handdator

Visa fullständig version : Vegankost för styrketräning


emmzan
2002-11-27, 07:25
En tjej på gymmet ska köra 2 styrkepass/v samt 2 gympapass/v. Styrkan är blandning av tunga basövningar och lättare övningar (ex. marklyft, militärpress, benlyft i kabelmaskin, sidoresningar etc)

Hur ska hon lägga upp kosten för att verkligen få i sig nödvändig mängd proteiner?

Peter
2002-11-27, 10:24
För att få i sig protein får hon ju helt enkelt kolla upp vilka vegitariska livsmedel som innehåller mycket protein och verkligen tänka på att äta mycket sånt. Om hon bara vill komma i lite allmän form och inte bygga så mycket som möjligt borde det inte vara något problem, men som alla veganer får man ju tänka lite på proteinintaget eftersom man avstår från de bästa proteinkällorna. Man brukar rekommendera att veganer ska försöka äta både baljväxter och fullkornsceralier varje dag och komplettera med nötter och frön för att få så bra protein som möjligt. Hon kanske kan tänka sig att använda ett sojatillskott?

Som vegan tycker jag att man bör tänka på tillskott av vitamin B12, vitamin D, kalcium och som tjej kanske också järn. B12 är direkt nödvändigt eftersom det inte finns i vegitarisk livsmedel de andra är bra om man inte har stenkoll och planerar kosten nogrannt för att få i sig dessa ämnen. Men det hoppas jag att hon redan vet, tyvärr finns det exempel på folk som helt plötsligt får för sig att kött är mord och sen bara tror att man kan utesluta vissa livsmedel utan att tänka på vad man bör tillsätta istället.

michael
2002-11-27, 11:32
sen kan det vara bra att se till så du får i dig tillräckligt med mättat fett, det finns rikligt i t.ex kött och utgör en vital grund för uppbyggnaden av anabola hormoner. Tror mig ha sett en formel för det nån gång som gick ungefär såhär; kolesterol -> DHEA -> androgener -> hormoner(testosteron bla)

Sverker
2002-11-28, 08:29
Frågeställningen är ju lite unik med mättat vegetabiliskt fett:p

Det fett vi har i norra europa är pga det bistra klimatet oftast fleromättat jmf. lin- och raps-olja.

Skall man ha bra mättat fett från växter så blir det tropiskt / tropical fett.
Palmolja är ett bra fett med 45 % mättat ( palmitinsyra ).
Kakaosmör som finns i choklad är kanske inte det första man tänker på som nyttigt :confused: men det är inget dåligt fett med 60 % mättat fett.

Jordnötter fick bra uppmärksamhet i Vetenskapsradion !
En amerikansk undersökning ( publicerad i någon ansedd tidskrift ) hade visat att jordnötter eller jordnötssmör minskade risken för diabetes typ 2 och för hjärtinfarkter.
Ifall det var fettet, fibrerna eller antioxidanter som utgjorde det som skyddade var inte visat, bara att jordnötter sänkte risken ned upp till 25 %.

emmzan
2002-11-28, 23:50
Originally posted by michael
sen kan det vara bra att se till så du får i dig tillräckligt med mättat fett, det finns rikligt i t.ex kött och utgör en vital grund för uppbyggnaden av anabola hormoner. Tror mig ha sett en formel för det nån gång som gick ungefär såhär; kolesterol -> DHEA -> androgener -> hormoner(testosteron bla)

Jag är själv inte vegan. Har ägnat mycket tid de senaste året att karva i kött med högsta nöje (:eek: ) och har senaste veckorna bl.a letat trikiner för att senare på dagen äta köttfärs (och fläskkött) till middag:D :hbang: