handdator

Visa fullständig version : gröt


The Fallen
2006-05-06, 22:18
tänkte höra om det är någon som sitter och trycker på något bra recept på gröt?:) käkar nu vanlig havregrynsgröt som jag blandar i lite havrekli som blir jäbra gott tycker jag men börjar tröttna på det med =/

sunkan
2006-05-06, 22:52
2dl fiberhavregryn, 4dl vatten å in i micron:thumbup: Tillsätt mjölk efter behov. Och sylt efter hur många Kcal du har plats för.

Fredrik_S
2006-05-06, 23:42
1.5 dl havregryn vatten efter behag och ett ägg
Rör micra
Häll i keso blåbär och hallon.
krydda med kanel och ha på lite mjölk om du vill.

Wikner
2006-05-07, 01:00
3 dl vatten, 2 dl havregryn in i micron 3 min....1 banan skivad i och så mjölk men går bra utan,...sedan nå macka och en proteindrink.

John M
2006-05-07, 01:54
1. 50-100 gram havregryn och vatten som täcker havregrynen precis.
2. Låt dom dra i sig vattnet under 3-4 minuter.
3. Häll på lite vatten till.
4. Koka till gröt
6. Tillsätt 6 äggvitor och koka till äggvitorna har koagulerat
7. Låt kallna
8. Ös över kardemumma och kanel, och häll ner lite lightsaft med päron, eller äppelsmak
9. Blanda åt ät :thumbup:

Alina
2006-05-07, 08:32
Rekommenderar Fiberhavregryn (mycket godare än vanliga) ät det tills m kanel och liiiite mjölk. MUMS =)

Fredrik_S
2006-05-07, 11:26
Rekommenderar Fiberhavregryn (mycket godare än vanliga) ät det tills m kanel och liiiite mjölk. MUMS =)

Kan hända dom är godare men då får jag i mig för mycket fibrer, föredrar att få fibrerna från grönsaker istället.
Och så går man ju miste om några gram mindre nyttiga havregryn per dl också om man tar fibervarianten.

db
2006-05-07, 11:49
Rekommenderar Fiberhavregryn (mycket godare än vanliga) ät det tills m kanel och liiiite mjölk. MUMS =)

uhj tycker raka motsatsen :) fiberhavregryn sätter sig mellan tänderna, sjukt drygt..

recept: torkade fikon i midre bitar i gröten samt lite solrosfrön.. willys har billiga torkade fikon.

vildängel
2006-05-07, 20:32
Gör gröt som vanligt fast ha i torkad frukt, t.ex aprikoser och katrinplommon i mindre bitar. Blir helt sjukt gott och det behövs ingen sylt eller nåt sånt om man nu brukar ha det.

Gunnfjaun
2006-05-07, 21:43
1.5 dl havregryn vatten efter behag och ett ägg
Rör micra
Häll i keso blåbär och hallon.
krydda med kanel och ha på lite mjölk om du vill.

Menar du att man ska ha ett råttägg blandat i gröten?

Pepparkakssmurfen
2006-05-07, 22:01
Blanda i en mosad banan.

Häll på blåbärssoppa.

En smörklick på gröten.

Caixa**
2006-05-07, 22:16
0.5 dl havregryn
< 0.5 dl havrekli
3 msk linfrön
salt
> 2 dl vatten
russin

2-3 msk proteinpulver
kanel
lättmjölk

Hälften flerkornsgryn, hälften havrekli. Koka tillsammans med linfrön, salt och vatten (enligt recept), samt russin. Häll upp gröten i en skål, låt svalna något, och rör ner proteinpulver med vaniljsmak och toppa med massor av kanel. Servera med lättmjölk.:eating:

Supergott!!! (om proteinpulvret smakar ok dvs..köpte råäckligt, billigt förra veckan och kan typ inte äta gröten längre..)

Fredrik_S
2006-05-07, 22:34
Menar du att man ska ha ett råttägg blandat i gröten?

Ja. Men det tillagas ju förståss i grötten. Blir bättre konsistens på gröten och godare smak.

Syndberg
2006-05-08, 07:50
Tycker personligen att det är en höjdare att blanda ner lite mjölk och proteinpulver med chokladsmak, känns nästan som när jag var liten och krävde min kära mor på chokladgröt på morgonen.
Dessutom blir det ju rent näringsmässigt en betydligt trevligare frukost!

petersson
2006-05-08, 08:45
Mjölkproteinet passar utmärkt ihop med havregrynens protein, det har Sverker lärt mig :-) Jag brukar äta 100g gryn och dricka 0.5l mjölk till frukost. Det blir 30g fullvärdigt protein.

Milia
2006-05-08, 15:55
Jag kokar en vanlig gröt på fiberhavregryn och sedan rör jag ned 2 äggvitor tills de koagulerat och blandat sig bra med gröten (saltar gröten också), sedan äter jag gröten med kanel, tärnat äpple och minimjölk

BruTTan
2006-05-08, 17:46
tänkte höra om det är någon som sitter och trycker på något bra recept på gröt?:) käkar nu vanlig havregrynsgröt som jag blandar i lite havrekli som blir jäbra gott tycker jag men börjar tröttna på det med =/

En portion havregrynsgröt (kokad å klar) blandas med ca 200g kvarg (från Lidl el. lätt kesella). Smaksätt med någon lågkalorisylt från Önos, tar man äppelmos så kan man ju ha kanel på, mums! :eating:

The Fallen
2006-05-10, 21:19
1. 50-100 gram havregryn och vatten som täcker havregrynen precis.
2. Låt dom dra i sig vattnet under 3-4 minuter.
3. Häll på lite vatten till.
4. Koka till gröt
6. Tillsätt 6 äggvitor och koka till äggvitorna har koagulerat
7. Låt kallna
8. Ös över kardemumma och kanel, och häll ner lite lightsaft med päron, eller äppelsmak
9. Blanda åt ät :thumbup:

det där receptet såg ganska intressant ut :) men kan man göra det dagen innan och slänga in det i kylen? eller blir det inte lika gott om det får stå för länge? för jag känner mig inte så het på att ställa mig vid spisen 7 på morgonen =P

Max
2006-05-10, 21:36
Nu för tiden blir det nästan aldrig samma gröt + tillbehör, man tager vad man haver gäller istället. Allt ifrån ingenting mer än salt och mjölk till mjölk, sylt, proteinpulver, hallon och banan mixat.

bulldoggen
2006-05-12, 13:36
Tycker personligen att det är en höjdare att blanda ner lite mjölk och proteinpulver med chokladsmak, känns nästan som när jag var liten och krävde min kära mor på chokladgröt på morgonen.
Dessutom blir det ju rent näringsmässigt en betydligt trevligare frukost!

Blandar du i proteinpulvret innan eller efter du stoppar gröten i micron? Kan inte proteinet förstöras på något sätt av att micras?

Lilly
2006-05-12, 13:39
Jag kokar en vanlig gröt på fiberhavregryn och sedan rör jag ned 2 äggvitor tills de koagulerat och blandat sig bra med gröten (saltar gröten också), sedan äter jag gröten med kanel, tärnat äpple och minimjölk

Trodde man skulle vispa äggvitorna först, blev jättekonstigt när jag blandade ner i gröten sen...som en stor vit fluffblaffa med lite gryn i...men du vispar inte vitorna eller??

Ello
2008-02-20, 21:26
BUMPar den här!

Jag är en av alla oss som aldrig tröttnar på gröt! Nu har jag precis hittat ett (egentligen två) nytt favorittillbehör till havregrynsgröten:
Äppelmos+kanel!
Med lite mjölk smakar det NÄSTAN äppelpaj med vaniljsås.:D

Vad har ni för favorittillbehör till gröten?

Cilia
2008-02-20, 21:44
Jag tröttnar inte heller på havregrynsgröt men klarar inte av några smaksättningar på dom. Jag vill bara ha mjölk och sötningsmedel. Resten vill jag äta vid sidan om.

Funderar på att prova den där chokladvarianten som ska smaka som negerbollar men har inte orkat än.

BiGpUnIsHeR
2008-02-20, 21:47
2 dl havregryn 4st ägg vatten kanel
sen slänga ner lite valnötter cashewnötter när det e färdigt sen afil
mums

mela
2008-02-20, 21:48
1dl havregryn
1½ dl vatten
1 äggvitor

rör om och in i micron - rör om regelbundet för att undvika äggviteklumpar

När den nästan är klar tar du ut den och blandar i 2msk kakao och önskad sötning (sötningsmedel eller socker i önskad mängd) in i micron lite till om det behövs.

