handdator

Visa fullständig version : deffning..slut på idéer tror jag


whern
2006-05-08, 22:46
Jag vet att många skriver om detta, att deffen trubbas av, stannar upp. Jag tänkte höra med er om ni ser något som är direkt fel ändå.

En vanlig vardag för mig ser ut så här:

Går upp vid 07-09 och tar en power walk på 35-45 min.

08-10 äter frukost. 2 fullkornbröd med keso, en tallrik fil med müsli och en proteindrink.

12.00 Lunch. Bulgur med tonfisk i krossade tomater med morötter, lök och majs.

~16 Träning på gymmet. Protein drink efteråt.

~17 en tallrik fil eller en brödskiva

19-20 Middag, bacon med ägg, pyttipanna, köttfärssås, något lite fylligare än tonfisken, eller tonfisken igen om jag lagade såpass mkt.

22-23 en proteindrink.

End of day.

Jag är 22 år, 178cm och väger 71-72 kg nu. Vill gå ner till runt 68-69 kg. Gick ned från 79 till 72 sen i januari, men nu har det stannat av.

Jag borde fortfarande ligga på energiunderskott tycker jag, eller?
Jag iofs nyss börjat köra en kreatin-kur, kan ju va att ja väger lite mer tack vare det, vet inte.

Någon som ser något radikalt fel på mitt upplägg?
Detta är alltså en vardag i runda slängar.

Hoppas nån kan hjälpa mig.

adis
2006-05-08, 22:49
Man ska alltid lägga in lite extra cardio vid slutet av deffen för att få bort det "sista" ..
Så in mer fler cardio pass.

whern
2006-05-08, 22:51
glömde säga att jag tränar 4-5 ggr i veckan på gymmet.

Så till din reply.

Mm, har du något extra effektivt in mind?
Springa/kvällspromenader/cykla på gymmet/stepmaster på gymmet..ja vad är bäst så att säga? :D

whern
2006-05-08, 22:52
Förresten, kan man få föör mkt protein så att man går upp i vikt pga det?

DragonOrb
2006-05-08, 22:57
Ja..
käkar du mera kcal än vad du gör av med så går du upp i vikt.

AlexGBG
2006-05-08, 22:59
Förresten, kan man få föör mkt protein så att man går upp i vikt pga det?

ja

Pepz
2006-05-08, 23:00
Bacon under deff? Mager bacon hoppas jag

whern
2006-05-08, 23:00
jojo, självklart. Men är 3 i allmänhet för mycket? Ska ja bara köra på 2? Får ja i mig tillräckligt mkt protein med "bara" 2 ?

whern
2006-05-08, 23:01
Pepz, yepp. De e inte så ofta, men ja hade de i kylen häromdagen, därför ja tog de som exempel :D

AlexGBG
2006-05-08, 23:02
glömde säga att jag tränar 4-5 ggr i veckan på gymmet.

Så till din reply.

Mm, har du något extra effektivt in mind?
Springa/kvällspromenader/cykla på gymmet/stepmaster på gymmet..ja vad är bäst så att säga? :D

det bästa är väl det som du orkar göra av med mest energi på..
själv har jag inte motivationen att springa just nu så jag går morgonpromenader och simmar. passar mig utmärk.

sen är väl all cardio på gymet förkastligt nu när det är såå fint väder ute =)

whern
2006-05-08, 23:04
det bästa är väl det som du orkar göra av med mest energi på..
själv har jag inte motivationen att springa just nu så jag går morgonpromenader och simmar. passar mig utmärk.

sen är väl all cardio på gymet förkastligt nu när det är såå fint väder ute =)


Ja, cardio på gymet e fan ingen höjdare nu. Hade knappt energi till att köra vanligt pass idag, i 35 gradig värme där inne, fyfan.

Motivationen att springa har jag nog aldrig haft, vettefan om ja kommer få den heller :D
Men får väl försöka klämma in något annat, på kvällarna...

AlexGBG
2006-05-08, 23:22
Ja, cardio på gymet e fan ingen höjdare nu. Hade knappt energi till att köra vanligt pass idag, i 35 gradig värme där inne, fyfan.

