handdator

Visa fullständig version : Utbildar du dig för arbetslöshet?


Allan
2006-05-07, 16:34
Jag ska vara lite nyfiken sådärbara, inför sommarlov och sommarjobb, och kanske t o m sökande efter det första riktiga jobbet. Jag jobbar själv i en bransch där arbetskraftsbristen är stor för närvarande, men där det i stort sett inte utbildas nånting. Under de närmaste tio åren kommer det att behövas tusentals byggnadsarbetare för att fylla hållen efter pensionsavgångarna, och det är ungefär likadant i alla hantverksyrken.
Men folk väljer då annat istället.

Vi har nu sökt folk i ett par månader och får tag i rätt många outbildade och i vissa fall långtidsarbetslösa som kommer på intervjuer. Några har provjobbat och kan få börja som traditionella lärlingar, medan andra inte räcker till och får söka vidare.

Det som slagit mig är att så många valt gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar som är så udda att de knappast kommer få jobb ens. Det utbildas kring 1000 personer per år för jobb inom media - det finns mellan 30-40 jobb. Och detta under flera år. Samtidigt behövs det tusentals personer inom äldrevården och det utbildas knappt nånting.
Vi hade två killar ute i veckan som bägge gått nån sorts datautbildning på universitetet. Men nu var de skoltrötta och ville göra nåt "riktigt" istället. Och den ene var förbannad på allt - samhället, skolan, regeringen, EU - för att han inte fick det där jobbet med 45 papp i månaden.

Nånstans tycker jag att den här lattjoprofileringen av skolorna måste upphöra. Det minsta man kan begära är väl att utbildningssystemet ser till att folk pluggar till nåt de behövs för. Jag ser ingen jävla anledning till att det ska finnas musik-, sport-, häst- eller turistgymnasier (eller liknande) om man inte bombsäkert ser att det är en nisch där det kommer att behövas folk.
Eller är jag för stalinistisk nu?

Ungdomsarbetslösheten beror i stor utsträckning på att folk faktiskt inte kan nånting. Och hur skulle man annars kunna göra något åt det?

allan

Spinkot
2006-05-07, 16:39
Misslyckas med naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet,hoppas dock att jag kan hitta något skitjobb vad det än är typ lagerarbetare eller telefonförsäljare

ArooN
2006-05-07, 16:43
Utbildar mig till elektriker, klar vid 9 juni.
Arbetsmarknaden ser hyffsad ut för elektriker verkar det som.

andreas

Sheogorath
2006-05-07, 16:43
Du. Har. Rätt.

Och av precis den anledningen hoppade jag av Biologprogrammet för att istället bli läkare.

Bartman
2006-05-07, 16:47
Utbildar mig till kyltekniker. Tror inte det kommer vara så svårt att få jobb när jag är klar nästa år. Lite ont om jobb här omkring men i stockholm och göteborg är det ganska stor brist på utbildade kyltekniker och branschen växer hela tiden.

mela
2006-05-07, 16:47
Jag vill starta eget. Ett eget gym eller nått sånt. Men frågan är hur det kommer att gå med det. Jag kommer bli bambatant:(

Yankeee
2006-05-07, 16:48
Nu kanske inte detta är meningen att bli en politisk tråd, men jag kan inte hålla mig. Vilka är det som vill trycka in ännu fler i högskolorna? Vilka är det som inte inser att kvalitet är viktigare än kvantitet?

nemd
2006-05-07, 16:48
Jag tycker du har så rätt så Allan. Men sen är det ju så också att allt passar inte alla. Men visst är det FÖR mycket sånt idag. Jag började bygg då jag hade hört från släkt att det fanns massor med jobb och den var yrkesförberedande. Jag kom ut på en praktikplats innan allt fuckade sig. Jag blev äckligt dåligt bemött, kul! Men jag kände att bygg nog inte var min grej. Jag är mer en sån idiot som ska ha ett sånt jobb som inte kräver nån utbildning. Det tycker jag också man ska få fram mer. Det finns massa jobb som folk utan utbildning klarar. Och alla vill inte läsa vidare på gynasiet. Försök att också få fram det att man inte behöver läsa vidare och visa lite vad det finns för jobb då och försöka få ut ungdomar dit. Istället för att predika om att man ska läsa vidare och det är så viktigt. Gymnasiet var en del som föstörde lite av mitt liv.

Och inför för guds skulle mer lärlingsutbildningar.
Mer praktik och mindre läsning. För det är i praktiken man lär sig bäst och lättast. Visst är det bra med teori också, men man behöver inte så jävla mycket utav det. Inte till många jobb och utbildningar iaf.

skaparn
2006-05-07, 16:50
Nånstans tycker jag att den här lattjoprofileringen av skolorna måste upphöra. Det minsta man kan begära är väl att utbildningssystemet ser till att folk pluggar till nåt de behövs för. Jag ser ingen jävla anledning till att det ska finnas musik-, sport-, häst- eller turistgymnasier (eller liknande) om man inte bombsäkert ser att det är en nisch där det kommer att behövas folk.
Eller är jag för stalinistisk nu?

Ungdomsarbetslösheten beror i stor utsträckning på att folk faktiskt inte kan nånting. Och hur skulle man annars kunna göra något åt det?

allan

Biten om profilering håller jag med dig om. Det har blivit en sorts rättighet att få de mest nischade behov tillfredställda av ett matchande gymnasieprogram. Man har dessutom pratat om att istället för att ha ett fixt antal platser på varje program anpassa platsantalet efter antalet sökande så att alla får sitt förstahandsval, iallafall i Skellefteå kommun gick det ett sådant rykte. Galenskap. Dödsstöten för attityden bland skolpolitiker kom när jag hörde att man någonstans i inlandet, förmodligen nära Heidi Andersson, inrättade ett gymnasieprogram med arbetarprofil.

Däremot Allan, den sida du ändå förknippas med, fackligt böjd post-sosse eller något i den stilen, är ju den som genom ord och handling motverkar att unga satsar på praktiska arbeten. Du kan inte lära dig ett hantverksyrke efter grundskolan utan att harva genom mattekurser eller svensk litteraturhistoria, med motiveringen att ingen ska tillåtas halka efter i bildningsnivå, utan ska försöka stöpas i samma mall, som råkar vara teoretisk för närvarande.

Angående stalinistiska drag så kanske jag kan locka dig med ett alternativ till strikt planekonomiskt tänkande i skolan. Ett program endast där man efterhand kan välja kurser med inriktning mot samhällsvetenskap eller naturvetenskap. Vägen till praktiska yrken behöver inte utformas som de teoretiska utan kan bestå av kortare utbildningar och/eller lärlingsplatser.
Inte så genomarbetat förslag kanske, men det redogör för min grundtanke med utbildningsväsendet iallafall.

christian
2006-05-07, 16:51
Folk kan nånting, men fel saker, uppenbarligen.

En orsak jag kan tänka mig är att det gått inflation i högskolestudenter och platser. Alla skulle prompt gå på högskola, annars fick man inget jobb, hette det ju för inte alls länge sedan. Det i kombination med att hantverkaryrken och andra mer hands-on-yrken fick en lägre status är nog boven.

Idag tjänar hantverkare, elnissar, asfaltera, rörmokare, städare, osv osv inte alls mindre än någon som jobbar med ett medelmåttigt jobb inom IT. I många fall mer.

Det börjar bli mindre "fult" att jobba med händerna, förhoppningsvis är det en fortgående trend.

Jag är utbildad till arbetslöshet i viss mån. 3 års högskolestudier till elektroingenjör men började jobba som springpelle inom IT för snart 2 år sedan istället. Nu har jag ett betydligt mer krävande och utmanande jobb, även om det fortfarande är inom IT och servicebranschen. När jag började plugga var allt guld och gröna skogar, folk blev headhuntade redan från skolbänken, but those were the days.

aliquis
2006-05-07, 16:52
Inte bara media, att läsa till "estet" är väl ungefär lika lyckat.

Sedan skall man väl iofs syssla med något man kan tänka sig att syssla med, jag skulle väl inte vara helt främmande för "bygg" heller men orka läsa något nytt igen ;D

Palm
2006-05-07, 16:54
Håller med dig. Finns alldeles för många flumutbildningar, inte minst på högskola. Finns väl ingen som kan försörja sig på "gestaltande makramé"? Dessutom är det alldeles för många som pluggar till saker dom inte klarar av. Läser själv till civing, och jag kan ju säga att (med risk för att verka dryg) hälften av dom som gör det inte har nånting där att göra, med allt vad det innebär: omtentor, usla resultat mm, vilket i förlängningen har lett till sänkta krav på allihop och sedermera sämre utbildningar. Såg en TV-intervju för några veckor sedan där en kille som nyss påbörjat sin utbildning hävde ur sig att "det finns ju inte en chans att jag kommer att klara av att ta 180p på 4.5 år". Nä, men vad i h**e gör du där då?
(Jag vill bara få ur mig lite allmän irritation, har nog med pollenhalten att göra. :em: Ska ut och springa nu så att jag blir snäll.)

Att ungdomsarbetslösheten bara skulle bero på att ungdomar inte kan nånting håller jag däremot inte med om. Finns ju massor av jobb man kan hoppa på där förkunskaperna är låga: kassörska, ställningsbyggare, mm (typiska sommarjobbsjobb mao). Problemet är ju att företag inte vågar anställa eftersom det är mer förpliktigande att anställa någon än att gifta sig.

Krokodil
2006-05-07, 16:54
Jag ska läsa 15 poäng driftteknik på universitetet i höst. Företaget betalar och jag bor på hotell under tiden med full lön och traktamente. Eftersom jag redan har jobbet så kommer min utbildning inte leda till arbetslöshet... hoppas jag iaf. :)

Tolkia
2006-05-07, 16:58
Om jag utbildar mig för arbetslöshet - ja, jag är lite rädd för att det är precis vad jag gör. Dock tror jag att det var mindre aktuellt när jag nyss tagit examen från högskolan än det kommer att vara när (om) jag disputerat.

Varför? Tja, man kan väl säga att det här var det jag ville hålla på med (och är det fortfarande, faktiskt). Jag har vandrat runt lite och provat en del sånt som jag inte skulle kunna jobba inom, t.ex. språk (då måste man nästan bli lärare och det vore helvetet på jorden både för eleverna och mig, tror jag), sommarjobb inom omsorgen (ungefär av samma anledning som jag skulle bli en usel lärare skulle jag vara usel på att ta hand om och skapa en meningsfull tillvaro åt mina vårdtagare), vårdbiträde (jag är en tvättäkta läkarwannabe, men jag skippade detta p.g.a. bristande personlig lämplighet mycket p.g.a. att jag inte direkt var världens bästa vårdbiträde). Jag vill inte ens tänka på vad jag skulle ställa till med på ett bygge (här snackar vi tummen MITT i handen).

Så ...

Att jag sedan tog doktorandtjänsten berodde mest på att det var det sätt som fanns att få jobba vidare där jag jobbar, vilket jag extremt gärna ville just då (och vill nu också för den delen).

F.ö. stör det mig som f-n att vissa nästan vill kräva 200 hösgskolepoäng för SAMTLIGA jobb och när man kritiserar detta anklagar en för att vara elitistisk och se ned på s.k. "okvalificerade arbeten". Jag undrar vem som ser ned p vem om man tycker att bara de som är läsbegåvade skall få ha jobb även om det är ett jobb man inte alls borde behöva läsa speciellt mycket för att klara.

Antosh
2006-05-07, 16:59
Håller med, ångrar att jag inte insett det tidigare och gått t.ex. bygg på gymnasiet ..hade man antagligen haft jobb och stabil inkomst nu :)

Men med 2 år kvar på en ingenjörsutbildning (med väldigt bred inriktning..förhoppningsvis bra) så känns de lika bra att läsa klart skiten och hoppas på det bästa

Behövs framförallt bättre gymnasieutbildningar, med mer praktik och mindre teori!

nemd
2006-05-07, 17:00
Vore ju shysst om företag skulle kunna bli sponsrade och köra en utbildning i företaget med visst antal ungdomar. För alla vill inte vara i skolan, usch hemskt ställe.

Yankeee
2006-05-07, 17:00
Vore ju shysst om företag skulle kunna bli sponsrade och köra en utbildning i företaget med visst antal ungdomar. För alla vill inte vara i skolan, usch hemskt ställe.

Finns iof företag som sponsrar skolor, det funkar det också.

Sheogorath
2006-05-07, 17:02
Biten om profilering håller jag med dig om. Det har blivit en sorts rättighet att få de mest nischade behov tillfredställda av ett matchande gymnasieprogram. Man har dessutom pratat om att istället för att ha ett fixt antal platser på varje program anpassa platsantalet efter antalet sökande så att alla får sitt förstahandsval, iallafall i Skellefteå kommun gick det ett sådant rykte. Galenskap. Dödsstöten för attityden bland skolpolitiker kom när jag hörde att man någonstans i inlandet, förmodligen nära Heidi Andersson, inrättade ett gymnasieprogram med arbetarprofil.

Däremot Allan, den sida du ändå förknippas med, fackligt böjd post-sosse eller något i den stilen, är ju den som genom ord och handling motverkar att unga satsar på praktiska arbeten. Du kan inte lära dig ett hantverksyrke efter grundskolan utan att harva genom mattekurser eller svensk litteraturhistoria, med motiveringen att ingen ska tillåtas halka efter i bildningsnivå, utan ska försöka stöpas i samma mall, som råkar vara teoretisk för närvarande.

Angående stalinistiska drag så kanske jag kan locka dig med ett alternativ till strikt planekonomiskt tänkande i skolan. Ett program endast där man efterhand kan välja kurser med inriktning mot samhällsvetenskap eller naturvetenskap. Vägen till praktiska yrken behöver inte utformas som de teoretiska utan kan bestå av kortare utbildningar och/eller lärlingsplatser.
Inte så genomarbetat förslag kanske, men det redogör för min grundtanke med utbildningsväsendet iallafall.

Damn. Jag håller med skaparn. Halleluja! :thumbup:

Antosh
2006-05-07, 17:02
För alla vill inte vara i skolan, usch hemskt ställe.

Precis, tyvärr är många lärare väldigt dåliga..och ägnar mer tid åt att försöka trycka ner eleverna än göra det dom ska, nämligen motivera och sprida sin kunskap. Hade man blivit behandlad likadant på en arbetsplats som man blir i skolan hade facket fått spader..

Gimp
2006-05-07, 17:03
Jag förstår inte frågan riktigt egentligen, vänder du dig till den yngre skaran på Kolozzeum och söker svar på varför de utbildar sig till det som de gör?

Om du gör det kan jag försöka svara på det eftersom jag själv ska "bli" något inom kort.

Själv tänker jag utbilda mig till civilingejör inom maskinteknik med största sannolikhet. Jag vet att marknaden inte skriker efter civilingenjörer just nu men det finns inte heller något överskott heller och kommer inte att finnas inom de närmsta fem till tio åren såvida utbildningarna inte omdimensioneras. Källa (http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/0606R.pdf). Dessutom tycker jag det är intressant och jag vill helst arbeta med något jag finner glädje i snarare än något där jag vet att jag kommer att få arbete men att jag kommer att avsky varje dag av mitt resterande liv. :)

Så länge som man är riktigt duktig på det man gör och man är driven samt öppen för nya möjligheter tror jag inte att man kommer ha problem med att hitta arbete. Självklart finns det vissa områden som är sämre än andra, typ bibliotekarie har aldrig varit en stark utbildning att vila emot.

