handdator

Visa fullständig version : Lyfta rumpan vid bänkpress


daslax
2002-11-26, 21:31
Hej bullen...

Jag är en kille på 18 sommarlov som har ett problem. Jag lyfter rumpan väldigt mycket när jag tränar tränar i bänkpressen. Varför? Jo, det känns bra helt enkelt. Jag kan ta i mycket mer och jag får bra kontakt. Schysst symetri i bröstet dessutom :muscle:
Men nu kommer då frågan... Är detta helt fel? Borde jag "vänja" om mig osv... HELP ME :confused:

michael
2002-11-26, 21:57
har du fötterna i marken?

daslax
2002-11-26, 22:08
Ja, det har jag...

michael
2002-11-26, 22:14
så du lyfter upp höftpartiet från bänken alltså, det kan resultera i skador i ryggraden om du tar i för hårt, dessutom så får du en annan vinkel på överkroppen gentemot skivstången och de lägre partiet av bröstmuskeln aktiveras mer, man får hängpattar av det med andra ord om du inte kompletterar med sned(incline) bänkpress.

daslax
2002-11-26, 22:45
Okej...
men jag kompletterar det med att köra sne också...
Jag har ju inga vikter tunga vikter på, eftersom jag är klen :em:.
men men jag ska försöka hålla nere lite iaf

Apan Koko
2002-11-26, 23:58
Prova att köra utan att lyfta upp höftpartiet men lägg en en viktplatta eller två under benen på bänken i den änden du har fötterna. Genom att göra det så får du ungefär samma effekt men det skonar ryggen. Jag kör själv så. Att säga det ger hängpattar är lite fel, genom att träna nederdelen av bröstet "lyfter" man upp hela bröstmuskulaturen och bröstmusklerna ser större ut, självklart måste man även träna överdelen av bröstet.

Sve
2002-11-27, 00:54
varför är det så självklart att träna "överdelen" av bröstet.
själv kör jag bara vanlig plan bänkpress, och den andra träningsdagen blir det militärpress.
:D

Lord_X
2002-11-27, 10:38
Lär dig strikt form från början även om det innebär lägre vikter.. Det har du igen senare i form av otroligt mycket bättre framsteg samt minimal risk för skador.

Lord_X
2002-11-27, 10:41
Originally posted by Sve
den andra träningsdagen blir det militärpress.

Vad menar du med det? Militärpress är för axlarna vet du väl?? Eller tillhör du måhända dem som sitter ner med ett ryggstöd så långt bakåtlutat att det närmast liknar snedbänk?

Apan Koko
2002-11-27, 11:26
Originally posted by Sve
varför är det så självklart att träna "överdelen" av bröstet.
själv kör jag bara vanlig plan bänkpress, och den andra träningsdagen blir det militärpress.
:D

När man kör vanlig plan bänkpress kanske man inte behöver komplettera med snedbänk, jag vet inte. Men när man kör decline tar det ju inte särskilt mycket på övre bröstmuskulaturen så om man bara kör decline kommer nog tuttarna att bli fula.

Filthy
2002-11-27, 14:31
FUSK FUSK! :nono:

Alla vet väll att reglerna för en äkta bänkpressare är: Stjärten och vingarna (typ) ska vara i bänken :P

kling
2002-11-27, 14:49
ok jag har en liten länk angående ämnet.

http://www.testosterone.net/articles/165tnt.html

läs under "I can’t keep my ass on the bench."

Sve
2002-11-27, 20:43
Originally posted by Lord_X

Vad menar du med det? Militärpress är för axlarna vet du väl?? Eller tillhör du måhända dem som sitter ner med ett ryggstöd så långt bakåtlutat att det närmast liknar snedbänk?


menade bara att de är de enda pressar jag kör. dvs enda direkta bröstträningen är 3set bänk varje vecka.
:bpump:

daslax
2002-11-28, 15:47
Okaj, det är uppfattat. Från och med nu ska jag hålla nere rumpan. Men den här killen :bpump: kommer vara starkare än mig då... men iofs hans armar är ju grövre än mina :cryout:

dared
2002-11-28, 16:17
tar max 2 pass sen är du på samma vikter som innan, sen med rätt teknik kommer du lyckas ta mer... man skapar mycket kraft från rumpan och fötterna..