handdator

Visa fullständig version : Mjölk efter tränig...

King Grub
2006-05-09, 09:59
Mjölk är ett fullgott alternativ för att stimulera proteinsyntesen efter styrketräning, och fetmjölk är bäst. I alla fall vad gäller upptag av aminosyror, om än kanske inte uppbyggnad av muskler.

Previous studies have examined the response of muscle protein to resistance exercise and nutrient ingestion. Net muscle protein synthesis results from the combination of resistance exercise and amino acid intake. No study has examined the response of muscle protein to ingestion of protein in the context of a food. This study was designed to determine the response of net muscle protein balance following resistance exercise to ingestion of nutrients as components of milk.

Three groups of volunteers ingested one of three milk drinks each: 237 g of fat-free milk (FM), 237 g of whole milk (WM), and 393 g of fat-free milk isocaloric with the WM (IM). Milk was ingested 1 h following a leg resistance exercise routine. Net muscle protein balance was determined by measuring amino acid balance across the leg.

Arterial concentrations of representative amino acids increased in response to milk ingestion. Threonine balance and phenylalanine balance were both > 0 following milk ingestion. Net amino acid uptake for threonine was 2.8-fold greater (P < 0.05) for WM than for FM. Mean uptake of phenylalanine was 80 and 85% greater for WM and IM, respectively, than for FM, but not statistically different. Threonine uptake relative to ingested was significantly (P < 0.05) higher for WM (21 +/- 6%) than FM (11 +/- 5%), but not IM (12 +/- 3%). Mean phenylalanine uptake/ingested also was greatest for WM, but not significantly.

Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis.

Kevin Tipton, Robert Wolfe; Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74. Milk Ingestion Stimulates Net Muscle Protein Synthesis following Resistance Exercise.

jwzrd
2006-05-09, 10:00
HAHAHA, och snart rasar kolozzeum; men ffs JEELP, fett nära treningen? Omgwtfbbq?

Snake
2006-05-09, 10:01
K.I.S.S.

Cerberus
2006-05-09, 10:02
oj intressant! En liter 3% mjölk som efterdrink när man ska bygga då?

Wider
2006-05-09, 10:03
Helt underbart att läsa med tanke på att jag alltid dricker mjölk efter ha tränat hemma :D

cactus
2006-05-09, 10:12
Fet mjölk ?!

Det är väl inte bra ...

King Grub
2006-05-09, 10:24
Fet mjölk ?!

Det är väl inte bra ...

Jo. Feta mjölkprodukter skyddar dessutom mot cancer.

These prospective data suggest that high intakes of high-fat dairy foods and CLA may reduce the risk of colorectal cancer.

Am J Clin Nutr. 2005 Oct;82(4):894-900.

pragmatist
2006-05-09, 10:25
Hm, undersökningen verkar inte uttala sig om vad som är "fullgott" och inte utan handlar om fettets roll. Vilket ju i och för sig är intressant. Kan det ha något med det mättade fettets effekt på testosteronet att göra tro?

King Grub
2006-05-09, 10:26
Hm, undersökningen verkar inte uttala sig om vad som är "fullgott" och inte utan handlar om fettets roll.

Vad säger "whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis" då?

nihe
2006-05-09, 10:27
Med det faktumet att feta mjölkprodukter innehåller dåligt fett kvarstår?

Kebab-Arne
2006-05-09, 10:30
Feta mjölkprodukter skyddar mot cancer medan högt kalcium intag ger prostata cancer?

King Grub
2006-05-09, 10:33
Med det faktumet att feta mjölkprodukter innehåller dåligt fett kvarstår?

Mättat fett är inte "dåligt" fett i sig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16018792&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

King Grub
2006-05-09, 10:33
Feta mjölkprodukter skyddar mot cancer medan högt kalcium intag ger prostata cancer?

Olika typer av cancer. Skydd mot gastrointestinala cancerformer, men ökad risk för prostata/äggstockscancer.

keffat_liv
2006-05-09, 10:34
Mjölk är ett fullgott alternativ för att stimulera proteinsyntesen efter styrketräning, och fetmjölk är bäst. :cheers:

Kevin Tipton, Robert Wolfe; Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74. Milk Ingestion Stimulates Net Muscle Protein Synthesis following Resistance Exercise.

nice:) 1 glas mjölk efter träningen timme 1 och 3 har jag kört på ett bra tag nu:) blir dock att ändra från lättmjölk till fetmjölk nu:)

thomast
2006-05-09, 10:52
En liter 3% mjölk som efterdrink när man ska bygga då?

Hej mardrömstoabesök.

(Laktosintolerant):MrT:

King Grub
2006-05-09, 10:57
Nu har jag läst fullängdsstudien också.

Det verkar som om aminosyrorna i standardmjölk, fet mjölk, används bättre i proteinsyntesen.

Finally, the total amino acid uptake was similar for WM and IM, yet WM seemed to have greater utilization of amino acids for net muscle protein synthesis despite there being little differences in their baseline values.

Och det verkar som om allt protein som tas upp i muskulaturen byggs in direkt som nytt muskelprotein.

Thus, the majority of the leg amino acid uptake following resistance exercise likely is due to muscle. Because phenylalanine and threonine are not oxidized in muscle, the uptake of these amino acids by the leg can result only from their use for protein synthesis. Further, there was no expansion of the muscle intracellular phenylalanine pool, indicating that all phenylalanine taken up over the 4 h of sampling was utilized for muscle protein synthesis. In previous studies, intracellular phenylalanine concentration was representative of the response of other amino acids at the end of the sampling period.

Mjölkintaget har en positiv effekt på proteinbalansen både genom ökad anabolism och minskad muskelnedbrytning.

Thus,it is not difficult to accept that net muscle protein synthesis resulting from ingestion of milk following resistance exercise stems from both increased muscle protein synthesis and decreased muscle protein breakdown.

Slutsats:

From a practical standpoint, these results suggest that milk would be suitable for ingestion during recovery from exercise and provides an alternative to supplements.

timoat
2006-05-09, 10:58
Vad säger "whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis" då?

Det står inte "whole milk increases...." utan "whole milk MAY have increased..." man kan ju inte hoppa på varenda studie som KANSKE stämmer. Låter som en typisk 180 grades undersökning. Mer anslag vill de ha!

jwzrd
2006-05-09, 11:00
Det står inte "whole milk increases...." utan "whole milk MAY have increased..." man kan ju inte hoppa på varenda studie som KANSKE stämmer. Låter som en typisk 180 grades undersökning. Mer anslag vill de ha!

Det som verkligen hörs är bristande engelskakunskaper från dig. När man skriver studierapporter så använder man alltid ett korrekt språk för att texten inte ska påstå saker man inte har belägg för studieresultatmässigt.

Komiken i tråden är stor för övrigt. Jag ser framför mig hur hela räkmaffian slänger sitt vasslepulver, sin kvarg och sin minimjölk och springer till mamma för att få låna stålar till fetmjölk :)

King Grub
2006-05-09, 11:01

Lär dig grunderna om hur man formulerar sig inom den vetenskapliga världen innan du yttrar dig.

Cerberus
2006-05-09, 11:09
fan vad coolt :D vågar inte på mig fetmjölken än dock..

Snake
2006-05-09, 11:25
Komiken i tråden är stor för övrigt. Jag ser framför mig hur hela räkmaffian slänger sitt vasslepulver, sin kvarg och sin minimjölk och springer till mamma för att få låna stålar till fetmjölk :)

Jag har hela tiden ställt mig frågan om alla dessa småtrimningar verkligen gör någon skillnad i slutändan. Jag tror inte det gör det iaf., det enda man gör är att k*ulla skallen till fördärv istället för att koncentrera sig på det viktiga - träningen. Givetvis måste man hålla en bra kost, men att räkna på att få i sig x antal gram EAA hit å dig känns overkill.

Jag tror att ju längre man tränat desto mindre struntar man i småsaker och ser till helheten istället. Insikten man fått under åren HUR man ska träna för att få ett någorlunda bra resultat är det som gäller istället för att sitta hemma och dricka 36.9 cl fetmjölk.

Jay-Z
2006-05-09, 11:38
Woho. Ica Maxi har storköpspris på röd mjölk.

Princy
2006-05-09, 11:41
Gäller detta även innan styrketräning, eller är det annorlunda då?

King Grub
2006-05-09, 11:51
Studien gäller intag 1 h efter träning, och det nämns klart och tydligt att saken aldrig har studerats tidigare.

timoat
2006-05-09, 11:59
Lär dig grunderna om hur man formulerar sig inom den vetenskapliga världen innan du yttrar dig.

Jo du jag får väl yttra mig hur mycket jag vill? Thats what the forums are for, eller hur?

På samma sätt som man som lusläsande facktermsöversitttare som spenderar dagarna med en pleflora av artiklar som KANSKE stämmer för att sen publicera dem som fakta, bara föra att i nästa stund publicera en som motsäger den första? Det får man också göra. Man kan även göra detta utan att gå till personangrepp för att få den andra parten att känna sig dum för att de inte besitter "grunderna i vetenskapliga formuleringar"?

King Grub
2006-05-09, 12:04
Innan man förkastar något och anklagar Tipton och Wolfe för att fika efter anslag i stället för att försöka förmedla fakta på ett korrekt sätt är det rekommendabelt att man vet vad man pratar om, och inte just vad gäller studiens faktamässiga innehåll, annars är det kanske risk för att ens okunnighet, som du säger, får en att känna sig dum (dina ord) i efterhand. :)

Det finns inga seriösa forskare som i en studie skriver, "så här är det, pang". Man använder, i alla påståenden man gör, "may", "might" och liknande, oavsett hur säkra resultaten är. I en vetenskapligt seriös studie använder man, som jwzrd säger, ett i sammanhanget korrekt språkbruk. Det språkbruk du tydligen vill ha för att kunna acceptera texten, får du leta efter i populärpressen.

keffat_liv
2006-05-09, 12:06
Grub är det skillnade på aminosyrorna i lättmjölk och fetmjölk? Ananrs funkar ju lättmjölk lika bra på den punkten, fast man missar det positiva med fettet.

King Grub
2006-05-09, 12:07
Grub är det skillnade på aminosyrorna i lättmjölk och fetmjölk?

