Visa fullständig version : Att äta SMIDIGT ?
Hej!
Jag är kille och 20 år gammal. Jag har tränat ganska seriöst i ett år snart, dock med down-perioder ibland.
Problemet är att jag är väldigt smal, 74kg 190cm. Jag har dessutom väldigt lite kroppsfett, vilket gör att jag ser ännu smalare ut.
Jag vill alltså gå upp i vikt, genom att öka i muskelmassa, inte fett.
Jag har läst och spekulerat en del i vad man ska äta osv, och börjar förstå vad som rä bra/dåligt. Dock så hittar jag ingen information om vad som är ENKELT och SMIDIGT att äta.
När man ska äta över 3500kcal varje dag, så är det riktigt riktigt jobbigt och tråkigt att äta macka hela tiden. Det är också väldigt jobbigt att stå och laga middag halva dagen.
Hur ska jag göra? Vad gör ni andra? Är det ingen som bryr sig om hur lång tid det tar att äta? ..... jag har andra saker att göra än att bara äta, äta, äta.
Jag hatar att äta.
Jag lagar alltid 2 portioner varje gång jag lagar...eller så massa matlådor.
keffat_liv
2006-05-09, 10:20
rör du dig mycket? Annars kan du ju vänta dig bli ordentligt fet om du ska äta 3500kcal på dag på en 74 kgs kropp.
Vesseldahl
2006-05-09, 10:29
Det är också väldigt jobbigt att stå och laga middag halva dagen.
Hur ska jag göra? Vad gör ni andra? Är det ingen som bryr sig om hur lång tid det tar att äta? ..... jag har andra saker att göra än att bara äta, äta, äta.
Jag hatar att äta.
Gör "storkok" och frys in.
Jag lagar till ett gäng portioner, fryser in. Utgår själv från den här http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151842572&s=1.
Det är inte svårt.
Jag är ingen mästerkock men har lärt mig att fixa egen ätbar mat, till en början var det tråkigt men det har ändrats med tiden.
Vad är det som hindrar dig från att sitta ner en stund och äta? Tar det 10 - 20 minuter?
Jag jag lagar middag brukar jag göra två portioner och äta den ena till lunchen dagen därpå. Då får jag två lagade mål om dagen men behöver bara laga mat en gång. :naughty:
Kan du inte knapra på nötter och torkar frukt mellan måltiderna istället för bara mackor? Det är ju ett jätte smidigt sätt att få i sig energi.
Cerberus
2006-05-09, 11:32
laga MASSA mat på en gång, gör massa matlådor. Jättenkelt, komplettera med proteindrinkar, mjölk, bröd osv.
Problemet är att jag är väldigt smal, 74kg 190cm. Jag har dessutom väldigt lite kroppsfett, vilket gör att jag ser ännu smalare ut.
Jag vill alltså gå upp i vikt, genom att öka i muskelmassa, inte fett.
Bestäm dig.
Du kan ligga kvar vid samma kroppsvikt/fetthalt och öka (Kanske) extremt långsamt i muskelmassa eller så börjar du äta för att öka i vikt och då får du muskler snabbare men med lite mer fett.
Om du vill äta mer så hitta din nollnivå dvs den mängd mat som gör att ligger still i kroppsvikt och sen äter du 500-1000 kcal mer än det i en månad och ser vad som händer. Sen justerar du kosten om det behövs.
Edit: Storkok och flytande föda är utmärkta sätt att lätt få i sig mer mat.
rör du dig mycket? Annars kan du ju vänta dig bli ordentligt fet om du ska äta 3500kcal på dag på en 74 kgs kropp.
Det verkar vara en helt normal siffra för mig, jag äter i snitt 3800 kcal/dygn och går inte upp i vikt på mina 75kg/191 cm.
Själv lägger jag 3-4 timmar om dagen på mat. Man får bestämma sig för vad som är viktigt här i livet.
3500 kcal varje dag är väl inte så mycket?
Jag tränar ungefär 5-6 ggr / veckan på gym, och cyklar även några mil i veckan numera.
Jag ökar iaf. inte i vikt som jag äter nu, eller möjligtvis väldigt väldigt långsamt. Sen kan det väl hända att jag inte alltid får i mig 3500kcal, men kanske 3000. Jag äter i stort sett alltid med max 3h mellan måltiderna.
Det som ni säger med att laga mycket mat och sedan frysa in eller lägga undan på annat vis, verkar vara väldigt bra. Jag ska nog börja med det.
Men även om jag fryser in så vill jag ju att det ska gå snabbt att äta sen... ex kött och potatis tar ganska lång tid att äta. Särskilt för mig, då jag äter långsamt. Har ni några tips på bra grejor som går snabbt att äta?
Vad för nötter ska man äta då? Finns det inget dåligt med att äta nötter varje dag?
Flytande föda gillar jag. Det är väldigt smidigt. Men finns det något flytande som är rikt på calorier och dessutom är långsamt ?
Torkad frukt? Det är ju massa socker? ...
Det är egetligen inget som hindrar mig ifrån att äta, men jag tycker de tär tråkigt att äta sammanlagt flera timmar varje dag.
keffat_liv
2006-05-09, 14:43
Det verkar vara en helt normal siffra för mig, jag äter i snitt 3800 kcal/dygn och går inte upp i vikt på mina 75kg/191 cm.
Själv lägger jag 3-4 timmar om dagen på mat. Man får bestämma sig för vad som är viktigt här i livet.
jag väger 90 och jag går upp i vikt av att ligga över 3200.
keffat_liv
2006-05-09, 14:45
3500 kcal varje dag är väl inte så mycket?
Jag tränar ungefär 5-6 ggr / veckan på gym, och cyklar även några mil i veckan numera.
Jag ökar iaf. inte i vikt som jag äter nu, eller möjligtvis väldigt väldigt långsamt. Sen kan det väl hända att jag inte alltid får i mig 3500kcal, men kanske 3000. Jag äter i stort sett alltid med max 3h mellan måltiderna.
.
Det är stor skillnad på fettinlagrinen på ett överskott på 100kcal och 500kcal. Går du upp lite när du ligger på 3000 så kan vi ju dra slutsatsen att du ligger på x kcal överskott. Ska du sen öka med 500 till så ligger du minst på ett kcal överskott på 500. Och det kommer du lagra in en del fett på. Och eftersomd u inte ville bli fet...
Kanske för någon som ligger framför datorn hela dagarna.
keffat_liv
2006-05-09, 14:49
Kanske för någon som ligger framför datorn hela dagarna.
ja? Därför jag fråga om han rörde sig mycket:) Jag rör mig iofs inte mer än till skolan och hem igen en vardag. Och sen till träningen. Har inte tid med mer, och har egentligen inte tid med träning.
ja? Därför jag fråga om han rörde sig mycket:) Jag rör mig iofs inte mer än till skolan och hem igen en vardag. Och sen till träningen. Har inte tid med mer, och har egentligen inte tid med träning.
Du rör dig bara till och från skolan men har ändå ingen tid? Vad gör du om dagarna pojk? Själv svälter jag som en liten hund på 3500kcal om dagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.