handdator

Visa fullständig version : Datorexperter hjälp!


sundvall
2006-05-07, 11:34
Hej. Jag vet att det finns många på detta forum som kan en hel del om datorer och därför vänder jag mig till er i hopp om att ni vill hjälpa mig.

Det är så att igår natt när jag hade legat och kollat på en film på datorn så var jag så pass trött att jag orkade helt enkelt inte avsluta datorn på vanlgit sätt, utan tryckte bara av elen. (Det har ju hänt så många ggr förut, och då har det inte blivit några problem). Sen imorse när jag tänkte sätta mig vid burken igen så är allt fint och normalt, den rabblar upp all hårdvaruinformation och det vanliga, kommer förbi rutan där det står att jag har windows homeedition etc.

Men sedan kommer jag till en blå BIOS-liknande ruta där det är text (kanske 5-6 rader) och den visas riktigt snabbt, kanske 1-2sekunder och sedan knäpper det till i datorn så startas den om.

Jag har testat felsäkert läge och även alternativet "starta datorn efter senaste fungerande konfiguration" men samma sak där.

Har nu suttit i 3 timmar och startat om och testat allt möjligt men ingenting verkar fungera, jag är dock inte allt för duktig på datorer.

Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig? Jag vore evigt tacksam! Jag har flera viktiga skolarbeten på den här datorn som inte får gå förlorade...

Tack på förhand!

kneger
2006-05-07, 11:38
är det blåskärm som kommerupp innan den startas om?

isf. så borde det stå ett nummer typ.. skriv ner det och be någon kompis kolla på microsofts hemsida vad det är för fel! :)

hahavaffan
2006-05-07, 11:38
Det har jag aldrig varit med om... skumt att den tar sig förbi posten och bios-rabblandet utan problem. Låter nästan som om nåt viktigt i windows är förstört.

Är det helt omöjligt att utläsa vad det står i den blå rutan?

sundvall
2006-05-07, 11:44
Ja det är en blåskärm med kanske 5-6raders text, det är helt omöjligt att läsa av vad det står, den visas otroligt snabbt och sen startas datorn om igen.

Skulle det kunna vara något problem med hårdvaran eller tror ni det är windows som är knas?

Drfg
2006-05-07, 11:47
Liknande har hänt mig också, ominstallation av win fixa biffen.

Är ingen expert dock ;)

kneger
2006-05-07, 11:49
är skolarbetena viktiga så ta hårddisken och lägg över på en annan dator och plocka ut sakerna där.. sen formaterar du och installerar om windows..

fast det kanske finns reparera windows eller?

sätt in windows skivan och kolla iaf.

dynamo
2006-05-07, 11:49
Ja det är en blåskärm med kanske 5-6raders text, det är helt omöjligt att läsa av vad det står, den visas otroligt snabbt och sen startas datorn om igen.

Skulle det kunna vara något problem med hårdvaran eller tror ni det är windows som är knas?

Det brukar gå att pausa med knappen Pause/Break.. Om du provar några gånger kanske du lyckas trycka på knappen precis vid rätt tillfälle så det stannar på skärmen, så du kan skriva av och googla, eller klistra in här.

sundvall
2006-05-07, 11:56
Går det att installera om windows utan att formatera om datorn?

kneger
2006-05-07, 11:58
Går det att installera om windows utan att formatera om datorn?
sätt i din windows skiva och kolla, har för mig det.. inte säker dock..

om det går så installerar man nog inte om utan bara reparerar.. tror jag!

dynamo
2006-05-07, 12:03
Går det att installera om windows utan att formatera om datorn?

Ja om du har en Windows XP skiva från Microsoft (alltså inte recoveryskiva som ev datortillverkare gjort).

Boota från CD-skivan, välj först Enter för att installera, sen R för att reparera.. Du ska inte trycka R första gången valet kommer, för då kommer du till recovery console istället.

