handdator

Visa fullständig version : använda bälte vid träning?


Mr A
2006-05-07, 14:25
Jag har fått för vana att alltid använda styrkebälte (eller vad det kallas) när jag tränar på gymmet. Detta eftersom jag har haft lite problem med ryggen. Men nu har jag börjat fundera att alltid använda bälte vid träning kanske inte är så bra eftersom man kanske då använder ryggen och magen för lite i träningen, dessa muskler kanske blir svaga av ständigt användande av bälte vid träning? Vad tror ni??

nemd
2006-05-07, 14:33
Dem som kan det här brukar ju säga att man ska köra med bälte när det börjar bli på lite tyngre vikter, då man kanske kör 1-4 repetioner i vissa övningar.

Jag tror det är bra att köra utan så mycket som möjligt, men bra att ha när man tex ska maxa.

polaren
2006-05-07, 17:35
Jag tror det är bra att köra utan så mycket som möjligt, men bra att ha när man tex ska maxa.

Håller med dig!

Popeye
2006-05-07, 17:38
+1

Cidersson
2006-05-07, 21:06
Jag använder endast bälte i ett fåtal övningar då jag (men vad vet jag) anser att skaderisken är högre än normalt. T ex tunga marklyft, skivstångsrodd och ibland knäböj.

Baan
2006-05-07, 21:28
Jag använder endast bälte i ett fåtal övningar då jag (men vad vet jag) anser att skaderisken är högre än normalt. T ex tunga marklyft, skivstångsrodd och ibland knäböj.

Om du kör så att du riskerar att skada dig så är det inte i så många fall bältet kommer spela så stor roll. Bälte ger inget skydd mot skador, snarare lite extra för magen.