handdator

Visa fullständig version : Tillbaka efter kortisonkur


Duffman
2006-05-07, 20:48
Hej på er alla muskelbyggare. Jag har precis kommit igång igen efter en rejält jobbig tid. Har haft problem med en inflammation i magen (inte kul) och har det senaste året fått käka REJÄLT med kortisontabletter. Svårläkt var förnamnet och min kropp har i stort sett förvandlats totalt från att ha haft en del synliga muskler till att bara bestå av allt annat än muskler (så känns det i alla fall). Har såklart gått upp i vikt och tappat mycket muskelmassa. Nu är jag dock på gång igen och är nu äntligen medicinfri. Gick ner på gymmet och ställde mig på löpbandet (regn ute) för en rask promenad och konstaterade att min kondition inte ligger på topp. Var faktiskt lätt andfådd under tiden som jag gick 45 minuter i en hastighet av 6.3 km/h. *grr*

Nu undrar jag hur jag snabbast bygger upp konditionen/flåset. Är det lite längre promenader i lagom hastighet som gäller eller ska jag försöka att gå fortare fast inte så långt? Målet är ju att förbränna fett och att få en bra grundkondition samt att gå ner i vikt. 45 minuter i rask takt på löpbandet eller 75 min i lite lägre takt... vilket är att föredra tro?

Maten har jag sett över och jag har en ätardag i veckan. Chips, godis, läsk och skräpmat är uteslutet förutom på lördagarna, och då sparsamt. Äter vanlig husmanskost och kompletterar med 2-3 proteindrinkar per dag som mellanmål och efter träning. Ser också till att käka vitamin/mineraltillskott samt omega3. Kommer att gå en promenad varje dag och styrketräning tränas 4 dar per vecka. Målet är som sagt att tappa en hel del i vikt och få en skaplig kondition vilket kommer att göra att jag mår bättre. Har ni några tips så är jag tacksam. :em:

Pellefant
2006-05-07, 21:43
Varmt välkommen hit Duffman! Du har hittat rätt. :)

adis
2006-05-07, 22:52
Välkommen hit, du kommer förmodligen få all hjälp du behöver här..

Börja med att gå längre o längre på löpbanden tills du känner att du kan öka tempo..
Börja med att jogga kanske 5 minuter på bandet.. om en vecka testar du 10 osv osv..

Innan du vet ordet av det så orkar du jogga där i 40 minuter =)

LunaSpice
2006-05-08, 00:08
Välkommen! :)

Bara av rent intresse...vad gjorde att du fick kortisonbehandling? Jag arbetar nämligen på en endokrin/magtarmmedicinsk klinik där kortitonbehandling tillhör det dagliga arbetet mer eller mindre.

Duffman
2006-05-08, 10:32
Jag kommer antagligen att börja lugnt så att inte motivationen får sig en törn. Vid fint väder blir det promenader ute och vid regn blir det inne på löpbandet. Kommer att öka succesivt med 5 min per dag tills jag hamnar på 65 minuters promenader. Går jag längre blir jag uttråkad. ;) Har ett löpband på gymmet, Life Fitness och där brukar jag köra Hill eller Random-programmet på level 10 så att man lurar kroppen att man är ute å går i rejält kuperad terräng. Ger i alla fall lite mer än att gå på plan mark.