Av någon anledning känns det som om att det kommer att bli en brist på hantverkare i allmänhet i framtiden och är man en duktig elektriker, snickare, rörmockare, byggnadsarbetare eller målare kommer man alltid att hitta jobb. Tyvärr kan jag inte direkt lägga någon speciell vikt bakom det påståendet eftersom jag inte kan hänvisa till någon källa. Dessutom har jag inte mycket förtroende till alla dessa IT- och systemvetarutbildningar, känns som om att det är svårt att sätta fingrarna på vad dessa utbildningar egentligen ger samt att väldigt många utbildar sig inom detta området.

Med en bra ingenjörsutbilningen i ryggraden kan man arbeta som nästan vad som helst. Ska man tjäna riktigt stora pengar måste man väl ändå starta en egen firma och sköta det mesta själv. Valet står mellan om man ska följa hjärta eller hjärna för att även om "hästgymnasiet" är jätteskoj leder det antagligen ingen vart för 99% av eleverna.


Aiiiight? :MrT:

nemd
2006-05-07, 17:10
Finns iof företag som sponsrar skolor, det funkar det också.

Men det hjälper väll inte nån att få utbildning i företaget, inte genom skolan?

Gimp
2006-05-07, 17:11
Men det hjälper väll inte nån att få utbildning i företaget, inte genom skolan?

Företaget ser till att utbildningen är anpassad så att de kan arbeta för dem när de är klara?

mangemani
2006-05-07, 17:11
bara för att folk går i pension så betyder ju inte det att det finns jobb åt alla som utbildar sej till byggare...det låter nästan så på vissa.
"väljer man bygg så är det garanterat ett jobb som väntar"....tyvär är det inte så simpelt.

Baan
2006-05-07, 17:15
jag pluggar IT och känner ibland att man går mot arbetslöshet, kommer ju vara ganska kritiskt efter avklarad utbildning att få jobb, om jag misslyckas kan det bli svårt. alternativet vore att starta eget med några kompisar som också går ut..

petersson
2006-05-07, 17:16
jag ska läsa till gymnasielärare i matematik, där kommer det bli brist på arbetskraft om ett par år.

Garnax
2006-05-07, 17:18
O ena sidan borde människor i samhället utbilda sig till saker
som samhället behöver. Ska samhället fungera måste också människor
ställa upp för det och fylla dom behov som finns.

O andra sidan är vi individer med egna intressen och det kan vara viktigare
för en del att utbilda sig till något som betyder något för dom, något dom
vill kunna för att uppfylla sig själv och sen är det mindre viktigt om man får jobb
som just det.

Bästa är väl om dom båda sammanfaller...

Själv satsar jag på programmerare, något jag alltid velat kunna sedan jag var
liten. Visst hoppas jag på ett bra jobb inom det och jag tror inte världen
kommer använda färre datorer och mindre programvara och spela mindre spel
vart tiden går utan snarare mer och mer. Dessutom blir allt vi använder mycket mer komplicerat och det spel eller program 5 killar i en källare fixade förr på någon månad krävs det 100-tals idag och flera års arbete för. Men även om jag inte får ett jobb så kan jag utveckla saker, frilansa. Det viktiga är att jag lärt mig något jag alltid velat kunna.

Arbetat som byggnadsarbetare i ett halvår, kanon på sommaren och riktigt skit på vintern. Personlig Assistent i 4 år, ensidigt, outvecklande och less blir
man på att bara sitta och stirra.

Att folk inte vill jobba innom vården beror väl på att det är ett tungt skitjobb
och dåligt betalt. Vad får du extra Allan om du jobbar din 14:e timme en
lördag? Eller klockan 21 på Julafton? Eller klockan 23 en onsdag? Jag får i det första fallet 41kr/h extra och i det andra 81kr/h extra, i det 3:e bara 18kr/h

Tjejen som jobbade i butik förr fick 200% i timmen efter 18 på vardagar
och 200% hela helgerna...

Och vilket är tyngst, vård eller butik?
Vilket är viktigast? Vård eller att butiker har kvälls och helgöppet?

wo0b9n
2006-05-07, 17:21
jag ska börja jobba nästa sommar, som murare..sista termine på byggprogrammet nu. Först lumpen, sen blir det massa med jobb:D

bluelight
2006-05-07, 17:26
Verkstadstekniskt program går jag, sköta CNC-maskiner, svarva, fräsa, motera osv osv. Det finns jobb där iallafall!

http://www.tu.orebro.se/?s=utbildning&d=gymnasie/teknikprogrammet/maskin/index.asp&

Mass-Tech
2006-05-07, 17:26
Jobbar inom personskydd, tyvär så ökar den marknaden ständigt.

Snake
2006-05-07, 17:27
Pluggar datateknik med reglerteknisk inriktning. Reglerjobb finns det överallt, problemet är att företagen inte inser (vill investera) att det finns förbättringar överallt att göra. Borde inte vara några problem att hitta jobb, det är uppfattningen jag fått och alla jag pratat med säger att det ser positivt ut.

Vad jag inte förstår är varför det finns en miljard studenter som pluggar ekonomi, det är inte direkt överflöd på jobb. Tror många läser ekonomi för att dom inte orkar läsa något vettigt (:P), alternativt inte vet vad dom vill läsa.

rQx
2006-05-07, 17:32
Sant det du säger fast med modifikation, i alla fall i Trelleborg där det är mycket högt tryck på el- och byggprogrammen.

internethjälten
2006-05-07, 17:33
Jag ska vara lite nyfiken sådärbara, inför sommarlov och sommarjobb, och kanske t o m sökande efter det första riktiga jobbet. Jag jobbar själv i en bransch där arbetskraftsbristen är stor för närvarande, men där det i stort sett inte utbildas nånting. Under de närmaste tio åren kommer det att behövas tusentals byggnadsarbetare för att fylla hållen efter pensionsavgångarna, och det är ungefär likadant i alla hantverksyrken.
Men folk väljer då annat istället.

Vi har nu sökt folk i ett par månader och får tag i rätt många outbildade och i vissa fall långtidsarbetslösa som kommer på intervjuer. Några har provjobbat och kan få börja som traditionella lärlingar, medan andra inte räcker till och får söka vidare.

Det som slagit mig är att så många valt gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar som är så udda att de knappast kommer få jobb ens. Det utbildas kring 1000 personer per år för jobb inom media - det finns mellan 30-40 jobb. Och detta under flera år. Samtidigt behövs det tusentals personer inom äldrevården och det utbildas knappt nånting.
Vi hade två killar ute i veckan som bägge gått nån sorts datautbildning på universitetet. Men nu var de skoltrötta och ville göra nåt "riktigt" istället. Och den ene var förbannad på allt - samhället, skolan, regeringen, EU - för att han inte fick det där jobbet med 45 papp i månaden.

Nånstans tycker jag att den här lattjoprofileringen av skolorna måste upphöra. Det minsta man kan begära är väl att utbildningssystemet ser till att folk pluggar till nåt de behövs för. Jag ser ingen jävla anledning till att det ska finnas musik-, sport-, häst- eller turistgymnasier (eller liknande) om man inte bombsäkert ser att det är en nisch där det kommer att behövas folk.
Eller är jag för stalinistisk nu?

Ungdomsarbetslösheten beror i stor utsträckning på att folk faktiskt inte kan nånting. Och hur skulle man annars kunna göra något åt det?

allan

I-landsproblem

Bönne
2006-05-07, 17:34
Utbildar mig till elektriker, klar vid 9 juni.
Arbetsmarknaden ser hyffsad ut för elektriker verkar det som.

andreasAja, du är inte klar om en månad, du har två härliga år framför dig som lärling, innan du är fullärd - har du inte läst BB2 boken? =)

Pluggar datateknik med reglerteknisk inriktning. Reglerjobb finns det överallt, problemet är att företagen inte inser (vill investera) att det finns förbättringar överallt att göra. Borde inte vara några problem att hitta jobb, det är uppfattningen jag fått och alla jag pratat med säger att det ser positivt ut.

Vad jag inte förstår är varför det finns en miljard studenter som pluggar ekonomi, det är inte direkt överflöd på jobb. Tror många läser ekonomi för att dom inte orkar läsa något vettigt (:P), alternativt inte vet vad dom vill läsa.Att de inte kommer få jobb är ett annat bekymmer, huvudsaken är att det är en viss status på utbildningen.

Baan
2006-05-07, 17:35
Vad jag inte förstår är varför det finns en miljard studenter som pluggar ekonomi, det är inte direkt överflöd på jobb. Tror många läser ekonomi för att dom inte orkar läsa något vettigt (:P), alternativt inte vet vad dom vill läsa.

Den eviga frågan :) Tror ekonomi varit populärt som fan rätt länge, farsan nämnde att även på hans tid var det mycket ekonomi som pluggades både på gymnasial och eftergymnasial nivå. Det var även populärt att vara arbetslös efter avklarad utbildning :D

Jag tror folk ser det som ett roligt (lätt) ämne. Sen kanske man indirekt gör någon koppling mellan ekonomi och att tjäna feeeta stålar?

dynamo
2006-05-07, 17:36
Jag håller med om att det bör komma fler trainee/lärlingsplatser i de branscher där det är möjligt.

Själv påbörjade jag nyss en 5 månaders utbildning till systemprogrammerare (systemtekniker i stordatamiljö) som företaget står för (utbkostnad och lön under utb). I oktober blir det en trainee-tjänst om jag inte fumlar totalt! Känns nästan overkligt bra och passande för mig, kan inte tänka mig att detta är särskilt vanligt dock.

Snake
2006-05-07, 17:39
Att de inte kommer få jobb är ett annat bekymmer, huvudsaken är att det är en viss status på utbildningen.

Finns ingen status på ekonomiutbildningar :D

Dumleman
2006-05-07, 17:48
För nyutbildade arkeologer lär visst situationen vara totalt hopplös, finns typ inte ett enda jobb. Pagrotsky svarade typ "ja men vi vet inte vilken arbetskraft som kommer att efterfrågas om 10 år..." och det ligger iofs lite sanning i det. Men jag håller med, attityden "läs det du tycker är roligt" är åt skogen för faktum är att allt blir roligt till slut och man vet ju inte hur något är innan man har provat.

Baha
2006-05-07, 17:49
FInns mkt mupputbildningar och det pratas oxå mkt om alla dessa pensionavgångar som skall fyllas överallt, tyvärr är det nog mest snack, dom flesta jobben kommer helt enkelt rationaliseras bort tror jag.

Alla dessa mupputbildningar är ju bara ett sätt att dölja arbetslösheten som naturligtvis bara kommer bli större och större ju mer effektiviserade vi blir

KOmmer bara bli mindre och mindre "riktiga" jobb, e ju tyvärr så , effektivisering är ju det utveckling består av nuförtiden, annars var det bara o gå ut gräva diken för hand eller "byta gardiner åt varandra"*spy*

Spännande o se hur dte blir om en 20 år eller så, hur utvecklinegn kommer blivit, tror inte det kommer handla om att alla skall ha et jobb att gå till 8 timmar om dan iaf och tur är väl det:)

Tolkia
2006-05-07, 17:49
... faktum är att allt blir roligt till slut och man vet ju inte hur något är innan man har provat.
Samt det omvända, att även det man (tror att man) tycker är roligt innehåller en hel del som man egentligen tycker är skittrist. Det är skitkul att kunna läsa böcker, se filmer och snacka på tyska utan problem - men att nöta glosor och grammatik suger bigtime.

Kebab-Arne
2006-05-07, 17:52
Tanken har ju blivit den att Sverige ska vara ett land som utvecklar saker medan andra producerar grejerna. Sverige står sig inte så vidare bra på att massproducera grejer mot exempelvis Kina. Skulle tippa att det är bl a därför som politikerna gärna ser att många läser på högskola/universitet. Nu har kanske inte det fallit ut så mycket som man hoppats på. Sen hör man ta mig fan på vilken utbildning som helst att det kommer finnas jobb då folk kommer att gå i pension, civilingenjör, byggjobbare etc. Arbetslösheten har hursomhelst ökat enormt mycket bland akademikerna. Tänk om syo kunde börja komma med lite vettiga tips.

dynamo
2006-05-07, 17:52
Ekonomi är säkert trevligt att ha i ryggen om man blir egenföretagare eller på många kontorsarbeten.

Tolkia
2006-05-07, 17:54
En sak är säker, och det är att den som får höra sin SYO-konsulent (eller motsvarande) säga att civilingenjörsutbildning garanterar jobb skall veta att SYO:n inte varit utanför skolan de senaste fem åren.

Baan
2006-05-07, 17:55
En sak är säker, och det är att den som får höra sin SYO-konsulent (eller motsvarande) säga att civilingenjörsutbildning garanterar jobb skall veta att SYO:n inte varit utanför skolan de senaste fem åren.

Dom är taktiska, dom lovar ingenting :D Men det är väl värre än fem år, är det inte tio år kanske mer? Beror förvisso vad man pluggat.

Ninjasmurf
2006-05-07, 18:02
Känner att jag har utbildat mig klart och blev arbetslös i ca 3mån, sen fick jag ett jobb jag inte är utbildad för (iofs krävs ingen utbildning för det jobbet).

Allan
2006-05-07, 18:13
Skaparn, jag läser dina inlägg med ett visst vemod. Men jag vågar inte satsa mina pnegar på ett systemskifte där det "kanske" funkar. För om det inte funkar har vi öppnat en fallucka där oerhört många människor kommer att spolas undan. Precis som med de allra flesta av dina andra politiska resonemang. Människor är inte försökskaniner, vet du. Och jag tror det var ett armbrytargymnasium Heidi ville starta, va?
Jag tror dessutom att du underksattar det kunskapsbehov som finns inom de olika "hantverksyrkena" när du tror att man läser för mycket teoretiska ämnen där. Faktum är att dagens avgångselever på de bygginriktade linjerna är avsevärt bättre förberedda för arbetsuppgifterna är min generation var. Men de är för få.

Jag är inte ute efter en partipolitisk diskussion - de borgerligas skolpolitik innehåller inte heller några drastiska förändringar, vilket ses i den samsyn som råder inom skolpolitiken. Jag undrar mest hur klientelet här - yngre människor i färd med att utbilda sig - ser på sin framtid.
Bara för att jag råkar vara byggnadsarbetare ska ni inte utgå från att jag "bara" vet saker om byggbranschen.

Det jag ser är att många skolor profilerar sig som fan inom de mest dubiösa nischer för att få ut skolpengen, och att samhället - vi andra, och oftast de som betalar - inte får ut det samhället behöver. Om det är nånstans det behövs en samhällelig styrning är det väl ändå inom utbildningsområdena.

Litegrann är jag också nyfiken på vilken självbevarelsedrift dagens ungdomar har, hur mycket de funderar över framtiden. Min generation var i varje rätt medvetna om vad som skulle ge jobb och pengar, vare sig det var yrke eller eftergymnasial utbildning. Och att få plugga till fotbollsproffs eller programledare var drömmar som sågs på med ett visst medlidande. Hur medvetna är man idag?

