handdator

Visa fullständig version : Åsikter om bänkdiskmaskiner?


Glen
2006-05-08, 16:53
Funderar på att skaffa en bänkdiskmaskin, någon som har några åsikter kring dom?

Har kollat lite på blocket och av vad jag såg så var de allra flesta runt 1-1.5 år gamla, är det nåt sorts varningtecken tro att folk inte behåller dom särskilt länge? kan ju iof också vara så att dom rasar i pris ganska kraftigt så att det inte är lönt att sälja äldre modeller eller nåt i den stilen




.

shadowfire
2006-05-08, 16:58
Är nog det mest heligaste jag har iaf. Bänkdisken o datorn är oumbärliga.
Undvik de plastigaste modellerna med dålig isolering bara, de kan föra ett jäkla oväsen. Gå på ett vettigt märke o var inte rädd för en plåtmaskin av elektrolux eller något. Min har rullat på 2ggr/veckan i 2 år nu utan problem.

grisbil3n
2006-05-08, 17:14
Jag har ett utrymme som är 50 cm brett, 60 cm djupt, 70 cm högt. Är det på tok för litet eller finns det modeller som skulle passa? Om jag får sno tråden lite...

Glen
2006-05-08, 17:14
Är nog det mest heligaste jag har iaf. Bänkdisken o datorn är oumbärliga.
Undvik de plastigaste modellerna med dålig isolering bara, de kan föra ett jäkla oväsen. Gå på ett vettigt märke o var inte rädd för en plåtmaskin av elektrolux eller något. Min har rullat på 2ggr/veckan i 2 år nu utan problem.

Det låter ju lovande. Hur är det med installationen, är det krångligt? Har såna gamla tjocka järnledningar under diskbänken om det kan ha någon betydelse

Glen
2006-05-08, 17:16
Jag har ett utrymme som är 50 cm brett, 60 cm djupt, 70 cm högt. Är det på tok för litet eller finns det modeller som skulle passa? Om jag får sno tråden lite...


Har kollat runt lite och dom verkar ligga på följande mått ungefär: höjd 45-50 cm, bredd 45-55 cm, djup 50 cm

grisbil3n
2006-05-08, 17:20
Har kollat runt lite och dom verkar ligga på följande mått ungefär: höjd 45-50 cm, bredd 45-55 cm, djup 50 cm

Ok, skulle funka med andra ord. Vet du om det måste vara fritt runt omkring eller kan man ställa dom i ett utrymme så att säga?

Glen
2006-05-08, 17:25
Ok, skulle funka med andra ord. Vet du om det måste vara fritt runt omkring eller kan man ställa dom i ett utrymme så att säga?

hmm.... vet ej faktiskt, det borde väl gå att ställa dom i ett utrymme så länge slangen och sladden får plats någonstans. Däremot så funderar jag själv om man kanske måste ha dom i ett icke-vattenkänsligt utrymme ifall dom skulle läcka. Skulle vara najs att ha den i nåt skåp under diskbänken bara, då låter det ju mindre också. Kanske någon mer erfarenhet som vet?

grisbil3n
2006-05-08, 17:27
hmm.... vet ej faktiskt, det borde väl gå att ställa dom i ett utrymme så länge slangen och sladden får plats någonstans. Däremot så funderar jag själv om man kanske måste ha dom i ett icke-vattenkänsligt utrymme ifall dom skulle läcka. Skulle vara najs att ha den i nåt skåp under diskbänken bara, då låter det ju mindre också. Kanske någon mer erfarenhet som vet?

Aight, jo har ett litet utrymme under diskbänken själv faktiskt med uttag o fan. SKulle ju vara trevligt o slippa diska i badkaret :D

Lycka till med diskmaskinsprojektet!

Dumleman
2006-05-08, 17:30
Nej vanlig hederlig bänkdiskning tar bättre på triceps än vad bänkdiskmaskiner gör!

shadowfire
2006-05-08, 17:31
Bor du i hyreslägenhet och diskmaskinen skulle råka gå i läckage då du inte är hemma... och om den inte är monterad av hyresvärden rekommenderad rörmokare.. så kan du torska så det stänker om det, särskilt om vattnet tar sig ner till grannarna och det börjar vankas totalsanering. Bara ett tips.

