handdator

Visa fullständig version : druvsocker eller gainer?


theden
2002-11-27, 11:10
hej jag vill öka i vikt, alltså inte lägga på för mycket fett men mer muskelmassa, tar fairing whey hydro och gainer efter träning. men har hört att man lika gärna kan skippa gainern och köra med druvsocker istället er sant eller? socker bildas väll bara till fett i kroppen?

z_bumbi
2002-11-27, 11:18
theden: Kollar du på din gainer så innehåller den antagligen maltodextrin och/eller druvsocker redan...alltså ingen skillnad.
Fördelen med en färdig gainer är att de oftast är godare än att blanda själv, nackdelen att det ibland är lite för lite protein men eftersom du tillsätter eget protein så borde det inte vara någon större fara.

Grahn
2002-11-27, 11:18
Gainer = vassleprotein + snabba kolhydrater

Om du köper den färdig eller komponerar din egen är upp till dig.

theden
2002-11-27, 11:23
ja men som jag frågade, bidrar inte sockret till att jag lägger på mig mer fett än nåting annat? och om jag tar drucksocker hur mycket ska jag blanda i mitt protein?

Grahn
2002-11-27, 11:29
Sockret hjälper till att stoppa det katabola tillstånd kroppen befinner sig i efter ett hårt pass och fyller på musklerna med glykogen. De gör dig inte nödvändigtvis fet. 1g kolhydrater per kg kroppsvikt är väl lämpligt.

theden
2002-11-27, 13:32
antar att drucksocker är bättre fertsom det går direkt ut i blodet och på så sätt tas upp snabbare av kroppen så ska börja köra med det istället för en gainer. Tack!

theden
2002-11-27, 13:55
Undvik pulver med stora mängder ren glukos. Glukos är samma sak som druvsocker och finns det mycket sånt i pulvret kommer det att få en kväljande söt smak, samtidigt som det kommer att tvinga in vätska i magsäcken och du blir lätt illamående. Glukospolymerer är mycket bättre eftersom de inte har så söt smak och bryts ner först i tunntarmen, vilket inte resulterar i illamående utan bara ett effektivt upptag.


vad menar man med att det kommer att tvinga in vätska i magsäcken ???????????
:confused: :confused: :confused:

hittade texten på en sida...

Grahn
2002-11-27, 14:03
Ingen aning..själv föredrar jag att äta russin och dricka juice efter jag tagit proteinet istället för gainer.

theden
2002-11-27, 14:13
OK är det nån annan som vet vad dom menar med att det kommer att tvinga in vätska i magsäcken ???????????:confused:

Peter
2002-11-27, 14:16
Det där har att göra med någon som kallas osmolaritet som handlar om hur många lösta partiklar det är i förhållande till mängden vatten. Om man blandar väldigt starkt med druvsocker så får man en hög koncentration som gör att antalet partiklar i det man dricker är betydligt högre än den som råder i kroppen. Detta gör att vatten går dit för att spä ut koncentrationen lite vilket ger en långsammare tömningshastighet. Därför brukar man rekommendera att sportdrycker ska vara runt 6-8% för att slippa detta problem under pågående aktivitet. Efter aktivitet kan man blanda starkare utan att det gör något. Personligen får jag inte ont i magen om jag blandar betydligt starkare, upp emot 20% är inget problem (5dl vatten och per 100 gram druvsocker) och
starkare finns ingen anledning att blanda tycker jag.

Det som stod om glukospolymerer handlar om att det består av större molekyler och att man således kan blanda starkare utan att få så hög koncentration eftersom osmolariteten avgörs av antalet lösta partiklar i förhållande till vattnet.

lägre konc än kroppen kallas hypoton
lika konc kallas isoton
högre konc kallas hyperton

theden
2002-11-27, 14:20
ok men hur mycket druvsocker tycker du jag ska använda?????? jag väger 70 kg nu. ska även blanda det med 2 skopor fairing rapid whey hydro 30 gram protein!

och hur mycket vatten ska jag blanda ut proteinet + druvsockret med?

Peter
2002-11-27, 14:28
Beror lite på hur du äter i övrigt och hur rädd du är för att lägga på dig fett.

