Visa fullständig version : Aspartam ger inte cancer?
keffat_liv
2006-05-07, 09:06
Mina föräldrar sa att de nyss hade sagt på nyheterna att forskare hade kommit fram till att det inte ger cancer längre.. True or false?
King Grub
2006-05-07, 09:11
EFSA bedömde att studien inte var tillförlitlig.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69261
Vad man anser stämma om 5 eller 10 år kan man bara gissa sig till.
Det är upp till var och en vad man tror och vad man vill utsätta sig för.
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=14979
Chips ger cancer. Soja ger cancer. Solning ger cancer. Pommes frites ger cancer. Snus ger cancer. Rökning ger cancer. Allt ger cancer. Vem orkar bry sig numera?
keffat_liv
2006-05-07, 16:51
Chips ger cancer. Soja ger cancer. Solning ger cancer. Pommes frites ger cancer. Snus ger cancer. Rökning ger cancer. Allt ger cancer. Vem orkar bry sig numera?
alla som bryr sig om livet?
Varför skulle den inte vara tillförlitlig? För att inte många får cancer eller? Jag tänker iaf låta bli att konsumera aspartam som om det vore riskfritt, däremot kanske jag inte kommer sky det lika mycket som pistolkulor på väg mot huvudet.
"Livsmedelsverket har noga följt EFSAs arbete kring utvärderingen av studien och instämmer i dess slutsatser att aspartam inte ökade risken för cancer."
Errr.. ok? :D
Där tappade livsmedelsverket lite mer trovärdighet, det är väl inte så svårt att se ATT det ökade risken? ;D
alla som bryr sig om livet?
Undvik bilen, cykeln, flyget, alkohol, gå utanför dörren, vassa föremål och hundar när du ändå är i farten...
keffat_liv
2006-05-07, 17:01
Undvik bilen, cykeln, flyget, alkohol, gå utanför dörren, vassa föremål och hundar när du ändå är i farten...
och sen kan du ju ta en titt på hur många som insjuknar/dör i cancer varje år.
Slartibartfast
2006-05-07, 17:03
Hur många av dem tror du är resultatet av aspartamintag?
Och titta på hur många som dör av sakerna ovan...
keffat_liv
2006-05-07, 18:10
Hur många av dem tror du är resultatet av aspartamintag?
vad har det med saken att göra?
keffat_liv
2006-05-07, 18:12
Och titta på hur många som dör av sakerna ovan...
har inte siffror på bil. Vet att det är nåra personer som dör dagligen av det i världen. I sverige inte en aning. De andra är det iaf inte många dödsfall på. 2 i min familj har dött i cancer 0 i bilolyckor eller liknande. Jag är något mer orolig för cancer än andra dödsorsaker.
Slartibartfast
2006-05-07, 18:44
vad har det med saken att göra?
För att du har cancernojja och hojtar om att de som frivilligt förtär aspartam ska ta reda på hur många som får cancer per år.
Och då frågar jag hur många av dessa cancerfall har rimligtvis nånting att göra med aspartam?
Inget är min gissning.
Varför skulle den inte vara tillförlitlig? För att inte många får cancer eller? Jag tänker iaf låta bli att konsumera aspartam som om det vore riskfritt, däremot kanske jag inte kommer sky det lika mycket som pistolkulor på väg mot huvudet.
Kolla i den andra tråden så tror jag det finns en länk till presentationen, videon kanske är sparad där. De motiverade det rätt bra tycker jag med min förståelse. Det handlade om typerna av cancer och hur de reagerade på de olika doserna. Typ de räknade ihop alla typer av cancer även sådan som var råttspecifik osv.
King Grub
2006-05-07, 18:50
Ramazzinigruppens svar på EFSAs bedömning:
http://www.ramazzini.it/eng/fondazione/eventidettagli.asp?id=292
userfriendly
2006-05-07, 18:50
stod dessutom i DN i morse att rött kött ökar risken för cancer i magsäcken (? kan vara nåt annat organ i magen) med ca 25%.
Dock stod det åxå att frukt o grönt minskar risken för magcancer
King Grub
2006-05-07, 18:51
stod dessutom i DN i morse att rött kött ökar risken för cancer i magsäcken (? kan vara nåt annat organ i magen) med ca 25%.
Det är dock varken nytt eller kontroversiellt.