Jag bor i gammal kåk med heldragna rör utan förgreningar, men jag har en snap-on lösning på kranen istället, på själva pipen på diskkran. Trycker dit en trädgårdsslang då jag ska köra diskmaskinen :) ... kan inte använda diskkran undertiden bänkdisken går alltså, men vafan gör det då jag slipper diska för hand...

dynamo
2006-05-08, 17:35
Har funderat flera ggr på att skaffa en, men det känns inte värt så länge det bara är jag som bor här. Jag använder så lite disk, eftersom jag återanvänder samma glas, samma kopp, samma bestick, samma tallrik, samma grötskål, samma mat- och tesked i flera veckor. Då med snabb-fusk-diskning/avsköljning emellan varven.

Stekpanna, kastruller och dylikt går ju ändå inte i maskin väl?

grisbil3n
2006-05-08, 17:37
Kastruller går utmärkt iaf.

Yankeee
2006-05-08, 18:00
Jag har en http://www.electrolux.se/node35.asp?ProdID=32631, eller modellen innan egentligen. Riktigt bra köp, den är lite större än andra bänkdiskmaskiner, funkar klockrent, har inte strulat något öht. Nackdelen är väl att den låter en del, fast det kanske de har fixat eftersom att det står att den är tyst ;)

internethjälten
2006-05-08, 18:18
finns förståelse till att man går ifrån "hantverk" till att låta
en maskin göra det om det sker ett par gånger per dag och
man gör det för att spara tid.

men att köpa en maskin för att annvända den 2ggr/vecka
är fan inget annat är sear :laugh:

shadowfire
2006-05-08, 18:52
finns förståelse till att man går ifrån "hantverk" till att låta
en maskin göra det om det sker ett par gånger per dag och
man gör det för att spara tid.

men att köpa en maskin för att annvända den 2ggr/vecka
är fan inget annat är sear :laugh:
Ensamstående så förbrukar jag inte mer disk än att jag kör maskinen 2ggr/vecka, då med kastruller. Lunchen käkar jag på jobbet, frukosten tar ingen disk just, dricksglas o kaffemugg använder man ju flera gånger, så det är bara middagarna i en diskmaskin + helgkäket i en diskmaskin. Helt klart värt det. Speciellt då man haft date med någon brutta, bara in i skiten i diskmaskinen efter man ha käkat o vips är det fint i köket igen... datefaktorn bara stiger.. ;)

Cilia
2006-05-08, 20:03
Diskmaskin är guds gåva till mänskligheten.
Jag har iofs inte ngn bänkdiskmaskin utan en vanlig i bänken men bara 40 cm bred. Jag är också ensamstående och behöver inte köra den mer än 1 gång per vecka.

elan
2006-05-08, 20:05
I lägenheten som jag håller på och köper så står bänkdiskmaskinen i skafferiet så jag antar att det inte behöver vara något fukttåligt utrymme där man ska ha den. :D

Papi
2006-05-08, 20:28
Efter att ha diskat för hand i nästan tio år var det en välsignelse när jag äntligen installerade en bänkdiskmaskin! Aldrig ångrat det, den är underbar!
Fast den är lite väl stor, stoppade in den under diskbänken.

Yankeee
2006-05-09, 04:42
Vad är ni för byggare som diskar så sällan? Varannan dag är för sällan, men jag orkar inte oftare.

elan
2006-05-09, 06:42
För övrigt tror jag att jag ska ta bort bänkdiskmaskinen ur mitt blivande skafferi och sälja den, jag har bättre användning för pengarna än av maskinen. Har bott med sambon i lägenhet med fullstor diskmaskin i snart ett år och vi har använt den max tio gånger på den perioden. Jag räknar knappast med att generera mera disk som ensamstående.

Handdisk och mera plats för mat i skafferiet for teh win!

Chandler
2006-05-17, 12:33
Känner att jag måste bumpa den här tråden! Jag skall och titta på en begagnad bordsmodell idag, 99€ (+900SEK) begärt, så det borde vara helt rimligt för en 2 år gammal. Jag hatar att diska, därför blir det oftast 1 gång/vecka och då är det en halv dags projekt. :D