Ähh, förresten, följ Microsofts instruktioner för det:
http://support.microsoft.com/kb/315341/

Det kallas In-place upgrade, som de underligt nog har översatt till "uppgradering på plats" vilket jag inte tycker känns rätt.. Well well!

jakke
2006-05-07, 12:08
Vad som nog hände var att du bröt strömmen mitt under det att en viktig fil skrevs på din HDD..

sundvall
2006-05-07, 12:15
Yes! Nu är det såhär va att jag tog ett kort på skärmen med digitalkameran exakt när den blåa rutan kom fram, det är lite suddigt men vad jag kan avläsa står det något i stil med:

STOP: c0000218 (Fel i registerfil)
Registret kan inte läsa in registreringsdata (File\Systemroot\System32\Config\DEFAULT eller dess logg eller dess alternativa version.
Den är skadad, saknas eller går inte att skriva ut.

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpningen av det fysiska minnet är klar. Kontakta eller teknisk support om du behöver hjälp.



Kan vara något felskrivet men det är som sagt väldigt suddigt, men något i stil med detta var det iallafall.

Tror ni det går att fixa med en reparation av windows?

Baan
2006-05-07, 12:20
Yes! Nu är det såhär va att jag tog ett kort på skärmen med digitalkameran exakt när den blåa rutan kom fram, det är lite suddigt men vad jag kan avläsa står det något i stil med:

STOP: c0000218 (Fel i registerfil)
Registret kan inte läsa in registreringsdata (File\Systemroot\System32\Config\DEFAULT eller dess logg eller dess alternativa version.
Den är skadad, saknas eller går inte att skriva ut.

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpningen av det fysiska minnet är klar. Kontakta eller teknisk support om du behöver hjälp.



Kan vara något felskrivet men det är som sagt väldigt suddigt, men något i stil med detta var det iallafall.

Tror ni det går att fixa med en reparation av windows?

Jag tycker att dte låter som ett windowsfel, en repinstallation av windows bör i så fall fixa den taskiga filen.

sundvall
2006-05-07, 12:34
Okej, testade att reparera, gick ett tag sedan kom detta meddelande fram:

Det går inte att ange nödvändig information för windows XP.
Detta tyder på ett internt fel i installationsprogrammet.

Kontakta systemadministratören.


Jaha?

dynamo
2006-05-07, 12:35
Okej, testade att reparera, gick ett tag sedan kom detta meddelande fram:
Det går inte att ange nödvändig information för windows XP.
Detta tyder på ett internt fel i installationsprogrammet.

Kontakta systemadministratören.

Jaha?

Här har du info.. rätt mycket att dona med, men det är iaf en steg-för-steg guide.

http://support.microsoft.com/kb/307545/sv

sundvall
2006-05-07, 13:19
Här har du info.. rätt mycket att dona med, men det är iaf en steg-för-steg guide.

http://support.microsoft.com/kb/307545/sv

Tack så mycket! Har följt denna guide nu och jag är nu på den punkten då man är inne i felsäkert läge in windows och fipplar. Jag har kommit till en punkt som jag inte riktigt förstår, kanske någon kan förklara den för mig? Det står såhär:

Öppna en mapp som inte hade skapats vid det aktuella tillfället. Du måste kanske klicka på Information på Visa-menyn för att se när mapparna skapades.

Det kan finnas en eller flera mappar som börjar med "RP x under denna mapp. Detta är återställningspunkter.

9. Öppna en mapp och leta reda på en Snapshot-undermapp. Följande är ett exempel på en sökväg till Snapshot-mappen:
C:\System Volume Information\_restore{D86480E3-73EF-47BC-A0EB-A81BE6EE3ED8}\RP1\Snapshot


Vad menar dom med att jag ska öppna en mapp som inte skapats vid det "aktuella tillfället" ??

Zakath
2006-05-07, 13:27
Andledningen till att skärmen bara blinkar förbi är för att det finns en inställning i windows som gör att datorn omedelbart startar om vid ett sådan fel, det är ganska irriterande. Hoppas det löser sig!

sundvall
2006-05-07, 13:41
När jag kollade igenom lite extra avsnitt 2 så stod det efteråt att:


Obs! Åtgärderna i det här avsnittet förutsätter att du använder filsystemet FAT32.

Jag använder ju NTFS, ska jag då helt enkelt strunta i avsnitt 2 och hoppa direkt till 3?

