handdator

Visa fullständig version : Var kan man kolla sin mineralstatus boldvärden etc


Fredrik_S
2006-05-09, 07:30
Var kan man kolla sin mineralstatus boldvärden etc, samt vad kostar sådant. Alltså kolla om man har brist på nån vitamin eller mineral.

machine gun
2006-05-09, 13:43
Man kan kolla en del värden på vårdcentralen, t.ex järn. Men jag tror att man får betala kostnaden för test om man inte är i behov av dem, dvs har misstänkt bristsymtom eller ingår i en riskgrupp för brist. En komplett hälsoundersökning med diverse blodprover osv kostar väl runt 2000 kr på privatklinik. Varierar säkert mellan olika mottagningar. Sen är det svårt att testa för vissa näringsämnen också, t.ex. zink.

Äter man bra, varierat och mycket är det ytterst ovanligt med brister.

J.Saarela
2006-05-09, 13:50
Vårdcentralen,privatklinik

Jag går till en privat i gång per år och går igenom kroppen blodprover å dylikt,kostar dock bara 250kr för mig.

machine gun
2006-05-09, 13:51
Vårdcentralen,privatklinik

Jag går till en privat i gång per år och går igenom kroppen blodprover å dylikt,kostar dock bara 250kr för mig.

Vilken typ av prover tar du då?

Fredrik_S
2006-05-09, 16:46
Jag undrar också vilka prover man bör och kan fråga om? Går väl inte bara å säga att man vill kolla alla sina värden. Man måste väl fråga exact vilka värden man vill ta?

Anledning till att jag vill det är att jag haft halsfluss tre gånger på ett år och och varit kraftigt förkyld tre gånger, vilket är förödande för mig som går en mycket fysiskt krävande dansutbildning.

Jag tror inte det borde ligga i kosten då jag enligt vad jag tror är bra och varrierad kost med mycket grönsaker och frukt kött möjk ägg gröt potatis osv osv.

Cerberus
2006-05-09, 23:04
Jag tog ett hälsoprov på vårdcentralen(i labbet) nyligen för ett par veckor sen, skulle vilja att de skickar mig resultaten..är ju intresserad av sånt men jag skulle tro att jag har perfekta värden(tog ett förra året då min kost bestod i princip enbart utav proteindrinkar med mjölk och surdegsbröd med jordnötssmör) och då var allt förutom lever(förmodligen för att jag "missbrukat" aspirin en period) och njurar i perfekt skick. Njurarna kollade de visst om och då var det helt okej.

machine gun
2006-05-10, 08:11
Jag undrar också vilka prover man bör och kan fråga om? Går väl inte bara å säga att man vill kolla alla sina värden. Man måste väl fråga exact vilka värden man vill ta?

Anledning till att jag vill det är att jag haft halsfluss tre gånger på ett år och och varit kraftigt förkyld tre gånger, vilket är förödande för mig som går en mycket fysiskt krävande dansutbildning.

Jag tror inte det borde ligga i kosten då jag enligt vad jag tror är bra och varrierad kost med mycket grönsaker och frukt kött möjk ägg gröt potatis osv osv.

Men om du har den typen av problem kan du ju mer eller mindre kräva att de kollar upp orsaken. Det kan dock vara svårt att ta reda på exakt vad det är för fel ibland, jag har själv ständigt återkommande halsinfektioner som förstör hela mitt träningsupplägg.. *grr* Men kräv att de gör en grundlig undersökning och ge dig inte i första taget. Hög träningsfrekvens gör dock att man blir mer infektionskänslig, speciellt om man inte får i sig tillräckligt med energi.

racePete
2006-05-10, 14:58
Det kan dock vara svårt att ta reda på exakt vad det är för fel ibland, jag har själv ständigt återkommande halsinfektioner som förstör hela mitt träningsupplägg.. *grr*

Hade också det problemet, höll på i ca ett år. Lösningen för mig blev att skära ut halsmandlarna.

J.Saarela
2006-05-10, 15:31
Vilken typ av prover tar du då?


Ska se om jag hittar pappret med värderna genom åren,håller koll på b.l.a kolesterol som jag alltid haft problem med och lite andra värden som kan förändras av mediciner jag äter för min sjukdom.

Kryss
2006-05-10, 17:13
Hade också det problemet, höll på i ca ett år. Lösningen för mig blev att skära ut halsmandlarna.