Inte i sig, men tydligen på hur dom används i proteinsyntesen beroende på om dom intas i form av avfettad mjölk eller inte.

keffat_liv
2006-05-09, 12:11
Inte i sig, men tydligen på hur dom används i proteinsyntesen beroende på om dom intas i form av avfettad mjölk eller inte.

okej. Du skrev att det verkar som allting byggdes in som muskelprotein. Hur mycket byggs in i vanliga fall då?

Slartibartfast
2006-05-09, 12:13
Mjölk har väl aldrig inte varit ett bra alternativ efter träningen?

keffat_liv
2006-05-09, 12:15

fett har

timoat
2006-05-09, 12:16
Innan man förkastar något och anklagar Tipton och Wolfe för att fika efter anslag i stället för att försöka förmedla fakta på ett korrekt sätt är det rekommendabelt att man vet vad man pratar om, och inte just vad gäller studiens faktamässiga innehåll, annars är det kanske risk för att ens okunnighet, som du säger, får en att känna sig dum (dina ord) i efterhand. :)

Det finns inga seriösa forskare som i en studie skriver, "så här är det, pang". Man använder, i alla påståenden man gör, "may", "might" och liknande, oavsett hur säkra resultaten är. I en vetenskapligt seriös studie använder man, som jwzrd säger, ett i sammanhanget korrekt språkbruk. Det språkbruk du tydligen vill ha för att kunna acceptera texten, får du leta efter i populärpressen.

Bristande engelskakunskaper har jag nog inte, eftersom jag ÄR britt. Givetvis förstår jag att man måste använda sig av "luddifierande" termer i forskningsrapporter, jag uttryckte nog bara mitt missnöje med att hela tiden bli dragen i olika riktingar av den uppsjö av forskarrappoter som konstant motsäger den föregående.
På ett klumpigt sätt som tydligen hårdanklagade stackars Tiptone och Wolfe för att fiska efter forskningsanslag. Tydligen är det välkänt att de gör det for the good of man och på sin fritid, utan ersättning. Men de figurerar ju som sagt inte i populärpressen, så jag har aldrig hört talas om dem.

jwzrd
2006-05-09, 12:18

Jag tycker mig ha hört mycket om hur dåligt det är att äta fett efter träningen eftersom det berömda näringsfönstret skulle göra att kroppen då lagrade in fett.

Timoat> Det du säger om att King Grub presenterar saker som fakta är intressant. Saken är den att fakta alltid har en "ägare" eller tillhandahållare om du så vill. Någon påstår ju att en given sak fungerar eller förhåller sig på ett visst sätt. Just det påståendet är synonymt med fakta i det här sammanhanget. Hur pass säkert/trovärdet detsamma är beror t ex på hur pass grundligt och noggrant studien gjorts, kanske tom vilka som gjort den, hur slutsatserna av studieresultatet formuleras, vilka andra studier som refererar till den respektive vilka studier den i sin tur refererar till.

Jay-Z
2006-05-09, 12:21
Jag tycker mig ha hört mycket om hur dåligt det är att äta fett efter träningen eftersom det berömda näringsfönstret skulle göra att kroppen då lagrade in fett.

Har för mig att det har att göra med magsäckstömningen saktas ned av fett.

Slartibartfast
2006-05-09, 12:22
Bristande engelskakunskaper har jag nog inte, eftersom jag ÄR britt. Givetvis förstår jag att man måste använda sig av "luddifierande" termer i forskningsrapporter, jag uttryckte nog bara mitt missnöje med att hela tiden bli dragen i olika riktingar av den uppsjö av forskarrappoter som konstant motsäger den föregående.
På ett klumpigt sätt som tydligen hårdanklagade stackars Tiptone och Wolfe för att fiska efter forskningsanslag. Tydligen är det välkänt att de gör det for the good of man och på sin fritid, utan ersättning. Men de figurerar ju som sagt inte i populärpressen, så jag har aldrig hört talas om dem.

Du kan ju låta bli att dras åt olika riktningar genom att inte bry dig så mycket i nya rapporter. Jag har försökt sluta läsa allt nytt hypat. Sen när några år har gått och det visar sig vara ett hållbart koncept kan man anamma det. Skit i trenderna, som du säger så kommer Grub antagligen med en rapport om några månader som totalt motsäger det som är optimalt nu.

jwzrd
2006-05-09, 12:27
Har för mig att det har att göra med magsäckstömningen saktas ned av fett.

Det är nyare "kunskap", jag pratar om fettinlagring. Möjligt att det är/var kolhydrater och fett man inte vill kombinera.

King Grub
2006-05-09, 12:51
jag uttryckte nog bara mitt missnöje med att hela tiden bli dragen i olika riktingar av den uppsjö av forskarrappoter som konstant motsäger den föregående.

Den här motsäger ingenting.

Det är första gången effekten av mat (om än flytande) på proteinsyntesen i samband med styrketräning undersöks. Den första studien på en sak kan inte motsäga något som inte har studerats tidigare.

Princy
2006-05-09, 12:51
Studien gäller intag 1 h efter träning, och det nämns klart och tydligt att saken aldrig har studerats tidigare.

Okej, sorry, jag hade inte läst igenom det så noga. :em:

Fullängsstudien finns inte officiellt på internet än va?

Clyde
2006-05-09, 13:03

*cry* Hahahahaha.....

mangs
2006-05-09, 13:11
:laugh: :laugh:

Detta är Kolozzeum-humor på hög nivå.

Det värsta är nog att Jwzrd har rätt. Inte det faktum att han har rätt utan det faktum att många kommer skippa träningsdrinkarna för att hälla i sig fetmjölk.

Varför då inte bara gå över till att dricka 40%ig grädde. Det har jag förespråkat länge. :thumbup:

Som jag tjatat om tidigare, se till att träna hårt och få i er mat, gärna i samband med träningen som innehåller protein och kolhydrater så kommer resultatet bli bra.

Skillnaderna är marginella om ni häller i er det ena vasslet eller det andra.

Konstigt att denna undersökninga av "Topsy und Wolf" ;) är det första i sitt slag då mjölk är en synnerligen vanlig dryck och något som man sedan barnsben förknippat med en hälsodryck för att bli stor och stark.

Har inte läst igenom allt men skulle fet mjölk vara bättre än en drink bestående av vassle och dextropur eller bara likvärdig?

Sniggel
2006-05-09, 13:11
Haha, nu har jag en anledning att dricka standardmjölk istället för lättmjölk :) (så länge jag inte blir tjock)

Förresten, är det nån som läst den lite roliga metoden att bli stor vid namn "Squat and Milk"?

Den gick ut på att dricka stora mängder (tror det var flera liter om dagen) mjölk och köra mycket knäböj :)

Nu är det kanske inte bra att dricka så mycket mjölk av andra anledningar ;)

Ola Wallengren
2006-05-09, 14:16
Jag vet inte riktigt hur de räknar fram proteinsyntesen i denna studien men jag tror att de utgår i från värdena precis innan de dricker mjölken, och de kalla detta "baseline". Eftersom de tränande då var i nedbrytande fas belv det en stor anabol effekt förhållandevis men de kom kanppt i positiv fenylalaninbalans mer än i 20-30min och uppyggnaden var mycket liten. Under hela mätperioden var de i kraftigt negativ balans, så det handlade inte om att bygga muskler här utan att minska nedbrytningen.
Mest uppbyggande effekt fick de av minimjölken.

Bifogar en jämförelse med 20g vassle och kasien också, att jämföra med mjölken

keffat_liv
2006-05-09, 14:18
Jag vet inte riktigt hur de räknar fram proteinsyntesen i denna studien men jag tror att de utgår i från värdena precis innan de dricker mjölken, och de kalla detta "baseline". Eftersom de tränande då var i nedbrytande fas belv det en stor anabol effekt förhållandevis men de kom kanppt i positiv fenylalaninbalans mer än i 20-30min och uppyggnaden var mycket liten. Under hela mätperioden var de i kraftigt negativ balans, så det handlade inte om att bygga muskler här utan att minska nedbrytningen.
Mest uppbyggande effekt fick de av minimjölken.

Bifogar en jämförelse med 20g vassle och kasien också, att jämföra med mjölken

wtf? så det är minimjölk som gäller? :)

King Grub
2006-05-09, 14:31
Aminosyreupptaget var större efter intag av fetmjölken, om än statistiskt insignifikant.

pragmatist
2006-05-09, 14:32

Att fettet i standardmjölk förbättrar proteinsyntesen jämfört med fettreducerad mjölk. Det säger väl inte nödvändigtvis något om huruvida mjölk är ett fullgott alternativ - alternativ till vad kan man undra? Undersökningen handlar ju om effekten av olika sorters mjölk och inte alternativ till mjölk.

King Grub
2006-05-09, 14:34
Att fettet i standardmjölk förbättrar proteinsyntesen jämfört med fettreducerad mjölk.

"The uptake of threonine relative to the amount ingested was greatest for
WM. A similar trend was noted for phenylalanine. These data suggest that some property of WM enhanced the amount of threonine, and possibly phenylalanine, utilized for muscle protein synthesis. If true, it is not clear which property of WM was responsible for increased utilization."

alternativ till vad kan man undra?

"From a practical standpoint, these results suggest that milk would be suitable for ingestion during recovery from exercise and provides an alternative to supplements."

pragmatist
2006-05-09, 14:42
"From a practical standpoint, these results suggest that milk would be suitable for ingestion during recovery from exercise and provides an alternative to supplements."

Ja just det, men studien i sig jämför ju faktiskt inte mjölk och andra alternativ utan antyder bara att en sådan möjlighet finns. Det skulle ju bli en myckt intressant studie i och för sig.

Purren
2006-05-10, 14:04
Jag är lite nyfiken på om de gett några ordentliga siffror, t.ex, hur står ett glas mjölk sig mot ett vassleprotein tillskott?

RajtanTajtan
2006-05-10, 14:09
Jag är lite nyfiken på om de gett några ordentliga siffror, t.ex, hur står ett glas mjölk sig mot ett vassleprotein tillskott?

Precis, det är DEN frågan som är av intresse, inte vilken mjölk som är bäst efter passet.

Yankeee
2006-05-10, 14:19
Blanda vassle med mjölk så slipper ni oroa er.

