handdator

Visa fullständig version : Ett par ostmackor vs vassle

Zealot
2006-05-08, 17:49
Guten abend...
En maratonlöpare på mitt jobb & jag hamnade i en liten diskussion idag då jag stod o slurpa min "före träningen dryck" bestående av malto & vassle. Han sa att han varit på ett seminarium där dietisten för svenska skidlandslaget höll ett föredrag. Hon menade på att det var minst lika bra med ett par ostmackor efter ett pass som proteintillskott. Jag påpekade för honom att hon va fel ute men han tjatade om att hon trots allt var landslagsdietist. Jag lovade att återkomma med någon form av bevis på att jag har rätt & han fel.
Så, nån som kan länka till nån vetenskaplig studie som jag kan slänga i nyllet på herr maraton i morgon på jobbet?

Ytterst tacksam för svar!

King Grub
2006-05-08, 18:05
Herr Maraton har rätt. Förutsatt att det är tillräckligt med ost för att täcka proteinbehovet vid tillfället (som tur är finns det magra alternativ i dag).

Zealot
2006-05-08, 18:13
Fy Grubben! Not the answer I wanted! :cryout: Finns det verkligen inte nåt jag kan säga för att sätta honom på plats? :confused:

Cerberus
2006-05-08, 18:14
Finns ju 5%-ost, smakar rätt gott tycker jag iaf. Kostar skjortan dock men nån gång kan man ju lyxa till det..redigt med protein i ost.

Sniggel
2006-05-08, 18:54
Vi snackar om skidåkare nu och inte byggare?
Även om ostmackor säkerligen är hyfsat optimalt för en byggare med så länge man tillför rätt mängd. Men det har ju "nackdelen" att ofta innehålla mycket fett per mängd protein.

Chandler
2006-05-08, 18:57
Herr Maraton har rätt. Förutsatt att det är tillräckligt med ost för att täcka proteinbehovet vid tillfället (som tur är finns det magra alternativ i dag).

Fast om man gör det till en vana lär man ju dö i kalciumförgiftning. :D

AJO
2006-05-08, 19:16
Fy Grubben! Not the answer I wanted! :cryout: Finns det verkligen inte nåt jag kan säga för att sätta honom på plats? :confused:

HAHA! Du är ägd ;)

apa_ola
2006-05-08, 19:38

Sålänge det är efter träningen har han rätt, eftersom kasein och vassle då är likvärdigt. Om du ska ta protein innan träning, för att uppreglera PS efter träningen, då är det vassle eller fria EAA som gäller...

Zealot
2006-05-08, 19:43
HAHA! Du är ägd ;)

Får brotta ner fanskapet då ifall han tjafsar nå mer! :D

King Grub
2006-05-08, 19:43
Om du ska ta protein innan träning, för att uppreglera PS efter träningen, då är det vassle eller fria EAA som gäller...

Har du sett studier på att långsamt protein i direkt anslutning till styrketräning, före passet, inte signalerar till en uppreglering av proteinsyntesen efteråt? Jag har det inte.

apa_ola
2006-05-08, 19:46
Har du sett studier på att långsamt protein i direkt anslutning till styrketräning, före passet, inte signalerar till en uppreglering av proteinsyntesen efteråt? Jag har det inte.

:em:
antog att intag innan träning (även om det var i samband) var likvärdigt som med intag i vila...
finns det studier på långsamt protein innan träning då? Det verkar som att fler än jag på kolo förutsätter snabbt protein innan träning..

King Grub
2006-05-08, 19:48
finns det studier på långsamt protein innan träning då?

Nej. Det var därför jag frågade. Jag vet inte effekten på proteinsyntesen av kaseinintag direkt före styrketräning. I vila uppregleras inte proteinsyntesen över basnivåer av kaseinintag (dock agerar det antikatabolt och ger bättre proteinbalans än vassle i vila, vid en direkt jämförelse proteinerna emellan), men jag vet inte om styrketräningen påverkar signalmekanismen så att detta sker.