Kött överhuvudtaget, men i synnerhet rökt sådant och charkprodukter, är i sanning en faktor; ett högt intag av många av dessa livsmedel har i mängder av studier visat sig innebära en signifikant ökad risk för många olika former av cancer.
J Natl Cancer Inst. 2005 Oct 5;97(19):1458-65. Meat and fat intake as risk factors for pancreatic cancer: the multiethnic cohort study.
Med Sci (Paris). 2005 Oct;21(10):866-7. Meat, fish and colorectal cancer.
Nutr J. 2004 Oct 20;3:19. Nutrition and cancer: a review of the evidence for an anti-cancer diet.
Acta Oncol. 2005;44(3):277-81. Diet, lifestyle and risk of prostate cancer.
Nutr Hosp. 2005 Jul-Aug;20(4):235-41. Colorectal cancer: lifestyle and dietary factors.
Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 1997, 6:573-581. Meat intake, heterocyclic amines, and risk of breast cancer.
Ramazzinigruppens svar på EFSAs bedömning:
http://www.ramazzini.it/eng/fondazione/eventidettagli.asp?id=292
Tack så mycket för länken, jag uppskattar att du och till viss del andra postar saker som dessa. Jag har inte hittat någon annan bra nyhetskälla för dessa saker så tack igen.
Rätt hårt att de använder order sacrifice.
"This model is in contrast with most laboratories where rodents are sacrificed at 110 weeks of age (representing about 2/3 of the lifespan)."
Får mig att tänka på Buffy eller något sådant. Lite OT, sorry.
Dock stod det åxå att frukt o grönt minskar risken för magcancer
Förutom det Grub sade så kan jag även lägga till EPIC om du är intresserad:
"
EPIC was designed to investigate the relationships between diet, nutritional status, lifestyle and environmental factors and the incidence of cancer and other chronic diseases. EPIC is the largest study of diet and health ever undertaken, having recruited over half a million (520,000) people in ten European countries: Denmark, France, Germany, Greece, Italy, The Netherlands, Norway, Spain, Sweden and the United Kingdom"
http://www.iarc.fr/epic/Sup-default.html
Väldigt ful sida av någon anledning, de borde kunnat kosta på sig att fixa till den liten. Men under key findings så finns det en väldigt bra sammanfattning som till och med jag förstod bra och jag är inte så duktig med de uttryck som ofta finns i sådana artiklar.
Nu tror jag bara att den är bra, jag vet inte om den har blivit kritiserad hårt eller inte. Grub eller någon annan kanske vet mer om hur tillförlitlig den är.
keffat_liv
2006-05-07, 19:36
För att du har cancernojja och hojtar om att de som frivilligt förtär aspartam ska ta reda på hur många som får cancer per år.
Och då frågar jag hur många av dessa cancerfall har rimligtvis nånting att göra med aspartam?
Inget är min gissning.
vafan, har du knarkat? Nej förmodligen har ingen fått cancer av aspartam eftersom nu studier visar att aspartam inte ger cancer. jeez.
Slartibartfast
2006-05-07, 19:47
vafan, har du knarkat? Nej förmodligen har ingen fått cancer av aspartam eftersom nu studier visar att aspartam inte ger cancer. jeez.
Förklara gärna vad du menar då.
Det är dock varken nytt eller kontroversiellt.
Kött överhuvudtaget, men i synnerhet rökt sådant och charkprodukter, är i sanning en faktor; ett högt intag av många av dessa livsmedel har i mängder av studier visat sig innebära en signifikant ökad risk för många olika former av cancer.
Charkprodukter kan jag gå med på för där spökar nitriten. Fett kött kan också ge cancer men då är det mer beroende på att köttet ligger kvar längre i magsäcken. Magert kött skulle jag räkna som säkert när det gäller cancer.
King Grub
2006-05-07, 19:52
Gå med på och gå med på...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16204695&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16507831&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Intakes of pork and of total red meat were both associated with 50% increases in risk, comparing the highest with the lowest quintiles
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16140978&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum
Our study of screening-detected colorectal adenomas shows that red meat and meat cooked at high temperatures are associated with an increased risk of colorectal adenoma.
Går det att antaga att de första två studierna bygger på effekter som sker i denna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16140978&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum, att nitrosaminer som bildas av nitrit, PAH som bildas vid hög värmebelastning ( brännt kött ) och cykliska föreningar hög värmebelastning.