Det sista för tillfället är väl den här "rolighetsfaktorn". Vem har påstått att det ska vara roligt att studera? Det är naturligtvis bra om det inte är pest och pina, men att eleverna ska komma till ett veritabelt Gröna Lund är väl att ta i.


allan

Allan
2006-05-07, 18:15
I-landsproblem

Åh, du upptäckte att Sverige var ett i-land och att alla problem vi har här är i-landsproblem???


allan

Tolkia
2006-05-07, 18:16
Det jag ser är att många skolor profilerar sig som fan inom de mest dubiösa nischer för att få ut skolpengen, och att samhället - vi andra, och oftast de som betalar - inte får ut det samhället behöver. Om det är nånstans det behövs en samhällelig styrning är det väl ändå inom utbildningsområdena.
Här håller jag faktiskt med. Jag tycker att det är lite skrämmande hur det blivit OK att göra reklam hur som helst just när det gäller gymnasieinriktningar - fine om man gör reklam med att utbildningen i sig är så kul, men när man börjar sätta till diverse "sido-happenings" tycker jag att man har gått för långt.

Yxel
2006-05-07, 18:16
Du. Har. Rätt.

Och av precis den anledningen hoppade jag av Biologprogrammet för att istället bli läkare.

Hoppade av samma program för att jobba inom äldrevården och söka polisskolan:)

Tolkia
2006-05-07, 18:19
Angående stalinistiska drag så kanske jag kan locka dig med ett alternativ till strikt planekonomiskt tänkande i skolan...
OK, nu tar vi det LITE lugnt med överdrifterna kanske ... (du är på god väg ut i agitatordjungeln igen)? :D

Yankeee
2006-05-07, 18:22
Nåväl, jag är väl relativt ung och går i tankarna med att utbilda mig. Universitet / högskola är helt uteslutet, dels för att jag inte vill sitta arbetslös med 300.000 i skulder om 5 år, samt att jag föredrar att leva det liv jag vill på fritiden istället för att leva mitt liv på jobbet, både inriktning och spenderad tid där. Arbeta för att leva, inte leva för att för arbeta stämmer väl rätt bra. Om jag ska utbilda mig så blir det till brandman / polis / officer, alla är på två år, och är hyfsat jobbsäkra (om vi nu bortser från rolighetsfaktorn som argument). Dessutom ger alla bra erfarenheter som man kan ta med om man ska söka andra arbeten.

Bigsize
2006-05-07, 18:26
Tja, hittar jag inte en utbildning som skickar mig i rätt riktning sas så lär jag få se mer av ams än jag vill.

Trance
2006-05-07, 18:38
Att hålla på med datorer är ju ett rätt stort område och det har rätt dåligt rykte, speciellt bland "riktiga" arbetare. Men även om jag tror att arbetslösheten kanske fortfarande är stor så kommer den inte vara det i framtiden. Linjen som jag läst hade 40 som registerade sig för 4 år sedan, nu är det runt 15 kanske. Så det sprutar inte ut datorexperter som det gjorde för några år sedan längre.

Dessutom vad jag märkt så är arbetsmarknaden hyfsad, kan vara tur med kontakter osv men jag har jobb när jag går ur, även kompisar har fixat jobb. Går man in och tittar på t.ex. csjobb.idg.se så finns det en hel del jobb om man är villig att flytta, kan sina saker och kan pusha på sig tillräckligt för att komma förbi att man inte har arbetslivserfarenhet än.

Men en annan stor poäng är att folk utbildar sig för att...de inte kan tänka på något annat att göra. Jag var lite så, men jag var ändå intresserad av ämnet och har lärt mig en hel del. Många utav de som läser är inte intresserade. Om man snackar med folk runt omkring en och tittar på vad de har lärt sig så är det ungefär 30% av årskullarna som faktiskt vill programmera i en systemutvecklarlinje. Resten har väldigt lite intresse och de kan inte heller göra det så bra, de har mest hängt med på labpartners vid labbar osv.

Finns flera efter 4 år som säkert inte skulle kunna skriva en enkel server/client-chat (hade det som lab i 2an eller något) i Java/.NET idag. Man undrar lite varför de går där i 3-4 år när de verkligen inte är redo för systemutveckling när de går ur. De har ju inte direkt koncetrerat sig på andra delar i utbildningen heller som analys, db etc heller så undrar lite vad de skall jobba med om de inte har tur.

Rataxes
2006-05-07, 18:49
Tja, visserligen har vad jag har fått höra nyutexaminerade biotekniker I Sverige det ganska svårt för tillfället, även om jag också har sett många rapporter som påstår att ryktet om krisen i branschen är ordentligt överdrivet, men den nuvarande situationen är inte något jag oroar mig speciellt mycket över. Marknadens intresse för biotekik är ju knappast något som riskerar att dö ut inom någon nära framtid, och det är lång tid kvar på min utbildning, speciellt med ett forskarprogram efter grundutbildningen i åtanke, förhoppningsvis långt nog för att branschen även i Sverige ska hinna vändas mot större tillväxt.

Cilia
2006-05-07, 18:53
att en skola har en viss profil är inte samma sak som att man utbildas till ett ämne dvs det är ingen yrkesutbildning. Man får fortfarande välja ett av dom nationella programmen. Skillanden är att vissa av poängen ägnas åt profilen. Man får en examen från programmet.

Sen kan man fortfarande ifrågasätta om vi ska låta ungdomar använda en del av sin gymnasieutbildning till ämnen som sport, teater, turism eller annat. Tycker vi att vi har råd med det?

Det stora problemet tycker jag är att man har gått mot att alla ska gå 3 år i gymnasiet. Alla ska läsa teoretiska ämnen så att dom kan läsa vidare på högskolan. Det går mot en likriktning som förutsätter att vi är mer lika än vad vi är.

Sen ska alla vidare till universitetet. Utbildningar som för några år sedan var yrkesinriktningar har man nu gjort om till högskoleutbildningar för att alla ska kunna säga att dom är högskoleutbildade eller för att vi ska ligga bra till i statistiken jämfört med andra länder.

Problemet med detta är att vi fortfarande har samma variation av populationen som tidigare. Det finns fortfarande studietrötta elever, elever som har svårare för teoretiska ämnen osv osv. Det leder till (enligt mig) att nivån generellt på utbildningarna sänks. Det gäller både gymnasiet och högskolan. Frågan är om någon egentligen tjänar på det?

Slartibartfast
2006-05-07, 18:54
Jag ska bli ekonom, så ja, jag utbildar mig för arbetslöshet.

jag gillar att sova på morgnarna.

Allan
2006-05-07, 18:57
Bra inlägg Cilia!



allan

grisbil3n
2006-05-07, 19:04
Allan måste man vara jävligt praktiskt lagd osv inom byggsvängen? Finns det inte någon variant där man bara bär skit och dylikt, med risk för att låta dum i huvudet? Mitt drömjobb nämligen...

Allan
2006-05-07, 19:06
Allan måste man vara jävligt praktiskt lagd osv inom byggsvängen? Finns det inte någon variant där man bara bär skit och dylikt, med risk för att låta dum i huvudet? Mitt drömjobb nämligen...

Låter som du skulle testa flyttgubbesvängen istället. Visst, det finns fortfarande tillfällen när vi bara kånkar grejor men det är inget man kan ha heltidsfolk numer.

allan

grisbil3n
2006-05-07, 19:08
Låter som du skulle testa flyttgubbesvängen istället. Visst, det finns fortfarande tillfällen när vi bara kånkar grejor men det är inget man kan ha heltidsfolk numer.

allan

Sant men där ska man gärna ha körkort och tidigare erfarenhet om jag förstått det hela rätt. Vettefan om jag är tillräckligt seg och bitig dessutom. Men men...

Allan
2006-05-07, 19:09
Sant men där ska man gärna ha körkort och tidigare erfarenhet om jag förstått det hela rätt. Vettefan om jag är tillräckligt seg och bitig dessutom. Men men...

Det brukar vara vansinnig omsättning på folk i den branschen, och de brukar alltid vilja ha med nån som matsäck.

allan

Krokodil
2006-05-07, 19:23
Allan måste man vara jävligt praktiskt lagd osv inom byggsvängen? Finns det inte någon variant där man bara bär skit och dylikt, med risk för att låta dum i huvudet? Mitt drömjobb nämligen...
Orderplockare kanske? Det är bra betalt i "rätt" bransch.

Action
2006-05-07, 19:30
Orderplockare kanske? Det är bra betalt i "rätt" bransch.

Kommer säkerligen att i de flesta brancher vara helautomatiskt inom några år... ;)

Action
2006-05-07, 19:31
Allan måste man vara jävligt praktiskt lagd osv inom byggsvängen? Finns det inte någon variant där man bara bär skit och dylikt, med risk för att låta dum i huvudet? Mitt drömjobb nämligen...

Rivningsbranchen kanske.. köra en skottkärra med gammal betong. :)

Zlin
2006-05-07, 19:31
Jag går i valet och kvalet för vilken utbildning jag skall läsa nu. Antingen systemvetenskap, där jag redan nu är garanterad jobb, men där jag misstänker att jag skulle känna mig en smula otillfredställd. Jag när en dröm om att rädda världen, förstår ni. Därför vill jag läsa miljövetenskap istället. Där går jag å andra sidan en bra mycket mer osäker framtid till mötes, skulle jag tro. Frågan är vilket man bör prioritera? Lycka i det man gör, eller arbete?

Krokodil
2006-05-07, 19:40
Kommer säkerligen att i de flesta brancher vara helautomatiskt inom några år... ;)
Tveksamt att det blir så mycket mer automatiserat än i dagsläget, robotar är inte gratis precis och vissa kollin måste nästan hanteras för hand.

Action
2006-05-07, 19:43
Tveksamt att det blir så mycket mer automatiserat än i dagsläget, robotar är inte gratis precis och vissa kollin måste nästan hanteras för hand.

Självklart är det så.. men mycket kommer att bli mer automatiserat än vad det är idag. Mn det gäller främst de stora företagen som kan centralisera plocket.

Helena B
2006-05-07, 19:46
En sak är säker, och det är att den som får höra sin SYO-konsulent (eller motsvarande) säga att civilingenjörsutbildning garanterar jobb skall veta att SYO:n inte varit utanför skolan de senaste fem åren.

:(

Känns som att jag gör det ja. Därför jag är i valet och kvalet vad jag ska profilera mig mot, om jag ska göra det och isf inom vilket område.

skaparn
2006-05-07, 19:47
Skaparn, jag läser dina inlägg med ett visst vemod. Men jag vågar inte satsa mina pnegar på ett systemskifte där det "kanske" funkar. För om det inte funkar har vi öppnat en fallucka där oerhört många människor kommer att spolas undan. Precis som med de allra flesta av dina andra politiska resonemang. Människor är inte försökskaniner, vet du. Och jag tror det var ett armbrytargymnasium Heidi ville starta, va?
Jag tror dessutom att du underksattar det kunskapsbehov som finns inom de olika "hantverksyrkena" när du tror att man läser för mycket teoretiska ämnen där. Faktum är att dagens avgångselever på de bygginriktade linjerna är avsevärt bättre förberedda för arbetsuppgifterna är min generation var. Men de är för få.

Jag är inte ute efter en partipolitisk diskussion - de borgerligas skolpolitik innehåller inte heller några drastiska förändringar, vilket ses i den samsyn som råder inom skolpolitiken. Jag undrar mest hur klientelet här - yngre människor i färd med att utbilda sig - ser på sin framtid.
Bara för att jag råkar vara byggnadsarbetare ska ni inte utgå från att jag "bara" vet saker om byggbranschen.

Det jag ser är att många skolor profilerar sig som fan inom de mest dubiösa nischer för att få ut skolpengen, och att samhället - vi andra, och oftast de som betalar - inte får ut det samhället behöver. Om det är nånstans det behövs en samhällelig styrning är det väl ändå inom utbildningsområdena.

Ja, det var givetvis armbrytningsgymnasium. Måhända en freudiansk felskrivning?

Att du säger att de teoretiska kraven är adekvata är dessutom intressant och går mot vad jag hört, och du kan mycket väl ha rätt, allt jag säger om just byggbranschen är hörsägen. Sedan får du gärna utelämna gärna talet om att människor inte är försökskaniner i fortsättningen i syfte att väcka tvivel mot en förändring av något som bevisligen inte fungerar, det är inte särskilt sakligt eller konstruktivt tycker jag. Hur vi än vrider och vänder på det så är skolpolitik ett enda stort experiment med ungdomar, precis som all annan politik nästan är. Vi kan visserligen dra lärdomar av historian, men inga sådana är direkt applicerbara på en nutid med många förändrade parametrar.

Jag har sedan inte benkoll på hur en borgerlig skolpolitik skulle se ut. Detta är/var inget försök att komma åt just det sittande regeringspartiet, utan det faktum att du kritiserar ett system där det utbildas för få praktiker. Har fått uppfattningen att detta till viss del är ett resultat av att man inte släpper tanken på att stöpa alla i en form som kanske inte passar dem under en paroll av att alla ska ges samma chanser, något tillspetsat kan det uttryckas som "alla ska behandlas tills de blir lika". Du har kanske inte uttryckt dig positiv till en sådan utveckling av skolväsendet, men det blir ofta konsekvensen om man inte tillåter vissa att exempelvis inte ha förkunskaperna till högskola efter avslutad gymnasial utbildning. Rätt eller fel så har jag placerat dig i den skaran tyckare.

Det går kanske lite mot mitt vanliga tal om den ultimata valfriheten, men på en punkt håller jag med dig. Nämligen att samhället ska se till att få ut så mycket som möjligt av den investering det gör när vi finansierar unga människors utbildning. Så nischning i all oändlighet är inget jag vill veta av. Det börjar gränsa till finansiering av vuxnas nöjen när man bekostar idrottsliga satsningar eller som någon skrev, gestaltande makramé, med pengar som satsade lite smartare i utbildningsväsendet skulle ge betydligt bättre avkastning.

skaparn
2006-05-07, 19:50
OK, nu tar vi det LITE lugnt med överdrifterna kanske ... (du är på god väg ut i agitatordjungeln igen)? :D

Jag känner mig i högform, det var vackert väder och jag var ute på en cykelbränneförbättrande långsväng, så du kan förvänta dig en retorisk bergochdalbana kantad av nervpirrande överdrifter och gnäggande käpphästar.

Sheogorath
2006-05-07, 20:28
Jag går i valet och kvalet för vilken utbildning jag skall läsa nu. Antingen systemvetenskap, där jag redan nu är garanterad jobb, men där jag misstänker att jag skulle känna mig en smula otillfredställd. Jag när en dröm om att rädda världen, förstår ni. Därför vill jag läsa miljövetenskap istället. Där går jag å andra sidan en bra mycket mer osäker framtid till mötes, skulle jag tro. Frågan är vilket man bör prioritera? Lycka i det man gör, eller arbete?

Du blir inte så lycklig arbetslös. Alltså: skaffa dig ett jobb du trivs med (ja, se till att hitta något!) och när* dina drömmar på fritiden. Att rädda världen är väl en typisk fritidssysselsättning skulle jag säga.

* Läs "när" som verb :D

Metal_boy_
2006-05-07, 20:31
Ja, om jag börjar plugga igen så hade jag tänkt att utbilda mig för att bli arbetslös.