King Grub
2006-05-10, 14:27

Precis, det är DEN frågan som är av intresse, inte vilken mjölk som är bäst efter passet.

Ni har ju då verkligen inte läst tråden.

krilleh
2006-05-10, 15:27
Vågar man sig på fet mjölk även under deffen? Blir väldigt osäker här

jwzrd
2006-05-10, 15:33
Vågar man sig på fet mjölk även under deffen? Blir väldigt osäker här

Du är ny här eller förstår inte konceptet med energin in respektive energi ut?

Trance
2006-05-10, 15:41
Om fördelen med den feta mjölken var statistiskt insignifikant så betyder det väl att man inte kan säga att det finns en fördel med fet mjölk över smalare, eller tolkade jag det fel nu?

Men allihopa borde sluta jaga det optimala, få studier visar en praktiskt skillnad vad jag vet. Se det istället som en positiv sak att ni bara har ytterligare ett alternativ efter träningen, lite mjölk och en macka.

krilleh
2006-05-10, 15:41
Du är ny här eller förstår inte konceptet med energin in respektive energi ut?

Jo klart.. Men jag räknar inte allt jag får i mig utan kör på känsla och väger mig rätt ofta för att på så sätt ha en stabil nergång.

RajtanTajtan
2006-05-10, 15:44
Om fördelen med den feta mjölken var statistiskt insignifikant så betyder det väl att man inte kan säga att det finns en fördel med fet mjölk över smalare, eller tolkade jag det fel nu?

Men allihopa borde sluta jaga det optimala, få studier visar en praktiskt skillnad vad jag vet. Se det istället som en positiv sak att ni bara har ytterligare ett alternativ efter träningen, lite mjölk och en macka.

Läs vad Ola slriver, han har bra koll på det mesta och fäster inte så stor vikt vid nya rön med stora bokstäver. Gör han det, så finns det oftast en logisk förklaring till det.

GymTT
2006-05-10, 15:45
Jo klart.. Men jag räknar inte allt jag får i mig utan kör på känsla och väger mig rätt ofta för att på så sätt ha en stabil nergång.

"Fet" mjölk är väl ändå inte såå mkt kcal som du får det att låta?
Mvh

keffat_liv
2006-05-10, 15:45

Stabil nedgång får man väl i alla fall bäst om man har koll på energiintaget? Och ja, drick du mjölk, men ska du gå från lätt till fet så måste ju något annat plockas bort.

King Grub
2006-05-10, 16:14
När vi ändå talar om mjölk och återhämtning efter träning, konditionsträning den här gången:

Nine male, endurance-trained cyclists performed an interval workout followed by 4 h of recovery, and a subsequent endurance trial to exhaustion at 70% VO2max, on three separate days. Immediately following the first exercise bout and 2 h of recovery, subjects drank isovolumic amounts of chocolate milk, fluid replacement drink (FR), or carbohydrate replacement drink (CR), in a single-blind, randomized design. Carbohydrate content was equivalent for chocolate milk and CR. Time to exhaustion (TTE), average heart rate (HR), rating of perceived exertion (RPE), and total work (WT) for the endurance exercise were compared between trials. TTE and WT were significantly greater for chocolate milk and FR trials compared to CR trial. The results of this study suggest that chocolate milk is an effective recovery aid between two exhausting exercise bouts.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.

jwzrd
2006-05-10, 16:24
När vi ändå talar om mjölk och återhämtning efter träning, konditionsträning den här gången:

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.

Nej men vad är det för bunk du kommer med, är protein och fett bra för att återhämta sig? ;)

keffat_liv
2006-05-10, 16:39

mycket uppåt för mjölk nu! Inte nog med att det är grymt proteinrikt.

Trance
2006-05-10, 16:46
mycket uppåt för mjölk nu! Inte nog med att det är grymt proteinrikt.

caaaaancer, caaaancer!

keffat_liv
2006-05-10, 16:47
caaaaancer, caaaancer!

i know dude i know. Vad var det som skulle hämma cancer från kalcium? Vitamin b? (i teorin iaf) blir att få sig mkt av det då:)

Sniggel
2006-05-10, 17:50
"Fet" mjölk är väl ändå inte såå mkt kcal som du får det att låta?
Mvh

Standards 30g/liter vs minimjölks "nästan ingenting"/liter
skillnad:
30g fett = 270 kcal

Så ungefär 270 kcal extra från en liter standardmjölk i jämförelse med en "fettfri" mjölk

i know dude i know. Vad var det som skulle hämma cancer från kalcium? Vitamin b? (i teorin iaf) blir att få sig mkt av det då:)

Havregrynsgröt hämmar väl upptaget av kalcium? Och är dessutom nyttigt.

Sniggel
2006-05-10, 18:00
Hittade sidan jag pratade om :D

http://bulkingup.moonfruit.com/

En gallon (4½ liter?) mjölk varje dag tillsammans med de övriga råden för att gå upp i vikt, nog funkar det alltid...

Obs, jag postade bara länken för skojs skull. Ni får välja om ni ska ta det seriöst eller inte.

krilleh
2006-05-10, 21:18
Stabil nedgång får man väl i alla fall bäst om man har koll på energiintaget? Och ja, drick du mjölk, men ska du gå från lätt till fet så måste ju något annat plockas bort.

jaha? har jag sagt något annat? För de kan man väl ha en stabil nedgång även om man inte väger maten? Funkar bra för mig iaf

adis
2006-05-10, 21:21
OJ då vet man :D

Räcker med att det är någon läkare/doktor som skrivit

"Bla bla // James Richardsson"

Så tror grub på det ;P nee jag skojar bara.. men grub vart får du all din information ifrån... NYFIKEN :D

Zakath
2006-05-10, 21:53
Det jag verkligen skulle vilja se är en studie som jämför de långsiktiga resultaten på muskeltillväxt/styrka av före/efterträningsdrink jämfört med vanlig mat. Jag misstänker att skillnaderna skulle bli väldigt marginella, men man vet ju aldrig.
Har tappat mycket av min "tro" på diverse kostrelaterade saker i.o.m. GI:s fatala misslyckande.

Så länge man håller sig till grunderna, äter näringsrikt, oraffinerat och tillräckligt mycket så tror jag att man har sitt på det säkra vad det gäller hälsa och muskelbyggning.

krilleh
2006-05-10, 21:57
Det jag verkligen skulle vilja se är en studie som jämför de långsiktiga resultaten på muskeltillväxt/styrka av före/efterträningsdrink jämfört med vanlig mat. Jag misstänker att skillnaderna skulle bli väldigt marginella, men man vet ju aldrig.
Har tappat mycket av min "tro" på diverse kostrelaterade saker i.o.m. GI:s fatala misslyckande.

Så länge man håller sig till grunderna, äter näringsrikt, oraffinerat och tillräckligt mycket så tror jag att man har sitt på det säkra vad det gäller hälsa och muskelbyggning.

Det klart ;) Men man kan alltid bli optimalare och för dom som vill bli det är det ju underbart att Grub lägger fram sådana här rapporter på ett allmänt forum!

RajtanTajtan
2006-05-10, 22:00
Det klart ;) Men man kan alltid bli optimalare och för dom som vill bli det är det ju underbart att Grub lägger fram sådana här rapporter på ett allmänt forum!

Men observera att det framkommit rapporter som sedan blivit emotsagda och sågade. Grunderna kommer alltid att vara lika, men nya rön kan snabbt bytas ut mot ännu nyare som motsäger det som nyss var på tapeten.

mendezzz
2006-05-10, 22:02

Själv så tar man efterträningsdrinken just för att det är ett ganska smidigt sätt att få i sig energi efter träning. Jag tex tränar på jobbet och sen ska man dusha, byta om, ta sig hem och ställa sig och laga mat, vilket gör att jag inte kommer få i mig någonting på flera timmar. Då är en efterträningsdrink väldigt smidig.

Zakath
2006-05-10, 22:30
Själv så tar man efterträningsdrinken just för att det är ett ganska smidigt sätt att få i sig energi efter träning. Jag tex tränar på jobbet och sen ska man dusha, byta om, ta sig hem och ställa sig och laga mat, vilket gör att jag inte kommer få i mig någonting på flera timmar. Då är en efterträningsdrink väldigt smidig.

Håller absolut med, det är enkelt och lätt vilket i sig är anledning nog till att ta det :)

WheyProtein
2006-12-23, 20:00
Är det någon som kör på detta? Några nya rön?

Ska själv börja med det nu då proteinförrådet och pengarna börjat sina...

King Grub
2006-12-23, 20:23
Några nya rön?

Nä.

DavidN
2006-12-23, 20:40
men grub vart får du all din information ifrån... NYFIKEN :D

Skulle du få för dig att studera på universitet så hade du också haft tillgång till ny intressant information.

Slartibartfast
2006-12-24, 10:49
Ska själv börja med det nu då proteinförrådet och pengarna börjat sina...

Ja för mjölk är ju billigare är proteinpulver per gram protein. Inte.

WheyProtein
2006-12-24, 11:41
Ja för mjölk är ju billigare är proteinpulver per gram protein. Inte.

Har du kanske rätt i... vilka priser på mjölk resp protein räknar du med då?

Slartibartfast
2006-12-24, 11:52
Har du kanske rätt i... vilka priser på mjölk resp protein räknar du med då?

Om man jämför t.ex. Protec, som är närmast mjölk i sin vassle/kaseinfördelning så får du 5 g protein per krona från pulver och 4,1 g från mjölk. (om en liter mjölk kostar 8 kr. vet inte vad mjölk kostar i Sverige, men den kostar 0,8 € per liter i Finland)

Du får förståss en hel del andra näringsämnen från mjölk som man inte får från pulver, men också en hel del kalcium, som man inte ka överdosera på.

Bonnie
2007-02-08, 08:25
I dagens metro så heter "Träning och diet" artikeln "Ingen mjölk efter träning"
och summan av den är att man skall undvika alla mjölkbaserade produkter efter träning.
Men det roliga (tragiska) är att det inte står ett skit om vad man skall äta/dricka istället......

http://www.metro.se/se/misc/pdf/2007/02/08/SERIK_2007_02_08.pdf
(Sid 8)

Jay-Z
2007-02-08, 09:07
Den tönthjärnan driver ett företag som i sin shop säljer vassleprotein. :thumbup:

Bra att han inte gör bort sig totalt på det sättet.