Tycker någonstans mellan 50 och 100 gram druvsocker är lagom, blanda det i vatten ca 3-6 dl beroende på hur mycket du tar. Sen direkt innan eller efter blandar du proteinet på samma sätt som du gör i vanliga fall.

theden
2002-11-27, 14:32
ok men ska ta runt 60-70 gram da! hur mycket vatten? alltså ska jag först dricka mitt protein och sen direkt efter blanda druvsockret med vatten och dricka direkt efter proteinet?

Är druvsoker nånting du rekommenderar eller ska jag fortätta med min gainer?

Peter
2002-11-27, 14:40
Ja 60-70 gram druvsocker blir nog bra, prova dig fram med hur mycket vatten du vill ha ca 4 dl vatten tycker jag blir bra.

Du kan givetvis blanda i proteinet och druvsockret i samma om du tycker det smakar ok. Jag personligen kör först whey hydro och sen druvsocker alltså inte blandat ihop, men jag dricker det direkt efter varandra.

Druvsocker och Fairings snabba protein kommer bli betydligt snabbare än någon gainer du kan hitta på marknaden. Se till att få i dig mat (eller protein och kolhydrater på annat sätt) inom 1 timme igen.

theden
2002-11-27, 14:42
tack för tipset :) japp inga problem jag käkar typ 45 minuter efter att jag intagit mitt protein....då ska jag köra som du säger .. kommer säkert ge bra resultat.

EiseltUK
2002-11-27, 21:36
Studie med vanligt socker (dextros+fruktos) på idrottande råttor som kanske kan vara intressant för någon....(det finns väl en och annan gymråtta här?). har sökt på studier med kolisa efter träning, men hittar inget som är speciellt relevant. Studierna är mest med destros och på uthållighetsträning. Att de snabba fibrerna kan lagra med glykogen direkt efter träning är klart, men någon artikel talade om att eccentrisk träning tycks påverka glykogensyntas negativt. Det som saknas verkar vara långsiktiga studier där men tex ger grupper av styrketränande olika bladningar av kolhydrater och olika mängder protein för att se muskelutecklingen. Det måste ju vara något annat kosttillskottföretag än Eiselt som har en studie på sin Gainer?

Det skulle också vara intressant med fler studier som kollar hur insulinkänsligheten påverkas efter att man konsumerat stora mängder kolhydrater. Se sammandraget nedan om glucose-induced insulin resistance (GIIR). Skulle detta i så fall bara vara temporärt och kan det påverka muskelcellernas upptag av aminosyror lite senare?

Någon som har referenser som kan öka kunskapen om detta?

/ Henrik



Effect of postexercise sucrose administration on liver glycogen repletion in rats.

Litvinova L, Viru A.

Institute of Exercise Biology, Tartu University, Estonia. :)

In Wistar rats after swimming for 3 h, the glycogen level remained low in the liver during a period of 7 h. When sucrose was administered immediately after exercise, the liver glycogen content increased rapidly. From the 3rd to the 5th postexercise hour a secondary reduction was observed in hepatic glycogen. Sucrose administration inhibited the reduction of the blood glucose concentration which increased during exercise. However, 7 h after exercise, a slight hypoglycemia occurred in sucrose-treated rats. Administration of sucrose as a bolus immediately after exercise does not ensure a complete
refilling of the hepatic glycogen store.




Development of glucose-induced insulin resistance in muscle requires protein synthesis.

Kawanaka K, Han DH, Gao J, Nolte LA, Holloszy JO.

Department of Medicine, Washington University School of Medicine, St. Louis, Missouri 63110, USA.

