handdator

Visa fullständig version : Glutaminpeptider?


Chandler
2006-05-07, 09:40
Jag passade vänligen på och upplysa allmänheten på ett finskt träningsforum om att glutamin är verkningslöst. En av medlemmarna menar dock att glutaminpeptidpulver (?) skall förbättra immunförsvaret och hänvisar till resultatet nedan. Kommentarer?



Biosci Biotechnol Biochem. 2005 Dec;69(12):2445-9. Related Articles, Links


Effect of wheat gluten hydrolysate on the immune system in healthy human subjects.

Horiguchi N, Horiguchi H, Suzuki Y.

Horiguchi Clinic, Kagawa, Japan.

Nine healthy volunteers were divided into a test group (n = 5) and a control group (n = 4). The test group consumed 3 grams per d of wheat gluten hydrolysate for 6 d, and their NK cell activity and hematological parameters were measured: The same assessments were performed in the control group, which did not receive wheat gluten hydrolysate. In the test group, NK cell activity increased significantly (P = 0.018) after wheat gluten hydrolysate intake. No adverse effects were observed in either group.

Publication Types:
Clinical Trial

PMID: 16377907 [PubMed - indexed for MEDLINE]

King Grub
2006-05-07, 09:44
När blev gluten glutamin?

Vetegluten består av proteinerna gliadin och glutenin.

Fredrik_S
2006-05-07, 09:53
Chandler... Du måste skriva i den här tråden igen och säga vad han sa när han fick reda på att studien inte handlade om glutamin.

Chandler
2006-05-07, 10:55
När blev gluten glutamin?

Vetegluten består av proteinerna gliadin och glutenin.

Jag reagerade på det också, men antog att det bara var jag som inte förstod. :em:

Chandler
2006-05-07, 16:08
Chandler... Du måste skriva i den här tråden igen och säga vad han sa när han fick reda på att studien inte handlade om glutamin.

Ok, han menar alltså att vetegluteninhydro (?) är det samma som glutaminpeptider. De består alltså inte enbart av glutamin, men kallas ändå så.

King Grub
2006-05-07, 16:16
Glutamin är en aminosyra som är förekommande i allt protein. Den mest förekommande, t o m. Du kan lika gärna säga att en burk tonfisk "är glutamin" eftersom den innehåller glutamin. Veteprotein innehåller glutamin det också.

King Grub
2006-05-07, 16:23
Inte ens vid kritisk sjukdom finns det belägg för glutaminsupplementerings effekt.

This review examines the preclinical rationale for using glutamine supplements and reviews the prospective randomized trials using glutamine to improve outcomes in patients. A special role for glutamine in gut physiology and in management of a variety of serious illnesses has been suggested, because it is the most abundant extracellular amino acid, and is used at high rates by the gut, liver, central nervous system, and immune cells. A state of relative Gln deficiency has been postulated in humans based on the decrease in plasma Gln in acute critical illness, but the decrease in plasma Gln is not specific for that amino acid, predicts only poorer outcome, and has not been validated to identify a deficiency state. Current evidence does not necessarily predict a special need or role for Gln in critical illness.

Gastroenterology. 2006 Feb;130(2 Suppl 1):S106-16.

Chandler
2006-05-07, 16:23
Glutamin är en aminosyra som är förekommande i allt protein. Den mest förekommande, t o m. Du kan lika gärna säga att en burk tonfisk "är glutamin" eftersom den innehåller glutamin. Veteprotein innehåller glutamin det också.

Yes, det vet jag också. Men om jag förstår honom rätt så menar han väl att det är högt innehåll av glutamin och lågt av övriga aminosyror.

Chandler
2006-05-07, 16:24
Ska posta det där i tråden! :thumbup:

Chandler
2006-05-07, 16:28
http://www.jstage.jst.go.jp/article/bbb/69/12/2445/_pdf

King Grub
2006-05-07, 16:35
Forskarna som utfört studien konstaterar klart och tydligt att dom inte vet orsaken till den beskrivna immunomodulerande effekten.

Chandler
2006-05-07, 16:44
Ja, konstigt att han gör bort sig på det här viset. Det är alltså Anssi Manninen som jag diskuterar med.

King Grub
2006-05-07, 16:58
Anssi är duktig. Alla har inte samma åsikt. Men att påstå en sak bara därför att man vill det, vet jag inte. Det är absolut inte omöjligt att vetegluten har en immunomodulerande effekt - studien visar det klart - men mekanismen bakom är inte klarlagd, vilket forskarna själva påpekar, och att det skulle vara glutaminet i sig förefaller osannolikt, då motsvarande mängd glutamin fast inte från vetegluten inte har denna effekt. Förmodligen är det en kombination av en mängd faktorer som kräver hela veteglutenets närvaro, inte en enskild komponent.

Glutamin är en viktig aminosyra, även säkert för immunförsvaret. Det är supplementering med extra glutamin som är av högst tvivelaktigt värde, då det är, som tidigare nämnt, den mest förekommande aminosyran i kosten, plus att den kan syntetiseras i kroppen.