handdator

Visa fullständig version : Vad göra med kompis som inte betalar för sig?


bubbe
2006-05-08, 12:58
Har en kompis som jag hjälpte köpa en bärbar dator till sitt företag via mitt jobb. Nu har han efter flera påminnelser, jag har påminnt, gått ut påminnelser via ekonomigruppen ändå inte betalt räkningarna (runt 20') för utrustningen. Ekonomiansvarig sa nu att dom har tvingats skicka detta till inkasso, då det ändå har gått 2 mån sedan sista betalningsdatumet. Känns så jäkla ruttet, jag ställs ju mellan min vän och mitt företag som kräver att allt ska betalas. Jag har liksom ingen lust att sluta vara kompis bara för han kanske har dåligt med pengar just nu, men varför i HE_ köper han grejer av mig när han inte kan betala?

Man känner ju skuld till både jobbet som tycker jag har varit lättlurad, sen av kompisen som säjer att allt redan är betalt, har inte fått påminnelserna osv.

Är han ett rövhål eller är det bara jag?

kimonque
2006-05-08, 13:00
Han kanske trodde han kunde klara det. Behöver inte vara ett rövhål för det :)
Låt det skötas av ekonomiavdelningen, du kan ju ändå inte göra något.

mangs
2006-05-08, 13:02
Har en kompis som jag hjälpte köpa en bärbar dator till sitt företag via mitt jobb. Nu har han efter flera påminnelser, jag har påminnt, gått ut påminnelser via ekonomigruppen ändå inte betalt räkningarna (runt 20') för utrustningen. Ekonomiansvarig sa nu att dom har tvingats skicka detta till inkasso, då det ändå har gått 2 mån sedan sista betalningsdatumet. Känns så jäkla ruttet, jag ställs ju mellan min vän och mitt företag som kräver att allt ska betalas. Jag har liksom ingen lust att sluta vara kompis bara för han kanske har dåligt med pengar just nu, men varför i HE_ köper han grejer av mig när han inte kan betala?

Man känner ju skuld till både jobbet som tycker jag har varit lättlurad, sen av kompisen som säjer att allt redan är betalt, har inte fått påminnelserna osv.

Är han ett rövhål eller är det bara jag?

Som jag precis sade till en kollega som pratade om rövhål, att de finns i alla storlekar och utförande. Troligtvis är det din kompis som fular sig. Jag förstår att du sitter i mitten men låt de lösa problemenn själv. har själv haft kompisar som lånat eller köpt saker av en och sedan "glömt" betala eller lämna tillbaka. Beroende på vem det är kan jag tänka mig att strunta i det eller att bryta kontakten.

bubbe
2006-05-08, 13:04
Han kanske trodde han kunde klara det. Behöver inte vara ett rövhål för det :)
Låt det skötas av ekonomiavdelningen, du kan ju ändå inte göra något.

Jo visst, man kan ju bara strunta i det fast det är ju mig han lurar när han inte betalar till mitt jobb. Känner mig kränkt av det faktum att han har använt mig till att skaffa grejerna.

kimonque
2006-05-08, 13:06
Jo visst, man kan ju bara strunta i det fast det är ju mig han lurar när han inte betalar till mitt jobb. Känner mig kränkt av det faktum att han har använt mig till att skaffa grejerna.

Förklarat detta för honom?

Yankeee
2006-05-08, 13:06
Man känner ju skuld till både jobbet som tycker jag har varit lättlurad, sen av kompisen som säjer att allt redan är betalt, har inte fått påminnelserna osv.


Om han hade betalat, borde han inte reagera på ett annat sätt då? Tycker han att det är normalt med påminnelser när man har betalat?

Metal_boy_
2006-05-08, 13:07
Jävla kompis som sätter dig i den situationen, om han nu fifflar med nått.

sehnpaa
2006-05-08, 13:12
Om han hade betalat, borde han inte reagera på ett annat sätt då? Tycker han att det är normalt med påminnelser när man har betalat?
Han påstår att han inte fått påminnelserna.

Yankeee
2006-05-08, 13:16
Han påstår att han inte fått påminnelserna.

Ja, precis. Varför skulle man påstå något sådant om man hade betalat?

Då vet han ju att påminnelser har skickats ut, borde han inte (om han hade betalat) fundera på varför han får påminnelser istället för att hävda att han inte har fått några?

Mental
2006-05-08, 13:17
Har man betalat så har man ju någon form av bevis eller kvitto på det, så är den saken ur världen.

När du säger köper genom ditt företag, är det någon form av momsfint då eller bara lite kompispriser?

bubbe
2006-05-08, 13:54
Kommer inte ihåg konversationen helt, men det är nog snarare jag som har sagt att påminnelser har skickats ut. Så jag känner mig inte helt säker heller på att han bara ignorerar. Men när man räknar ihop förloppet så känns det så iaf.