Har man haft sen liten också, ingen har dock velat skära ut mandlarna på mig *cry* Går inte 1v utan o ha ont i halsen under vinterperioden

racePete
2006-05-10, 23:08
Har man haft sen liten också, ingen har dock velat skära ut mandlarna på mig *cry* Går inte 1v utan o ha ont i halsen under vinterperioden

Men för helvete människa!!! Rotryck dom jävlarna!!!









:D

Men allvarligt talat, har du ont i halsen så ofta måste du ta och kolla det. Om du blir nonchalerad, kräv att få träffa en annan läkare.
Stå på dej!

Doktorn
2006-05-11, 07:12
Var kan man kolla sin mineralstatus boldvärden etc, samt vad kostar sådant. Alltså kolla om man har brist på nån vitamin eller mineral.


Många vitaminer och mineraler är osäkra och svåra att mäta, vilket gör testresultatetn inte så användbara.

Doktorn
2006-05-11, 07:13
Men för helvete människa!!! Rotryck dom jävlarna!!!









:D

Men allvarligt talat, har du ont i halsen så ofta måste du ta och kolla det. Om du blir nonchalerad, kräv att få träffa en annan läkare.
Stå på dej!

Träffa en halsläkare framförallt...

Kryss
2006-06-26, 01:50
Men för helvete människa!!! Rotryck dom jävlarna!!!









:D

Men allvarligt talat, har du ont i halsen så ofta måste du ta och kolla det. Om du blir nonchalerad, kräv att få träffa en annan läkare.
Stå på dej!


Besökte faktiskt 2 öron/näsa/hals-läkare under vintern nu och gjorde mitt bästa för att trycka på för att få bort mandlarna. Blev som vanligt bara hemskickad med svaljprov/sänka för o kolla efter streptokocker och båda vägrade göra något mer ifall jag inte skulle ha testat mig positiv för streptokocker minst ett par gånger om året.

Försökte förklara att jag inte visste ifall jag råkar ut för det för jag har gett upp att gå till vårdcentralen då de aldrig hjälper mer än att ge penicillin då och då (vilket jag då fått) men de gick inte riktigt fram antar jag. Det löjligaste en motiverade med var att det gjorde så ont efteråt (vilket jag självklart förklarade att jag inte hade några problem med) och att han inte var 100% säker på att operationen skulle hjälpa mot mina problem.

Så nu vet man inte riktigt vad man ska göra, efter o ha kastat ett antal hundra i sjön så känns det så förbannat poänglöst att uppsöka någon annan läkare. Har känningar i hals lite smått då och då under sommaren nu också, och snart väntar en vinter full med problem igen.

(glömde visst bort den här tråden ;))

Pox
2006-06-26, 10:48
Man är inte längre lika pigg på att skära bort halsmandlarna som man var förr. Många gånger har man tagit bort dem då det troligen inte har behövts, sedan är det trots allt en risk med kirurgiska ingrepp (blödningar, infektioner, reaktioner på narkos), sedan är det ju en kostnad.
Inte säkert det hjälper heller om det kan vara så att orsaken är något annat.
En indikation på att ta bort dem är om man vid upprepade tillfällen testas positivt för beta-laktamas-resistena streptokocker, därav att du blivit hemskickad för prov av streptokocker.

Man gör det när allvarliga problem föreligger pga förstorade halsmandlar, exvis svårt att svälja och andas, sömnapné mm.
Har man ständigt återkommande infekterade halsmandlar kan man också få dem borttagna, om det är mer eller mindre kroniskt.
Åsikter går isär bland läkare.

Kryss
2006-06-26, 12:16
Svårt ämne märker jag, streptokocker har jag såvitt jag vet mycket sällan haft, men de andra symtomen du beskriver är de jag har problem med. Misstänker att de kan ha något att göra med att jag är trött nästan jämt.

Ganska vilse känner man sig ifall en del läkare tycker olika, detta besvärar mig så mycket att jag är beredd att ta risken o göra det i onödan, men man kan ju omöjligen veta vilken läkare man ska gå till då, och det är allt annat än billigt att prova sig fram...

Har för övrigt en bekant som hade precis samma problem som mig, både han och hans far, och de löste sig efter operationen.

Pox
2006-06-27, 15:06
En bra läkare ska kunna ta en bra diskussion om detta med dig, höra vad du har för problem och varför du vill genomgå ingreppet.

