handdator

Visa fullständig version : ökad ämnesomsättning vid värme?


LisaB
2006-05-09, 15:17
Ja, precis som rubriken lyder: ökar ämnesomsättningen i värmebörjan. kroppen slipper ju själv värma upp sig :cool:

AlexGBG
2006-05-09, 15:58
Ja, precis som rubriken lyder: ökar ämnesomsättningen i värmebörjan. kroppen slipper ju själv värma upp sig :cool:

ökar? du menar kanske minskar? Jag är övertygad om att den minskar.mindre energi tas ju för att värma upp kroppen, alltså bör man inte behöva äta lika mycket.

Dajollee
2006-05-09, 16:02
ökar? du menar kanske minskar? Jag är övertygad om att den minskar.mindre energi tas ju för att värma upp kroppen, alltså bör man inte behöva äta lika mycket.

då ska jag flytta till nåt varmt land!

Scratch89
2006-05-09, 16:03
Jag är nästan säker på att jag har sett en gammal tråd om det här...

Scratch89
2006-05-09, 16:04
Som sagt: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45951

Bastubad höjer energiförbrukningen, i och med förhöjd kroppstemperatur. Varje grad kroppstemperaturen stiger över normaltemperatur ökar basalförbränningen med 13%. Ämnesomsättningen går på högvarv. Det gäller både vid feber och temperaturförhöjning genom t ex bastubad. 30 minuter i 80-gradig temperatur ökar rektaltemperaturen med 0.9 grader C. Den ökade energiförbrukningen varar bara så länge kroppstemperaturen är förhöjd.

Ref:

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3. Human thermoregulation in sauna.

Acta Physiol Scand. 1986 Sep;128(1):77-81. Cardiovascular and metabolic effects of repeated sauna bathing.

Ann Clin Res. 1988;20(4):262-6. How the sauna affects the endocrine system.

King Grub
2006-05-09, 16:07
I varmt klimat ökar människans energibehov.

These increased requirements are probably due to the increased heat load imposed on the body by solar radiation and the extreme heat. The increased requirements, in all likelihood, are a combination of increased action by blood in heat transport, increased action of the sweat glands, increased calorie loss due to sweat vaporization, plus the increase in metabolic rate due to the elevation in body temperature. It has been calculated that a degree centigrade rise in environmental temperature over 25° C is equivalent to 105 Cal., or 1.4 cal/kg of body weight/deg.C.

United Nations Assessment of the Report of the Second Committe On Calorie Requirements, Food and Agriculture Organization of the United Nations

King Grub
2006-05-09, 16:07
Som sagt: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45951

Bastuvärme är inte normal inom- eller utomhusvärme, och feber inget normaltillstånd...

AlexGBG
2006-05-09, 16:09
I varmt klimat ökar människans energibehov.



United Nations Assessment of the Report of the Second Committe On Calorie Requirements, Food and Agriculture Organization of the United Nations


åfan.

men gäller det genom hela intervallet från -60grader C till + 50grader C?

tycker att vid -60grader C borde det gå åt en hel del mer energi jämfört med 0grader C

Scratch89
2006-05-09, 16:16
Bastuvärme är inte normal inom- eller utomhusvärme, och feber inget normaltillstånd...
Spelar det någon roll om det värmen kommer från bastu eller solen?
(Om det är samma temperatur)

King Grub
2006-05-09, 16:18
Spelar det någon roll om det värmen kommer från bastu eller solen?
(Om det är samma temperatur)

Bor du i Death Valley?

King Grub
2006-05-09, 16:19
åfan.

men gäller det genom hela intervallet från -60grader C till + 50grader C?

tycker att vid -60grader C borde det gå åt en hel del mer energi jämfört med 0grader C

The data suggest that the energy requirements of men living and working in a cold environment are not increased, provided the men are adequately clothed, except for the 2-5 per cent increase in metabolic rate due to the 'hobbling' effect of the heavy clothing. It is felt that the energy requirements, as in a temperate environment, are primarily a function of body weight.

Samma ref som ovan.

Går du däremot naken och huttrar i kylan så ökar energiförbrukningen.

Scratch89
2006-05-09, 16:21
Bor du i Death Valley?
:D
Menar rent hypotetiskt nu.

AlexGBG
2006-05-09, 16:21
Går du däremot naken och huttrar i kylan så ökar energiförbrukningen.

okay.

på tal om detta nu, om man klär sig alldeles för lätt så borde väl åxå förbränningen öka efter en viss tid. (typ en vecka).

iaf, tycker jag det när man har varit ute på t.ex. fjällvandring och kommer inomhus så blir man väldigt varm av det. har detta att göra med förhöjd förbränning från allt gående eller är det för att man har varnt sig med en svalare temperatur?

Scratch89
2006-05-09, 16:22
okay.

på tal om detta nu, om man klär sig alldeles för lätt så borde väl åxå förbränningen öka efter en viss tid. (typ en vecka).

iaf, tycker jag det när man har varit ute på t.ex. fjällvandring och kommer inomhus så blir man väldigt varm av det. har detta att göra med förhöjd förbränning från allt gående eller är det för att man har varnt sig med en svalare temperatur?
Det har med absorberande och emitterande strålning från omgivningen att göra.
(Om jag inte är helt fel ute)

King Grub
2006-05-09, 16:23
J Appl Physiol. 2002 Jul;93(1):77-84. Effect of cold exposure on fuel utilization in humans: plasma glucose, muscle glycogen, and lipids. (http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/1/77)

AlexGBG
2006-05-09, 16:24
Det har med absorberande och emitterande strålning från omgivningen att göra.
(Om jag inte är helt fel ute)

det kan ju stämma. strålningen ut mot en sval natthimmel är ju ganska stor när man räknar på hus iaf.

machine gun
2006-06-11, 21:04
Måste bara fråga.. När jag jobbar har jag en väldig massa kläder på mig i form av skyddsväst + ytterligare 3 lager på överkroppen samt långbyxor. Detta är obligatoriskt även nu i sommarvärmen trots att det ofta är runt 25 grader varmt. Ökar förbränningen även av detta? Jag förstår ju att man förlorar en himla massa vätska, då undertröjan är plaskblöt när man tar av sig utrustningen ;) Har dock aldrig tänkt på att det skulle kunna påverka ämnesomsättningen i annan grad. Bör äta mer nu när det är varmt än motsvarande dagar på vintern eller är skillnaden högst marginell?

Nitrometan
2006-06-12, 12:11
Ja, du gör av med mer energi när kroppen blir varm. Se tidigare i tråden.

maxz
2006-06-12, 12:52
okay.

på tal om detta nu, om man klär sig alldeles för lätt så borde väl åxå förbränningen öka efter en viss tid. (typ en vecka).

iaf, tycker jag det när man har varit ute på t.ex. fjällvandring och kommer inomhus så blir man väldigt varm av det. har detta att göra med förhöjd förbränning från allt gående eller är det för att man har varnt sig med en svalare temperatur?

du tänker alltså springa runt lättklädd för att gå ner mer i vikt?

ingen vacker syn direkt om man får syn på dig här utanför..springandes..i string-kalsoner..

machine gun
2006-06-12, 15:09
Ja, du gör av med mer energi när kroppen blir varm. Se tidigare i tråden.

Jo, men det jag undrade var med ungefär hur mkt ämnesomsättningen kan tänkas öka? Dvs, om det kräver mer mat eller om vi snackar högst marginell ökning av energibehovet.