:MrT:

reinholdsson
2006-05-07, 20:39
Jag utbildar mig till plåtslagare, så jag kommer nog inte ha alltför svårt för att få jobb,nej

Metal_boy_
2006-05-07, 20:41
Jag utbildar mig till plåtslagare, så jag kommer nog inte ha alltför svårt för att få jobb,nej

Kanon. Kan du bocka och falsa lite åt mig sen :thumbup:

Larsson
2006-05-07, 20:42
Kanon. Kan du bocka och falsa lite åt mig sen :thumbup:

Ska du styla bilen? :D

Sheogorath
2006-05-07, 20:53
En tanke som slog mig (ja, jag borde plugga nu men vafan) är ju att man ofta bara för diskussionen på just det här hållet: Kids med naiva drömmar från TV som går runt och tror att de ska slå igenom i Popstars eller vad fan allt heter och därför lallar runt på något käck [sic?] utbildning på någon obskyr privat gymnasieskola för att sedan profilera sig till absolut ingenting (vettigt) på en lika obskyr högskola med universitetskomplex. Att alla dessa ålahuen borde kamma sig och utbilda sig till rörmokare. Visst, det finns en poäng. Men det finns en klassfråga gömd här. För att ta mig som exempel. Att jag bär hatt, sminkar mig, dansar, är totalt ointresserad av hockey/fotboll/bilar/teknik och hellre läser evolutionsbiologi än senaste Teknikens Värld (eller att jag ens läser frivilligt) går ju hand i hand vilken klass jag tillhör. Jag är så mycket akademikerbarn som man kan bli. Uppvuxen i Lund med en pappa som är psykolog och som får anställa folk för att få en staket uppsatt. Jag skulle göra mig till åtlöje på ett bygge. Jag skulle inte passa in. Det skulle bli social katastrof av värsta slag. Dialektalt, intressemässigt: you name it.

Sådana som jag är inte helt ovanliga nu mera. Och det kommer liksom aldrig att bli "folk" av oss. Nu har jag det så jävla väl förspänt att jag gick ut med gymansiebetyg som gör det möjligt för mig att traggla några terminer på Komvux för att sedan kunna följa min dröm och bli läkare. Och där finns det välbeställda jobb. Men alla de i gränslandet? De med min bakgrund men som samtidigt inte har det där slipade läshuvudet eller tummen utanför mitten av handen. De riktiga fubbickarna. De som läser på IMER eller något genusvetarprogram och (förhoppningsvis, med tanke på sista gruppen) garanterat blir arbetslösa när vi får blå regering. Kan Ida pop-flicka med pandasmink bli plåtslagare? Knappast. Det är alltså också en klassfråga. Det finns mer akademikerbarn än det finns akademikerjobb, helt enkelt. Där har vi nog problemet i ett nötskal.

Allan
2006-05-07, 20:53
I takt med att byggindustrin moderniseras höjs kraven på kunskap. Idag efterfrågas självgående yrkesfolk som kan läsa ritningar, göra beräkningar och dessutom har god maskin- och materialkännedom (där inte sällan beskrivningr är på utrikiska). Till detta kommer naturligtvis att oavsett denna modernisering slits folk ut fortare i byggsektorn än i de flesta andra branscher. Nånstans kring 2/3 kommer att vara tvungen att byta yrke minst en gång under sin karriär pga slitage, och då brukar det enbart återstå omskolning.
Ju bättre grund man har desto lättare blir det att byta yrke.

allan

jwzrd
2006-05-07, 20:55
Att hålla på med datorer är ju ett rätt stort område och det har rätt dåligt rykte, speciellt bland "riktiga" arbetare. Men även om jag tror att arbetslösheten kanske fortfarande är stor så kommer den inte vara det i framtiden. Linjen som jag läst hade 40 som registerade sig för 4 år sedan, nu är det runt 15 kanske. Så det sprutar inte ut datorexperter som det gjorde för några år sedan längre.

Dessutom vad jag märkt så är arbetsmarknaden hyfsad, kan vara tur med kontakter osv men jag har jobb när jag går ur, även kompisar har fixat jobb. Går man in och tittar på t.ex. csjobb.idg.se så finns det en hel del jobb om man är villig att flytta, kan sina saker och kan pusha på sig tillräckligt för att komma förbi att man inte har arbetslivserfarenhet än.

Men en annan stor poäng är att folk utbildar sig för att...de inte kan tänka på något annat att göra. Jag var lite så, men jag var ändå intresserad av ämnet och har lärt mig en hel del. Många utav de som läser är inte intresserade. Om man snackar med folk runt omkring en och tittar på vad de har lärt sig så är det ungefär 30% av årskullarna som faktiskt vill programmera i en systemutvecklarlinje. Resten har väldigt lite intresse och de kan inte heller göra det så bra, de har mest hängt med på labpartners vid labbar osv.

Finns flera efter 4 år som säkert inte skulle kunna skriva en enkel server/client-chat (hade det som lab i 2an eller något) i Java/.NET idag. Man undrar lite varför de går där i 3-4 år när de verkligen inte är redo för systemutveckling när de går ur. De har ju inte direkt koncetrerat sig på andra delar i utbildningen heller som analys, db etc heller så undrar lite vad de skall jobba med om de inte har tur.

Problemet i datorbranchen är att du har tusentals okunniga men välutbildade "IT-människor". Ingen är särskillt duktigt på något trots all utbildning och alla förkortningar dom kan slänga sig med eftersom utbildningarna är talanglöst dåliga. Det betyder att företag måste anställa 4 stycken civilingenjörer istället för en kompetent resurs och det har man inte råd med.

Det du säger om färdigheten efter 3-4 år håller jag helt med om. Ni som pluggar datateknik/datalogi, vad är det egentligen ni gör på utbildningen?

Metal_boy_
2006-05-07, 20:56
Ska du styla bilen? :D


Hehe, nej. Men vissa saker kan behöva förnyas ibland. :)

Trance
2006-05-07, 20:56
I takt med att byggindustrin moderniseras höjs kraven på kunskap. Idag efterfrågas självgående yrkesfolk som kan läsa ritningar, göra beräkningar och dessutom har god maskin- och materialkännedom (där inte sällan beskrivningr är på utrikiska). Till detta kommer naturligtvis att oavsett denna modernisering slits folk ut fortare i byggsektorn än i de flesta andra branscher. Nånstans kring 2/3 kommer att vara tvungen att byta yrke minst en gång under sin karriär pga slitage, och då brukar det enbart återstå omskolning.
Ju bättre grund man har desto lättare blir det att byta yrke.

allan

Är det verkligen sådan skrikande brist redan? Har en kusin som går på gymnasiet som utbildat sig som murare/golvläggare(?) och även om det skall vara arbetsbrist så tycker han det finns väldigt få praktikplatser. Kanske är lokalt här dock eller yrket i sig.

Big_Vik
2006-05-07, 20:59
Tar studenten om typ en månad för att sedan göra lumpen. Därefter hade jag tänkt studera eftersom jag är totalt värdelös på allt praktiskt. Jag hade tänkt mig ekonomi eller möjligen juridik, men på många här låter det ju som det är mycket klokare att hoppa från balkongen nu på direkten så att man slipper onödigt lidande? :(

Allan
2006-05-07, 21:00
Problemet är ju att företag inte vågar anställa eftersom det är mer förpliktigande att anställa någon än att gifta sig.

Jag vet inte om jag håller med dig där. De företag jag känner till - och det är rätt många - ser det inte så. Behöver man folk anställer man. Punkt. Jag har än så länge inte sett den där svårigheten - och jag har blivit både varslad och uppsagd ett flertal gånger. Däremot är jag tacksam för att jag i det läget inte kan behandlas som boskap. Jag är ingen slav.
Däremot behöver man kunna skapa fler lärlingsplatser. För återigen - utbildningarna verkar inte i tillräcklig grad motsvara de krav som arbetslivet kräver.

allan

jwzrd
2006-05-07, 21:00
I takt med att byggindustrin moderniseras höjs kraven på kunskap. Idag efterfrågas självgående yrkesfolk som kan läsa ritningar, göra beräkningar och dessutom har god maskin- och materialkännedom (där inte sällan beskrivningr är på utrikiska). Till detta kommer naturligtvis att oavsett denna modernisering slits folk ut fortare i byggsektorn än i de flesta andra branscher. Nånstans kring 2/3 kommer att vara tvungen att byta yrke minst en gång under sin karriär pga slitage, och då brukar det enbart återstå omskolning.
Ju bättre grund man har desto lättare blir det att byta yrke.

allan

Det är intressant det du säger, för det passar in där jag jobbar också om du byter byggtermer mot datortermer. Självgående duktiga människor som kan saker rakt av och nu.

Allan
2006-05-07, 21:02
Är det verkligen sådan skrikande brist redan? Har en kusin som går på gymnasiet som utbildat sig som murare/golvläggare(?) och även om det skall vara arbetsbrist så tycker han det finns väldigt få praktikplatser. Kanske är lokalt här dock eller yrket i sig.


http://www.byggnadsarbetaren.se/templates/bct_18.aspx?number=43567&category=21


prakitikplatser är ett porblem för sig

allan

Trance
2006-05-07, 21:11
Problemet i datorbranchen är att du har tusentals okunniga men välutbildade "IT-människor". Ingen är särskillt duktigt på något trots all utbildning och alla förkortningar dom kan slänga sig med eftersom utbildningarna är talanglöst dåliga. Det betyder att företag måste anställa 4 stycken civilingenjörer istället för en kompetent resurs och det har man inte råd med.

Det du säger om färdigheten efter 3-4 år håller jag helt med om. Ni som pluggar datateknik/datalogi, vad är det egentligen ni gör på utbildningen?

Jag har lärt mig enormt mycket, men det var för att mitt intresse för systemutveckling väcktes under utbildningen och jag hade ingen erfarenhet var programmering innan. Det har dock helt klart varit en hel del idiotkurser enligt mig, t.ex. någon ekonomikurs för att få "inblick". Idiotiskt. Det har även varit en hel del kurser som jag borde tagit seriösare för de var faktiskt jäkligt nyttiga, typ diskret matematik mm. Men det jag framför allt har lärt mig har ju varit hela systemutvecklingsprocessen, från analys, bra design etc. Det har varit rätt bra och förhoppningsvis har jag även lärt mig programmera på ett hyfsat bra sätt. Dock går det som jag nämde att glida igenom allt detta och så gott som inte lära sig något om man vill och tyvärr är det en hel del som gör det.

Men det går ju helt klart att bli asbra på systemutveckling själv. En kille som pillat lite med php hemma eller skrivit lite fulkod i c är ju inte garanterat bra på att utveckla system på riktigt. Men en riktigt intresserad person kan ju lätt lära sig allt om man bara vill. Det finns ju hur många guider, böcker inom ämnet som helst. Allt från objekt orienterad design, analys, verksamhetsanalys(om man är intresserad av konsultarbete), databaser och programmering. Enbart Microsofts sida innehåller ju hur mycket som helst inom allt möjligt från bra arkitekturer på större system till kodsnuttar som förklarar hur man bäst gör vissa saker. Man kan ju faktiskt sitta hemma och träna hur mycket som helst. Finns ju gratis databaser och utvecklingsverktyg(eclipse, express-editions från ms etc)

Fan vad jag skriver skit, men vad jag vill säga är att en högskoleutbildning helt klart inte garanterar en duktig utvecklare. Däremot så är den helt klart inte bortkastad om man faktiskt vill bli en duktig systemutvecklare och är villig att lära sig. Skall dock bli jäkligt roligt att komma ut i arbetslivet och lära sig "på riktigt".

Trance
2006-05-07, 21:13
http://www.byggnadsarbetaren.se/templates/bct_18.aspx?number=43567&category=21


prakitikplatser är ett porblem för sig

allan

Ah, ok. Skönt att han förmodligen får jobb sen då iallfall. Han verkar duktig och intresserad.

petersson
2006-05-07, 21:14
:(

Känns som att jag gör det ja. Därför jag är i valet och kvalet vad jag ska profilera mig mot, om jag ska göra det och isf inom vilket område.

Vad läser du för program?

reinholdsson
2006-05-07, 21:15
Kanon. Kan du bocka och falsa lite åt mig sen :thumbup:

Säg bara till :)

Helena B
2006-05-07, 21:16
Vad läser du för program?

Civilekonomprogrammet. Fast det är inget jag behöver göra, men kul att komma ut i arbetslivet och så får man inget jobb som mäklare. Då kan det vara bra med en examen, fast frågan är vilket område jag ska profilera mig inom.

Baan
2006-05-07, 21:21
Problemet i datorbranchen är att du har tusentals okunniga men välutbildade "IT-människor". Ingen är särskillt duktigt på något trots all utbildning och alla förkortningar dom kan slänga sig med eftersom utbildningarna är talanglöst dåliga. Det betyder att företag måste anställa 4 stycken civilingenjörer istället för en kompetent resurs och det har man inte råd med.

Det du säger om färdigheten efter 3-4 år håller jag helt med om. Ni som pluggar datateknik/datalogi, vad är det egentligen ni gör på utbildningen?

Möjligt att datorbranschen är speciellt utsatt, men du har ju kassa arbetare (kommer inte på något bättre ord) inom varje bransch, oavsett tidigare meriter. Å andra sidan måste jag säga att det är första gången jag hör någon klaga på att det finns massor med välutbildade IT-människor, jag har i princip bara hört det motsatta: att det saknas utbildning som fan. Sen vet jag inte vad du menar med utbildning, men det är väl knappast överbefolkat med folk som läst ca 180/200p data/it?

Visst är det så att man knappast lär sig det man kommer jobba med, det är inte särskilt vanligt faktiskt alls. Undantaget vore väl om man fortsatte plugga inom högskolan, som doktorand eller liknande. Poängen med civ ing - utbildningarna är väl iofs inte att direkt ge dig all kunskap du kommer behöva för framtida arbetsuppgifter, snarare lära en civ.ing.tänket :D

Big_Vik
2006-05-07, 21:23
Civilekonomprogrammet. Fast det är inget jag behöver göra, men kul att komma ut i arbetslivet och så får man inget jobb som mäklare. Då kan det vara bra med en examen, fast frågan är vilket område jag ska profilera mig inom.

Företagsnivå kanske? :) Du gillade ju inte Nationalekonomi ;)

Metal_boy_
2006-05-07, 21:24
Säg bara till :)


:thumbup:

Helena B
2006-05-07, 21:24
Företagsnivå kanske? :) Du gillade ju inte Nationalekonomi ;)

Företagsnivå? Vad menar du då?

Zlin
2006-05-07, 21:25
Du blir inte så lycklig arbetslös. Alltså: skaffa dig ett jobb du trivs med (ja, se till att hitta något!) och när* dina drömmar på fritiden. Att rädda världen är väl en typisk fritidssysselsättning skulle jag säga.

* Läs "när" som verb :D

Förvisso, men jag har svårt att förlika mig med tanken på att inte göra någon "nytta". Jag vill göra saker bättre för människor. Hittar jag inget jobb som det är det klart att jag kan trivas med systemvetare, men jag hade nog alltid haft lite söndagsångest. Det vill jag inte ha - det har jag haft alldeldes för många söndagar. :)

Big_Vik
2006-05-07, 21:33
Företagsnivå? Vad menar du då?