Muscles and fat cells develop insulin resistance when exposed to high concentrations of glucose and insulin. We used an isolated muscle preparation incubated with high levels of glucose and insulin to further evaluate how glucose-induced insulin resistance (GIIR) is mediated. Incubation with 2 milliunits/ml insulin and 36 mm glucose for 5 h resulted in an approximately 50% decrease in insulin-stimulated muscle glucose transport. The decrease in insulin responsiveness of glucose transport induced by glucose was not due to impaired insulin signaling, as insulin-stimulated phosphatidylinositol 3-kinase activity and protein kinase B phosphorylation were not reduced. It has been hypothesized that entry of glucose into the hexosamine biosynthetic pathway with accumulation of UDP-N-acetylhexosamines (UDP-HexNAcs) mediates GIIR. However, inhibition of the rate-limiting enzyme GFAT (glutamine:fructose-6-phosphate amidotransferase) did not protect against GIIR despite a marked reduction of UDP-HexNAcs. The mRNA synthesis inhibitor actinomycin D and the protein synthesis inhibitor cycloheximide both completely protected against GIIR despite the massive increases in UDP-HexNAcs and glycogen that resulted from increased glucose entry. Activation of AMP-activated protein kinase also protected against GIIR. These results provide evidence that GIIR can occur in muscle without increased accumulation of hexosamine pathway end products, that neither high glycogen concentration nor impaired insulin signaling is responsible for GIIR, and that synthesis of a protein with a short half-life mediates GIIR. They also suggest that dephosphorylation of a transcription factor may be involved in the induction of GIIR.
is mediated. Incubation with 2 milliunits/ml insulin and 36 mm glucose for 5 h resulted in an approximately 50% decrease in insulin-stimulated muscle glucose transport. The decrease in insulin responsiveness of glucose transport induced by glucose was not due to impaired insulin signaling, as insulin-stimulated phosphatidylinositol 3-kinase activity and protein kinase B phosphorylation were not reduced. It has been hypothesized that entry of glucose into the hexosamine biosynthetic pathway with accumulation of UDP-N-acetylhexosamines (UDP-HexNAcs) mediates GIIR. However, inhibition of the rate-limiting enzyme GFAT (glutamine:fructose-6-phosphate amidotransferase) did not protect against GIIR despite a marked reduction of UDP-HexNAcs. The mRNA synthesis inhibitor actinomycin D and the protein synthesis inhibitor cycloheximide both completely protected against GIIR despite the massive increases in UDP-HexNAcs and glycogen that resulted from increased glucose entry. Activation of AMP-activated protein kinase also protected against GIIR. These results provide evidence that GIIR can occur in muscle without increased accumulation of hexosamine pathway end products, that neither high glycogen concentration nor impaired insulin signaling is responsible for GIIR, and that synthesis of a protein with a short half-life mediates GIIR. They also suggest that dephosphorylation of a transcription factor may be involved in the induction of GIIR.

z_bumbi
2002-11-27, 21:54
Eiselt: Råttstudien visar ju bara att det inte räcker med ett mål direkt efter träningen utan att man måste fylla på igen en eller flera gånger, att man har förhöjd förbränning efter ett träningspass är väl en ganska accepterad "sanning" ?

Din variant är ju flera portioner gainer med jämna mellanrum, jag tar en gainer för att sen äta vanlig mat.
Vilken som är bäst vet jag inte men tror inte skillnaden är så stor, utom att man slipper leva på gainer och att man får massa annat kul från maten som man inte får av en gainer.

Studie nummer två läser jag vid ett senare tillfälle när jag är lite piggare, får se om det är i morgon.

EiseltUK
2002-11-27, 22:14
"Råttstudien visar ju bara att det inte räcker med ett mål direkt efter träningen utan att man måste fylla på igen en eller flera gånger, att man har förhöjd förbränning efter ett träningspass är väl en ganska accepterad "sanning" ?"

SVAR: Det intressanta med den var att det var just sackaros som består av både dextros och fruktos. Råttorna tycktes ju klara sig bra med det under ganska många timmar, både i avseende på leverglykogen och blodglukos. Om man kopplar ihop det med in vitro-studie 2 om GIIR så skulle man kunna få fram en teoritisk koppling till att t ex 100 gram frukos + dextros i någon proportion eller bara rent socker skulle kunna vara bättre under de första timmarna efter träning än t ex 100 gram dexros eller maltodextrin (som möjligen höjer blodglukoset och insulinet mer än nödvändigt i avseende på muskelanabolism). Det behövs förstås mer konkreta studier som är på människor som tränar i syfte att bygga muskler. Det skulle också vara intressant att se hur pass välfyldra glykogenlager påverkar proteinsyntesen eller om det bara är hyperinsulinemi.


