handdator

Visa fullständig version : Benpass


BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 09:35
Är detta ett bra benpass? Eller är det bättre med någonting annat. Komentera gärna!

Knäböj
Benpress
Utfall
Raka marklyft

Stående vadpress
Sittande vadpress

Diggler
2006-05-07, 09:40
Inget fel på de övningarna. Om jag var du hade jag bytt ut utfall, knäböj, eller benpress mot lårcurl.

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 09:45
Inget fel på de övningarna. Om jag var du hade jag bytt ut utfall, knäböj, eller benpress mot lårcurl.

Motivera :)

Diggler
2006-05-07, 09:49
Motivera :)

De är alla riktigt jobbiga övningar och tuffa att utföra i ett och samma pass om man kör några set på varje, benpress och knäböj är i princip samma för lårets framsida, och hela hamstringsmuskulaturen får inte jobba ordentligt utan en flexionsrörelse i knäled.

olle lindblad
2006-05-07, 09:51
Soleus aktiveras även vid raka ben, så jag skulle lägga till en annan sådan övning istället för sittande vadpress. Press i hacklift t ex.

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 09:57
De är alla riktigt jobbiga övningar och tuffa att utföra i ett och samma pass om man kör några set på varje, benpress och knäböj är i princip samma för lårets framsida, och hela hamstringsmuskulaturen får inte jobba ordentligt utan en flexionsrörelse i knäled.

Det kan nog stämma. I så fall skulle nog benpressen ryka istället för bencurl. Eller ska jag helt enkelt ta bort benpressen utan att ta bort någonting?

Diggler
2006-05-07, 10:09
Det kan nog stämma. I så fall skulle nog benpressen ryka istället för bencurl. Eller ska jag helt enkelt ta bort benpressen utan att ta bort någonting?

Det beror ju på hur många set du kör, och hur mycket du orkar. Klarar du av passet och orkar lägga till lårcurl så tycker jag att du skall köra som nu, fast med tillägget lårcurl, blir det för jobbigt plockar du bort den du minst gillar av knäböj, utfall eller benpress.

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 10:18
Det beror ju på hur många set du kör, och hur mycket du orkar. Klarar du av passet och orkar lägga till lårcurl så tycker jag att du skall köra som nu, fast med tillägget lårcurl, blir det för jobbigt plockar du bort den du minst gillar av knäböj, utfall eller benpress.


Är knäböj, utfall och benpress lika bra?

hahavaffan
2006-05-07, 10:36
Är knäböj, utfall och benpress lika bra?Nej. Utfall är långt bakom de andra två. Sen kan de lärda tvista om vilken av de två som är bäst.

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 13:04
Nej. Utfall är långt bakom de andra två. Sen kan de lärda tvista om vilken av de två som är bäst.

Jobbigt... Jag hoppades på att benpress skulle vara det sämsta.
Hur som helst vet någon om farmers walk är en bra övning. Jag lite sugen på att testa den.

Hur ska jag lägga upp repetitionerna på varje övning? Än så länge har jag bara kört 8-10*3 med minskad vikt.

LuThe
2006-05-07, 14:55
Är detta ett bra benpass? Eller är det bättre med någonting annat. Komentera gärna!

Knäböj
Benpress
Utfall
Raka marklyft

Stående vadpress
Sittande vadpress

kör istället i denhär ordningen!

Knäböj
Utfall
Raka marklyft - Kör du en till benövning innan är du trött i benen och lyfter mer med ryggen isåfall
Benspark

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 16:56
Hur många repetitioner och set ska jag göra på varje övning?

LuThe
2006-05-07, 17:04
DU ska alltid köra lika många reps pressmuskler som dragmuskler

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 17:08
Ska jag typ köra 7-10 reps*3 set?

Förlåt att jag är så dum :cool:

nemd
2006-05-07, 17:28
Ska jag typ köra 7-10 reps*3 set?

Förlåt att jag är så dum :cool:

Kör så många set du känner för, är du lite ny så tycker jag inte du ska köra överdrivet många set. 2-3 på varje övning och inte massa övningar.

Kör dem övningar du gillar och tycker är roliga, jag tror man bygger bäst så, än att står och kör knäböj varje pass och tycker det är skittråkigt för några cooling ar säger att den bygger bäst.

Byggning och träning ska vara kul. Och ett roligt pass är bättre än ett s.k "bra" pass tror jag på. Men man ska iaf kanske tänka på att iaf ha nåt set med en bra och lite tyngre övning så man inte bara går och kör, lättare och inte lika krävande övningar.

du skrev 7-10x3, det kom från dig och då måste du ju känna för det. Kör på det. Och om du gillar dem övningarna du skrev upp. Go for it! och piska skiten ut dina ben! :D

Popeye
2006-05-07, 17:47
Hur ofta tänker du köra detta benpass? 1gg/vecka eller?
Böj + Benpress
Raka Mark + Finnen
Vadpress

Kan inte tänka mig att du skulle behöva något mer än detta men vill du garanterat bli invalid så kan du ju avsluta med lite kicks och lårcurl.

nemd
2006-05-07, 17:52
Hur ofta tänker du köra detta benpass? 1gg/vecka eller?
Böj + Benpress
Raka Mark + Finnen
Vadpress

Kan inte tänka mig att du skulle behöva något mer än detta men vill du garanterat bli invalid så kan du ju avsluta med lite kicks och lårcurl.

Wuut is teh finnen?

Popeye
2006-05-07, 17:57
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Hamstrings/WTHamRaise.gif

Men den klassiska varianten kör man nog utan specialbänk, det går bra om man har en träningskompis som håller ned fötterna istället. (vanlig bänk istället)

BRÖÖÖÖD
2006-05-07, 19:38
Popeye Nej, nej, jag blir gärna invalid :D. Jag kommer att träna ben 1 gång i veckan

nemd Jag har faktiskt tränat ganska länge. Därimot har jag bara kört det traditionella 3 set på alla övningar. Det skulle vara lite kul att få veta vad man ska ha lite lägrevikt och köra fler reps och set respektive vad som ska vara tungvikt o.s.v.

BRÖÖÖÖD
2006-05-08, 17:47
Jag vill bara säga tack!
Idag körde jag ben igen. Så här trött har det knappast varit förut efter ett benpass. Tack för all hjälp.


*yourock* *yourock* *yourock*