Absinteh
2006-05-07, 13:59
Gode gud, jag viste inte ens att windows gick att fixxa när dessa systemfiler pajjat

dynamo
2006-05-07, 14:04
Tack så mycket! Har följt denna guide nu och jag är nu på den punkten då man är inne i felsäkert läge in windows och fipplar. Jag har kommit till en punkt som jag inte riktigt förstår, kanske någon kan förklara den för mig? Det står såhär:

Öppna en mapp som inte hade skapats vid det aktuella tillfället. Du måste kanske klicka på Information på Visa-menyn för att se när mapparna skapades.

Det kan finnas en eller flera mappar som börjar med "RP x under denna mapp. Detta är återställningspunkter.

9. Öppna en mapp och leta reda på en Snapshot-undermapp. Följande är ett exempel på en sökväg till Snapshot-mappen:
C:\System Volume Information\_restore{D86480E3-73EF-47BC-A0EB-A81BE6EE3ED8}\RP1\Snapshot


Vad menar dom med att jag ska öppna en mapp som inte skapats vid det "aktuella tillfället" ??

Jäkligt konstigt formulerad mening de har i artikeln.. I engelska originalartikeln heter den "Open a folder that was not created at the current time." Tvetydigt där.

Jag är relativt säker på att du ska välja en mapp med en tid INNAN problemet uppstod. Det verkar ha gått galet vid översättningen till svenska.

De mapparna du ser är systemåterställningspunkter. Alltså tidpunkter man kan återställa systemet till. Du kollar alltså efter när mappen är skapad, datum/tid-mässigt och du ska alltså mest troligt välja en som var skapad innan ditt problem uppstod.

dynamo
2006-05-07, 14:08
När jag kollade igenom lite extra avsnitt 2 så stod det efteråt att:


Obs! Åtgärderna i det här avsnittet förutsätter att du använder filsystemet FAT32.

Jag använder ju NTFS, ska jag då helt enkelt strunta i avsnitt 2 och hoppa direkt till 3?

Även den raden är rester från tidigare översättning av artikeln tror jag.. Den står inte med i Engelska versionen.. Om du inte har nått problem med att läsa engelska, följ resten på engelska:
http://support.microsoft.com/kb/307545/en-us

Du ska alltså genomföra steg 2, fastän du har NTFS.

sundvall
2006-05-07, 14:23
Okej jag verkar ha fuckat upp det här riktigt ordentligt nu. Nu har jag visst ingen system-mapp heller...

sundvall
2006-05-07, 14:32
Okej, jag har kommit till det faktum att jag helt enkelt ska formatera och installera om hela windows på datorn. Nu är frågan, hur ska jag göra för att spara de viktiga filerna på min hårddisk? Kan jag sätta in den i denna dator och sedan bara överföra? Måste jag hålla på och installera och grejjsa eller är det bara att sätta in den?

Kommer den överhuvudtaget att fungera med tanke på att det nu inte finns någon system-mapp och sånt på den?

Snabba svar uppskattas!

hahavaffan
2006-05-07, 14:37
Okej, jag har kommit till det faktum att jag helt enkelt ska formatera och installera om hela windows på datorn. Nu är frågan, hur ska jag göra för att spara de viktiga filerna på min hårddisk? Kan jag sätta in den i denna dator och sedan bara överföra? Måste jag hålla på och installera och grejjsa eller är det bara att sätta in den?

Kommer den överhuvudtaget att fungera med tanke på att det nu inte finns någon system-mapp och sånt på den?

Snabba svar uppskattas!Plugga in hårddisken i en annan dator med win xp på. Sen bör du kunna föra över dina filer till den andra datorns hårddisk. Men jag vet inte om Xp kanske börjar gnälla över tillåtelse och sånt där.

sundvall
2006-05-07, 15:34
Alltså, grejjen är ju att jag har inte ens systemmappen kvar på datorn nu tydligen. Går det inte bara att installera windows över den gamla installationen så filer som e skadade ersätts och fler som inte finns läggs till?

dynamo
2006-05-07, 15:42
Alltså, grejjen är ju att jag har inte ens systemmappen kvar på datorn nu tydligen. Går det inte bara att installera windows över den gamla installationen så filer som e skadade ersätts och fler som inte finns läggs till?