Eddie Vedder
2007-02-08, 09:14
I dagens metro så heter "Träning och diet" artikeln "Ingen mjölk efter träning"
och summan av den är att man skall undvika alla mjölkbaserade produkter efter träning.
Men det roliga (tragiska) är att det inte står ett skit om vad man skall äta/dricka istället......

Tragiskt dåliga artiklar jag tycker att Jim Roslund skriver, va är slutsasten i den här artikeln? Jo, "en del personer är laktosintoleranta å dom bör inte dricka mjölk"...no shit.

Fan jag som alltid försvsrar Metro annars när de debatteras om hur jävla bedrövlig kvällspressen är. Men jag står fast vid att Metro är en helt okej nyhetstidning i övrigt.

Bonnie
2007-02-08, 09:31
Ja precis. Hela artikeln bygger på att det finns folk som är känsliga mot laktos och de bör ju naturligtvis undvika mjölkprodukter efter träning, men även före träning, till frukost, middag osv osv....
Men sedan att koppla ihop det hela med att skriva att mjölkprodukter bör undvikas helt och hållet efter träning för alla.
Det går lixom inte ihop, det är 2 olika diskussioner.

Tragiskt dåliga artiklar jag tycker att Jim Roslund skriver, va är slutsasten i den här artikeln? Jo, "en del personer är laktosintoleranta å dom bör inte dricka mjölk"...no shit.

Fan jag som alltid försvsrar Metro annars när de debatteras om hur jävla bedrövlig kvällspressen är. Men jag står fast vid att Metro är en helt okej nyhetstidning i övrigt.

Stab
2007-02-08, 11:02
ouff, nya rön igen. Inneligan droppar EEA-coctails mot mjölk-coctails

jedimind
2007-02-09, 17:48
asså, mjölkproteinet e väl bra, men 3%i mjölk ?? var fan e det sunda bondförnuftet, säg att man dricker 1 liter då...det är en ansenlig mängd skitfett, plus att kolhydraterna i mjölken e väl rätt långsamma (laktos) plus att den höga fetthalten gör dom ännu mer långsamma... och om jag inte missat nåt dom senast åren är det väl snabba kolhydrater som gäller efter träning. och lättupptagligt protein...(whey isolate etc) och mjölk e väl 80% kasein...

förrutom d så e d väl rätt lötet att lukta dött i käften och få 10 000 finnar.

King Grub
2007-02-09, 17:50
Kasein är likvärdigt med vassle efter styrketräning.

Eddie Vedder
2007-02-09, 17:54
asså, mjölkproteinet e väl bra, men 3%i mjölk ?? var fan e det sunda bondförnuftet, säg att man dricker 1 liter då...det är en ansenlig mängd skitfett, plus att kolhydraterna i mjölken e väl rätt långsamma (laktos) plus att den höga fetthalten gör dom ännu mer långsamma... och om jag inte missat nåt dom senast åren är det väl snabba kolhydrater som gäller efter träning. och lättupptagligt protein...(whey isolate etc) och mjölk e väl 80% kasein...

förrutom d så e d väl rätt lötet att lukta dött i käften och få 10 000 finnar.

Proteinet är mycke bra som sagt, fullvärdigt samt att mjölkproteinet ger ett högt insulinpåslag vilket är fördelaktigt för att minimera katabolism å så är mängden kolhydrat mer väsentlig än hur snabba dom är. Snabba kolhydrater är att föredra men 10gram maltodextrin är knappast bättre för återhämtningen än vad en portion fullkornspasta är.

Sen att kalla det för "skitfett" är en överdrift, fettet i mjölk är inte lika bra som fettet i fisk men det är ju inte så att det kommer skada kroppen. Det finns en överdriven rädsla för mättat fett, att nånting ska konsumeras mer sparsamt än nånting annat innebär inte att de måste undvikas som pesten.

jedimind
2007-02-09, 18:04
Kasein är likvärdigt med vassle efter styrketräning.

Är det verkligen så? Dom flesta förespråkar väl ett snabbt protein efter träning, och SEDAN en halvtimma efter kasein. Har läst igenom på eiselt om det dära som du säger men vet inte om jag tror på det.

King Grub
2007-02-09, 18:05
Du kan kontrollera själv i Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81: Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR.

jedimind
2007-02-09, 18:24
Proteinet är mycke bra som sagt, fullvärdigt samt att mjölkproteinet ger ett högt insulinpåslag vilket är fördelaktigt för att minimera katabolism å så är mängden kolhydrat mer väsentlig än hur snabba dom är. Snabba kolhydrater är att föredra men 10gram maltodextrin är knappast bättre för återhämtningen än vad en portion fullkornspasta är.

Sen att kalla det för "skitfett" är en överdrift, fettet i mjölk är inte lika bra som fettet i fisk men det är ju inte så att det kommer skada kroppen. Det finns en överdriven rädsla för mättat fett, att nånting ska konsumeras mer sparsamt än nånting annat innebär inte att de måste undvikas som pesten.

Vem äter 10 gram malto efter träning? sådana som tränat ögonlock kanske.
Vad jag läst är mjölkfett inte bra för hjärta och kärl. Om det finns bättre och godare alternativ, varför då slurka i sig massa äcklig fet mjölk?

Det handlar inte om överdriven "rädsla". Men det finns nyttigare alternativ, varför inte ta dem istället?

lite 1995 å hälla i sig mjölk efter träning när det finns bananer och blåbärs-whey =)

jedimind
2007-02-09, 18:25
Du kan kontrollera själv i Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81: Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR.

OK, ja det ska jag ta en titt på, men finns det inte minst lika många rapporter om att whey skulle vara mer fördelaktigt?

jedimind
2007-02-09, 18:28
hehe bananer är också lite 1995 kanske :)

Eddie Vedder
2007-02-09, 18:29
Vem äter 10 gram malto efter träning? sådana som tränat ögonlock kanske.
Vad jag läst är mjölkfett inte bra för hjärta och kärl. Om det finns bättre och godare alternativ, varför då slurka i sig massa äcklig fet mjölk?

Det handlar inte om överdriven "rädsla". Men det finns nyttigare alternativ, varför inte ta dem istället?

lite 1995 å hälla i sig mjölk efter träning när det finns bananer och blåbärs-whey =)

10 gram va givetvis bara en överdrift för å få fram budskapet att mängden kolhydrat är mer väsentlig än snabbheten.

Å ja de finns nyttigare alternativ men det är varken bra att få i sej för stor andel omättat fett lr för mycke mättat, det viktigaste är en balans. Ett skithögt intag av omega-6 är förmodligen skadligare än mjölkfett då omega-6 är en väldigt lättoxiderande fettsyra till skillnad från mättade fettsyror.

King Grub
2007-02-09, 18:34
OK, ja det ska jag ta en titt på, men finns det inte minst lika många rapporter om att whey skulle vara mer fördelaktigt?

Nej. Det finns inga andra studier som undersöker skillnaden på proteinbalansen vid intag av kasein eller vassle efter styrketräning.

Den här är gjord av världens främsta experter inom området styrketräning + protein/aminosyror, och det finns ingen anledning att tvivla på resultaten. Fenylalaninnivåerna i plasman stiger lika fort av kaseinintag som av vassleintag, när det handlar om efter styrketräning.

Ur studien:

jedimind
2007-02-09, 18:43
10 gram va givetvis bara en överdrift för å få fram budskapet att mängden kolhydrat är mer väsentlig än snabbheten.

Å ja de finns nyttigare alternativ men det är varken bra att få i sej för stor andel omättat fett lr för mycke mättat, det viktigaste är en balans. Ett skithögt intag av omega-6 är förmodligen skadligare än mjölkfett då omega-6 är en väldigt lättoxiderande fettsyra till skillnad från mättade fettsyror.

Jo jag förstår kontentan, dock innehåller en portion pasta mycket mer glukos än 10 gram malto...så det var lite missledande. du kunde sagt 100 gram pasta eller 60-65 gram malto..

Men om vi för över teorin i praktiken. Låt oss säga att du dricker en liter röd mjölk efter träningen. hur mycket fett får du i dig då? >30 gram?

du trycker ju aldrig i dig 30 gram omega-6 eller 3 på en hel dag? Om du nu inte har nån form av fetischim för det eller har gott om flis.

jedimind
2007-02-09, 18:50
Nej. Det finns inga andra studier som undersöker skillnaden på proteinbalansen vid intag av kasein eller vassle efter styrketräning.

Den här är gjord av världens främsta experter inom området styrketräning + protein/aminosyror, och det finns ingen anledning att tvivla på resultaten. Fenylalaninnivåerna i plasman stiger lika fort av kaseinintag som av vassleintag, när det handlar om efter styrketräning.

Ur studien:

Hmm intressant, får läsa igenom denna och se om jag blir frälst då! =)

King Grub
2007-02-09, 19:01
Det finns ingen anledning att välja kasein framför vassle. Ingen försöker "frälsa" någon. Vassle är inte sämre, men billigare. Poängen är att det är inte sämre med kasein heller. Och poängen med studien i originalinlägget är inte att göra reklam för Arla, utan helt enkelt visa att mjölk efter styrketräning resulterar i anabolism. Varken mer eller mindre.

Klein
2007-02-09, 19:24
Kanske är det A-vitaminet i fettet som ökar proteinanvändningen. Det är känt sedan länge att A-vitamin utgör en viktig komponent i proteinsyntesen.

Sverker
2007-02-09, 20:21
Hur ? Att retinol behövs för tillverkningen av glykoprotein är känt men tillverkning av muskelprotein som aktin och myosin ?

jedimind
2007-02-09, 20:39
Det finns ingen anledning att välja kasein framför vassle. Ingen försöker "frälsa" någon. Vassle är inte sämre, men billigare. Poängen är att det är inte sämre med kasein heller. Och poängen med studien i originalinlägget är inte att göra reklam för Arla, utan helt enkelt visa att mjölk efter styrketräning resulterar i anabolism. Varken mer eller mindre.

Ok...då förstår jag. Nu finns det ju ett antal mejerier men...