Mvh
Henrik

Peter
2002-11-27, 23:44
Tyvärr råkar jag vara mitt uppe i ett annat projekt nu som tar lite tid (studier tror jag det kallas). Dessutom har jag lyckats slarva bort min bästa referens i ämnet och har minst sagt oordning i mina 2000-2500 A4 som ligger på mitt skrivbord.

De här studierna handlar enbart om proteinsyntes bland människor och inget om maratonlöpande möss:

Även små mängder protein och kolhydrat ger ökad proteinsyntes efter träning....

Rasmussen BB, Tipton KD, Miller SL, Wolf SE, Wolfe RR. An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise. J Appl Physiol 2000 Feb;88(2):386-92



Kh och protein innan träning bättre än efter för muskeluppbyggnad....
Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR.
Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.


Insulin stimulerar proteinsyntesen (rätt gammal)....

Biolo G, Declan Fleming RY, Wolfe RR.
Physiologic hyperinsulinemia stimulates protein synthesis and enhances transport of selected amino acids in human skeletal muscle.
J Clin Invest 1995 Feb;95(2):811-9


Kolhydrater + protein ger mer anabol signal än enbart protein eller vatten (rätt gammal)

Dietary supplements affect the anabolic hormones after weight-training exercise. J Appl Physiol 1994 Feb;76(2):839-45


Har haft fler en massa studier om detta och det som är ganska genomgående är att man anser att träning skapar en ökad nedbrytning av protein som kvarstår tills man får upp insulinet. Insulinet ger en signal att lagra in kolhydrat och till proteinsyntes. Finns studie som visar att enbart kolhydrater efter träningen ger bättre resultat i muskeluppbyggnad än att inte ta kolhydraterna. Det bästa är troligtvis kolhydrater och protein tillsammans för att både minska nedbrytning och öka uppbyggnad.

Ju tidigare efter avslutat träning man får i sig kh+pro desto kortare tid pågår nedbrytningen. Liten nedbrytning + stor uppbyggnad + effektiv återhämtning = bra

EiseltUK
2002-11-28, 00:15
Så fort insulinet stiger i blodet stoppas nedbrytning av både fett och muskelprotein eftersom insulinet har som funktion att främja utnyttjandet av kolhydrater som energi. På så sätt har man ju en väldigt bra antikatabol effekt av insulin/ kolhydrater.

Bristen med de kortsiktiga studierna är att de inte visar vad som händer med kroppssammansättningen på längre sikt. På kort sikt så kan man ju anta att det ser bätte ut ju mer man tar av kolhydrater och protein (givetvis beroende på balansen mellan dem). Beroende på vilka anlag man har så kan man nog tolerera mer eller mindre kolhydrater. Vissa kan ta stora mängder dextros utan att de lägger på sig fett och tvärtom för andra.

Peter, vet du någon studie där man kanske har testat lite lägre doser, typ 100 gram kolhydrater efter träning under en längre tid. I studien som gjordes med vår Gainer och de andra produkterna använde man ju en lite överdos (200 gram). Vid en så hög dos så visade ju resultatet ganske tydligt att en högre proteinhalt och/eller en kombination av dextros + fruktos var bättre i alla avseenden (likvärdig effekt på blodfetter).

Mvh
Henrik

Peter
2002-11-28, 00:22
Menar du enbart 100 gram kolhydrater eller tillsammans med protein?

Vad menar du med längre tid?

Var det skillnad på proteinhalten i er och konkurentens gainer i estlänska studien eller bara i kolhydratsammansättnig? Man tog 200 gram pulver va? och en grupp körde 200 gram maltodextrin? hur lång var den studien? i vilken tidsskrift är den publicerad?

Muskelsmurfen
2002-11-28, 12:04
Hejsan hopsan.
Även om rubriken på tråden säger Gainer så tänkte jag drista mig att fråga en sak om insulinet...

Ok, jag har förstått att Insulin är Anabolt men det lagrar även fett och avbryter förbränning.
Hur skall man äta efter träning för att få så bra återhämtning som möjligt och bygga muskler men inte avbryta förbränningen?

Protein stimulerar ju utsöndringen av Glukagon och IGF-1 samt lite insulin men proteinet bör inte hindra förbränningen utan snarare öka den.