Är det så att du har problem med trötthet trots många timmar sömn kan det vara så att förstorade halsmandlar ger dig sömnapné (då snarkar du troligen ganska kraftigt också) och därigenom sämre sömn. Då ska du få genomföra ingreppet eftersom långvarig sömnapné kan ge hjärtpåverkan.

Försök kanske med ännu en läkare som förhoppningsvis är bra och kan diskutera dig med detta så ni tillsammans kommer överens om ett beslut/behandling. Kanske kan en ordentligt genomförd antibiotika-kur hjälpa dig lika bra. Ligg på och ge dig inte om du anser att du du inte får det gensvar du vill ha hos läkaren. :)

Kryss
2006-06-29, 00:52
En bra läkare ska kunna ta en bra diskussion om detta med dig, höra vad du har för problem och varför du vill genomgå ingreppet.

Är det så att du har problem med trötthet trots många timmar sömn kan det vara så att förstorade halsmandlar ger dig sömnapné (då snarkar du troligen ganska kraftigt också) och därigenom sämre sömn. Då ska du få genomföra ingreppet eftersom långvarig sömnapné kan ge hjärtpåverkan.

Försök kanske med ännu en läkare som förhoppningsvis är bra och kan diskutera dig med detta så ni tillsammans kommer överens om ett beslut/behandling. Kanske kan en ordentligt genomförd antibiotika-kur hjälpa dig lika bra. Ligg på och ge dig inte om du anser att du du inte får det gensvar du vill ha hos läkaren. :)

Snarkar ljudligt vet jag inte riktigt om jag gör, har dock fått påpekande att jag snarkar litegranna (dock är min farsa ett riktigt sågverk så). Känns dock som en väldigt bra förklaring på att jag alltid är så trött, vart jag än sover - och även om det gäller 8h regelbunden sömn varje dag.

Jag antar att jag får göra ett nytt försök hos en ny mottagning här någonstans i stockholm, har du något spontant tips så får du jättegärna pm'a det. Problemet är att jag själv inte vet hur jag ska lägga upp ett besök, att komma över nu på sommaren och man råkar på prima då känns så konstigt...

Halsproblemen är verkligen dunderjobbiga, och även nu sitter jag med en halsinfektion så konditionsträningen den här veckan har uteblivit vilket tär riktigt hårt på en.

Tack så mycket för de bra svaren förresten!

Pox
2006-06-29, 09:54
Trötthet kan ju bero på annat också dock.
Om du verkligen vill få dem bortskurna vore väl läkaren som hade låtit skära bort dem hos någon du kände bra att gå till om det är möjligt. :)
Berätta för en läkare om hur mycket din livskvalité verkar sänkas (hur du lider av att inte kunna träna etc), om det sedan går härleda till återkommande infektioner i halsmandlarna bör verkligen ett ingrepp övervägas (om nu en ordentlig antibiotikkur gjorts tidigare).

tenchi
2006-06-29, 16:54
på vårdcentralen lär du aldrig få nån tid. jag ringde och hörde mig för men de är som vanligt frågande varför man ska göra nåt sånt. Ringde istället en privat mottagning där det kostade 800kr och de kolllade alla blodvärden och analyserade urin och bajjet.

bear.flowertwig
2006-06-29, 17:36
på vårdcentralen lär du aldrig få nån tid. jag ringde och hörde mig för men de är som vanligt frågande varför man ska göra nåt sånt. Ringde istället en privat mottagning där det kostade 800kr och de kolllade alla blodvärden och analyserade urin och bajjet.

Vad kollade de exakt?

Finns det något bra svar på vad som kan vara intressant att kolla upp? Förutsatt att man är en hyfsat frisk och normal tränande individ.

tenchi
2006-06-29, 17:41
Vad kollade de exakt?

Finns det något bra svar på vad som kan vara intressant att kolla upp? Förutsatt att man är en hyfsat frisk och normal tränande individ.

det var en s k hälsoundersökning som företag gör åt sina anställda. Kommer inte ihåg exakt vad de kollade, papperet med uppgifterna är borta. Vilket är synd.... Kommer iaf ihåg att läkaren påpekade att nåt värde var FÖR bra och jag kunde tas för att vara dopad. HAHA.... komiskt. Med tanke på alla mina kladdkakaor jag åt under den perioden. Visst, jag tränade stenhårt nästan varje dag.

Det var minst 20-25 olika värden de kollade. Så jag antar att det var rätt rejält test.

För mig var det intressant att se kolesterolvärdet, med tanke på just intaget av kladdkaka (3-4 hela kakor i veckan).