Hur kan kasein vara dyrare än vassle när det är dyrare att urvinna vassle?

Sverker
2007-02-09, 21:00
En kvalificerad gissning:
Större efterfrågan på hårdost, Keso och kvarg. Utbud och efterfrågan alltså.

Guddi
2007-02-09, 22:12

Fan jag som alltid försvsrar Metro annars när de debatteras om hur jävla bedrövlig kvällspressen är. Men jag står fast vid att Metro är en helt okej nyhetstidning i övrigt.Jag kan inte mer än hålla med. Hans artiklar är i stort sett alltid dåliga. Sen för någon vecka sen så stod det att han nu fått i uppdrag att skriva i friskis & svettis tidning med *screwy*

Håller med dig om det andra dock, metro är bra nyhetstidning annars. Slår alla de andra gratisalternativen med hästlängder.

skaparn
2007-02-10, 10:50
En kvalificerad gissning:

Jepp, men tänkt när hela världen (den icke laktosintoleranta då) inser hur gott det är med messmör. Då är det slut med billigt vassle.

Sverker
2007-02-10, 11:26
Om nu inte norrmänen kan lära oss att äta mesost. Hur ska vi lära världen att äta något så laxerande som messmör:D

Zakath
2007-02-10, 11:41
Anledningen att vassle är så billigt för oss är förmodligen eftersom bönder kan använda det som tillskott till sina djur, men de får köpa 25kgs säcker för en spottstyver istället (ej smaksatta såklart).

Sniggel
2007-02-10, 12:10
Jepp, men tänkt när hela världen (den icke laktosintoleranta då) inser hur gott det är med messmör. Då är det slut med billigt vassle.

Messmör ja :-) Gillade det när jag var yngre, men nu tycker jag det smakar blä :-/

Klein
2007-02-10, 12:29
Hur ? Att retinol behövs för tillverkningen av glykoprotein är känt men tillverkning av muskelprotein som aktin och myosin ?

Lite läsning:

http://www.westonaprice.org/men/vitaminabodybuilding.html

Capt
2007-02-10, 12:55
Anledningen att vassle är så billigt för oss är förmodligen eftersom bönder kan använda det som tillskott till sina djur, men de får köpa 25kgs säcker för en spottstyver istället (ej smaksatta såklart).

Så du menar att djuren ogillar jordgubbs whey eller?*screwy*

Sverker
2007-02-10, 14:39
Lite läsning:

http://www.westonaprice.org/men/vitaminabodybuilding.html

Vad säger den sidan ? Inte mycket om mäniskor. Första referensen i listan är den enda intressanta enligt mig:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Abstract&list_uids=12141930

...tveksamt så länge man inte har brist på retinol/retinsyra.

yahel
2007-02-11, 14:10
Brukar dricka 1,5 liter mjölk om dagen av bara farten för att jag tycker det är gott! Helt perfekt och blanda protein med också, framförallt jordgubb, snuskigt gott :D

Metal_boy_
2007-02-11, 15:03
Jag måste bara fråga om fett lagras i glykogendepåerna som kolhydrater gör?

Eddie Vedder
2007-02-11, 15:05
Jag måste bara fråga om fett lagras i glykogendepåerna som kolhydrater gör?

Ordet "glykogendepåer" är väl bara en benämmning på lagrade kolhydrater i muskelcellerna och i levern? Eller?:confused:

Metal_boy_
2007-02-11, 15:07
Ordet "glykogendepåer" är väl bara en benämmning på lagrade kolhydrater i muskelcellerna och i levern? Eller?:confused:

Kommer ej ihåg. Det var aslänge sedan jag var insatt i kosten. Kunskapen angående den verkar ju vara en färskvara.

King Grub
2007-02-11, 15:07
Fett lagras som energi i fettceller i underhudsfett, intramuskulärt fett och viskeralt fett. Inte som glykogen, glykogen är en polysackarid.

Sverker
2007-02-11, 15:08
Ja.

Vet inte riktigt vart Metal_boy_ vill komma:confused:

Frågan är faktiskt intressant för vi ska inte underskatta intramuskulärt fett. Fett som ligger som små droppar inuti musklerna. Redo att förbrännas när musklerna börjar arbeta.

Metal_boy_
2007-02-11, 15:12
Ja.

Vet inte riktigt vart Metal_boy_ vill komma:confused:

Frågan är faktiskt intressant för vi ska inte underskatta intramuskulärt fett. Fett som ligger som små droppar inuti musklerna. Redo att förbrännas när musklerna börjar arbeta.

Jag tänkte eftersom att det har ju iaf förr sagts, att timmen efter träning så lägger inte kroppen på sig kolhydrater som fett. Utan det mesta går ju till återhämtning. Men då måste det alltså vara annorlunda med fettet?

Metal_boy_
2007-02-11, 15:13
Fett lagras som energi i fettceller i underhudsfett, intramuskulärt fett och viskeralt fett. Inte som glykogen, glykogen är en polysackarid.

Ok. Så fettet förbrukas inte i återhämtningsfasen efter passet? Eller förbränns det och utnyttjas på sitt sätt också?

King Grub
2007-02-11, 15:14
Fettförbränning pågår alltid, men just den ökade energiförbrukningen intensiv aktivitet åstadkommer efteråt, EPOC, utgörs till största delen av ökad kolhydratoxidation.

King Grub
2007-02-11, 15:15
Jag tänkte eftersom att det har ju iaf förr sagts, att timmen efter träning så lägger inte kroppen på sig kolhydrater som fett. Utan det mesta går ju till återhämtning. Men då måste det alltså vara annorlunda med fettet?

Kolhydrat lagras nästan aldrig som kroppsfett annat än vid rejäl överätning.

Fettinlagring från fett du äter sker alltid obehindrat.

Kolhydratintag minskar däremot fettförbränningen.

Nu spelar det ingen speciell roll vilket kalorigivande gram som hamnar i vilken cell; det varken kan eller behöver du övervaka.

Metal_boy_
2007-02-11, 15:21
Fettförbränning pågår alltid, men just den ökade energiförbrukningen intensiv aktivitet åstadkommer efteråt, EPOC, utgörs till största delen av ökad kolhydratoxidation.

Aha, ok. Tack! Det var exakt det jag ville veta.

Metal_boy_
2007-02-11, 15:22
Kolhydrat lagras nästan aldrig som kroppsfett annat än vid rejäl överätning.

Fettinlagring från fett du äter sker alltid obehindrat.

Kolhydratintag minskar däremot fettförbränningen.

Nu spelar det ingen speciell roll vilket kalorigivande gram som hamnar i vilken cell; det varken kan eller behöver du övervaka.

Ok. Det är alltså som alltid, att det totala kcal-intaget är det som spelar roll i slutändan?

King Grub
2007-02-11, 15:35
Om du går upp eller ned i vikt, absolut. Sedan kan det naturligtvis finnas annan hälsopåverkan beroende på vad man äter. Och efter träning är det en fördel med kolhydratrika mål i stället för fettrika för att optimera återhämtning, osv.

Metal_boy_
2007-02-12, 21:30
Om du går upp eller ned i vikt, absolut. Sedan kan det naturligtvis finnas annan hälsopåverkan beroende på vad man äter. Och efter träning är det en fördel med kolhydratrika mål i stället för fettrika för att optimera återhämtning, osv.

Ok. Så fet mjölk har både en fördel och nackdel?

King Grub
2007-02-12, 21:33
:confused:

Metal_boy_
2007-02-12, 21:35
:confused:

Ja, att det är ju 30g fett i en mjölk och du säger att kolhydratrika mål är att föredra framför fettrika. :) Sorry om det blev lite oklart.:smash:

Metal_boy_
2007-02-14, 21:22
Efter träningen ska jag väl tillägga också. Får man nått svar eller finns det inget? :)

maRRtin
2007-02-14, 22:07
Efter träningen ska jag väl tillägga också. Får man nått svar eller finns det inget? :)
Det är optimalt med grädde efter träningen...

Men du krångla inte till det nu. Mjölk är utmärkt efter träning men det finns bättre alternativ.

Metal_boy_
2007-02-14, 23:21
Det är optimalt med grädde efter träningen...

Men du krångla inte till det nu. Mjölk är utmärkt efter träning men det finns bättre alternativ.

Frågar bara för att jag är intresserad. Dricker vad fan jag vill efter träning :D

Bonnie
2007-02-15, 10:38
Jim i Metro har nog fått en hel del skit efter förra veckans artikel, för i dagens metro så svarar 3 experter vad de anser om att dricka mjölk efter träning.
Endast Jims egna produktchef säger att det är kasst, medans Fredrik Paulün och Maja Erlandersson (Livsmedelsagronom) säger att det är bra.

http://www.metro.se/se/article/2007/02/15/08/0640-45/index.xml

linusgrisen
2007-02-15, 11:42
Men Jim säger ju så mycket dumt så man blir mörkrädd å andra sidan... Kan inte någon vettig person få skriva i dagstidningarna?

Eddie Vedder
2007-02-15, 12:31
Jag tycker väl att han åtminstone ska ha lite cred nu iom att han iaf ifrågasätter sej själv i de här läget när han fått kritik för de han sagt. Men jag kan fortfarande inte fatta va som gör att vissa får de utrymmet som han får att skriva i en tidning.

De känna som om han försöker skydda sej själv oxå med fråga #2, det hans egen artikel i grunden handlade om va ju att det inte är bra för träning å genom att sen försöka föra över debatten till huruvida vi har ett för högt intag av mejeriprodukter i Sverige känns lite som en flykt från det han skrivit från början.

Metal_boy_
2007-02-17, 14:00
Blev frågan så svår att svara på? :D

King Grub
2007-02-17, 14:26
Fattar inte frågan. Fattar inte ens att det är någon fråga att besvara.

Metal_boy_
2007-02-18, 02:41
Fattar inte frågan. Fattar inte ens att det är någon fråga att besvara.

Alltså, fet mjölk tas upp bättre proteinmässigt. Men det är att föredra fettsnåla men kolhydratrika källor för återhämtning. Alltså är det både en för och nackdel med fet mjölk efter träningen?

King Grub
2007-02-18, 05:39
Jaså, den frågan. Den har du ju redan besvarat själv. ;)

Du får väl inte mindre kolhydrat med fet mjölk, utan mer fett?