L-Glutamin skall ju avbryta nedbrytningen efter ett träningspass och stimulerar inte insulinutsöndring man endast tar Glutaminet.

Mitt mål är att minska i kroppsfett och åtminstone behålla muskelmassan och då vill man ju att fettförbränningen är på så mycket som möjligt.

Peter
2002-11-28, 12:49
Ingen lätt fråga direkt. Några korta tankar från min sida.

1. Skilj på styrketräning och förbränningsträning. Efter styrketräningen har du en hög nedbrytning av protein, min åsikt är att den till varje pris ska hållas så liten som möjligt, även om det kanske gör att du får en något lägre fettförbränning efter träningen. Styrketräningen är ju väldigt viktig under diet för att hålla muskelförlusten så liten som möjligt.

2. Efter lågintensiv träning är sannolikt muskelnedbrytningen inte lika stor och behovet av snabb energi därför inte lika stort. Därför kan man äta lite mindre och långsammare. Däremot är efterförbränningen liten vid låg intensitet

3. Man ska inte överskatta efterförbränningen alltför mycket, den kommer vara betydligt mindre än den energi som förbrukas under själva träningen. EPOC uppgår till ca 15% av själva träningenens energiförbrukning vid högintensiv träning har jag fått lära mig.

Sverker
2002-11-28, 12:52
"Mitt mål är att minska i kroppsfett och åtminstone behålla muskelmassan och då vill man ju att fettförbränningen är på så mycket som möjligt. "

Ja ! men skilj på en sak:

Efter träningen skall du bevara muskelmassan och fylla på glykogen i musklerna till nästa träningspass. Denna period varar, låt oss säga 4 timmar.

Därefter är insulinnivåerna låga igen, glukagonet stiger och fettsyrorna börjar sakta sippra ut ur fettdepåerna. Svältfasen inträder och det går bra att bränna fett igen.


När du äter protein frisätts naturligtvis insulin så att du får in aminosyrorna i musklerna. För att motverka att glukosen också slinker med in i muskeln och blodglukosen sjunker frisätts samtidigt Glukagon.
Glukagonets uppgift är att gå direkt till levern och säga åt den att frisätta lite glukos till blodet.

Sverker
2002-11-28, 12:55
Jaha ! Peter skrev 3 minuter fortare än jag. Men jag tror att innebörden är den samma:)

Peter
2002-11-28, 13:00
Vi som inte är i slutfasen av en deff har ju lite bättre fart på fingrarna, tycker svaren kompletterade varandra rätt bra:)

Muskelsmurfen
2002-11-28, 14:31
alltså...
1. kaffe + protein
2. Morgonpromenad
3. Frukost
4. Håll jämn/låg insulin nivå under resten av dagen
5. Protein + snabbare kolisar
6. Styrkepass
7. chockhöj insulinet i en timma efter träningen med protein, mjölk och snabba kolhydrater
8. Långsamma kolhydrater + protein för att inte få blodsockerdip
9. Sov/Vila... Bygg och förbränn

Då fungerar mitt nuvarande upplägg bra men jag skall nog dra ned lite på kolhydraterna efter styrkepasset för att inte ge kroppen ett sådant överflöd att den lagrar detta som fett. Det är ju insulinhöjningen man är ute efter som sagt... och påfyllnad av glykogenet.

Hur länge är insulinnivån hög efter att man spikat den? Blodsockret sjunker ju efter typ 20-30min om man kör med dextropur.

P.S. Tack så mycket för de snabba svaren. D.S.

Peter
2002-11-28, 15:15
"Hur länge är insulinnivån hög efter att man spikat den? Blodsockret sjunker ju efter typ 20-30min om man kör med dextropur."

Svar: Beror givetvis på typ av kolhydrat och mängd. Skulle säga runt 90 minuter med druvsocker i rätt stor mängd (knappt 1 gram per kg kroppsvikt).

Ja blodsockret börjar sjunka rätt snabbt vid ca 30 min och efter 60 min är det ofta i nivå med vad det var innan man tog druvsockret.

Muskelsmurfen
2002-11-28, 15:28
Hmmm intressant...