Motivationen att springa har jag nog aldrig haft, vettefan om ja kommer få den heller :D
Men får väl försöka klämma in något annat, på kvällarna...

det tycker jag att du ska göra, helt underbart väder nu på kvällarna när temperaturen har sjunkit lite.. =)

muffe85
2006-05-09, 00:42
fattar inte hur folk orkar nöta på cykeln eller löpbandet på gymmet.
spela brännboll, fotboll, basket, vad som helst! cykla i terrängen..!?
jag spelar hellre 2h fotboll än står på rullbandet i 10 min.. är jag ensam om det? =)

mentzer
2006-05-09, 06:40
Går upp vid 07-09 och tar en power walk på 35-45 min.

Öka på promenaden till 60-90 minuter kanske.

whern
2006-05-09, 07:36
fattar inte hur folk orkar nöta på cykeln eller löpbandet på gymmet.
spela brännboll, fotboll, basket, vad som helst! cykla i terrängen..!?
jag spelar hellre 2h fotboll än står på rullbandet i 10 min.. är jag ensam om det? =)

nej, det är du verkligen inte ensam om :D

whern
2006-05-09, 07:37
Öka på promenaden till 60-90 minuter kanske.

Mm, de vore kanske något. Men så som jag har det just nu så är det precis att ja hinner med/orkar 45 minuters eftersom ja plugga till civilingenjör => en helvetes massa att göra. Men vid sovmorgonar och helger kan jag ju tänka på det.

Simson
2006-05-09, 09:53
fattar inte hur folk orkar nöta på cykeln eller löpbandet på gymmet.
spela brännboll, fotboll, basket, vad som helst! cykla i terrängen..!?
jag spelar hellre 2h fotboll än står på rullbandet i 10 min.. är jag ensam om det? =)

Bara bita ihop & köra intervaller löpband, cykel jajjomen!!! :hbang: Men det kanske beror på hur mycket tid man har & lägga på cardio....

jewzie
2006-05-09, 10:57
handlar bara om prioretering. inte mer att säga om det.

whern
2006-05-09, 11:14
handlar bara om prioretering. inte mer att säga om det.

sant. men vissa saker kan man bara inte prioritera bort, så det gäller att göra det så effektivt och ambitiöst man kan.

muffe85
2006-05-09, 12:38
Bara bita ihop & köra intervaller löpband, cykel jajjomen!!! :hbang: Men det kanske beror på hur mycket tid man har & lägga på cardio....

Har man tid att sitta 60min på cykel har man tid att spela 60min av någon rolig sport med kompisarna.

tinkerbell
2006-05-09, 12:46
Håller med dig muffe, så länge man bara förbrukar kalorierna ...

Jogga 2h <==> spela fotboll i 2h, man springer ju.

Gimp
2006-05-09, 15:49
Har man tid att sitta 60min på cykel har man tid att spela 60min av någon rolig sport med kompisarna.

Här om dagen lirade jag fotboll med polarna i parken och det var skoj men intensiteten på träningen blev ju inte ens i närheten av det spinningpass som jag skippade. Visserligen spelade vi av och till i två timmar och spinningpasset är 50 minuter effektiv spinning så det blev nog ganska jämnt ändå.

jwzrd
2006-05-09, 16:10
Hur ska någon kunna ge några som helst tips utan att veta vilka mängder du äter?

whern
2006-05-09, 17:31
Hur ska någon kunna ge några som helst tips utan att veta vilka mängder du äter?

Tja, jag har väl sagt på ett ungefär.

tonfisk = 1 burk
bacon = 1 paket
pasta/bulgur = 1-2 dl

typ

Jay-Z
2006-05-09, 17:40
Jag vet att många skriver om detta, att deffen trubbas av, stannar upp. Jag tänkte höra med er om ni ser något som är direkt fel ändå.

En vanlig vardag för mig ser ut så här:

Går upp vid 07-09 och tar en power walk på 35-45 min.

08-10 äter frukost. 2 fullkornbröd med keso, en tallrik fil med müsli och en proteindrink. Mängd?


~16 Träning på gymmet. Protein drink efteråt. Mängd?

~17 en tallrik fil eller en brödskiva. Mängd?