Sådana mängder fett går dock emot allmänna rekommendation för återhämtning efter passen för tränande, och det är nog inte många som har "plats" för 30+ gram fett vid återhämtningsmålet.

Sniggel
2007-02-18, 14:52
Alltså, fet mjölk tas upp bättre proteinmässigt. Men det är att föredra fettsnåla men kolhydratrika källor för återhämtning. Alltså är det både en för och nackdel med fet mjölk efter träningen?

Jaså, den frågan. Den har du ju redan besvarat själv. ;)

Du får väl inte mindre kolhydrat med fet mjölk, utan mer fett?

Sådana mängder fett går dock emot allmänna rekommendation för återhämtning efter passen för tränande, och det är nog inte många som har "plats" för 30+ gram fett vid återhämtningsmålet.

Lättmjölk då metallpojken? :)
Lättmjölk + malto, hoho.
Undrar hur det smakar.

Sheogorath
2007-02-25, 10:06

Hej Grub.

Jag har en längre tid använd standardmjölk tillsammans med bröd som "andra laddning" efter min vanliga post-workout-mix som tas direkt efter träning. Det brukar alltså bli standardmjölk 1 timme efter avslutat styrkepass, precis som i studien. Kul att det kan bli så rätt när man bara gått på känsla. Hur som helst, till min fråga: du skriver "avfettad mjölk", som jag då gissar ställs i motsats till "whole milk". Men den standardmjölk jag dricker, är ju (om jag fattat det hela rätt) precis som t.ex. lättmjölken avfettad, för att sedan få önskad fetthalt (3%) genom att man tillsätter exakt rätt mängd fett efteråt. Är detta "whole milk" något annat? Det vill säga mjölk som inte är processad på detta sätt, utan helt enkelt mjölk tagen från kon, pastöriserad och kyld? Sådan mjölk brukar ju ha en fettprocent på mellan 4.5-5.5% (står till och med på förpackningen att det kan variera beroende på kons dagsform :D) men är å andra sidan inte helt lätt att få tag på där jag bor. Hur ligger det till med detta?

maRRtin
2007-02-25, 13:45
Hej Grub.

Jag har en längre tid använd standardmjölk tillsammans med bröd som "andra laddning" efter min vanliga post-workout-mix som tas direkt efter träning. Det brukar alltså bli standardmjölk 1 timme efter avslutat styrkepass, precis som i studien. Kul att det kan bli så rätt när man bara gått på känsla. Hur som helst, till min fråga: du skriver "avfettad mjölk", som jag då gissar ställs i motsats till "whole milk". Men den standardmjölk jag dricker, är ju (om jag fattat det hela rätt) precis som t.ex. lättmjölken avfettad, för att sedan få önskad fetthalt (3%) genom att man tillsätter exakt rätt mängd fett efteråt. Är detta "whole milk" något annat? Det vill säga mjölk som inte är processad på detta sätt, utan helt enkelt mjölk tagen från kon, pastöriserad och kyld? Sådan mjölk brukar ju ha en fettprocent på mellan 4.5-5.5% (står till och med på förpackningen att det kan variera beroende på kons dagsform :D) men är å andra sidan inte helt lätt att få tag på där jag bor. Hur ligger det till med detta?
Inom mejeribranchen används ordet hel-mjölk eller whole-milk som namn för obehandlad mjölk. Fetthalten (och fettsyror) varierar beroende på koras, betestyp, årstider mm.

Nu vet jag inte vad man använt sig av för mjölk i studien. Men all mjölk som säljs på den vanliga marknaden är separerad och sen återblandad igen till önskad fetthalt. Alltså låter man bara all grädde återblandas med skumjölken när man ska göra mjölk med naturlig fetthalt.

Sheogorath
2007-02-25, 13:55
Inom mejeribranchen används ordet hel-mjölk eller whole-milk som namn för obehandlad mjölk. Fetthalten (och fettsyror) varierar beroende på koras, betestyp, årstider mm.

Nu vet jag inte vad man använt sig av för mjölk i studien. Men all mjölk som säljs på den vanliga marknaden är separerad och sen återblandad igen till önskad fetthalt. Alltså låter man bara all grädde återblandas med skumjölken när man ska göra mjölk med naturlig fetthalt.

...och det är ordet "whole milk" som används i studien, och därav min fråga. ;) "Whole milk" går ju alldeles utmärkt att få tag på. Skånemejeriers "Gammeldags mjölk" (brun och vit) är en sådan. Jag skulle gissa att deras barista-mjölk också är det (ska kolla på detta). Om det är lätt att få tag på där jag bor är det en tanke att byta ut standardmjölken mot "whole milk" om det faktiskt är så att man går miste om en del av effekten av mjölk efter träning om den är separerad och återfettad.

King Grub
2007-02-25, 13:59
Den som skickar ett PM med sin epostadress kan få fullängdsstudien.

Sheogorath
2007-02-25, 14:07

maRRtin eller någon annan. Vet du om helmjölk definieras som icke-homogeniserad eller icke-separerad eller kanske båda delarna?

maRRtin
2007-02-25, 14:22
maRRtin eller någon annan. Vet du om helmjölk definieras som icke-homogeniserad eller icke-separerad eller kanske båda delarna?
Den är vanligtvis inte homogeniserad men separerad, separeringen är ett bra sätt att få rent från en bakterier, blodceller och annat slem som följer med mjölken. Den enda definitionen för helmjölk är väl egentligen att sammansättningen på mjölken är naturell.

Jag tror inte det är någon som säljer oseparerad mjölk?

SWETiger
2007-02-25, 14:25
Ur en PDF från det finska livsmedelsverket:
http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_299.pdf
2.1 Mjölkkvaliteter
Förordningen om konsumtionsmjölk gäller mjölk som är avsedd som livsmedel och som skall
levereras som sådan till konsumenten. Mjölken indelas i fyra mjölkkvaliteter:
a) rå mjölk: mjölk som har uppvärmts till högst 40 oC och som inte genomgått annan behandling
som har en likvärdig effekt
b) helmjölk: värmebehandlad mjölk som vad gäller fetthalt uppfyller ett av följande krav
- standardiserad helmjölk: fetthalt minst 3,50 % (m/m) eller
- mjölk med naturlig fetthalt: fetthalten har inte ändrats sedan mjölkningsstadiet, fetthalten
får inte understiga 3,50 % (m/m)
c) lättmjölk: värmebehandlad mjölk, fetthalt 1,50 % -1,80 % (m/m)
d) fettfrimjölk: värmebehandlad, fetthalt högst 0,50 % (m/m)

maRRtin
2007-02-25, 14:32
Sheogorath: Såvida dom i studien inte har varit och hämtat sin mjölk själv hos en bonde så tror jag det är "gammaldags" mjölk dom har använt sig av.

Sheogorath
2007-02-25, 15:29
Sheogorath: Såvida dom i studien inte har varit och hämtat sin mjölk själv hos en bonde så tror jag det är "gammaldags" mjölk dom har använt sig av.

Nej, det verkar väl vara mest troligt i så fall. Det verkar som om jag kan behålla min Åsens Gammeldags Lantmjölk på dunk. Praktiskt, god, och tydligen väldigt nyttig. Kollo rocks. :thumbup:

Sverker
2007-02-25, 16:55
Det spelar ingen roll, näringsmässigt, ifall mjölken är homogenicerad eller inte. All mjölk separeras och skummjölken och grädden pastöriceras var för sig.

Här skrev jag i en annan tråd:
Vad är naturligt och vad är onaturligt ?

Emmzan har ju skrivit en bra uppsats om mjölk:thumbup:

Fettet i mjölken bildas ju i mjölkkörlarna. Det är rent fett bestående av triglycerider ( triacylglycerol ). När körtelcellerna som bildar fettet trycker ut mjölken ur cellen följer lite av cellembranet med. Cellmembranet består av fosfolipider och kolesterol. Nu har vi en fettdroppe som är löslig i vatten och kan simma runt.

Dessa droppar är inte på något sätt helt stabila. Förutom att de flyter i vatten och stiger till ytan ( gräddsätter sig / separerar ) så kyls dropparna av och membranet spricker mer och mer upp. Mjölken är alltså naturlig fram till det ögonblicket kon mjölkas. Därefter bryts den bara ned.

Det är alltså mycket lätt att separera av grädde från skummjölken. Det går enkelt att göra med en handvevad separator av märket Alfa-Laval. Därefter är det lika enkelt att blanda in en exakt mängd fett i skummjölken, 0.5 %, 1.5 %, 3 % osv. För att förhindra att fettet stiger till ytan på nytt så homogeniceras mjölken. Man slår helt enkelt sönder de stora fettdropparna till mindre och gör fettets yta miljoner gånger större. Till de nya nakna fettdropparna rusar kaseinproteiner fram och lägger sig på ytan och täcker fettet. Nu är mjölken homogenicerad och stabil, den gräddsätter sig inte.

Vad är naturligt och vad är onaturligt ? I proceserna flyttar man runt de olika byggstenarna men tillslut, nere i tunntarmen är de bara naturens enkla byggstenar-protein, fett och kolhydrat;)

Sverker
2007-02-25, 16:57
Jag tror inte det är någon som säljer oseparerad mjölk?

Cellrester från juver*spy*

King Grub
2007-04-08, 09:49
Bump!

Resistance exercise leads to net muscle protein accretion through a synergistic interaction of exercise and feeding. Proteins from different sources may differ in their ability to support muscle protein accretion because of different patterns of postprandial hyperaminoacidemia.

We examined the effect of consuming isonitrogenous, isoenergetic, and macronutrient-matched soy or milk beverages (18 g protein, 750 kJ) on protein kinetics and net muscle protein balance after resistance exercise in healthy young men. Our hypothesis was that soy ingestion would result in larger but transient hyperaminoacidemia compared with milk and that milk would promote a greater net balance because of lower but prolonged hyperaminoacidemia.

Arterial-venous amino acid balance and muscle fractional synthesis rates were measured in young men who consumed fluid milk or a soy-protein beverage in a crossover design after a bout of resistance exercise.