Jag har lyckats läsa mig till att den största insulinspiken får man genom att kombinera mjölk och glukos. Om insulinspiken håller i någon stans runt 90min så borde det räcka med en "spikning".
Efter att man spikat insulinet med den första proteindrinken så kan man gå över till en liten mängd fruktos, t.ex. 20g eller något sån't. Glykogendepåerna bör vara tillräckligt fyllda och nedbrytningen stoppad efter första drinken. Räcker 20g Fruktos för att hindra en blodsockerdip? Protein kan man ju fylla på med så mycket man känner för men mer än 60g timmarna efter träningen kan kroppen väl ändå inte använda som protein, en del kommer förmodligen redan vid 60g att omvandlas till glukos. eller?

Muskelsmurfen
2002-11-28, 15:37
Jag kanske borde tillägga att jag tränar på kvällen, oftast efter klockan 20.

Peter
2002-11-28, 15:49
Peaken sker redan efter 20 till 30 minuter sedan börjar nedgången men det tar ca 90 innan den sjunkit ner till startnivån. Vill man hålla insulinet högt under längre tid får man nog äta något mer än bara fruktos. Ofta rekommenderas en nya kolhydrat-proteindrink eller mat inom en timme. Som Henrik Eiselt brukar säga "proteinsyntes är en långsam process". Men om man ska försöka gå ner i vikt kan man ju inte vara helt optimal i muskelbyggarsyfte.

Edit: Gjorde ett katastrofalt försök att rita kurvorna med hjälp av / \ och _ men det blev helt obegripligt

Muskelsmurfen
2002-11-28, 16:07
Joo, jag är med på det resonemanget. VIll man ha en hög insulinnivå är fruktos inget vidare. Vad jag syftade på var att fruktosen hindrar blodsockret att landa någonstans nere i källaren. Eftersom jag tränar på kvällen så frågar jag mig själv om man verkligen behöver ha en så "lång" insulinhöjning. Om jag inte kommer ihåg fel så kommer höjningen av GH först flera timmar senare. (6h har jag för mig)

Blir inte resultatet onödigt fett om man går och lägger sig med ett högt blodsocker? och fortsätter man att trycka i sig kolhydrater så når man väl en mättnad där överskottet blir fett? eller? Man har ju inte så hög energiförbrukning när man sover.

Kort och gott... hur mycket kolhydrater behöver man? Mjölken gör att man inte behöver äta lika mycket kolhydrater för att få samma insulinutsöndring.

Eller... Hur mycket kolhydrater kan jag äta innan det börjar lägga sig runt magen? och hur lång insulin topp vill man ha egentligen?

Om man unviker att äta fett efter träningen kanske man kan ha hög insulinnivå länge utan att man blir fet eller?

Peter
2002-11-28, 16:22
Kan inte ge något bättre svar än att det handlar om en avvägning av för och nackdelar. Vilket upplägg som är bäst vet ingen framförallt inte när man gör det svårt för sig genom att vilja gå ner i fett och träna just innan man går och lägger sig.

Grahn
2002-11-28, 17:31
För att hitta vad som är optimalt för en själv får man nog experimentera på just sig själv i ett par år.
Men nog bör man ta kolhydrater i relativt stor mängd efter träning även under diet om man vill spara muskelmassa....

eiselt
2002-11-28, 17:36
Originally posted by Grahn
För att hitta vad som är optimalt för en själv får man nog experimentera på just sig själv i ett par år.
Men nog bör man ta kolhydrater i relativt stor mängd efter träning även under diet om man vill spara muskelmassa....

Om man går på diet så tror jag att man ska vara lite försiktig med kolisar efter träningen eftersom man missar den fettförbränning som annars skulle ske. Bara ett rent protein + glutamin har ju visat sig få upp insulinet ganska bra... kanske t o m för mycket för att inte hämma fettförbränningen. Men som sgat, man måste testa sig fram.

/ Henrik

Grahn
2002-11-28, 17:45
Tror du inte att man kan torska en hel del muskelmassa om man kör en långdragen diet på det sättet Eiselt?
Förbränningen efter styrketräning är ju förhöjd så länge kroppen reparerar sig, de första 2 timmarna efter träningen är väl inte viktiga nog att riskera muskeförlust på.....