I med russin

Longshot
2008-02-20, 22:41
2 dl havregryn, 1 pkt cottifrutti el. keso, hallonsylt, mjölk, russin och massa kanel!

Jag ledsnar aldrig på denna frukost

Slarm
2008-02-20, 23:00
Jag kokar vatten i vattenkokaren. Slänger ihop typ ½ dl kruskakli ½ dl rågflingor eller grynblandning lite lopp och linfrön, kryddar med kanel kardemumma och malen ingerfära ( ta det lugnt med ingefäran bara). Sen häller jag kokande vatten över det och låter det dra medans jag vispar ihop två äggvitor med lite salt tills det blir lite skumigt. Tillsätter sedan äggviteskummet med gröten när jag ser att vätskan har sugits åt av allt. vispa´r ihop allting och kör in i micron på 3-4 minuter på 360 (max är 750) eller nä det bara är lite "dallrigt" i mitten. Håll koll på gröten bara så det inte sväller över (händer om man har en skål som såklart är för liten eller för djup, bättre med en vidare skål) Till detta har jag sojamjölk, frukt och/eller bär, keso/kvarg(milbona), kvargfluff eller yoghurt. Möjligheterna är oändliga :P

Hobbes
2008-02-20, 23:30
Hittade för i helgen AXA:s hemsida med lite recept på gröt, har själv provat deras Davosgröt, med sportgryn, den är supergod, lite kanel till den mums - perfekt mellanmål.

http://www.axa.se/axawww/main.nsf/page.items.www/8E5FCC80E8FD73F9C12573DA002EBDF0

http://www.axa.se/axawww/main.nsf/0/8E5FCC80E8FD73F9C12573DA002EBDF0/$FILE/Davosgr%F6t_200pxl.jpg

Davosgröt är en kall gröt. Perfekt till frukost, mellanmål eller kvällsmål. Du kan göra flera satser och förvara i kylskåp, då håller den tre dagar.

1 portion
1 dl sportgryn (kan bytas mot ¾ dl havregryn och ¼ dl rågflingor)
2 dl yoghurt naturell med ½ msk honung eller2 dl vaniljyoghurt

Blanda den yoghurtsort som du föredrar med sportgryn och rör om noga. Förvara i kylskåpet över natten. Smaka av med honung om det behövs lite mer sötma. Variera davosgröten genom att blanda i mandel, russin och/eller katrinplommon.
Servera gärna med färsk frukt.

kcal ca. 310
Protein 12 gr
Kolhydrater 54gr
Fett 6,4

Enligt mitt: DietistXP
Beräknade 1 dl sportgryn till 45 gr, 2 dl vaniljyoghurt, Valio.

shut teh face
2008-02-21, 01:35
Jag kör mest med havregryn kokade, sen massa kanel när den är i kastrullen.
Sen håller jag över vaniljyoghurt och äter.

Kan tänka mig att det mesta funkar. :cool:

Isabella
2008-02-21, 06:07
Jag har upptäckt att lingon och blåbär är kalas i havregrynsgröten =)

Alfred Nobel
2008-02-21, 08:25
2 dl havregryn, 4½ dl vatten, 2 st ägg, krm salt och en massa kanel.

Koka upp havregrynen i vattnet, krydda med salt och kanel. Kläck i äggen och rör runt, låt koka i några minuter till önskad konsistens.

Servera med en kvargblandning på funlight och bär, hackad frukt eller nötter. Dryck till maten är givetvis kaffe på morgonen, annars är ett iskallt glas vatten att rekommendera.

Gött till gröt:
Sylt, Keso, Kvarg, yoghurt, mjölk, Bär, frukt och nötter.

eva_
2008-02-21, 11:09
läste tips om att koka gröten på te! jag har inte vågat prova;)

först skulle man koka upp vattnet med en tepåse i (jag antar att det gäller frukt-teer, eller andra smaksatta teer... för vitsen var att gröten blir smaksatt), sen i med havregryn o kokar gröten som vanligt.

kan tänka mig att man bör skippa saltet om man ger sig på denna variant.

shut teh face
2008-02-21, 15:40
Verkar helt okej, lär funka i buljong också. :D

eva_
2008-02-21, 15:48
hähä
nä blä för buljong! då blir det ju som ris/couscous till frulle.
jag vill ha ngt sött till gröten.

samsung
2008-02-21, 16:01
2dl havregryn
4½dl mjölk
koka sen häll i:
1 dl yoghurt
2 matskedar honung
ev frukter, russin etc.