Verkar ju inte som det. Du fick ju felmeddelande. Du kan förstås välja att installera i annan mapp på samma partition om du har utrymme. Det innebär inte att alla övriga program osv kommer funka. Däremot kommer ju skolarbeten ligga kvar på hårddisken efter du installerat, troligtvis.

Vill du vara helt säker på att de finns kvar, och slippa få så grötigt på hårddisken flyttar du över hårddisken till en annan dator och via windows som finns i den andra datorn så kopierar du över eller bränner ut datan du vill spara.. sen flyttar du tillbaka hårddisken och kör en ren installation (alltså låter den formattera innan), för att slutligen kopiera tillbaka datan du sparat undan.

dynamo
2006-05-07, 15:46
Jag förstår inte hur du fått bort systemmappen. Det känns som inget man "råkar" göra. Nåja..

Om du flyttar över hårddisken kanske du behöver konfigurera jumprarna på hårddisken, det beror på hur det är inställt nu på de bägge datorerna. Möjligtvis måste du ändra i bios på den nya datorn också, för att ställa in så att den ska söka efter den nya hårddisken.

Detta kan jag inte utantill, men det finns information i manual för datorn eller för hårddisken (brukar finnas att hitta infon på hårddisktillverkarens hemsida).

aliquis
2006-05-07, 16:26
Jag har aldrig använt repairalternativet, jag trodde att om du startar en installation utan att formattera hårddisken så kommer den bara installera över din gamla windowsinstallation och du blir såklart av med möjligheten att starta en del installerade program vars registerinformation skrivs över men utöver det så borde det vara lugnt.

Nu när det finns ett repairalternativ är jag ju inte 100% säker på att installationsprogrammet inte formatterar disken, men jag skulle fortfarande tro att du kan välja att inte göra det? Eller iaf blir varnad före isf.

Frågan är om du verkligen har blivit av med systemkatalogen eller om det bara är någon fil från den som saknas. Att göra som du har gjort genom att bara slå av datorn är dumt då datorn eventuellt skriver en fil just när du slår av den, och har du då ett enklare filsystem som inte använder sig av en journal eller liknande så kan filen och filsystemet hamna i ett läge där det inte fungerar. Har du då ett mer avancerat filsystem med en journal (jag tror ntfs har det) så vet datorn vad den gjorde senast och kan backa tillbaka och få filsystemet i ett läge där det fungerar, dock saknas ju fortfarande den information som senast skrevs i den aktuella filen, så den gick ju förlorad och i det här fallet ledde det ju till att windows inte kan starta.

Jag vet inte riktigt varför det sket sig i steg-för-steg-beskrivningen som du läste? Men ett fulalternativ är ju att installera över windows förutsatt att det inte formatterar hårddisken, det kommer ju dock lämna dig med en lite rörig windowskatalog om du installerar till c:\windows där du antagligen hade det förut.

Jag tycker att du skall öppna datorn, plocka ut hårddisken o trycka in den i den andra, kopiera det du vill ha kvar och sedan göra en ny fräsh installation istället.

Vad gäller jumprar o skit behöver du inte bry dig om det om hårddisken sitter på en egen kabel, ha förslagsvis en till disken med windowsinstallationen du använder just nu och använd den andra kabeln som antagligen går till din cdrom för den andra hårddisken sålänge.
(Om du skulle använda samma kabel skall ena disken stå som slave och den andra som master, hur man ändrar dessa med jumprarna brukar oftast vara tryckt ovanpå eller bakom disken. Master är "första" disken på en kabel, och den disk datorn kommer försöka boota från i första hand.)

Nuförtiden brukar bios leta upp diskarna själv vid varje reboot o så, så antagligen behöver du inte in dit o leta upp dem, om du behöver det gör du det oftast genom att klicka på delete när datorn bootas o biosskärmen visas. Du brukar dessutom kunna välja vilken av diskarna du vill boota ifrån också.

sundvall
2006-05-07, 18:25
Jaja, jag installerade helt enkelt om windows på datorn, utan att formatera. Det blev bra ändå :) Tack alla som bidrog med hjälp.