Tycker iaf jag. :)

eiselt
2002-11-28, 17:59
Originally posted by Grahn
Tror du inte att man kan torska en hel del muskelmassa om man kör en långdragen diet på det sättet Eiselt?
Förbränningen efter styrketräning är ju förhöjd så länge kroppen reparerar sig, de första 2 timmarna efter träningen är väl inte viktiga nog att riskera muskeförlust på.....

Tycker iaf jag. :)

Det har gjorts studier som visar att kroppsbyggare kan uppräthålla en positiv kvävebalans ävenom de ligger i negativ energibalans så länge deras proteinintag överstiger 2 gram per kg. Om kvävebalansen är negativ lite längre efter träningen klarar kroppen på längre sikt att kompensera upp. Muskeltillväxten avgörs nog inte bara under den första timmen efter träning, även om detta är vad man menar med "window of oppurtunity".

/ Henrik

Muskelsmurfen
2002-11-28, 18:03
Oj, oj, här var det många bud om saken...

Eiselt>Kom på att jag undrade en sak... Hur fungerar Glutamin egentligen? Att det fungerar märker jag ju men hur? Fyller på Glykogendepåerna, ok. Men hur? Glykogen är ju per definition lagrade kolhydrater?

z_bumbi
2002-11-28, 18:32
Gillerstedt: Glutamin omvandlas till glukos som sen fyller på glykogenföråden i musklerna, dyrt sätt att fylla på dem men det funkar. Borde funka lika bra med andra aminosyror också (Läs vanligt protein) men det har jag inte hittat något om.

Blandar man glutamin och kolhydrater i lagom mängd så lagras det inte mer kolhydrater i musklerna än om man bara använder kolhydrater i alla fall inte i de studier som jag hittat.

EiseltUK
2002-11-28, 20:22
Protein (speciellt Leucin) samverkar med glutamin och stimulerar glykogenupptaget. Om du samtidigt tar kolhydrater så får du troligen den optimala effekten eftersom man inte vill att glutaminet ska användas som energi. Jag anser att den främsta effekten av glutamin är det antikatabola egenskaper genom att de mättar tarmcellernas behov av glutamin. Det glutamin som frigörs från musklernas går till stor del till tarmcellerna, men det är ett ineffektivt sätt att förse tarmcellerna med bränsle eftersom bara några tiondelar verkligen når dit. Det är bättre att tillföra exogent glutamin som mättar mer effektivt.

Mvh
Henrik

Peter
2002-11-28, 20:28
"Borde funka lika bra med andra aminosyror också (Läs vanligt protein) men det har jag inte hittat något om".

Enbart vissa aminosyror kan höja blodsockret, de glukogena aminosyrorna. Andra bildar ketonkroppar, de ketogena. Några kan bilda både och. Enligt mitt minne är det Alanin och Glutamin som har lättast för att bli glukos, men det kan säkert Sverker som är kemist förklara bättre. Det är också de aminosyrorna som först lämnar muskeln vid svält eller tungt arbete.


"Blandar man glutamin och kolhydrater i lagom mängd så lagras det inte mer kolhydrater i musklerna än om man bara använder kolhydrater i alla fall inte i de studier som jag hittat."

Vi har nog läst samma studier...


Eiselt: Skrev några frågor om er studie högre upp, du kanske missade dem i mängden av inlägg i denna tråd.

Sverker
2002-11-29, 07:36
De glukogena aminosyrorna är de aminosyror som ger keto-syror som passar in i glykolysen. Glykolysen är reversibel och det blir möjligt att tillverka glukos. Bäst exempel här är Alanin som blir pyruvat som ketosyra.

Tarmarna är ju lite speciella och omsätter de Icke essentiella aminosyrorna alanin, glutaminsyra, prolin, asparginsyra, serin mfl och lämnar till största delen alanin vidare till levern.
Det är ju ENDAST levern som därefter tillverkar glukos från aminosyror och frisätter de i blodet för andra vävnader som hjärnan och nerverna men även hungriga muskler.



Blev någon klokare av detta:confused:

Daemon
2002-11-29, 08:47
Originally posted by Sverker
Blev någon klokare av detta:confused:

Jepp :thumbup: