handdator

Visa fullständig version : Oh-böjar, Ryck - för stel?


jontahontas
2006-05-08, 18:28
Hej!
Jag tränar främst friidrott men styrketränar även vid sidan av. Tidigare har den varit mer åt mark, chins, rodd, bänk osv hållet men har senaste månaderna mer och mer börjat innehålla frivändningar och mer explosiva böjar. Nu har jag kastat om allt och större delen av styrketräningen är nu i princip bara OL-träning på rullande schema.

Frivädningsträningen funkar fint, jag möter och böjer väl inte perfekt direkt men det går i rätt riktning. OH-böjar och ryck däremot, där är det svårare. Jag har en axelskada som gör sig starkt påmind då jag börjar komma djupare än typ ~40(!!!) grader i OH-böjen samt att stabiliteten i förhållande till benstyrkan är väl cirka noll. Rycken gör inte ont på något sätt men OH-böjen i rycket är väl från cirka ~25 grader.

Min fråga utmynnar väl då i - finns det något speciellt utöver "träna och öva mera" jag kan tänka på i min träning för att komma djupare ner i Ryck och OH-böj. Någon form speciell rörlighetsträning? Stabilitetsträning? Alla form av tips är varmt välkomna, jag är mycket ny (men fruktansvärt intresserad! :)) och oerfaren inom denna värld!

/Jonatan

Bönne
2007-08-28, 09:27
Inte nödvändigt att starta en ny tråd - bumpar den här istället.

Sökt på forumet, men det passande jag fann, var tyvärr en länk som var död.

Daniel_S
2007-08-28, 10:30
Håll ryggen så upprätt som möjligt. Om man fäller ryggen, så tvingas stången och axlarna bakåt, vilket kräver mer rörlighet (samt mer påfrestande för axlarna?)

Håll också så brett som möjligt, det underlättar tills man fått upp rörligheten.

Enkla men rätt självklara tips.

ramagoen
2007-08-28, 14:43
Håll ryggen så upprätt som möjligt. Om man fäller ryggen, så tvingas stången och axlarna bakåt, vilket kräver mer rörlighet (samt mer påfrestande för axlarna?)


jag fäller ryggen mycket i ryckböj pågrundav sämst rörlighet i fotlederna, det är svårare att hålla stången då. Sämre balans bland annat. Mer påfrestande för axlarna vettetusan.


Håll också så brett som möjligt, det underlättar tills man fått upp rörligheten.



För brett grepp gör att du tänjer ut ledbanden i dina handleder = extrema smärtor, jag har testat :D. Tar iofs ett tag att hitta sin fattning i både ryck och ryckböj.



Ett sätt är att tvinga ner sig. Det går efter ett tag. Med vilja, gunga och "tänj" i botten läget. Är du för stel för att göra det ouppvärmd, gör det efter ett tungt och svettigt pass när du är som mjukast!

Honken
2007-08-28, 14:47
Uppvärmningarna med pinnen bör du fokusera på! Avsedda för just rörlighet och komfort!

major Pectoralis
2007-08-28, 14:54
Hej!
Jag tränar främst friidrott men styrketränar även vid sidan av. Tidigare har den varit mer åt mark, chins, rodd, bänk osv hållet men har senaste månaderna mer och mer börjat innehålla frivändningar och mer explosiva böjar. Nu har jag kastat om allt och större delen av styrketräningen är nu i princip bara OL-träning på rullande schema.

Frivädningsträningen funkar fint, jag möter och böjer väl inte perfekt direkt men det går i rätt riktning. OH-böjar och ryck däremot, där är det svårare. Jag har en axelskada som gör sig starkt påmind då jag börjar komma djupare än typ ~40(!!!) grader i OH-böjen samt att stabiliteten i förhållande till benstyrkan är väl cirka noll. Rycken gör inte ont på något sätt men OH-böjen i rycket är väl från cirka ~25 grader.

Min fråga utmynnar väl då i - finns det något speciellt utöver "träna och öva mera" jag kan tänka på i min träning för att komma djupare ner i Ryck och OH-böj. Någon form speciell rörlighetsträning? Stabilitetsträning? Alla form av tips är varmt välkomna, jag är mycket ny (men fruktansvärt intresserad! :)) och oerfaren inom denna värld!

/Jonatan

Det finns massor med bra rörlighetsövningar för styrketräning. Om du har en axelproblematik så tycker inte jag att du skall köra "axelmördaren" ryckböj. Jag har aldrig haft problem med axlarna förrän jag körde ryckböj och när jag slutade med övningen försvann mina axelproblem - efter en längre tids rehabilitering. Då körde jag heller inte så tungt i ryckböjen (40-50kg á 6-10 reps). Jag ser heller inte vad du har för behov av ryckböj. Om du vill köra övningen för att få bättre båstabilitet så tycker jag att utfallsgång med ryckfattning är ett långt bättre alternativ eftersom denna övning möjliggör att man kan hålla överkroppen upprätt på ett helt annat sätt.
Därutöver är det bättre att du kör styrkeryck än tävlingsryck eftersom jag antar att det är explosivstyrkan du är ute efter.