handdator

Visa fullständig version : Räkna till vanliga aktiviteter till förbrukning?


Alexlindgren
2006-05-09, 19:48
Hej! Jo jag undrar, jag fick fram mitt BEE till att vara cirka 1750 kcal. Men om vi säger att jag går en dag i skolan, 6 timmar. Så kollar jag i caloriesperhour vad det förbränner.

Så tar jag bara 1750+724(6 timmars skola) + ev andra aktiviteter?

Så på en vanlig skoldag förbrukar jag cirka 2500 kcal? Om jag då inte inräknar vad jag gör efter skolan, men förutom att träna är det ju mest att jag sitter vid datorn, vilket inte kan förbruka så mycket.

Alexlindgren
2006-05-09, 19:52
Det motsvarar runt 1,4-1,5 i aktivitetsskalan. Stämmer det?

Sniggel
2006-05-09, 20:22
Sitta framför datorn förbränner mer än att vara sängliggandes dock.
Alltså måste du faktiskt räkna "sitta vid datorn" som en aktivitet, även om det inte förbränner mycket mer än att vara sängliggandes så är det trots allt en energikrävande aktivitet.

Räknar du inte in träningen?

I vilket fall, ALLT ska räknas in, datorsittande, tandborstning, glo på en vägg. Allting som du gör udner din vakna tid är aktiviteter som kräver energi, utöver din basala förbrukning

Alexlindgren
2006-05-09, 20:33
Men det låter så mycket, då skulle min dagliga förbrukning ligga på runt 3000 kcal, UTAN att jag tränar något.

OM, jag skulle räkna efter caloriesperhour, kanske ska köra med 1,2-2,0 principen. Men vad motsvarar en dag i skolan UTAN någon aktivitet under dagen?

Spannmål
2006-05-09, 20:49
En uppskattning som är så vansinnigt omfattande som den i harris&benedict-formelen är givetvis mindre exakt än caloriesperhour.

Promenerar du 6 timmar under en skoldag. Jag minns att det handlade om kanske 30 minuters promenad på min tid. Resten av tiden satt man och hade lektion. Och den förbrukningen är liksom med i dina 1750 kcal.

Sniggel
2006-05-09, 20:59
Resten av tiden satt man och hade lektion. Och den förbrukningen är liksom med i dina 1750 kcal.

Hade han suttit på lektion en hel dag (16 timmar?) hade han förbrukat mer än 1750 kcal, förutsatt att hans BEE är 1750.

Men det är svårt att veta sin förbrukning eftersom saker som "promenad", "sitta" innebär olika saker för olika personer.
Men om man nu ska räkna ut sin energiförbrukning så kan man ju försöka göra det så exakt som möjligt och inte glömma de små energiförbrukningarna (som inte blir så små när de pågår udner flera timmar).
Men när man gjort det och sen räknar på sitt intag av energi och märker om man går upp eller ner i vikt eller står stilla så kan man lättare ana om ens energiförbrukning var högre eller lägre än beräknat.

Men poängen jag egentligen var ute efter ;) var att det verkar som många underskattar sin förbrukning och undrar sen varför de inte går upp i vikt trots att de ligger på några 100 kcal plus (nu vet jag inte vad originalpostern är ute efter dock)

Cerberus
2006-05-09, 22:56
Ganska omöjligt att räkna ut EXAKT hur mkt energi man gör av med under en dag, alla aktiviteter räknas ju. Gå från köket, till toan till datorn osv..

Princy
2006-05-09, 23:12
Calories Per Hour räknar ju med basalförbrukningen i varje aktivitet, så lägger du till den i efterhand också får du en för hög siffra.

Det är nog enklare att välja en av metoderna. Antingen tar du Harris & Benedict-ekvationen och multiplicerar med din aktivitetsgrad, eller så räknar du in precis allt du gör på en dag på Calories Per Hour.

Alexlindgren
2006-05-10, 06:03
Okej. Tack för alla svar! Tror jag kör på 1,2-2,0 skalan.

MEN, hur mycket motsvarar en dag i skolan då?
Om 1,2 är en dag vid datorn, är då 1,3 en dag i skolan?