handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, bättre utförande


jakkan
2006-05-09, 09:18
Hej! Senaste tiden så har jag tagit till mig lite tips angående utförandet av bänkpressen. Det jag tror att jag fått häng på nu är att jag trycker upp röven så mycket jag kan med axlarna på samma ställe fortfarande så att jag får en större svank( har naturligtvis fortfarande röven i genom hela lyftet) sen att jag försöker lägga mig på skulderbladen och hålla dom där under hela lyftet. Har hittils ökat runt 10kg på en 2-3veckors period och jag tror det mesta beror på bättre teknik.

Är det något jag har glömt som kan hjälpa mig ytterligare?

Fettecke
2006-05-09, 09:29
Lyft med benen också, spänn benen och tryck upp kroppen.
Håll buktrycket under lyftet

tänk på var du har bästa träffyta

jakkan
2006-05-09, 09:35
hm men det där med att spänna benen och trycka innebär inte det att jag lyfter rumpan från bänken?

bubbe
2006-05-09, 09:42
hm men det där med att spänna benen och trycka innebär inte det att jag lyfter rumpan från bänken?

tryck bakåt i riktning mot huvudet, inte upp i luften. trycket skall gå från fötterna till nacken-huvud.

jakkan
2006-05-09, 09:46
Aha ok, då förstår jag. Tack för förklaringen. Då kanske jag snart kan börja pressa på mäktiga 60kg.. haha :)

A.Pahkamaa
2006-05-09, 09:51
hm men det där med att spänna benen och trycka innebär inte det att jag lyfter rumpan från bänken?

Nyp fast bänken med låren.
Rumpan din ska bara nudda bänken, all tyngd ska vila på dina fötter och axlar.

Damien Thorne
2006-05-09, 09:59
Om man har problem med att röven lyfter från bänken så kan man flytta bak fötterna (mot huvudet). Flytta fötterna så mycket så att när du trycker upp röven så ska det vara omöjligt för röven att lätta från bänken när du svankar som mest.

jakkan
2006-05-09, 10:34
En fråga, gör detta så musklerna växer mer/man blir starkare eller hjälper det bara för att få upp mer vikt?

Timme
2006-05-09, 10:41
En fråga, gör detta så musklerna växer mer/man blir starkare eller hjälper det bara för att få upp mer vikt?


Musklerna blir större och starkare ja men man får också upp mer vikt pga att tekniken gör att du kan hantera mer vikt.

Sheogorath
2006-05-09, 11:05
Musklerna blir större och starkare ja men man får också upp mer vikt pga att tekniken gör att du kan hantera mer vikt.

Det där blev han nog inge klok på. Sanningen är väl snarare den, att om det bara är muskeltillväxt man bryr sig om så kan man ta rätt lätt på det här med att trycka från med benen, brygga upp sig och allt annat vi som försöker ha SL-teknik i lyften funderar på. Man ser ju ofta att byggare håller lite smalare om stången, lägger stången högre upp på bröstet (längre ROM och bättre stretch i bröstet) och kanske t.o.m. har fötterna på bänken.

JailBait
2006-05-09, 17:10
det med ryggen o ben o rumpan etc förkortar bara vägen som stången färdas. det har inga muskelbyggande effekter. dt som g'ller i bänkern är kontakt.

bubbe
2006-05-09, 17:11
det med ryggen o ben o rumpan etc förkortar bara vägen som stången färdas. det har inga muskelbyggande effekter. dt som g'ller i bänkern är kontakt.

jaja, kontakt och kontakt.....mer vikt mer muskler, rätt enkelt. Sen klart man bygger med kontakt också!

challe balle
2006-05-09, 18:17
Alltså jag har verkligen försökt att följa alla råd och sånt som sägs med att ha axlarna mot bänk och svanka osv, men det känns nästan helt omöjligt. när det känns tungt åker mina fötter upp i luften, det är där jag känner att jag får mest kraft. känns verkligen som jag blir mycket svagare om jag följer de råd jag läst, nån annan som känner igen sig eller vet vad som kan va galet? skulle gärna ta en ganska lätt med ditaljerad förklaring hur jag ska göra. nästan säker på att jag har några kilon att hämta i teknik.

nordland
2006-05-09, 18:33
jaja, kontakt och kontakt.....mer vikt mer muskler, rätt enkelt. Sen klart man bygger med kontakt också!

Precis... Styrketräningens 2 mest överskattade ord.

1. Kontakt
2. Intensitet