Ekonomi på företagsnivå är väl typ företagsekonomi? :D Men det har du väl säkert kommit fram till själv, fast det finns ju en jävla massa att välja bland där åsse förstås. Vad gillar du för någonting då? Redovisning? Marknadsföring? Vill du kanske bli en maktfaktor i näringslivet? :D

jwzrd
2006-05-07, 21:47
Möjligt att datorbranschen är speciellt utsatt, men du har ju kassa arbetare (kommer inte på något bättre ord) inom varje bransch, oavsett tidigare meriter. Å andra sidan måste jag säga att det är första gången jag hör någon klaga på att det finns massor med välutbildade IT-människor, jag har i princip bara hört det motsatta: att det saknas utbildning som fan. Sen vet jag inte vad du menar med utbildning, men det är väl knappast överbefolkat med folk som läst ca 180/200p data/it?

Visst är det så att man knappast lär sig det man kommer jobba med, det är inte särskilt vanligt faktiskt alls. Undantaget vore väl om man fortsatte plugga inom högskolan, som doktorand eller liknande. Poängen med civ ing - utbildningarna är väl iofs inte att direkt ge dig all kunskap du kommer behöva för framtida arbetsuppgifter, snarare lära en civ.ing.tänket :D

Jo, drivor av välutbildade inkompetenta "IT-människor" finns det. Det jag är ute efter är innehållet och strukturen på utbildningen, duger den?

Sheogorath
2006-05-07, 21:47
Förvisso, men jag har svårt att förlika mig med tanken på att inte göra någon "nytta". Jag vill göra saker bättre för människor. Hittar jag inget jobb som det är det klart att jag kan trivas med systemvetare, men jag hade nog alltid haft lite söndagsångest. Det vill jag inte ha - det har jag haft alldeldes för många söndagar. :)¨

Arbetsterapeut? Sjukgymnast? Läkare Utan Gränser? Sjuksköterska?:)

Snake
2006-05-07, 21:50
Det jag är ute efter är innehållet och strukturen på utbildningen, duger den?

Kort svar: Nej. Alldeles för mycket onödigt skit man varit tvungen att läsa för att få ut en examen.

Baan
2006-05-07, 21:51
Jo, drivor av välutbildade inkompetenta "IT-människor" finns det. Det jag är ute efter är innehållet och strukturen på utbildningen, duger den?

Hepp... men jag undrar, vad är välutbildad, jag menar när du säger att det finns väldigt många inkompetenta välutbildade? Jag säger inte emot dig egentligen, du jobbar ju inom branschen som jag försttåt det till skillnad från mig som mest får höra propaganda om min förhoppningsvis framtida bransch :)

Det är omöjligt svara på innehållsfrågan, förväntar du dig t ex att jag ska komma in i ett jobb utan problem sen så tror jag det kan bli lite problem :) Som jag sa tidigare är det få som tycker att dom har haft en jättestor praktisk användning av säg matematiken (30p för civ ing) inom Data/IT, iaf dom få jag pratat med. Jag kan annars lägga upp en lista på obl kurser som ingår i IT-utbildningen på Chalmers om du är intresserad (eller pm:a), lite svårt för mig säga om utbildningen verkar relevant :)

Callister
2006-05-07, 21:51
Jag har ingen erfarenhet från 70 och 80 talet men det verkade vara sköna tider enligt föräldrar. Fanns alltid jobb, man var efterfrågad, inte som idag där man behöver toksöka jobb som en galning utan att ens få svar. Det enda som gäller idag är kontakter, vilket är synd.

jwzrd
2006-05-07, 21:52
Kort svar: Nej. Alldeles för mycket onödigt skit man varit tvungen att läsa för att få ut en examen.


Jag inser givetvis att alla djupare ämnen kräver ett stort egenintresse för att man ska bli duktig och samtidigt tycker inte jag att det är något fel på att plugga något enbart för sitt eget höga nöjes skull. Men om man ser till att maximera sina chanser på arbetsmarknaden så...

jwzrd
2006-05-07, 22:01
Hepp... men jag undrar, vad är välutbildad, jag menar när du säger att det finns väldigt många inkompetenta välutbildade? Jag säger inte emot dig egentligen, du jobbar ju inom branschen som jag försttåt det till skillnad från mig som mest får höra propaganda om min förhoppningsvis framtida bransch :)

Det är omöjligt svara på innehållsfrågan, förväntar du dig t ex att jag ska komma in i ett jobb utan problem sen så tror jag det kan bli lite problem :) Som jag sa tidigare är det få som tycker att dom har haft en jättestor praktisk användning av säg matematiken (30p för civ ing) inom Data/IT, iaf dom få jag pratat med. Jag kan annars lägga upp en lista på obl kurser som ingår i IT-utbildningen på Chalmers om du är intresserad (eller pm:a), lite svårt för mig säga om utbildningen verkar relevant :)

Någon som tagit antingen högskole-, magister- eller civilingengörsexamen, eller "bara" har examen kvar.

Baan
2006-05-07, 22:05
Någon som tagit antingen högskole-, magister- eller civilingengörsexamen, eller "bara" har examen kvar.

Fast hur bra/dåliga dom människorna är är ju rätt subjektivt. Är du väldigt duktig på det du gör så är det inte många som är särskilt bra. Det är i alla fall något jag märkt hos många som arbetar inom en viss bransch och brinner för sitt jobb, det blir lätt nedvärdera andras prestationer om dom inte når upp till ens egen.

Helena B
2006-05-07, 22:14
Ekonomi på företagsnivå är väl typ företagsekonomi? :D Men det har du väl säkert kommit fram till själv, fast det finns ju en jävla massa att välja bland där åsse förstås. Vad gillar du för någonting då? Redovisning? Marknadsföring? Vill du kanske bli en maktfaktor i näringslivet? :D

Det är det jag inte vet. Har valt redovisning till hösten men när jag berättade det för min syrra så sa hon typ att jag inte alls skulle passa för det. Att hon tycker att mäkleriet är givet för min personlighet men jag vill ju ha en backup också. Jag vet varken ut eller in.

Tolkia
2006-05-08, 00:26
Förvisso, men jag har svårt att förlika mig med tanken på att inte göra någon "nytta". Jag vill göra saker bättre för människor. Hittar jag inget jobb som det är det klart att jag kan trivas med systemvetare, men jag hade nog alltid haft lite söndagsångest. Det vill jag inte ha - det har jag haft alldeldes för många söndagar. :)
Jag skulle säga: Gör det du känner att du vill och skit i vad "folk" säger. Allt som börjar med "miljö-" är inte nödvändigtvis flum och hennafärgad autonom-vänster i gummistövlar, även om fördomarna ser ut lite så. Det låter lite som den "kris" jag hade när jag läste litteraturvetenskap (ett ämne som jag f.ö. älskade, så det berodde inte på det) och som fick mig att byta bana totalt, från språk till naturvetenskap; jag gillade det jag gjorde, men jag ville göra något som ... tja, kunde betyda något för någon, hur banalt det än låter. Jag hade hur mycket ågren som helst kring detta, särskilt som många i min omgivning var högst tveksamma till hur jag skulle klara en sådan utbildning. Min gamla latinlärare från gymnasiet, som jag kom att berätta det hela för sade att jag skulle göra det om det var vad jag verkligen ville; "Man skall unna sig att vara säker." Det var nog det bästa råd jag har fått, och idag ångrar jag inte att jag testade (och blev kvar). Jag har låtit bli att testa i vissa fall också, för att jag var för feg, och det ångrar jag i mycket större utsträckning.

Ang. vårdyrken tycker jag INTE att du skall välja ett sådant om du inte spontant känner att du vill ha det. Det är inte så tjusigt och romantiskt att det stör, så man måste gilla det man gör om det skall bli uthärdligt.

petersson
2006-05-08, 07:36
Vad ska man utbilda sig till om man vill jobba med problemungdomar i skolan och även kanske utanför?

Sheogorath
2006-05-08, 07:40
Vad ska man utbilda sig till om man vill jobba med problemungdomar i skolan och även kanske utanför?

Väktare

jakke
2006-05-08, 08:10
Vad ska man utbilda sig till om man vill jobba med problemungdomar i skolan och även kanske utanför?
Personlig asistent, Socionom, lärare hjälper iallafall

Big_Vik
2006-05-08, 08:31
Väktare

HAHA :D

jakke: utbildar du dig inte för arbetslöshet?

Jet
2006-05-08, 09:03
Allan, du har så rätt så! Själv har jag lämnat mitt yrke sen 5 år för att högst troligt gå och bli byggnadssnickare. Jobbade som behandlingsassistent i 5 år och det var mer än nog.
Precis som du säger så är det många unga idag som utbildar sig till absolut ingenting, en bråkdel skaffar sig ett jobb som de kan leva på. Sen är det naturligtvis upp till var och en hur man väljer att fördela tiden i sitt liv, men att jobba 7-16 är fanimej ganska skönt på många sätt har jag märkt.

Dessutom är det så att jag suttit på möten med extremt många högutbildade människor runt 35-40 dessa dagar. Vi pratar om folk som varit gästforskare i andra länder , har x antal 100 högskolepoäng etc. Och de får inte ett skit.
Duktiga och driftiga akademiker kommer alltid att kunna skaffa sig ett jobb, men den skaran blir trots allt mindre och mindre.

z_bumbi
2006-05-08, 10:01
Förvisso, men jag har svårt att förlika mig med tanken på att inte göra någon "nytta". Jag vill göra saker bättre för människor. Hittar jag inget jobb som det är det klart att jag kan trivas med systemvetare, men jag hade nog alltid haft lite söndagsångest. Det vill jag inte ha - det har jag haft alldeldes för många söndagar. :)

Ta en sväng utomlands och bygg upp infrastruktur i utvecklingsländer. Det behövs folk som har en djupare kunskap i ett ämne och inte bara folk som vill sitta och kramas och diskutera hur synd det är om alla..

jwzrd
2006-05-08, 10:02
Ta en sväng utomlands och bygg upp infrastruktur i utvecklingsländer. Det behövs folk som har en djupare kunskap i ett ämne och inte bara folk som vill sitta och kramas och diskutera hur synd det är om alla..

Sedär, här talas det sanning ser jag!

mini
2006-05-08, 10:17
Det gör jag kanske. Jag tillhör den bespottade skaran mediastudenter. Förhoppningsvis kommer jag kunna läsa vidare till journalist - en yrkesgrupp med drygt 10% arbetslöshet (och resterande 90% är inte alla journalister utan jobbar som exempelvis informatörer). Jag resonerar som så att jag väl blir tvungen att bli tillräckligt bra då.

(I mina mörkare stunder tänker jag dock att jag förmodligen kommer stå och flippa burgare på McDonalds för att då arbetsdagen är slut gå hem och längtansfullt sätta flottiga fingeravtryck på diplomet från universitetet. Kanske får jag ge mig ut på min reklamutdelningsrunda eftersom min lön inte räcker till för att betala min triljon jag har i studieskulder.)

grisbil3n
2006-05-08, 10:34
Orderplockare kanske? Det är bra betalt i "rätt" bransch.

Har jobbat på lager det var ingen höjdare.

Rivningsbranchen kanske.. köra en skottkärra med gammal betong. :)

Låter jävligt lockande faktiskt...

hultman
2006-05-08, 10:36
Jag tackar gud för alla vilseledda ungdomar. Förhoppningsvis leder detta till att vi andra kanske får lättare att skaffa jobb, även om det kommer att bli otroligt svårt.

Själv tänker jag utbilda mig till civilekonom, och hoppas på att få ett schysst jobb.

jwzrd
2006-05-08, 10:38
Jag tackar gud för alla vilseledda ungdomar. Förhoppningsvis leder detta till att vi andra kanske får lättare att skaffa jobb, även om det kommer att bli otroligt svårt.

Själv tänker jag utbilda mig till civilekonom, och hoppas på att få ett schysst jobb.

Har du reflekterat över faktumet att alla tänker precis så som du gör nu? Vilka tjänster skulle du söka givet att du hade utbildningen som civilekonom idag?

hultman
2006-05-08, 10:55
Har du reflekterat över faktumet att alla tänker precis så som du gör nu? Vilka tjänster skulle du söka givet att du hade utbildningen som civilekonom idag?

I ärlighetens namn har jag ingen aning. Det finns knappt ett företag som har råd att anställa, och det finns en jävla massa ekonomer. Funderar på att utbilda mig inom genren marknadsföring i Lund, och lite drygt 50 % av dessa får jobb redan innan avslutad utbildning, någonstans. Förhoppningsvis är jag en av dem.

jwzrd
2006-05-08, 10:58
I ärlighetens namn har jag ingen aning. Det finns knappt ett företag som har råd att anställa, och det finns en jävla massa ekonomer. Funderar på att utbilda mig inom genren marknadsföring i Lund, och lite drygt 50 % av dessa får jobb redan innan avslutad utbildning, någonstans. Förhoppningsvis är jag en av dem.

Tvärtom, det finns många företag som vill/behöver anställa, men få som vet vem dom kan/vågar/ska anställa. Tricket är att inte vifta med diplomet utan att framställa sig själv så välhängd som det bara går så att dom förstår hur duktig man är. Duktighet syns inte på papper.

bedlam
2006-05-08, 11:28
Det gör jag kanske. Jag tillhör den bespottade skaran mediastudenter. Förhoppningsvis kommer jag kunna läsa vidare till journalist - en yrkesgrupp med drygt 10% arbetslöshet (och resterande 90% är inte alla journalister utan jobbar som exempelvis informatörer). Jag resonerar som så att jag väl blir tvungen att bli tillräckligt bra då.

(I mina mörkare stunder tänker jag dock att jag förmodligen kommer stå och flippa burgare på McDonalds för att då arbetsdagen är slut gå hem och längtansfullt sätta flottiga fingeravtryck på diplomet från universitetet. Kanske får jag ge mig ut på min reklamutdelningsrunda eftersom min lön inte räcker till för att betala min triljon jag har i studieskulder.)

wohoo, jag med. fast jag är dock på den tekniska sidan av mediahögen :)
Högskoleingenjör Medieteknik, dvs mkt webb_utveckling_ och sådant roligt! jag har dock nischat mig lite gentemot resten av klassen genom att läsa mer programmering samt praktisk nätverk och serveradministration.
Jag resonerar så att är man driftig och villig så ordnar sig allt! Om det ser riktigt mörkt ut efter jul kanske jag hoppar på Polisutbildningen :)

Yes
2006-05-08, 11:59
Jag resonerar som så att jag väl blir tvungen att bli tillräckligt bra då.

Helt rätt inställning!
Och förutom att bli tillräckligt bra, gäller det även att hitta sin egen nisch. Grejen är ju att det finns många som är riktigt bra, men hittar du din grej - något som ingen annan gör - behöver du bara konkurrera med dig själv. Däri ligger också hemligheten till att bli riktigt obscent rik :thumbup: .

