handdator

Visa fullständig version : Inköp till egenblandad gainer


muskellös
2006-05-07, 20:27
Tjena,
Jag är en 20 åring kille från Göteborg, 184 cm lång och 71 kilo tung som har styrketränat i cirka ett år, är ny här på forumet. Sökte efter liknande trådar i forumet men hittade ingen där jag riktigt fick svar på min fråga så jag testar med en egen tråd.

Jag har under större del av den tiden jag tränat använt Dalblads Gainer Explosion men har på senare tid börjat fundera lite på att blanda min egen gainer.

Jag har funderat lite på ett erbjudande med Dalblads 'Three in one' som protein men vet inte hur det fungerar om man vill blanda det i en gainer (three in one innehåller protein med olika upptagningshastighet om jag förstått det rätt).

Min fråga:
Vilken sorts kolhydrat och protein är lämplig att blanda i sin gainer, finns det några kombinationer som passar bättre än andra?

Sen har jag funderat lite över om det finns någon 'långsam' kolhydrat man kan köpa som kosttillskott. Om man t.ex. vill ha i sig lite extra kalorier utan att sätta fart på blodsockret allt för mycket.

Det kanske låter som att jag bara käkar kosttillskott men jag har förstått vikten av att äta mycket och nyttig mat. Är lite nyfiken bara då jag är en smal grabb med en hög ämnesomsättning. ;)

Tacksam för svar!

King Grub
2006-05-07, 20:54
Hej!

Ett vanligt vassleprotein och maltodextrin blir en utmärkt gainer.

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Vill du ha långsammare kolhydrater och samtidigt näring på köpet är det nog bättre med en hemmagjord gainer baserad på t ex mjölk, proteinpulver, havregryn, någon frukt eller bär, istället för sockerarter.

fonzie
2006-05-07, 21:11
Skulle vilja be att få rekomendera kreatin i efterträningsdrinken också. :)

muskellös
2006-05-07, 21:24
Tack för svaren! :)

Angående proteinet så känner jag mig fortfarande lite vilsen. Fungerar en blandning av vassle- ägg- och mjölkprotein lika bra som att blanda med ren vassle? Eller är just vassle bättre lämpat för snabbt intag efter träning?

fonzie: Är i mitten av min första kreatinkur just nu och jag är mycket nöjd!
:thumbup:

King Grub
2006-05-07, 21:25
Angående proteinet så känner jag mig fortfarande lite vilsen. Fungerar en blandning av vassle- ägg- och mjölkprotein lika bra som att blanda med ren vassle? Eller är just vassle bättre lämpat för snabbt intag efter träning?

Vassle är ett mjölkprotein. Kasein och vassle är mjölkproteiner, och både ger likvärdig effekt efter styrketräning. Vassle är billigare. Att äggprotein skulle ge någon extra fördel jämfört med motsvarande mängd vassle eller kasein till är väl tveksamt.

muskellös
2006-05-08, 17:30
Okej, tack! :)

Har en annan fundering angående själva blandandet, har inte stenkoll på proportionerna. Finns det något tipps på hur man skall fördela? Förstår att det sägs olika, beror på längd/typ av aktivitet och kroppens egen metabolism, men det kanske finns några riktlinjer man kan utgå från?

jesse
2006-05-09, 08:40
Okej, tack! :)

Har en annan fundering angående själva blandandet, har inte stenkoll på proportionerna. Finns det något tipps på hur man skall fördela? Förstår att det sägs olika, beror på längd/typ av aktivitet och kroppens egen metabolism, men det kanske finns några riktlinjer man kan utgå från?

Sök så kommer du att finna. Finns ett antal trådar om just dosering/fördelning.