1. På frågan varför han inte har betalt, så svarar han att det inte har kommit någon faktura och han undrar om det inte borde ha kommit med grejerna.
2. När viss tid har förflutit har till sist påminnelser och någon faktura kommit fram, samt att allt skall vara betalt
3. Nu visar det sig, ca 2 veckor efter 2an att inga pengar har kommit in till jobbet.

Mental: jag har möjlighet att sälja utrustning till andra företag då min arbetsgivare även tillhandahåller maskiner till kunder (jag är konsult). Min kompis (som har en egen firma) undrade om jag kunde sälja en bra dator till honom att ha med ut på jobb, så jag la upp hans företag i kundregistret som vi brukar och beställde en lämplig maskin till honom. Sen hjälpte jag honom på min fritid att sätta igång allt, och flytta över lite gammalt skräp från hans gamla dator osv.

Nåja jag tror jag skiter i att lägga mig i mer, dom har ju redan skickat det till inkasso och ifall han inte kan betala så kan han inte, varför jag inte kan göra så mycket mer.

Papi
2006-05-08, 14:23
Låt det vara en grej mellan kompisen och företaget. Försök att inte bli inblandad om du fortfarande vill vara kompis med honom. Fråga någon gång varför han sätter dig i en sån situation. Riktiga kompisar ska/bör inte göra så mot varandra.

Mental
2006-05-08, 14:28
Låt det vara en grej mellan kompisen och företaget. Försök att inte bli inblandad om du fortfarande vill vara kompis med honom. Fråga någon gång varför han sätter dig i en sån situation. Riktiga kompisar ska/bör inte göra så mot varandra.

Tja, som polare hade jag engagerat mig lite mer, har han problem behöver han ju stöd, det beror iof på hur nära polare man är.

aliquis
2006-05-08, 15:20
han är ett rövhål, ta inte på dig skulden det är ju inte ditt fel.

Bronkitkorv
2006-05-08, 15:36
Han är ett rövhål tycker jag med, säg upp bekantskapen om han inte kan förklara sej bättre.

stahlberg
2006-05-08, 16:11
Om jag hade varit i din situation, och ordnat en dator till en kompis förmånligt (efter att han frågat mig), och dessutom själv blivit indirekt lidande av att den inte betalts, så hade jag tagit med påminnelsen PERSONLIGEN. Jag hade åkt till honom och sagt att det skickats ut påminnelser. När han säger att han inte fått någon, så tar jag fram påminnelsen från fickan, och säger : "Nu har du fått den".

bubbe
2006-05-08, 16:21
Om jag hade varit i din situation, och ordnat en dator till en kompis förmånligt (efter att han frågat mig), och dessutom själv blivit indirekt lidande av att den inte betalts, så hade jag tagit med påminnelsen PERSONLIGEN. Jag hade åkt till honom och sagt att det skickats ut påminnelser. När han säger att han inte fått någon, så tar jag fram påminnelsen från fickan, och säger : "Nu har du fått den".

Redan gjort! bad ekonomiavdelningen skriva ut två st av dom ursprungliga fakturorna så tog jag med dom till honom när vi träffades vid ett annat tillfälle. för att han inte skulle skylla på postutdelningen, tyvärr hade han redan kommit till stadiet där han sa sig ha fått brev med påminnelse.

Så det sista jag gjorde nu var helt enkelt att jag bad honom skicka över en bekräftelse på betalningen (eftersom han säjer sig ha betalt), och detta snabbare än blixten.

dynamo
2006-05-08, 16:54
Så det sista jag gjorde nu var helt enkelt att jag bad honom skicka över en bekräftelse på betalningen (eftersom han säjer sig ha betalt), och detta snabbare än blixten.

Hävdar han att han har betalat, så tycker jag att han borde få chansen att bevisa det. Det finns ju alltid en liten chans att banken har strulat, eller att han försökt betala men angivit fel OCR-nr el dyl, så att det kommit till företaget men att företaget inte vet om att det är från honom.

Det hade nog varit bra att specificera en tid/datum på när ditt företag måste ha mottagit bekräftelsen, för att ärendet inte ska gå vidare till inkasso.

Sen tycker jag att det är kasst att han försatt dig i denna situation. Om han kommer med bortförklaringar istället för att betala eller berätta sanningen om varför han inte betalat (som en vän borde gjort). Jag antar att ni hade gjort upp om hur betalningen skulle ske, men även om det inte specificerats borde han haft vett att kolla med dig i efterhand och inte bara hoppas att du/ditt företag "glömmer bort".

grisbil3n
2006-05-08, 16:56
Jävla tråkigt när det skiter sig såhär men polaren är ju uppenbarligen en jävla skojare.