Givetvis kan kaseinet (eller annat långsamt protein) användas till fullo i den pågående proteinsyntesen, oavsett när man äter det.

Skrollovicz
2006-05-08, 21:14
Nej. Det var därför jag frågade. Jag vet inte effekten på proteinsyntesen av kaseinintag direkt före styrketräning. I vila uppregleras inte proteinsyntesen över basnivåer av kaseinintag (dock agerar det antikatabolt och ger bättre proteinbalans än vassle i vila, vid en direkt jämförelse proteinerna emellan), men jag vet inte om styrketräningen påverkar signalmekanismen så att detta sker.

Givetvis kan kaseinet (eller annat långsamt protein) användas till fullo i den pågående proteinsyntesen, oavsett när man äter det.
Kasein stimulerar väl inte proteinsyntesen?

King Grub
2006-05-08, 21:15
Du läste inte texten du citerade alltför nogrannt, eller hur?

Efter träning.

Och även i vila kan kasein givetvis TILL FULLO användas i den pågående proteinsyntesen. Proteinsyntesen ligger inte på 0 bara för att du inte tränat...

Sniggel
2006-05-08, 22:29
Man ska väl både se till att uppreglera proteinsyntesen (med t ex träning och intag av olika sorters proteinkällor vid rätt tillfälle)
samt att ha tillgång till aminosyror i kroppen då proteinsyntesen är uppreglerad?

Fast uppreglerad proteinsyntes innebär väl att där finns aminosyror tillgängliga, annars hade den väl inte kunnat vara uppreglerad?

King Grub
2006-05-09, 04:42
Belastningsträning uppreglerar proteinsyntesen i sig, men finns det inga aminosyror att tillgå finns det inga signaler för inbyggnad av muskelprotein och det sker ingen nybildning av muskelvävnad, och kroppen kommer att kannibaliseras genom en negativ proteinbalans.

Lizzie
2006-05-09, 06:58

Sätta honom på plats? Är du en sån som bara måste ha rätt jämt? Var glad att du lärde dig något nytt! Tycker att du ska titta Herr Maraton i ögonen och säga 'Du hade rätt angående ostmackorna, det hade jag faktiskt inte en aning om'

Man ska ju lära sig en ny sak varje dag, visste du inte det?? ;)
Ostmackor är ju både billigare och godare än vassledrink, så var glad!

King Grub
2006-05-09, 08:10
Den dagen ostmackor med lika mycket protein blir billigare än vassleprotein har ännu inte anlänt.

pragmatist
2006-05-09, 09:52
Det blir ju en jäkla massa ostmackor om du ska komma upp i samma mängd protein som en vassledrink, och då lär ju inte magsäckstömningen gå med Speedy Gonzales-fart precis. Fördelen med vassle + malto är väl rimligtvis att det försvinner ut i systemet ganska fort och mättar ganska lite så man kan fylla på igen med vanlig mat efter någon timme eller så.

jwzrd
2006-05-09, 09:57
Men VARFÖR ska folk som inte kan skilja en brevlåda från en kos bakdel envisas med att käfta med andra som uppenbarligen har god koll, men som just inte råkar prenumerera på kroppsbyggar-ideal? Hur fan tänker ni?

"Nu ska jag, som inte kan ett jävla dugg, men som läser allt King Grub fiser ur sig varje dag täppa till truten på den här landslagsdietisten!"
- Men ska du verkligen...
"Silence there on the docks!"

mangs
2006-05-09, 13:21
Men VARFÖR ska folk som inte kan skilja en brevlåda från en kos bakdel envisas med att käfta med andra som uppenbarligen har god koll, men som just inte råkar prenumerera på kroppsbyggar-ideal? Hur fan tänker ni?

"Nu ska jag, som inte kan ett jävla dugg, men som läser allt King Grub fiser ur sig varje dag täppa till truten på den här landslagsdietisten!"
- Men ska du verkligen...
"Silence there on the docks!"

This made my afternoon! :laugh:

On Topic, ostmacka och ett stort glas mjölk borde därför fungera ypperligt.