...är fortfarande inte brännt magert kött säkert m a p cancer.
keffat_liv
2006-05-07, 20:38
Förklara gärna vad du menar då.
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på.
"Chips ger cancer. Soja ger cancer. Solning ger cancer. Pommes frites ger cancer. Snus ger cancer. Rökning ger cancer. Allt ger cancer. Vem orkar bry sig numera?"
skrev han. Och visst man kan röka en ask cigg om dan medans man kränger 1 påse chips på helgen samtidigt som man använder soja som proteinkälla i sin kost och lägger på sig en bränna på solarium. Men att göra allt det e faen inte annat än idiotiskt.
Slartibartfast
2006-05-07, 21:02
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på.
"Chips ger cancer. Soja ger cancer. Solning ger cancer. Pommes frites ger cancer. Snus ger cancer. Rökning ger cancer. Allt ger cancer. Vem orkar bry sig numera?"
skrev han. Och visst man kan röka en ask cigg om dan medans man kränger 1 påse chips på helgen samtidigt som man använder soja som proteinkälla i sin kost och lägger på sig en bränna på solarium. Men att göra allt det e faen inte annat än idiotiskt.
Du tycker inte det är en viss skillnad mellan att röka ett paket cigg och dricka en pepsi max?
Du tycker inte det är en viss skillnad mellan att röka ett paket cigg och dricka en pepsi max?
Och du vet vilka kunskaper vi har om aspartam om 50 år?
Och du vet vilka kunskaper vi har om aspartam om 50 år?
Irrelevant.
King Grub
2006-05-07, 21:37
Uppenbarligen är det inte lika farligt på något sätt som dom värsta fanastiska aspartammotståndarna predikar; det finns trots allt inte ont om underlag - t ex amerikanska diabetiker som dagligen druckit Coca Cola Light sedan 70-talet, och än har inga epidemier brutit ut. Ja, antalet hjärntumörer har ökat rätt dramatiskt sedan dess, men det går inte att peka ut en enskild förändring i samhället bakom den.
Irrelevant.
Sade man om tobaksrökningen en gång i tiden med. ;)
Ville bara visa på meningslösheten i att jämföra två helt skilda saker...
internethjälten
2006-05-07, 21:49
aspartam är ju förbjudet i japan om jag inte minns helt fel
så någon "hälsokur" är det knappast inte.
aspartam är ju förbjudet i japan om jag inte minns helt fel
så någon "hälsokur" är det knappast inte.
Jo, det var ju ett hyfsat felaktigt uttalande.
Vad för kött ska man egentligen använda som pålägg för att undvika ökad cancerrisk?
Att undvika allt rött kött; är det vettigt alltså? Med vad skulle man isåfall kunna ersätta det röda köttet med i samma prisklass?
Med vad skulle man isåfall kunna ersätta det röda köttet med?
Kalkon, makrill, ost, leverpastej.
Vad för kött ska man egentligen använda som pålägg för att undvika ökad cancerrisk?
Att undvika allt rött kött; är det vettigt alltså? Med vad skulle man isåfall kunna ersätta det röda köttet med i samma prisklass?
Du behöver inte undvika allt rött kött, vad du behöver göra är att inte gå till överdrift med något. Kött är en utmärkt proteinkälla. Som pålägg lär du inte heller få i dig några extrema mängder.
Problemet med cancer är att det oftast tar lång tid innan man ser effekten och att det då är svårt att säkerställa orsaken till cancern. I många fall kan det vara så att cancern hade uppstått ändå utan det att de blivit utsatta för tex 0,5 liter Coca Cola Light om dagen i 20 år. Visst är det viktigt att tänka lite på vad man stoppar i sig men samtidigt kan man få cancer av såpass mycket andra saker idag än maten vi stoppar i oss. Det som jag är orolig över är att tekniken utvecklas så snabbt att vi inte hinner se risken för cancer innan det är för sent.
Tex när det gäller strålning från bärbara telefoner och mobiltelefoner som de flesta idag använder frekvent. Denna form av strålning med bara någon cm avstånd till vår hjärna som vi frivilligt utsätter oss för i timmar varje dag är allt annat än hälsosam. Eller det faktum att vi omger oss med elektronik och sitter framför en skärm hela dagarna.
Det är (tyvärr) ingen slump att många av dem som jobbat med utveckling av bla trådlös teknik och telefoni sedan starten är överrepresenterade när det gäller cancertumörer i hjärnan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.