kommer upp på Google är crap (eller i alla fall högst ovetenskapligt). Det är inte så ovanligt att patienter med eksem anser att det påverkas av kosten, men det är sämre med "bevisen" tror jag.

Trance
2006-05-09, 23:15
Finns ju alltid scholar.google.com också.