Noodles
2006-05-08, 12:13
I dagsläget utbildar jag mig förhoppningsvis inte mot arbetslöshet. Däremot har jag under min studietid sett äldre studenter som kommit ut i AMS trygga famn. När jag är klar (slutet av året) borde det finnas jobb eftersom branschen har hunnit svänga tillbaka något. När jag valde utbildning stod det mellan mina intressen. Jag har ett stort intresse för flera saker; samhälllsfrågor, musik, matte, teknik, naturvetenskap. Som tur är har jag haft lätt för matte och naturvetenskap. Det gjorde att jag kunde välja en utbildning med större chans till jobb. Visst skulle jag kunna läsa statsvetenskap (nu har jag bara läst det vid sidan om) men jag vet hur tuff arbetsmarknaden är där. Att välja en civilingenjörsutbildning sammanföll lyckligtvis nog med mina andra stora intressen, matte och teknik.

Visst ska inte folk hoppa på utbildningar bara för att de påstås ge garanterat jobb. De utbildningarna finns knappt i en marknadsekonomi. Däremot tycker jag att folk ska ha en plan för vad de tänker göra efter sin utbildning. Jag har flera kompisar från min gamla högstadieklass som fortfarande bara glider och varken jobbar eller utbildar sig till något konsekvent. Allt är bara tillfälliga utbildningar och temporära jobb varvade med suparresor. Det finns alldeles för många som måste "förverkliga" sig själva idag och inte förstår att de måste växa upp och ta ansvar någon gång.

Om jag låter som en gnällig gammal gubbe så beror det på att jag är det.

Mental
2006-05-08, 12:25
Själv har jag inte utbildat mig ännu, led genom gymnasiet, totalt studieomotiverad och allmänt strulig. alkohol och tjejer var i focus och man levde för dagen.
Sen var det lumpen, och dags att bli vuxen, det var lite halvkämpigt i början, med diciplin, rättning i ledet. rutiner och order att lyda, men jävlar vad nyttigt det var. In som en bortskämd snorunge och ut som vuxen med självförtroende och förmåga att agera enskilt och med ansvar.
Sedan des har jag jobbat på ett eller annat sätt, men nu börjar det bli dags att plugga till sig ett gymnasiebetyg och sen söka sig vidare. kan ju inte gå hela livet som callcenterslusk/itnörd.
Men va fan ska jag bli när jag blir stor tro?

Mental
2006-05-08, 12:43
Ang vad man väljer för utbildning, så fins det ju saker som påverkar en.
Vad är hippt, tufft, modernt osv.
Vad polarna väljer.
Vad föräldrarna läste.
Vad man har för intressen, och vad man har för uppfattnign om olika yrken.

Hur gammal är man när man gör sitt gymnasieval? 15? Hur många har mognaden och livserfarenheten att göra ett klokt och genomtänkt val där?

Idag är det media och högskolestudier som hypas. Och villka referensramar har man? I min närmsta umgängeskrets hade jag inte en enda hantverkare, inga förebilder på den sidan. Och ändå, jag är född 81. uppvuxen med utomhuslekar, mete, terror av smådjut, div luft och kolsyrevapen, begrsklättring, kojjbygge osv. det var först i mitten på 90 talet som datorerna tog över på allvar i mitt liv, så jag har ju lite referensramar på fysiskt arbete.
Men någon som är född och uppvuxen bakom en dator, som aldrig snickrat en kojja, meckat sig en lådbil, trimmat moppe, dämt i bäckar osv. hur ska de ha referensram nog för att söka sig till ett hantverksyrke? De har ju inga erfarenheter alls på det området. De kanske skulle bli lysande snickare, men de kommer aldrig att komma på tanken ens en gång.
Mera praktik i mellan och högstadiet, och större variation i yrken de provar på, det tror jag är ett litet steg på vägen, men det är en svår fråga

Niclaaas
2006-05-08, 13:26
bra skrivet mental. håller verkligen med om:


Hur gammal är man när man gör sitt gymnasieval? 15? Hur många har mognaden och livserfarenheten att göra ett klokt och genomtänkt val där?


det känns som att man har halkat in överallt bara och att det lika gärna kunde ha blivit något annat. nu pluggar jag något som verkligen intresserar mig, näringslära. men ja, jag utbildar mig säkert för arbetslöshet.

Cilia
2006-05-08, 13:33
I ärlighetens namn har jag ingen aning. Det finns knappt ett företag som har råd att anställa, och det finns en jävla massa ekonomer. Funderar på att utbilda mig inom genren marknadsföring i Lund, och lite drygt 50 % av dessa får jobb redan innan avslutad utbildning, någonstans. Förhoppningsvis är jag en av dem.
eller till gammal förvaltningsekonom dvs en som jobbar inom den offentliga sektorn. Det kommer behövas många sånna framöver och inte så många som utbildar sig till det eftersom det är varken flashigt eller sexigt. Varför nu ett jobb måste vara sexigt. Men dom som satsar där kommer att hitta jobb.

haiduc
2006-05-08, 16:14
Pluggar till barnskötare för att sedan vidareutbilda mig till förskolelärare. Jobbar just nu på gruppboende för utvecklingsstörda.

Jag tycker det är bra att det finns mycket att välja på till gymnasiet. Man kan få behörighet till att plugga vidare samtidigt som man får göra ngt kul också t.ex fotboll, hockey, hästar osv.. :)

Baan
2006-05-08, 16:25
Låter jävligt lockande faktiskt...

Ingen erfarenhet av det själv, men har snackat med en kille som har rivningsfirma, som iofs verkar ha en hel del att göra (och förmodligen tjänar bra) men som klagar på att jobbet sliter som fan och att han knappt hinner, eller framförallt orkar inte träna. Fördelarna verkar vara udda arbetstider så man kan träna tidigare på dagen när det inte är så mycket folk.

Verkar inte på något sätt vara ett optimalt jobb om du vill vara så utvilad som möjligt för styrketärningen.

paddanboy
2006-05-08, 16:42
Du har mycket rätt Allan, detta har jag tänkt på mycket.

Jag tog studenten från Teknikprogrammet på Gymnasiet förra året i tron om att jag skulle forsätta på en ubildning vid namn "KY", dock insåg jag mitt misstag och hoppade av tillsammans med en kompis. Under första veckan besökte vi företag som skulle vara plausibla arbetsgivare i framtiden och ingen av dem tittade på framtiden som ljus, elektronik som utbildningen handlade om är ostabil marknad... och företagen blir därefter. Vi hoppade som sagt av och nu 1 år senare har jag mer eller mindre gått sysslo/arbetslös sedan Augusti förra året, arbetsmarknaden har sett mycket mörk ut.

Så i Mars fick jag gå påbörja ett arbetsmarknadspolitisk program där vi satt och lärde oss massa olika konstigheter, typ förbättringar i personligheten, kost/hälsa och CV förbättringar och dylikt. Givetvis var detta enbart för att "dryga på tiden" vilket var förstått redan innan man startade. Helt åt helvete var det väll ändå inte, man var ju tvungen och gå upp på morgonen, få ett "vanligt" liv och sen träffade man nya människor.

Men så blev jag uppringd efter några dagar för en ny kurs inom ställningsbygge för Norge som jag nu passerade och sluta i Fredag. Denna kommer nu troligen ge jobb i alla fall, och detta borde AMS satsa mer på, hjälpa företag att ge dem arbetskraft när det behövs, inte meningslöst skit.

På tal om alla dessa jävla universitet, visst kan vi inte leva på att tvätta varandras skjortor, men samtigt måste det finnas någon realism i att sätta massa stackars studenter på utbildningar som ser väldigt mörk ut. Utbildningar får aldrig vara ett placebo för jobb, det har de blivit idag. Skulle jag nu inte få jobb i Norge kommer jag läsa och skulle gjort detta för att istället gå hemma i hopplösheten i alla fall få en utbildning och bättre möjligheter.

jakke
2006-05-08, 16:53
HAHA :D

jakke: utbildar du dig inte för arbetslöshet?

IT är en ganska het marknad.. Dessutom kommer jag ha en bredd som ger mig ett jobb:D

Baan
2006-05-08, 16:55
IT är en ganska het marknad.. Dessutom kommer jag ha en bredd som ger mig ett jobb:D

Dom säger det, vi får se ;)

Du har alltså börjat köra rygg ordentligt?

grisbil3n
2006-05-08, 17:06
Ingen erfarenhet av det själv, men har snackat med en kille som har rivningsfirma, som iofs verkar ha en hel del att göra (och förmodligen tjänar bra) men som klagar på att jobbet sliter som fan och att han knappt hinner, eller framförallt orkar inte träna. Fördelarna verkar vara udda arbetstider så man kan träna tidigare på dagen när det inte är så mycket folk.

Verkar inte på något sätt vara ett optimalt jobb om du vill vara så utvilad som möjligt för styrketärningen.

Ah ok, kan föreställa mig det. Vore roligt att testa en period vilket som. Udda arbetstider tilltalar väldigt mycket. Problemet med sådana här lägen är att få in en fot bara...

jakke
2006-05-08, 17:21
Dom säger det, vi får se ;)

Du har alltså börjat köra rygg ordentligt?
Åhh, där kom grinandet över min rygg igång igen...

Jo. Frågan är dock vilken inriktning man ska välja.. Gör projekt nu i inbyggda system och det är onekligen ganska kul..

Baan
2006-05-08, 18:12
Åhh, där kom grinandet över min rygg igång igen...

Jo. Frågan är dock vilken inriktning man ska välja.. Gör projekt nu i inbyggda system och det är onekligen ganska kul..

Var mer ett skämt eftersom du snackade om att skaffa bredd, du behöver inte ta åt det som någon ryggkritik, så kritisk är jag inte ;)

Inbyggda system kan vara aktuellt om man är intresserad av jobb sen, iaf är det många som tror just på den utbildningen. Jag är inte så sugen själv då jag skulle behöva läsa lite E-kurser någon gång i framtiden, känns inte aktuellt.

Fagen
2006-08-04, 11:04
Intressant tråd som jag inte kan hålla mig från att skriva i. Mitt enkla inlägg i debatten rör nyttan av denna kunskapsfixering som präglar diskussionen. För någonstans är det ju det merparten av inläggen i den tidigare tråden rör, dvs vilken kunskap som skall förmedlas i skolan, i skepnad av vem som skall bestämma vilken kunskap som skall förmedlas. Missförstå mig rätt nu, jag är absolut pro kunskap, men för att bidra med något till denna tråd vill jag trycka lite på kreativitetens betydelse. Att endast utbilda våra barn och ungdommar till kunskap är lite som att som fotbollspelare bara träna teknik (passningar, skott, nertagningar, inkast osv) och inte träna spelövningar (spelförståelse, dvs kreativitet). Vad vill jag då säga med detta, jo, för att "utbilda i samhällets tjänst" bör vi inte bara utbilda "utförare" (dvs, bara ge kunskap) utan fler "visionärer", personer som driver utvecklingen av samhället framåt.

Angel
2006-08-04, 11:11
Jag utbildade mig först till grafisk designer + fotograf, men är man ingen naturbegåvning+har massa kontakter så e det sjukt svårt att få jobb.

så nu satsar jag på ambulanssjuksköterksa...

NiklasR
2006-08-04, 11:26
maskinteknik 3 år d.v.s inte civiling.

Hoppades på jobb på ringhals, men de ser mörkt ut nu enligt tidningarna för kärnkraften. Vill jobba med energi så det finns det nog gått om jobb :)

Fatalist
2006-08-04, 11:31
Hur gammal är man när man gör sitt gymnasieval? 15? Hur många har mognaden och livserfarenheten att göra ett klokt och genomtänkt val där?

Första sållningen, de som är mogna och intelligenta nog väljer natur, samhäll eller en yrkesutbildning. Resten, som ändå inte platsar där, väljer sin estet eller IT-gymnasium.


Att det ens är tillåtet med IT-gymnasium... Vi har ett i stan, med 3 klasser per årskurs. De har ju inget jobb när de slutar? De har ju ingen chans?!

adriano
2006-08-04, 11:34
Jag ska läda 4 år internationall business.. ( på hawaii) jag har faktiskt inte så stor koll på vad det innebär men det lät klatschigt så jag får nog ett nice jobb sen, om inte jag får nå jobb då startar jag eget svårare än så är de inte och vips är man inte arbetslös nå mer..folk som klagar på arbetlöshet starta eget FÖFAKKSAKE

pragmatist
2006-08-04, 12:04
Från mitt högskoleperspektiv så tycker jag ju att det spelar mindre roll vad folk läser på gymnasiet. Kan de läsa och skriva när de kommer till oss så blir jag glad. :D Det gymnasiet ska göra är att ge solida baskunskaper i svenska, engelska, matte och samhälle/historia - allmänbildande grejor. Resten är bara en massa fluff som saknar värde annat än att det möjligen är kul, för när de kommer upp på högskolenivå får studenterna lära om alltihop igen från grunden i alla fall. En massa gymnasiekurser i IT, ekonomi, journalistik etc är alltså ganska poänglösa eller rent kontraproduktiva om de går ut över grundläggande allmänbildning.

För övrigt anser jag att en stor del av utbildningspolitiken i Sverige måste ses som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att hålla ungdomar borta från arbetsmarknaden så länge som möjligt, helst genom att de betalar för sin egen dolda arbetslöshet med lån.

LAR
2006-08-04, 12:14
jag vågar inte ens säga vad jag arbetar med för folk kommer bli förbannade och mobilisera sina datakompisar emot mig som tidigare i andra trådar.

*popcorn*

The_RobRoy
2006-08-04, 12:16
jag vågar inte ens säga vad jag arbetar med för folk kommer bli förbannade och mobilisera sina datakompisar emot mig som tidigare i andra trådar.

*popcorn*

APB?

Yankeee
2006-08-04, 12:52
jag vågar inte ens säga vad jag arbetar med för folk kommer bli förbannade och mobilisera sina datakompisar emot mig som tidigare i andra trådar.

*popcorn*

Journalist? :Virro

mela
2006-08-04, 12:53
Jag har nästan garanterat ett jobb efter sjöingenjörsprogrammet :hbang:

Mental
2006-08-04, 13:02
APB?

Eller MS

Yankeee
2006-08-04, 13:03
Jag har nästan garanterat ett jobb efter sjöingenjörsprogrammet :hbang:

Malajer behövs väl alltid?

skaparn
2006-08-04, 13:06
Intressant tråd som jag inte kan hålla mig från att skriva i. Mitt enkla inlägg i debatten rör nyttan av denna kunskapsfixering som präglar diskussionen. För någonstans är det ju det merparten av inläggen i den tidigare tråden rör, dvs vilken kunskap som skall förmedlas i skolan, i skepnad av vem som skall bestämma vilken kunskap som skall förmedlas. Missförstå mig rätt nu, jag är absolut pro kunskap, men för att bidra med något till denna tråd vill jag trycka lite på kreativitetens betydelse. Att endast utbilda våra barn och ungdommar till kunskap är lite som att som fotbollspelare bara träna teknik (passningar, skott, nertagningar, inkast osv) och inte träna spelövningar (spelförståelse, dvs kreativitet). Vad vill jag då säga med detta, jo, för att "utbilda i samhällets tjänst" bör vi inte bara utbilda "utförare" (dvs, bara ge kunskap) utan fler "visionärer", personer som driver utvecklingen av samhället framåt.

Du är i sanning en god liberal!

Jag är inne på samma spår, att utbildningen i grundskolan i så hög grad som möjligt endast utgöra en verktygslåda för vidare lärande. För att anknyta lite till tråden om klassiska litterära verk ska man exempelvis kunna läsa bra, vad man sedan läst för att uppnå det är mindre viktigt.
Detta lämnar större utrymme för individen att blomma ut och ger oss nog i slutändan mer bildade medborgare än ifall vi ansträngde oss för att trycka in så många "viktiga" punkter som möjligt i läroplanen, för vad som är viktigt är inte alltid befriat från kontrovers.

