handdator

Visa fullständig version : Tips om hårddiskinköp


skaparn
2006-05-08, 14:53
Jag står inför att utöka mängden tillgängligt lagringsutrymme och funderar på några alternativ. Har i dagsläget 2x200GB i "datorlådan" och en extern 180GB extern, den disken börjar sjunga på sista visan så när jag tömt den kommer inget av värde att sparas där. Lagringsutrymme kan jag dessutom inte få nog av så jag tänker utöka så mycket börsen tillåter, men vill samtidigt ha något prisvärt.

Står mellan ett par alternativ.

1. Köpa en 3-400 GB disk, stoppa in i datorn och ta ut en av 200GB och stoppa i det externa chassit. Dum fråga kanske, men finns det någon nackdel med stora diskar inne i datorn, att de är långsamma på ett sätt som inte framkommer i specen, eller att de utvecklar mycket värme.

2. Köpa en 3-400 GB disk och stoppa i det externa chassit, detta om det skulle visa sig vara negativt på något sätt att ha stora diskar i datorlådan.

Något jag bör tänka på? Vilka diskar är mest prisvärda, vilka ska jag akta mig för och någon som har ett tips på en butik? Har givetvis gjort en del marknadsundersökning själv men jag fulländar den med lite input från er, för på brädan har det visat sig finnas mycket hårdvarukunskap.

ugglan
2006-05-08, 15:22
Seagate 300 är tyst och bra. 1100-nånting för S-ATA, 950 för ATA

aliquis
2006-05-08, 15:54
Jag står inför att utöka mängden tillgängligt lagringsutrymme och funderar på några alternativ. Har i dagsläget 2x200GB i "datorlådan" och en extern 180GB extern, den disken börjar sjunga på sista visan så när jag tömt den kommer inget av värde att sparas där. Lagringsutrymme kan jag dessutom inte få nog av så jag tänker utöka så mycket börsen tillåter, men vill samtidigt ha något prisvärt.

Står mellan ett par alternativ.

1. Köpa en 3-400 GB disk, stoppa in i datorn och ta ut en av 200GB och stoppa i det externa chassit. Dum fråga kanske, men finns det någon nackdel med stora diskar inne i datorn, att de är långsamma på ett sätt som inte framkommer i specen, eller att de utvecklar mycket värme.Stor disk betyder antingen fler skivor eller tätare lagring, oftast båda delarna eftersom antalet skivor man får plats mer lär vara konstant. Och eftersom rotationshastigheten är densamma ger tätare lagring högre hastighet. Så ingen nackdel med det.

Däremot blir disken varmare av fler skivor (eller snabbare rotationshastighet.)

Seagate har släppt 750GB diskar i form av 7200.10, vet dock inte om det finns diskar med mindre utrymme som använder skivor av samma lagringskapacitet (alltså också 7200.10). Räkna med att 7200.9 rymmer lite mindre per skiva, 7200.8 ännu lite mindre, osv.

Samsung SP120 är en ganska snabb disk som är sval o tyst.

WD gör också bra diskar.
2. Köpa en 3-400 GB disk och stoppa i det externa chassit, detta om det skulle visa sig vara negativt på något sätt att ha stora diskar i datorlådan.

Något jag bör tänka på? Vilka diskar är mest prisvärda, vilka ska jag akta mig för och någon som har ett tips på en butik? Har givetvis gjort en del marknadsundersökning själv men jag fulländar den med lite input från er, för på brädan har det visat sig finnas mycket hårdvarukunskap.Valfritt.

Hitachi kan ha blivit bättre nu, vem vet. Deras diskar brukar annars klara rätt hög io/sekund pga låg accesstid, men kanske inte maximalt i MB/s.

WD och Seagate skulle jag anta har högst kvalite på sina, seagates kanske inte dominerar prestandamässigt men skillnaderna är så små ändå.

Samsung gör tystast och svalast diskar, och den jag skrev om presterar helt ok. (men den är väl runt 200GB också)

Maxtor skulle jag undvika.

skaparn
2006-05-08, 16:15
Det lutar åt att stoppa in den nya disken i datorlådan eftersom jag vill komma åt alla mina mp3 med ett musklick endast, den extra värmeutvecklingen och det eventuella straffet i form av lite mer surrande fläktar får jag ta. Gäller det du skriver om Samsung alla deras diskar? Jag har nämligen sneglat lite på Samsung HD401LJ 400Gb 7200rpm 16Mb NCQ SATA2 som kostade endast 1725 på datorbutiken.

hahavaffan
2006-05-08, 16:18
Jag hade satt en av 200GBarna i det externa chassit, och sen köpt en 300/400GB disk och stoppat den i datorn.

Har själv 280GB i form av en WD 120GB [Varm med låter lite, snabb], en Samsung 80GB [Tyst och sval, men slö som fan] och en Seagate 80GB [Mycket snabb, varm och tyst]. Alla är ATA, då de dels är gamla, och dels klarar mitt moderkort inte SATA.

När det blir ny dator ska jag ha en riktigt snabb SATA-disk med OS och viktiga programfiler på. Sen två stycken feta 400GB SATA diskar att lagra semesterfilmerna på.

aliquis
2006-05-08, 16:56
Det lutar åt att stoppa in den nya disken i datorlådan eftersom jag vill komma åt alla mina mp3 med ett musklick endast, den extra värmeutvecklingen och det eventuella straffet i form av lite mer surrande fläktar får jag ta. Gäller det du skriver om Samsung alla deras diskar? Jag har nämligen sneglat lite på Samsung HD401LJ 400Gb 7200rpm 16Mb NCQ SATA2 som kostade endast 1725 på datorbutiken.Tysta o svala gäller nog samsung generellt, men jag kan ju inte lova något, läs reviews.