Ingestion of both soy and milk resulted in a positive net protein balance. Analysis of area under the net balance curves indicated an overall greater net balance after milk ingestion (P < 0.05). The fractional synthesis rate in muscle was also greater after milk consumption (0.10 ± 0.01%/h) than after soy consumption (0.07 ± 0.01%/h; P = 0.05).

Conclusions:Milk-based proteins promote muscle protein accretion to a greater extent than do soy-based proteins when consumed after resistance exercise. The consumption of either milk or soy protein with resistance training promotes muscle mass maintenance and gains, but chronic consumption of milk proteins after resistance exercise likely supports a more rapid lean mass accrual.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1031-40. Consumption of fluid skim milk promotes greater muscle protein accretion after resistance exercise than does consumption of an isonitrogenous and isoenergetic soy-protein beverage.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/1031

formula4shape
2007-04-08, 10:37
Bump!

The fractional synthesis rate in muscle was also greater after milk consumption (0.10 ± 0.01%/h) than after soy consumption (0.07 ± 0.01%/h; P = 0.05).

The consumption of either milk or soy protein with resistance training promotes muscle mass maintenance and gains, but chronic consumption of milk proteins after resistance exercise likely supports a more rapid lean mass accrual.

Känns som att det handlar om en marginell skillnad men endå till fördel för mjölkproteinet eller hur stor skillnad blir 0.1 mot 0.07 i realiteten?

fluffy_ferret
2007-04-08, 14:35
King_Grub, det glädjer mig att du inser att fetmjölk är bäst.

Du är kanske inte lika fettskrämd som dina vänner Viktväktarna?

MVH
din vän ferret

Sniggel
2007-04-08, 14:46
Känns som att det handlar om en marginell skillnad men endå till fördel för mjölkproteinet eller hur stor skillnad blir 0.1 mot 0.07 i realiteten?

Det som har den absolut största effekten på proteinsyntesen måste ju ändå vara styrketräningen. Allt annat detaljsysslande hjälper bara marginellt.
Många nybörjare borde tänka på att våga träna ordentligt och ha en plan för hur man ska förbättras (istället för att bara träna sporadiskt och oregelbundet), samt äta mycket mat. När man har koll på det, kan man fundera på om man ska använda mjölk efter träningen eller sojaprodukter (eller både och kanske?) och andra detaljer som kan hjälpa en ytterligare.

Om jag ska svara på frågan så: ja, jag tror det gör skillnad i realiteten men det är nog inte det första man ska ta hänsyn till.

King Grub
2007-04-08, 14:49
Det som har den absolut största effekten på proteinsyntesen måste ju ändå vara styrketräningen..

Ja, absolut, men utan aminosyror blir det inget av den stimuleringen. Proteinsyntesen och proteinnedbrytningen uppregleras av styrketräning, men utan tillförsel av EAA uppregleras bara nedbrytningen, inte uppbyggnaden (eller inte tillräckligt för positiv balans), och proteinbalansen förblir negativ, dvs man förlorar muskelmassa av träningen. Och det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen över basnivåer, inte långvariga, jämna sådana, så både timing och typ av intag är avgörande för att styrketräningen skall kunna få önskad effekt vid rätt tidpunkt.

Ett samspel mellan olika faktorer. EAA stimulerar proteinsyntesen, utan eller med styrketräning (fast större effekt med). Styrketräning kan däremot inte uppreglera proteinsyntesen tillräckligt för tillväxt utan EAA.

johan_tkd
2007-05-25, 11:17
är det inte så att efter träning vill man få en insulinspik. Genom att man äter "snabba" kolhydrater, och absolut inte fet mat?

Snake
2007-05-25, 11:29
är det inte så att efter träning vill man få en insulinspik. Genom att man äter "snabba" kolhydrater, och absolut inte fet mat?

Du får ett högt insulinsvar av mjölk också.
Jättefet mat är nog ingen hit eftersom det saktar ner magsäckstömningen, sen om det har någon betydelse i praktiken kan man ju orda mycket om...

Guddi
2007-06-15, 11:31
Dags att lyfta fram denna tråden igen...

verkar som att mjölk även är mycket bra för rehydreringen efter konditionspass. Bättre än powerade :thumbup:

The effectiveness of low-fat milk, alone and with an additional 20 mmol/l NaCl, at restoring fluid balance after exercise-induced hypohydration was compared to a sports drink and water. After losing 1.8 (sd 0.1) % of their body mass during intermittent exercise in a warm environment, eleven subjects consumed a drink volume equivalent to 150 % of their sweat loss. Urine samples were collected before and for 5 h after exercise to assess fluid balance. Urine excretion over the recovery period did not change during the milk trials whereas there was a marked increase in output between 1 and 2 h after drinking water and the sports drink. Cumulative urine output was less after the milk drinks were consumed (611 (sd 207) and 550 (sd 141) ml for milk and milk with added sodium, respectively, compared to 1184 (sd 321) and 1205 (sd 142) ml for the water and sports drink; P < 0.001). Subjects remained in net positive fluid balance or euhydrated throughout the recovery period after drinking the milk drinks but returned to net negative fluid balance 1 h after drinking the other drinks. The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink and can be considered for use after exercise by everyone except those individuals who have lactose intolerance.

Shirreffs SM, Watson P, Maughan RJ. Milk as an effective post-exercise rehydration drink. Br J Nutr. 2007 Apr 26;:1-8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17459189&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Sir Klabbe
2007-06-15, 11:49
Ja, absolut, men utan aminosyror blir det inget av den stimuleringen. Proteinsyntesen och proteinnedbrytningen uppregleras av styrketräning, men utan tillförsel av EAA uppregleras bara nedbrytningen, inte uppbyggnaden (eller inte tillräckligt för positiv balans), och proteinbalansen förblir negativ, dvs man förlorar muskelmassa av träningen. Och det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen över basnivåer, inte långvariga, jämna sådana, så både timing och typ av intag är avgörande för att styrketräningen skall kunna få önskad effekt vid rätt tidpunkt.

Ett samspel mellan olika faktorer. EAA stimulerar proteinsyntesen, utan eller med styrketräning (fast större effekt med). Styrketräning kan däremot inte uppreglera proteinsyntesen tillräckligt för tillväxt utan EAA.

EAA?

Eddie Vedder
2007-06-15, 11:51
EAA?

Essentiella aminosyror.

Det finns åtta aminosyror som kroppen inte själv kan syntetisera och dessa måste vi få i oss utifrån. Samma sak gäller exempelvis essentiella fettsyror om du hört talas om det, omega-3 och omega-6.

Sir Klabbe
2007-06-15, 12:11
Essentiella aminosyror.

Det finns åtta aminosyror som kroppen inte själv kan syntetisera och dessa måste vi få i oss utifrån. Samma sak gäller exempelvis essentiella fettsyror om du hört talas om det, omega-3 och omega-6.

Så protein som inte innehåller "EAA" är värdelöst?

Durre
2007-06-15, 12:13
åå intressant, fint Grub att du ger oss intressanta "undersökningar" /clap
Ser ut som professor nivå på din kunskap :)

regus
2007-06-15, 12:17
Så protein som inte innehåller "EAA" är värdelöst?

Om jag har förstått det rätt.

Alla olika proteiner (utom kolagenprotein?) innehåller alltid någon av de essentiella aminosyrorna. Fast en del saknar vissa (ej fullvärdiga), t.ex Den aminosyran spannmål saknar kompliterar baljväxter med ett överskott på den aminosyran o vise versa.

Sir Klabbe
2007-06-15, 12:25
Om jag har förstått det rätt.

Alla olika proteiner (utom kolagenprotein?) innehåller alltid någon av de essentiella aminosyrorna. Fast en del saknar vissa (ej fullvärdiga), t.ex Den aminosyran spannmål saknar kompliterar baljväxter med ett överskott på den aminosyran o vise versa.

Tack.

maRRtin
2007-06-15, 16:44
Dags att lyfta fram denna tråden igen...

verkar som att mjölk även är mycket bra för rehydreringen efter konditionspass. Bättre än powerade :thumbup:

Shirreffs SM, Watson P, Maughan RJ. Milk as an effective post-exercise rehydration drink. Br J Nutr. 2007 Apr 26;:1-8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17459189&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Tur att inte skillnaden var större mellan mjölk och mjölk med tillsatt salt, mjölk med salt i smakar verkligen *spy*

Eddie Vedder
2007-06-15, 19:40
Den aminosyran spannmål saknar kompliterar baljväxter med ett överskott på den aminosyran o vise versa.

Inte saknar men har ett underskott av iaf, hos baljväxterna finns ett överskott av den essentiella aminosyran lysin vilken spannmål i regel lider brist på (vet inte om det gäller exakt alla) men däremot har spannmål ofta överskott av metionin som baljväxtproteinet har dåligt av (samma sak där, osäker på om det går att applicera på varenda baljväxt).

King Grub
2007-08-09, 15:20
Bump!

Nu studie, på muskeltillväxten på sikt.

Acute consumption of fat-free fluid milk after resistance exercise promotes a greater positive protein balance than does soy protein. OBJECTIVE: We aimed to determine the long-term consequences of milk or soy protein or equivalent energy consumption on training-induced lean mass accretion.

We recruited 56 healthy young men who trained 5 d/wk for 12 wk on a rotating split-body resistance exercise program in a parallel 3-group longitudinal design. Subjects were randomly assigned to consume drinks immediately and again 1 h after exercise: fat-free milk (Milk; n = 18); fat-free soy protein (Soy; n = 19) that was isoenergetic, isonitrogenous, and macronutrient ratio matched to Milk; or maltodextrin that was isoenergetic with Milk and Soy (control group; n = 19).

Muscle fiber size, maximal strength, and body composition by dual-energy X-ray absorptiometry (DXA) were measured before and after training. No between-group differences were seen in strength. Type II muscle fiber area increased in all groups with training, but with greater increases in the Milk group than in both the Soy and control groups (P < 0.05). Type I muscle fiber area increased after training only in the Milk and Soy groups, with the increase in the Milk group being greater than that in the control group (P < 0.05). DXA-measured fat- and bone-free mass increased in all groups, with a greater increase in the Milk group than in both the Soy and control groups (P < 0.05).

