handdator

Visa fullständig version : Saker att trycka i sig under skoldagen.


Erik__
2006-05-07, 22:07
Jag äter väldigt dåligt när det är skolmåltid, vet inte varför men jag har så svårt att få ner maten. (inga uppläxningar om hur bortskämd jag är eller något sånt gärna, eller att man ska äta och vara glad.), och det har börjat bli ett problem när man har långa dagar, får problem med koncentrationen, kan bli lite smått yr osv, så om någon har tips på saker som man kan trycka i sig under dagen för att hålla sig pigg så skulle det vara guld värt.

mystic[-_-]
2006-05-07, 22:10
Ta med cashewnötter om du bara vill ha något snabbt. Glöm inte att dricka vatten!

Om du har tid för mellanmål så är det ju bara att välja en kombo som du tycker passar bra

Liten Men Fet
2006-05-07, 22:19
Ät en stadig frukost så du får igång kistan tidigt så borde du vara hungrig som få om du är grabb och går i skolan. Typiskt bra är gröt, ägg, mackor, nån frukt.
Ät fast du inte är hungrig tvinga i det käk så kommer du vänja dig efter några veckor.

Har jag fel om jag gissar att du äter en dålig frukost?

Erik__
2006-05-08, 15:18
']Ta med cashewnötter om du bara vill ha något snabbt. Glöm inte att dricka vatten!

Om du har tid för mellanmål så är det ju bara att välja en kombo som du tycker passar bra

Okej! vad är "lämpligt" som mellanmål??

Ät en stadig frukost så du får igång kistan tidigt så borde du vara hungrig som få om du är grabb och går i skolan. Typiskt bra är gröt, ägg, mackor, nån frukt.
Ät fast du inte är hungrig tvinga i det käk så kommer du vänja dig efter några veckor.

Har jag fel om jag gissar att du äter en dålig frukost?

Om man kan kalla det frukost så : P mer färdkost för att orka gå dom 100m till bussen.

krilleh
2006-05-08, 15:20
En frukt funkar väl bra? Eller så tar du med dig whey 80 pulver i din shaker och dricker bl.a. den till lunchen. Gör en i min klass ;)

general
2006-05-08, 18:33
Programmet jag går serveras det mellanmål i. Brukar käka musli med mjölk eller så köper jag några mackor.

Arnesson
2006-05-08, 18:38
Mackor?
Pastasallad?

Ser inte problemet, är väl bara att ta med något och käka om du är hungrig?

Erik__
2006-05-08, 19:19
Mackor?
Pastasallad?

Ser inte problemet, är väl bara att ta med något och käka om du är hungrig?

jo, men jag har ingen koll på vad som är "bra" att äta, äter istortsett bara lunch och middag i dagsläget. dvs noll koll på mellanmål.

King Grub
2006-05-08, 19:19
Det är ingen skillnad på "bra" ingredienser i ett huvudmål och "bra" ingredienser i ett mellanmål. Det är mängderna som skiljer.

Liten Men Fet
2006-05-08, 19:35
Om man kan kalla det frukost så : P mer färdkost för att orka gå dom 100m till bussen.

Jag sätter 100 spänn på att det här är ditt problem, du äter inte ordentligt på morgon och får inte igång magen. Därför blir du trött och hängig och mår inte riktigt bra när det är lunch därför får du inte i dig tillräckligt med lunch och du blir trött igen. osv.

Gå upp 50 minuter tidigare, duscha och ta det lugnt i 20 minuter sen äter du frukost och läser tidningen i 30 minuter. Jag LOVAR att du kommer vara hungrig som fanken vid lunch om du håller det här en vecka så kroppen hinner vänja sig.

Vill du inte stå och laga mat på morgonen ta stor tallrik fil/yougurt och ost och skink-mackor och en frukt.

Erik__
2006-05-08, 20:30
Jag sätter 100 spänn på att det här är ditt problem, du äter inte ordentligt på morgon och får inte igång magen. Därför blir du trött och hängig och mår inte riktigt bra när det är lunch därför får du inte i dig tillräckligt med lunch och du blir trött igen. osv.

Gå upp 50 minuter tidigare, duscha och ta det lugnt i 20 minuter sen äter du frukost och läser tidningen i 30 minuter. Jag LOVAR att du kommer vara hungrig som fanken vid lunch om du håller det här en vecka så kroppen hinner vänja sig.

Vill du inte stå och laga mat på morgonen ta stor tallrik fil/yougurt och ost och skink-mackor och en frukt.

Hm, ska provas nästan, brukar stiga upp vid 7, duscha till 20 över, sova 20min till sen klä på sig äta och springa till bussen.

machine gun
2006-05-08, 20:36
Hm, ska provas nästan, brukar stiga upp vid 7, duscha till 20 över, sova 20min till sen klä på sig äta och springa till bussen.

Gå upp samma tid isf, men gå inte och lägg dig igen efter att du har duschat. Då får du mer tid till frukost och slipper stressa.

Erik__
2006-05-08, 20:40
En dum tanke, träningen kanske börjar fungera igen om man inte går runt som en halvt vaken person med 5-6 timmars sömn i bagaget, utan mat i magen haha..

Sniggel
2006-05-08, 22:36
Ät en stadig frukost så du får igång kistan tidigt så borde du vara hungrig som få om du är grabb och går i skolan. Typiskt bra är gröt, ägg, mackor, nån frukt.
Ät fast du inte är hungrig tvinga i det käk så kommer du vänja dig efter några veckor.

Har jag fel om jag gissar att du äter en dålig frukost?

Precis vad jag tänkte säga!
Talar av personlig erfarenhet.
Under skoltiden, om jag åt frukost (ingen fusk-frukost utan en riktig) samt tränade (vilket du förmodligen gör :-P), så blev jag hungrig vid lunchtid.

Så istället för att äta en undermålig frukost och ha dålig aptit, kan du äta en ordentlig frukost, och få aptit till resten av dagen, samt att du håller dig alert och klar i knoppen, en win-win situation

Liten Men Fet
2006-05-08, 23:00
En dum tanke, träningen kanske börjar fungera igen om man inte går runt som en halvt vaken person med 5-6 timmars sömn i bagaget, utan mat i magen haha..

Nog är det så, försök få 7 timmars sömn så ska du se att du är mycket piggare under skoldagen. Jag fungerar inte tankemässigt om jag inte får minst 6 timmars sömn.

Erik__
2006-05-09, 19:15
Åt massor imorse, och se på hunden, var svinhungrig innan klockab var 10, fanns inget slut i magen : D men ofta är det mest för att jag starkt ogillar skolmaten som jag knappt äter något, men iofs kanske en stadig frukost är ännu viktigare då.

Sundsarn
2006-05-09, 19:48
En vis man sade en gång: "Svälj och gilla läget" :)

En tips är havregrynsgröt med lite bär i typ hallon eller något. Massa annat kan man ju också blanda i. Havregrynen underskattas av alltför många.

Fartman
2006-05-09, 21:34
Åt massor imorse, och se på hunden, var svinhungrig innan klockab var 10, fanns inget slut i magen : D men ofta är det mest för att jag starkt ogillar skolmaten som jag knappt äter något, men iofs kanske en stadig frukost är ännu viktigare då.
Är maten "oätlig" finns det ju alltid obegränsat med mjölk och knäckebröd. ÄT!
Annars säljer väl cafeterian fortfarande stora kycklingmackor?