19-20 Middag, bacon med ägg, pyttipanna, köttfärssås, något lite fylligare än tonfisken, eller tonfisken igen om jag lagade såpass mkt. Mängd?

22-23 en proteindrink. Mängd?

End of day.



Det har du inte. Går inte att avgöra hur mycket du stoppar i dig. Har du successivt skurit i kaloriintaget allt efter som du tappat vikt?

muffe85
2006-05-09, 17:47
Här om dagen lirade jag fotboll med polarna i parken och det var skoj men intensiteten på träningen blev ju inte ens i närheten av det spinningpass som jag skippade. Visserligen spelade vi av och till i två timmar och spinningpasset är 50 minuter effektiv spinning så det blev nog ganska jämnt ändå.

Frågan man då kanske borde ställa sig är, spelar jag hellre rolig fotboll i 2h än cykla tråkcykel i 50 minuter?
dessutom kan jag aldrig tro att man förbränner mer på 50min cykel än 2h fotboll, isf vilar man mer än halva tiden i fotbollen :P

whern
2006-05-09, 17:57
Det har du inte. Går inte att avgöra hur mycket du stoppar i dig. Har du successivt skurit i kaloriintaget allt efter som du tappat vikt?

Det är ju sant iofs, hmm.

Njae, jag har nog hållit mig på samma nivå hela tiden ungefär. Men tänkte ja skulle bli ännu bättre på det nu, skära ner lite mer o se vad som händer.

En tallrik fil är väl iaf runt 2dl.
En proteindrink är 0,75 dl pulver och 2-3 dl vatten (kommer inte ihåg hur mkt protein i gram det blir)
En portion köttfärssås ligger väl runt 2-300 gram. Ungefär så.

Förresten, jag läste någonstans att hamburger-kött är bra att äta, tex vid deff. stämmer det?

whern
2006-05-09, 18:22
Säg som idag då:

fil 2 dl ~ 120 kcal

tonfisk 175g ~ 200 kcal

pasta 4 dl ~ 460 kcal

hamburgare 110g ~ 250 kcal

2 protein drinkar ~ 230

bröd ~ 400 kcal

2 ägg ~ 200 kcal

Övriga kalorier, nån banan, lite smör, nån ost skiva osv. Lägger till 100 kcal.

Sammanlagt:

Runt 2000 kalorier.

Enligt "formeln" under "deff - en guide" så är mitt +- tillstånd runt 2700 kcal.

Jag ligger alltså på ungefär 700 minus en sån här dag, i intag. Säg att jag då i snitt kanske ligger 400-500 kcal minus per dag i intag.

Plus morgonpromeder och 4 gympass.

Borde jag inte "rasa" i vikt?

whern
2006-05-09, 18:26
4 gympass i veckan skulle det stå. Men det fattade ni kanske.

mistermr
2006-05-09, 18:41
jag spelar hellre 2h fotboll än står på rullbandet i 10 min.. är jag ensam om det? =)

Det du säger stämmer, men det är inte så kul att spela fotboll själv.

mvh

whern
2006-05-09, 18:42
de va ett jävla tjöt om fotboll :D

Mitched
2006-05-09, 18:57
Säg som idag då:

Övriga kalorier, nån banan, lite smör, nån ost skiva osv. Lägger till 100 kcal.

Sammanlagt:

Runt 2000 kalorier.

Enligt "formeln" under "deff - en guide" så är mitt +- tillstånd runt 2700 kcal.

Jag ligger alltså på ungefär 700 minus en sån här dag, i intag. Säg att jag då i snitt kanske ligger 400-500 kcal minus per dag i intag.

Plus morgonpromeder och 4 gympass.

Borde jag inte "rasa" i vikt?

Kalorierna som du räknar som "övriga" och avrundar till ca 100 kcal är oftast en stor bov i såna här sammanhang där man uppskattar vikt och kcalmängd hit och dit.

Exempelvis ger en liten (väldigt liten) banan på 100 gr ca 100 kcal, ofta väger de bananer jag käkar iaf uppemot 200 gr.

Tips kan vara att skriva upp exakt allt du stoppar i munnen under en vecka ochs edan be någon hjälpa dig med kcaluträkning resp. energifördelning.