We conclude that chronic postexercise consumption of milk promotes greater hypertrophy during the early stages of resistance training in novice weightlifters when compared with isoenergetic soy or carbohydrate consumption.

Am J Clin Nutr. 2007 Aug;86(2):373-81. Consumption of fat-free fluid milk after resistance exercise promotes greater lean mass accretion than does consumption of soy or carbohydrate in young, novice, male weightlifters.

Kung Bruno
2007-08-09, 15:32
Bump!

Am J Clin Nutr. 2007 Aug;86(2):373-81. Consumption of fat-free fluid milk after resistance exercise promotes greater lean mass accretion than does consumption of soy or carbohydrate in young, novice, male weightlifters.

Du kan inte tänka dig att sammanfatta det hela, på svenska?

King Grub
2007-08-09, 15:37
Det där är sammanfattningen - studien är betydligt mer omfattande i fullängd -, men någon översättare/engelskalärare har jag ingen ork eller lust att agera som.

Kung Bruno
2007-08-09, 15:40
Det där är sammanfattningen - studien är betydligt mer omfattande i fullängd -, men någon översättare/engelskalärare har jag ingen ork eller lust att agera som.

Nej, det var inte det jag bad dig om heller.

Bara skriva en mening om slutsatsen, typ.

King Grub
2007-08-09, 15:45
Ok - mjölk efter träning ökar muskelmassan mer än en isokalorisk mängd sojaprotein eller kolhydrat.

Bönne
2007-08-09, 15:52
Nej, det var inte det jag bad dig om heller.

Bara skriva en mening om slutsatsen, typ.Du må ha svårt för engelska, men att inte kunna plöja den lilla texten handlar om lathet.

Samma energimängd av mjölk, sojamjölk eller maltodextrin togs direkt efter träningen och en timme senare.

Rent generellt så fick mjölkgruppen bättre utveckling än både soja- och malto-gruppen, soja-gruppen bättre än malto-gruppen.

Kung Bruno
2007-08-09, 16:15
Tack, Grub och Bönne för översättningen!

Morty
2007-10-03, 10:17
Mjölk, och speciell fetmjölk

Grädde då? Har några näsan anorektiska kompisar som tränar och tränar men inte får resultat, jag ber dom äta mer men dom säger att dom inte orkar... Är grädde i så fall värt att blanda med vasslet, och i värsta fall äta med sked? Bara en spekulation...

maRRtin
2007-10-03, 18:17
Grädde då? Har några näsan anorektiska kompisar som tränar och tränar men inte får resultat, jag ber dom äta mer men dom säger att dom inte orkar... Är grädde i så fall värt att blanda med vasslet, och i värsta fall äta med sked? Bara en spekulation...
Jag skulle inte rekommendera att blanda efterträningsdrinken med grädde.

Men när det gäller dom andra måltiderna på dagen så är det ingen fara att spetsa till det med grädde, olja eller dyl om man behöver få upp kaloriintaget.
Varför inte glass till efterrätt eller något annat gott.
Så länge dom får i sig näringsrik kost i övrigt så gör det ingen skada.

Handcuff
2007-10-03, 18:19

Du vill inte ha för mycket fett vid det tillfället. Varför inte lite mer fett till frukosten eller kvällsmålet?

Frillan
2007-10-03, 19:02
Intressant! För börja blanda mitt protein med fetmjölk då!

Morty
2007-10-03, 19:44
Är det för att drycken blir för långsam som man inte vill ha grädde?

Koloftw
2007-10-04, 09:17
För det första är det ju mjölkproteinet som ger den bra effekten. För det andra så innehåller grädde väl 2g protein/100g och över 300 kcal?

Vadå inte "orkar äta"? Förstår inte, finns ju hur kaloririk mat som helst.

Morty
2007-10-04, 09:49
Men den maten serveras inte på våra lunchresturanger

Eddie Vedder
2007-10-04, 10:45
För det första är det ju mjölkproteinet som ger den bra effekten. För det andra så innehåller grädde väl 2g protein/100g och över 300 kcal?

Ja och mjölk är 3.4, dessutom är det ju faktiskt just mjölkprotein i drinken och mer är inte per automatik bättre. Efter träning kanske inte grädde är optimalt direkt men som kcalutfyllnad ser jag inga direkta fel om man nu gillar det.
Finns ju dessutom grädde i hur många olika fettnivåer som helst.

Förstår inte, finns ju hur kaloririk mat som helst.

Ja grädde t.ex.

Morty
2007-10-04, 16:12
Tack Eddie :)
Lär bli tvinga på dom det. Visst är väl inte mättade fetter så illa som man förut trodde? Med att kroppen inte förstod hur den skulle användas som energi och allt bullshit som man hörde förr .____.

Eddie Vedder
2007-10-04, 16:43
Visst är väl inte mättade fetter så illa som man förut trodde?

Enligt dagens vetenskap anses det ju definitivt inte lika illa som man trott tidigare, dessutom verkar det finnas en större medvetenhet om riskerna med obalanserat intag av fleromättade fettsyror också. Både totalt sett, d.v.s. balansen mellan mättat/enkelomättat/fleromättat, men även (och kanske framför allt) balansen mellan omega-3 och -6.

Rekommendationerna gäller ju fortfarande att intaget av mättat fett hålls på en relativt låg nivå men det är ju samtidigt väldigt väldigt ifrågasatt. Man tror på vad man vill.
Själv är jag inte det minsta orolig för mättat fett även om fettet i min kost till störst del är omättat. Så oerhört många faktorer påverkar ju hälsan. Om det sedan är negativt eller ej för hälsan att halsa fet grädde varje dag vågar jag ju förstås inte spekulera i. Men kanske kan man ta det lite lugnt med det iaf.;)

Morty
2007-10-04, 21:50
Enligt dagens vetenskap anses det ju definitivt inte lika illa som man trott tidigare, dessutom verkar det finnas en större medvetenhet om riskerna med obalanserat intag av fleromättade fettsyror också. Både totalt sett, d.v.s. balansen mellan mättat/enkelomättat/fleromättat, men även (och kanske framför allt) balansen mellan omega-3 och -6.

Rekommendationerna gäller ju fortfarande att intaget av mättat fett hålls på en relativt låg nivå men det är ju samtidigt väldigt väldigt ifrågasatt. Man tror på vad man vill.
Själv är jag inte det minsta orolig för mättat fett även om fettet i min kost till störst del är omättat. Så oerhört många faktorer påverkar ju hälsan. Om det sedan är negativt eller ej för hälsan att halsa fet grädde varje dag vågar jag ju förstås inte spekulera i. Men kanske kan man ta det lite lugnt med det iaf.;)

Alright :thumbup:

Vad säger machine-gun? Hooohoo! Machine-gun!?

Laars
2007-10-05, 22:45
Ska man dricka den innan du duschen? elr senare ? :cheers:

Eddie Vedder
2007-10-06, 08:51
Ska man dricka den innan du duschen? elr senare ? :cheers:

Det gör nog JÄTTESTOR skillnad.;) Drick direkt om du vill det. Tar du en dusch före så är det ju knappast någon katastrof.

Drack jag själv protein skulle jag göra det medans jag stretchar, sedan duscha. Då hinner ju lite tid gå mellan gainern och maten.

Robban
2007-10-07, 16:03
En liter standardmjölk efter passet idag. Gött... :)

He-man
2007-10-07, 20:41
Bump!

Står det någonstans i resten av studien om vilka mängder mjölk det gäller efter träning?

maRRtin
2007-10-07, 21:31
Står det någonstans i resten av studien om vilka mängder mjölk det gäller efter träning?
Här är tabellen.

SHUMMAN
2007-10-07, 22:40
värt att dra upp en gammal tråd..

He-man
2007-10-07, 22:45
värt att dra upp en gammal tråd..

Ja gnällspik! *grr27* :thefinger

King Grub bumpade tråden för att det dykt upp nya studier på området:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2449938&postcount=163

nickemannen86
2007-12-19, 20:18
Är mjölk bra att dricka annars då, till frukost, lunch, middag även om man inte tränat innan? Eller är det bara "onödigt" fett? bättre med vatten istället?

Eddie Vedder
2007-12-19, 20:20
Är mjölk bra att dricka annars då, till frukost, lunch, middag även om man inte tränat innan? Eller är det bara "onödigt" fett? bättre med vatten istället?

Klart det är bra med mjölk. Är du rädd för fettet så drick fettsnål mjölk. Inget bör ju någonsin överkonsumeras men givetvis kan man inte helt generellt döma ut mjölk som "dåligt" oavsett när det dricks.

Slartibartfast
2007-12-19, 20:42
Klart det är bra med mjölk. Är du rädd för fettet så drick fettsnål mjölk. Inget bör ju någonsin överkonsumeras men givetvis kan man inte helt generellt döma ut mjölk som "dåligt" oavsett när det dricks.

iofs ska man inte överstiga en liter om dagen. kalcium. :nono:

Eddie Vedder
2007-12-19, 20:45
iofs ska man inte överstiga en liter om dagen. kalcium. :nono

Ja skrev ju att överkonsumtion aldrig är bra. Vart gränsen går för vad som är överkonsumtion av mjölk per dag låter jag vara osagt, finns ju som sagt en hel del evidens för att mycket mjölkprodukter har ett samband med vissa cancerformer.

Om kalciumintaget är boven är ju mer tveksamt även om det är den faktorn som oftast nämns. Men det bör nämnas om och om igen i dom här trådarna att det inte är 100% att det är just kalcium.

bollio
2007-12-19, 21:00
Vad kul med sån här forskning. Jag beslutade mig för länge sen att bara dricka fullfet mjölk. Jag såg aldrig någon anledning att köpa lågfettvarianterna.

exevision
2013-05-05, 15:33
Sänker inte fettet (som jag förstår det är mättat fett) i mjölken insulinkänsligheten? Är det inget att bry sig i?

King Grub
2013-05-05, 15:37
Är det inget att bry sig i?

Nej...

exevision
2013-05-05, 16:12
Nej...

Kan du ge en förklaring?

King Grub
2013-05-05, 16:51
Förklaring på vad? Att du är orolig för opåverkande struntsaker?

exevision
2013-05-05, 17:07
Förklaring på vad? Att du är orolig för opåverkande struntsaker?

Tack! Den behövde jag. ;)