Fagen
2006-08-04, 14:10
Du är i sanning en god liberal!

Äsch!:em:

Skulle kunna skriva mycket om utbildning och skola, men orkar inte nu.

skaparn
2006-08-04, 14:33
Skulle kunna skriva mycket om utbildning och skola, men orkar inte nu.

Tips, på kolo heter det:

Hinner inte skriva mer, måste :eating:

Sedan den berömda döts straf-skribenten.

polaren
2006-08-04, 14:40
Jag har insett mina begränsningar efter att ha gjort en hel del praktik och haft en del sommarjobb; Jag blir totaldeppad när jag jobbar.

Deltid kan jag tänka mig, men inte 8-9 timmar om dagen på samma ställe!

Ska jag orkar jobba heltid så måste det vara något jag TYCKER OM att göra och att jag får vara kreativ och hitta på nya saker. Därför utbildar jag mig efter mitt intresse (som nu har ändrats något tyvärr) och INTE efter hur möjligheterna på arbetsmarknaden ser ut.

(Kan hända att jag redan skrivit i tråden tidigare)

Tolkia
2006-08-04, 14:51
Jag har gjort alla mina utbildnings-/yrkesrelaterade val "med magen" - något jag inte har ångrat även om det kanske inte varit vare sig den rakaste vägen, den lättaste vägen eller den väg som bäst motsvarat omgivningens föväntningar. För mig har det varit viktigt att hitta något som känts både "roligt" nog och på endera sättet "försvarbart" - d.v.s. moraliskt försvarbart gentemot mig själv, dock inte i ett samhällsperspektiv; det har alltså väldigt lite att göra med vad som generellt anses "nödvändigt" eller "viktigt" (mitt nuvarande jobb är definitivt rätt oviktigt för de flesta). Jag anser idag att mina år på humanisten (humanistisk gymnasielinje - ja, det fanns på den tiden :D - tyska och litteraturvetenskap) har givit mig mycket både på ett kunskapsplan och på ett socialt/erfarenhets-dito, och att de gör mig till en bättre "naturvetare", även om jag ofta fått frågan varför jag "kastade bort" så många år av folk som inte delar den åsikten.

En fördel med att ha bott i båda lägren är dessutom att man lätt kan identifiera all bullshit om att folk inom endera området skulle vara "smartare" eller "bättre" på annat sätt som den bullshit det är.

xplizit
2006-08-04, 19:48
Går en KY utbildning på 1år till Hisstekniker..
Har 4 månader kvar och har redan fått jobb. :thumbup:

LAR
2006-08-04, 19:54
Går en KY utbildning på 1år till Hisstekniker..
Har 4 månader kvar och har redan fått jobb. :thumbup:

låt mig gissa; som hisstekniker?

xplizit
2006-08-04, 19:55
låt mig gissa; som hisstekniker?

mmmh

Garnax
2006-08-04, 20:26
Första sållningen, de som är mogna och intelligenta nog väljer natur, samhäll eller en yrkesutbildning. Resten, som ändå inte platsar där, väljer sin estet eller IT-gymnasium.


Att det ens är tillåtet med IT-gymnasium... Vi har ett i stan, med 3 klasser per årskurs. De har ju inget jobb när de slutar? De har ju ingen chans?!

IT-gymnasiet ska inte ge dig något jobb efter att du är klar...
Programet är bara en start för att man sedan ska läsa
vidare på högskola...

Fatalist
2006-08-04, 20:30
IT-gymnasiet ska inte ge dig något jobb efter att du är klar...
Programet är bara en start för att man sedan ska läsa
vidare på högskola...

Och efter högskolan finns det... 90 andra IT-tekniker från bara kalmar som ska ha jobb. Och de jobben har varit fullsatta sen '99 och där har vi 7 årskullar som väntar på jobb/jobbar som överutbildade hamburgervändare.

Denstillasittande
2006-08-04, 20:31
Stämmer bra jag utbildade mig till arbetslöshet och ångrar mitt val idag av gymnasium. Det var el/data linje blev inget vettigt av de.
Har i alla fall har haft konstant jobb direkt efter skolan och hoppas det ska fortsätta.

LAR
2006-08-04, 20:33
det finns en utväg: datorteket.

Aasa
2006-08-05, 10:52
Hur är det egentligen med hantverksutbildningar? Vad finns och var, i vilken form?

obesogen
2006-08-05, 11:19
Jag utbildar mig till sjukgymnast på KI. I Stockholm är det i dagsläget drygt 50 sökande på varje jobb. Känns sådär. Förhoppningsvis kommer en del 40-talister gå i pension snart...

Baan
2006-08-05, 11:23
IT-gymnasiet ska inte ge dig något jobb efter att du är klar...
Programet är bara en start för att man sedan ska läsa
vidare på högskola...

Jag hade för mig att det var ytterst en meningslös utbildning, man läser väl bara matte a & b? Går inte plugga så mycket utan mer matte ;)

Nejv
2006-08-05, 12:16
Jag ska börja utbilda mig till arkitekt till hösten och jag kommer antagligen att hamna i glipan där alla 40-talister slutar jobba. Lucky me. :D

dynamo
2006-08-05, 12:30
Kommer inte ihåg om jag skrivit i tråden tidigare, så jag drar en snabb-post.

Jag hoppas då att jag har lång karriär inom yrket jag utbildar mig till.. Tvärtemot vad man lärde sig i skolan för 10 år sen finns mainframes fortfarande kvar och verkar göra det för en bra tid framöver. De har absolut sitt användningsområde! Det behövs specialister som kan de systemen. Sen är det ju skönt att 5-månadersutbildningen är kostnadsfri för mig och att jag får lön från företaget undertiden de utbildar mig, det tyder på ju att de starkt tror sig behöva folk på lång sikt.

EDIT: Det är många som går i pension närmaste åren i denna yrkesgrupp afaik.

Fettecke
2006-08-05, 12:34
Jag gick en 3årig teknisk utbildning, inriktning webbdesign osv... sen pluggade 1 år med marknadsföring och media... kommer inte jobba med det, marknaden är väldigt mättad på sådant folk....

Jag började jobba som truckförare istället, kommer nog skaffa div. kort så jag får köra större och tuffare fordon...

Men har lite planer på att plugga till Hälsocoach i Vindeln nästa år ifall det går som det ska...

christian
2006-08-05, 12:42
...Förhoppningsvis kommer en del 40-talister gå i pension snart...


Det kommer. Där kommer det bli stora hål som skall fyllas, kan tänka mig att det blir lite av en kedjeflytt där det skapas nytt jobb "på golvet" i de fall 40-talisten är boss. Jag har lineat upp mig bakom en 40-talist, han har 1.5 år kvar sen kanske jag får möjligheten... =)

baldrick
2006-08-05, 15:17
Intressant tråd som jag inte kan hålla mig från att skriva i. Mitt enkla inlägg i debatten rör nyttan av denna kunskapsfixering som präglar diskussionen. För någonstans är det ju det merparten av inläggen i den tidigare tråden rör, dvs vilken kunskap som skall förmedlas i skolan, i skepnad av vem som skall bestämma vilken kunskap som skall förmedlas. Missförstå mig rätt nu, jag är absolut pro kunskap, men för att bidra med något till denna tråd vill jag trycka lite på kreativitetens betydelse. Att endast utbilda våra barn och ungdommar till kunskap är lite som att som fotbollspelare bara träna teknik (passningar, skott, nertagningar, inkast osv) och inte träna spelövningar (spelförståelse, dvs kreativitet). Vad vill jag då säga med detta, jo, för att "utbilda i samhällets tjänst" bör vi inte bara utbilda "utförare" (dvs, bara ge kunskap) utan fler "visionärer", personer som driver utvecklingen av samhället framåt.

Det här är den värsta typen av dravel. Det sätter kunskap i konflikt med kreativitet, vilket är trams. I de flesta fall krävs det kunskap för att vara kreativ och de är på inget sätt motsatser. Jag ger inte ett rött lingon för så kallade visionärer, kreatörer och idésprutor. Jag har 5 idéer varje morgon innan jag har skitit. Det är inte svårt. Det svåra är att göra något av idéerna.

Från mitt jobb, när jag stöter på sk visionärer, så är det fjantarna som nästlat sig in på arbetet varefter de enbart kostar pengar. Normalt sett har de inget direkt ansvar för något - så vad de gör är inte mätbart - så de flummar rundor och skriver dokument som ingen läser och drar feta löner för att de är så viktiga. Ingen vet varför de är viktiga, men ingen vågar ifrågasätta den svåger och ryggdunkningpolitik som sätter mat på bordet för dessa fjantar.

skaparn
2006-08-05, 16:03
Det här är den värsta typen av dravel. Det sätter kunskap i konflikt med kreativitet, vilket är trams. I de flesta fall krävs det kunskap för att vara kreativ och de är på inget sätt motsatser. Jag ger inte ett rött lingon för så kallade visionärer, kreatörer och idésprutor. Jag har 5 idéer varje morgon innan jag har skitit. Det är inte svårt. Det svåra är att göra något av idéerna.

Från mitt jobb, när jag stöter på sk visionärer, så är det fjantarna som nästlat sig in på arbetet varefter de enbart kostar pengar. Normalt sett har de inget direkt ansvar för något - så vad de gör är inte mätbart - så de flummar rundor och skriver dokument som ingen läser och drar feta löner för att de är så viktiga. Ingen vet varför de är viktiga, men ingen vågar ifrågasätta den svåger och ryggdunkningpolitik som sätter mat på bordet för dessa fjantar.

Lugna ner sig lite.

För det första kallar du det dravel, för att sedan komma med ytterst anekdotiska bevis utan någon sorts resonemang som stöd för din egen tes. För det andra sätter du kreativitet i konflikt med handlingskraft, alternativt påstår att allt måste skötas av en och samma person. Kan du inte förklara hur den skola som främjar kreativitet är boven i det drama du målar upp? Är "fjantarna" ett resultat av den skola Fagen beskrev? Och varför är en renodlad idékläckare av ondo, när man kan dela upp arbetsuppgifterna på ett företag?

baldrick
2006-08-06, 00:15
Lugna ner sig lite.

Jo, jag vet - jag går igång när folk börjar prata idésprutor och visionärer. Jag tycker du pratar rappakalja, men det betyder inte att jag ogillar dig. :-) Jag ber om ursäkt redan nu för att det blev ett jättelångt inlägg.


För det första kallar du det dravel, för att sedan komma med ytterst anekdotiska bevis utan någon sorts resonemang som stöd för din egen tes.

Nej, en anekdot är en (rolig) historia/berättelse - och det var det inte och bevis är det definitivt inte. Det var mer en personlig observation givet 10 års jobb.

För det andra sätter du kreativitet i konflikt med handlingskraft, alternativt påstår att allt måste skötas av en och samma person.

Nja får jag svara här. Handlingskraftiga människor brukar utföra/göra något - för att göra något så räcker det inte med att bara och sitta och spruta idéer. Allt som oftast behövs det då utbildning för att kunna göra saker. Visst - det finns undantag där människor utan någon som helst kunskap faktiskt producerar något - men i de flesta fall
lovar jag dig att du hittar en utbildning i bakfickan. Akademisk, praktisk, lärlingsplatser eller idogt eget övande under många år.

Och nej allt behöver definitivt inte skötas av en person - men uppdelning att någon är "visionär" och någon annan "gör" är alldeles för Tayloriansk för min smak. (http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Winslow_Taylor)
Hans idéer är skrot och fullständigt inhumana.

Vad jag menar är att de som gör skall om möjligt fostras att själva vara visionära. Det finns få saker som är så totalt själadödande än människor som glider in på sitt moln - bestämmer, sprutar idéer och visionerar, för att sen glida ut, klappa sig själva på ryggen och gå och spela golf, medan de kvarvarande medarbetarna såg allt självbestämmande och alla egna idéer bli mosade av någon som kanske i värsta fall inte var ens tekniskt insatta i vad som behövde göras.

Jag har personligen vid ett antal tillfällen varit involverade i projekt som har fungerat på det här sättet. Det är många som tappar sugen och börja skita i vad som blir slutresultatet.

Vad du måste förstå är att många drar på sig 4-6 års studieskulder, gnetar sig igenom dödligt tråkiga kurser för att få vara kreativa och också utföra något. Nu har jag inte personlig erfarenhet av mer praktiska/lärlingsbaserade yrken, men det skulle förvåna mig ytterligt
om de tycker att det är som roligast när de får vara med och ta fram
idéer/lösningar.


Kan du inte förklara hur den skola som främjar kreativitet är boven i det drama du målar upp? Är "fjantarna" ett resultat av den skola Fagen beskrev?

Ja - om det är en egen separat utbildning. Nej, om han menar att utbildning också utöver en riktig yrkesutbildning handlar om att stimulera kreativitet och idéskapande.


Och varför är en renodlad idékläckare av ondo, när man kan dela upp arbetsuppgifterna på ett företag?

Och det är kanske denna syn som jag mest vänder mig mot. Visst måste vi ha olika roller. Men om du skall bestämma hur man arbetar på ett bygge eller bestämma hur huset skall se ut, så ser jag helst att du har varit snickare/har byggutbildning som inbegriper praktiskt byggnation. Om du specificerar, designar eller kläcker idéer för ett projekt, så vill jag att du har utbildning/kunskap/praktisk erfarenhet av det området - och jag talar inte om en 2 veckors intensivkurs. Jag ser också helst att projektmedarbetarna har en röst i det som görs skall göras - för det är de som skall göra jobbet. I en ideal värld hade jag helst inte sett någon uppdelning alls, samma människor som gör jobbet tar fram idéerna.

En sista sak. Angående att jag inte hade något resonemang varför människor på dessa tjänster ofta är flummare som inte presterar något.
Det hade jag - det var bara väldigt kort - jag tar det igen.

Det som de gör är ofta inte speciellt mätbart och effekterna av vad de gör är ofta indirekta och ibland syns de inte på många år. Ofta ligger de så tidigt i kedjan att när något skiter sig och ingenting fungerar så har de redan lämnat skeppet för att spruta idéer någon annanstans. Det blir de som utför jobbet som får ta skiten. De har också tonvis med mätbar personal att skylla på.

Det betyder att det inte går att avgöra om de gör något eller inte. Så i slutändan, med tanke på att människor är lata - så gör de absolut ingenting - mer än möjligen saboterar.

Janna
2006-08-06, 00:22
Problemet är väl att det skapas utbildningar efter de sökandes efterfrågan istället för efter arbetsmarknadens efterfrågan.

pragmatist
2006-08-06, 01:03
Tja, jag skulle snarare säga att problemet är att vi inte vet vilken typ av arbetskraft som kommer behövas om fem år. Folk gör i mångt och mycket rationella val (i alla fall när de väljer till högskolan), problemet är att de måste gissa sig fram till vad som behövs när de är färdiga med utbildningen och det kan vara extremt svårt. Ett exempel skulle kunna vara lärarutbildningen, i många år basunerades det ut hur stor lärarbristen kommer bli inom tio år och folk sökte sig (rationellt) till lärarutbildnignarna i drivor. Resultatet är att det just nu överutbildas lärare som inte får några jobb. Mer lärare kommer säkert behövas i framtiden, men inte just nu när vi utbildar dem.