Lycka till!

muffe85
2006-05-09, 21:16
Det du säger stämmer, men det är inte så kul att spela fotboll själv.

mvh


Det är det man har vänner till.
Och fotboll är bara ett exempel av en hel uppsjö av lagsporter som förbränner minst lika bra som andra cardios.

adis
2006-05-11, 10:22
glömde säga att jag tränar 4-5 ggr i veckan på gymmet.

Så till din reply.

Mm, har du något extra effektivt in mind?
Springa/kvällspromenader/cykla på gymmet/stepmaster på gymmet..ja vad är bäst så att säga? :D

Bäst och bäst ...

Morgonprommenad på 90 minuter funkar perfekt för mig.
Men trappmaskin?
Power-walking?
Cyckling?
Simmning?

Ja du får helt enkelt hitta något du tycker är roligt..
Väldigt svårt att lyckas med en deff om man _måste_ göra olika slags cardio som man "hatar"...

Va ute o spela fotboll/baskett/brännboll med kompisarna?
Allt annat än att sitta här vid datorn och tro att man lyckas bättre ;)

Lycka till.

whern
2006-05-11, 14:53
Bäst och bäst ...

Morgonprommenad på 90 minuter funkar perfekt för mig.
Men trappmaskin?
Power-walking?
Cyckling?
Simmning?

Ja du får helt enkelt hitta något du tycker är roligt..
Väldigt svårt att lyckas med en deff om man _måste_ göra olika slags cardio som man "hatar"...

Va ute o spela fotboll/baskett/brännboll med kompisarna?
Allt annat än att sitta här vid datorn och tro att man lyckas bättre ;)

Lycka till.

Haha, vadå, är inte dator sittande cardio? :P

Njae, min motivation är såpass hög just nu så cykla, osv funkar rätt bra tror jag. Bara jag får en bra anledning :D

Jag tror det är kreatinet som spökar lite med mig nu ja, för ja lever så jävla bra nu för att gå ner i vikt. Ökat morgoncardion nu också, så nu ska de bli effekt!

gabbiz
2006-05-11, 22:12
när ni morgonpromenerar, hur snabbt går ni då? går ni så snabbt som dom "tävlingsgående" gör eller? dom går ju 1 miljon steg i sekunden typ.. eller ni går lite mer soft?

whern
2006-05-12, 08:16
när ni morgonpromenerar, hur snabbt går ni då? går ni så snabbt som dom "tävlingsgående" gör eller? dom går ju 1 miljon steg i sekunden typ.. eller ni går lite mer soft?

jag går fan fort nu, tänk dig att du är jagad av nån men inte vill att de ska fatta att du vet att du är jagad, då går du fort utan att springa. SÅ fort går jag :P

Ne, skämtosido, mitt tempo är nog precis på gränsen till hur snabbt ja skulle gå om jag körde gång-stajlén.

Gimp
2006-05-12, 15:22
Frågan man då kanske borde ställa sig är, spelar jag hellre rolig fotboll i 2h än cykla tråkcykel i 50 minuter?
dessutom kan jag aldrig tro att man förbränner mer på 50min cykel än 2h fotboll, isf vilar man mer än halva tiden i fotbollen :P

Nu pratar vi inte om elitnivåfotboll med rop som "Flytta backinjen!!" ekandes genom halva stan utan lite mer latjo fotboll och stå och trixa med bollen i en ring fram och tillbaka i solen. :)

Svaret är dock att jag mycket hellre spelar fotboll i två timmar än cyklar 50 minuter även om det inte alls är tråkigt, som vissa verkar tro, hehe.:whipped:

muffe85
2006-05-12, 17:53
Nu pratar vi inte om elitnivåfotboll med rop som "Flytta backinjen!!" ekandes genom halva stan utan lite mer latjo fotboll och stå och trixa med bollen i en ring fram och tillbaka i solen. :)

Svaret är dock att jag mycket hellre spelar fotboll i två timmar än cyklar 50 minuter även om det inte alls är tråkigt, som vissa verkar tro, hehe.:whipped:


mmm, det var bara dit jag ville komma :P