Däremot är det ju sant att utbildningsplatser inte tilldelas av något statligt verk som bestämmer planekonomiskt exakt hur många civilingenjörer det behövs etc utan det regleras genom en sorts marknadsmekanism, d.v.s. tillgång och efterfrågan (från studenterna). Arbetsmarknadens behov kanaliseras alltså i huvudsak via arbetskraftens efterfrågan på utbildning. Gymnasier, universitet och högskolor har ju inget eget ansvar för om folk får jobb eller inte, det är ju upp till var och en själv att bedöma.

trasan
2006-08-06, 01:09
Fan va man ångrar sig! Hade jag fått välja igen hade jag gått bygg på gymnasiet och blivit byggnadsarbetare. Finfin lön, chans att utvecklas och flyttas upp, fin atmosfär (antar jag:D ), finns alltid jobb,inget skitsnack utan det gäller att arbeta, osv osv!

Nu har man gått ut Teknikprogrammet och förväntas att plugga 4 år till för att bli ingengör och sitta av tiden framför burken på sitt kontor i 40 år och dricka kaffe!!! thx NOT! Ska antingen bli kriminell eller söka jobb på nån byggfirma där de ser hur stor och stark jag är och anställer mig :hbang:

raZmus
2006-08-06, 01:12
Jag ser flera saker som gör att det blir aningen problematiskt.

Dels det du, Allan, nämner att exempelvis högskolor nischar sig med lattjoutbildningar (enbart) för att locka till sig studenter och i därmed pengar från staten. För att sedan få pengar av staten beskriver man ofta utbildningen med klassiska medel, exempelvis som en ingenjörsutbildning. Utbildningen marknadsförs alltså på ett sätt mot studenter och på ett annat mot "stat"

Vidare tror jag det är alldeles för många som bara hoppar på en utbildning utan egentlig tanke om hur den kommer passa in i deras liv som något som de senare skall arbeta med. Många tror att på (t ex) treårsdagen av utbildningen så chipchopvips så blir man den där "virtuella-webb-hyper-3d-animations-ingenjören" eller vad det än nu må ha varit för utbildning. Näe, jag tror att man själv måste vara aktiv under sin utbildning och se hur och var man kan tänka sig att ta vägen efteråt. Jag vet många som går utbildningar där de inte har en aning om vilka sorters jobb som det är "meningen" att de ska få efter utbildningen.

Jag tror också att det är så att det finns ett för stort glapp mellan den akademiska världen och näringslivet, här behövs ett mycket tätare samarbete. Se bara på KY-utbildningarna.


Själv har jag gått en kringelkrokig väg och läste både det ena och det andra. Nu har jag en kandidatexamen i informatik och nästan en i medie- och kommunikationsvetenskap (en halv uppsats ifrån ungefär). Jag driver eget företag och arbetar just nu med uppdrag inom grafisk produktion åt en väldigt stor och ganska välkänd möbeltillverkare. Så jag har läst något inom "media" och fått arbeta med det jag vill, ofattbart va? ;)



Undrar om något av detta "made sense", är aningen trött. :)

coxie
2006-08-06, 06:40
Börjar till hösten på mitt 3e år där jag läser industriell ekonomi samt finansiell ekonomi. Hoppas på ett internship till nästa sommar och kommer eventuellt avsluta mina studier med en MBA utomlands. Tradar redan nu väldigt mycket vid sidan av studierna så jag vet att jag hamnat rätt då det är det roligaste jag vet.

Jobben finns om man är duktig i den bransch jag vill jobba (börsanalytiker/trader) precis som jag anser att det ska vara.

z_bumbi
2006-08-06, 07:56
Däremot är det ju sant att utbildningsplatser inte tilldelas av något statligt verk som bestämmer planekonomiskt exakt hur många civilingenjörer det behövs etc utan det regleras genom en sorts marknadsmekanism, d.v.s. tillgång och efterfrågan (från studenterna).

Iom att man lottar ut platser på vissa utbildningar så funkar det ganska dåligt, iofs är det ju staten som inte är villig att betala mer pengar så det är väl en marknadsekonomi med minst tre parter.

skaparn
2006-08-06, 08:10
Nej, en anekdot är en (rolig) historia/berättelse - och det var det inte och bevis är det definitivt inte. Det var mer en personlig observation givet 10 års jobb.

Jag börjar med det här, så jag får det gjort, har inte tid at bemöta hela inlägget just nu.

Ska du slå mig på fingrarna - gör det rätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_evidens

Wain
2006-08-06, 09:35
Nu har man gått ut Teknikprogrammet och förväntas att plugga 4 år till för att bli ingengör och sitta av tiden framför burken på sitt kontor i 40 år och dricka kaffe!!! thx NOT!

Eller så bygger man sådana här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Freedom.JPG/800px-Freedom.JPG

The_RobRoy
2006-08-06, 09:53
Börjar till hösten på mitt 3e år där jag läser industriell ekonomi samt finansiell ekonomi. Hoppas på ett internship till nästa sommar och kommer eventuellt avsluta mina studier med en MBA utomlands. Tradar redan nu väldigt mycket vid sidan av studierna så jag vet att jag hamnat rätt då det är det roligaste jag vet.

Jobben finns om man är duktig i den bransch jag vill jobba (börsanalytiker/trader) precis som jag anser att det ska vara.

Tar du en dubbelexamen eller menar du att du inriktar dig på finansiell ekonomi? Har du tips på var man kan söka internships?

Jag läser nu fjärde året på teknisk fysik & elektroteknik med inriktning mot finansiell matematik, funderar på att nu kompletera med en examen inom nationalekonomi.

Nejv
2006-08-06, 12:30
Jag börjar med det här, så jag får det gjort, har inte tid at bemöta hela inlägget just nu.

Ska du slå mig på fingrarna - gör det rätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_evidens

buuuuuurned

(jag var tvungen)

High1ander
2006-08-06, 12:32
Eller är jag för stalinistisk nu?

allan
Ja det är du ;)

Jag tycker inte staten ska tvinga folk till att välja yrken, men jag tycker nog att de kan försöka göra vissa jobb mer intressanta/högre löner. Att utbilda sig till sjuksyster känns inte så kul om man ser till löner och utbildningstiden.

Men idag vill ju alla bli "media", det finns många ställen som får kritik nu för att ett lätt sätt att få en högskola på byggden är att ha "media". Ska finnas gott om nystartade skolor som bara har media, men inte fan finns det nå jobb efteråt. Dessa nyskapade mediahögskolor är ju lätta att komma in på, men på en minst sagt pressad marknad med väldigt lite utbud av jobbplatser, så anställer man knappast någon från en ny okänd skola, då det finns fullt med folk från "finare skolor" som söker samma jobb...

Jag pluggar inte direkt media, men mycket av vad jag gör "film" är ju trots allt media.

Sen finns det ju andra sidor till varför "ungdomar inte kan nått". Det är inflation på betygen, på de senaste 4 åren (undersökningen kom för nått år sedan) så har poängen höjts. Fick man VG för säg 4-6 år sedan, så skulle man av samma lärare få MVG idag (i teorin).

För att gå tillbaka till media, känns lite som att det är "jag vill inte vara arbetslös eller bara ha gymnasieutbildning". I USA så är det "communication" som folk läser om de inte vet vad de vill bli, och de blir inget av det heller. Det är ett sätt att få BA/Högskoleutbildning som kanske låter bra, men knappast hjälper en.

Min text kanske känns som att den har förakt mot de som går media, men så är inte fallet, utan det är bara hur skolor och staten får folk att läsa utbildningar som "inte är värda nått i praktiken".

mini
2006-08-06, 12:49
Självsäkerheten som fanns då jag skrev mitt inlägg i början av tråden finns inte längre. Jag ångrar mitt val av studier. Jag ångrar att jag tagit studielån i tre års tid. Inte mycket att göra åt det nu dock.

sleep is the enemy
2006-08-06, 12:51
hej allan!

ja ska börja plugga på en yrkesutbildning som anläggningsengejör nu snart. tycker du att de e en bra idé? eller e de bättre å söka på byggplatser direkt? å hur svårt e de e få de i stockholm idag? ja har ingen utbildning för de här alls, tyvärr. men ja har inget emot att arbeta, kroppsarbete e frihet tycker jag!


vore tacksam för svar!

gosh
2006-08-06, 12:56
Jag vet inte om jag håller med dig där. De företag jag känner till - och det är rätt många - ser det inte så. Behöver man folk anställer man. Punkt. Jag har än så länge inte sett den där svårigheten - och jag har blivit både varslad och uppsagd ett flertal gånger. Däremot är jag tacksam för att jag i det läget inte kan behandlas som boskap. Jag är ingen slav.
Däremot behöver man kunna skapa fler lärlingsplatser. För återigen - utbildningarna verkar inte i tillräcklig grad motsvara de krav som arbetslivet kräver.

Givetvis är samhället en produkt av socialdemokratiska bidragspartiets regerande. Att skolor mm inte är mer i samklang med verkligheten beror ju på att de är anpassade efter ett bidragssystem som styrs av politiker.
När det gäller jobbprolematiken så är det stora grundproblemet att det inte skapas NYA jobb. När arbetslöheten är hög så anställer givetivs företag mer säkra kort som har arbetslivserfarenhet.

Men det behövs nya företag. Ett företag är för det mesta litet från början. En ensamföretagare har varken rutiner eller kunskap för att hantera anstäld person. När ett företag skall anställa sin första person så är det en enorm investering och mycket hög tröskel att ta sig över. Att gå från att kunna sköta allt själv i huvudet, anpassa lönen eftersom man bara har sig själv och styra till att skapa rutiner. Även att försäkra sig om intänkter (de dubblas ju på ett bräde). Om bidragspartiet kunde fatta detta och underlätta små företag och anställa deras första person så hade arbetsmarknaden tagit fart på ett betydligt bättre sätt. Har väl företaget anställt sin första person så är det lättare sedan, då finns rutiner och man har vant sig.

Det är rent skitsnack när du skrämmer med "slavköret". Det går att behandla människor illa om det är ont om jobb, hade det skapats mer jobb så hade folk känt sig tryggare och kunnat ställa mer krav. Då kan man ju byta om arbetsgivaren inte sköter sig eller det på annat vis är en arbetsplats som inte passar en själv. Idag har vi ju regler som gör hela arbetsmarknaden hur trög som helst vilket också missgynnar nya jobb.

The_RobRoy
2006-08-06, 13:24
Självsäkerheten som fanns då jag skrev mitt inlägg i början av tråden finns inte längre. Jag ångrar mitt val av studier. Jag ångrar att jag tagit studielån i tre års tid. Inte mycket att göra åt det nu dock.

hittar inte ens ditt inlägg

skaparn
2006-08-06, 20:31
Och det är kanske denna syn som jag mest vänder mig mot. Visst måste vi ha olika roller. Men om du skall bestämma hur man arbetar på ett bygge eller bestämma hur huset skall se ut, så ser jag helst att du har varit snickare/har byggutbildning som inbegriper praktiskt byggnation. Om du specificerar, designar eller kläcker idéer för ett projekt, så vill jag att du har utbildning/kunskap/praktisk erfarenhet av det området - och jag talar inte om en 2 veckors intensivkurs. Jag ser också helst att projektmedarbetarna har en röst i det som görs skall göras - för det är de som skall göra jobbet. I en ideal värld hade jag helst inte sett någon uppdelning alls, samma människor som gör jobbet tar fram idéerna.

Jag antar att vi egentligen inte är så oense, jag vill inte heller ha människor på min arbetsplats som inte slutför projekt, eller inte levererar en helhetslösning på problem. De arméer av sådana som du fruktar ifall skolan mer satsade på att skapa kreativa människor tror jag dock inte skulle uppstå. Återigen så ser jag inte varför de två, handlingskraft och kreativitet, skulle stå i motsats till varandra. En skola måste inte följa en stenhård och centralstyrd läroplan för att motverka drönare.

Hur ser du till exempel på en arkitekt? Är inte det en visionär och en idéspruta som sedan får sina teoretiska konstruktioner förverkligade av någon annan?

En sista sak. Angående att jag inte hade något resonemang varför människor på dessa tjänster ofta är flummare som inte presterar något.
Det hade jag - det var bara väldigt kort - jag tar det igen.

Det som de gör är ofta inte speciellt mätbart och effekterna av vad de gör är ofta indirekta och ibland syns de inte på många år. Ofta ligger de så tidigt i kedjan att när något skiter sig och ingenting fungerar så har de redan lämnat skeppet för att spruta idéer någon annanstans. Det blir de som utför jobbet som får ta skiten. De har också tonvis med mätbar personal att skylla på.

Det betyder att det inte går att avgöra om de gör något eller inte. Så i slutändan, med tanke på att människor är lata - så gör de absolut ingenting - mer än möjligen saboterar.

Nu kanske jag är lite för naiv och litar för mycket till de gamla hederliga marknadskrafterna, men ifall dessa människor fanns i sådana numerärer, och utgjorde en orörbar adel i arbetslivet, skulle det inte dröja länge innan någon avslöjade att kejsaren var naken. Att det fortfarande finns människor som jobbar mer med att ta fram idéer, än att realisera dem med hammare och spik tar jag som ett tecken på att de behövs. Det är inte någon arbetsmarknadsåtgärd vi talar om, utan vinstdrivna företag som knappast upprepar misstag om och om igen.

baldrick
2006-08-06, 21:34
Jag börjar med det här, så jag får det gjort, har inte tid at bemöta hela inlägget just nu.

Ska du slå mig på fingrarna - gör det rätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_evidens

Se där - då lärde man sig något nytt. Den användningen har jag aldrig
hört. Jag bockar mig för det.

heltzonicka
2006-08-06, 21:42
jag ska börja jobba nästa sommar, som murare..sista termine på byggprogrammet nu. Först lumpen, sen blir det massa med jobb:D

Grattis för fan! Knega är det bästa som finns, stort grattis.
Bara 45 års kneg sen blir du pensionär och dör såsmåningom.

Livet går ut på att:

Födas, jobba, dö

Om man ändå vore en easy rider som gled omkring på hoj i USA och bara chilla, gooood timeees

heltzonicka
2006-08-06, 21:57
Fan en tanke som slog mig:

Det skulle vara guld att vara sjukskriven, jobba svart och hålla på med fuffensaffärer på fritiden.
Snacka om att kulorna skulle rulla in.

Nithian
2006-08-06, 22:26
Fan va man ångrar sig! Hade jag fått välja igen hade jag gått bygg på gymnasiet och blivit byggnadsarbetare. Finfin lön, chans att utvecklas och flyttas upp, fin atmosfär (antar jag:D ), finns alltid jobb,inget skitsnack utan det gäller att arbeta, osv osv!

Nu har man gått ut Teknikprogrammet och förväntas att plugga 4 år till för att bli ingengör och sitta av tiden framför burken på sitt kontor i 40 år och dricka kaffe!!! thx NOT! Ska antingen bli kriminell eller söka jobb på nån byggfirma där de ser hur stor och stark jag är och anställer mig :hbang:


Vad tjänar en byggnadsarbetare i snitt?