Mums!

1684_
2008-02-21, 21:32
Ha i russin/koriander? keso och kvarg på toppen eller bär i? blåbär/hallon?

shut teh face
2008-02-22, 11:17
Körde havregrynsgröt med kanel + vaniljsocker + vaniljyoghurt

Fan vad gott

Alfred Nobel
2008-02-24, 13:34
Havregrynsgröt med Yoggi mini, Passionsfrukt/Persika/Vanilj blandat med keso var snuskigt gott

technologik
2008-02-24, 14:56
Davosgröt (2port)

4dl vaniljyoghurt 0.5% fett
2dl rågflingor eller havregryn
rör ihop och låt stå i kylen över natten eller iaf någon timme,
Servera med en fruktsallad på 1apelsin, 1banan och 1 äpple

themanwhosoldtheworl
2008-02-24, 20:53
Hittade för i helgen AXA:s hemsida med lite recept på gröt, har själv provat deras Davosgröt, med sportgryn, den är supergod, lite kanel till den mums - perfekt mellanmål.

http://www.axa.se/axawww/main.nsf/page.items.www/8E5FCC80E8FD73F9C12573DA002EBDF0

http://www.axa.se/axawww/main.nsf/0/8E5FCC80E8FD73F9C12573DA002EBDF0/$FILE/Davosgr%F6t_200pxl.jpg

Davosgröt är en kall gröt. Perfekt till frukost, mellanmål eller kvällsmål. Du kan göra flera satser och förvara i kylskåp, då håller den tre dagar.

1 portion
1 dl sportgryn (kan bytas mot ¾ dl havregryn och ¼ dl rågflingor)
2 dl yoghurt naturell med ½ msk honung eller2 dl vaniljyoghurt

Blanda den yoghurtsort som du föredrar med sportgryn och rör om noga. Förvara i kylskåpet över natten. Smaka av med honung om det behövs lite mer sötma. Variera davosgröten genom att blanda i mandel, russin och/eller katrinplommon.
Servera gärna med färsk frukt.

kcal ca. 310
Protein 12 gr
Kolhydrater 54gr
Fett 6,4

Enligt mitt: DietistXP
Beräknade 1 dl sportgryn till 45 gr, 2 dl vaniljyoghurt, Valio.

Det var smaskens!!!

Feldt
2008-02-25, 18:31
technologik :

Funkar Dvosgröten me rågflingor me har för mig jag gjorde d en gång men det blev bara en klump av allt hehe....

Insulinus
2008-03-11, 21:32
1,5 dl Havregryn
2,5 dl vatten
Linfrön
2-3 min i micron sedan på med önos osötade äpplemos och Valio 2% vaniljyoghurt. Hur gött som helst.

Har en kompis som kör sin gröt på samma sätt fast han har lingonsylt istället för äpplemos och apelsinjuice på istället för yoghurt/mjölk. Någon som testat detta?

raikou
2008-08-20, 15:01
Är det av någon speciell anledning de flesta kokar gröt i vatten? Jag tycker gröten är godare när man har kokat den i mjölk.

Klein
2008-08-20, 15:03
http://www.goldenspurtle.com/porridge.htm

-C-
2008-08-20, 16:32
http://www.grot.se/

Ikari
2008-08-20, 19:56
Mmmmm, havregrynsgröt, frukostfavoriten över alla andra!
Mitt tips:2 dl havregryn, 0.5 dl blåbärssoppapulver, ca 3 dl vatten, halv näve russin, kanel och salt. Blandas och mikras. Ätes med kall mjölk.

Pakanajuhla
2008-08-20, 22:59
Är det någon som har provat att blanda bönor eller kikärtor i sin gröt?
Det borde kunna smaka ganska schysst, och de två proteinen kompletterar väl varandra också om jag inte minns fel. :)

MyungChul
2008-08-21, 00:00
Jag kan tänka mig att Eddie gjorde det för 10 år sedan.

Cohen
2008-08-21, 02:01
Jag kan tänka mig att Eddie gjorde det för 10 år sedan.

Sök i matbildstråden. Inte så länge sedan det postades en hel del blider där på gröd med det mesta i. Visst var Eddie en av de ledande, men andra postade också.

Som jag minns det var dessa bilder dock knappast aptitstimulerande.

Poxeman
2008-08-21, 02:14
Sök i matbildstråden. Inte så länge sedan det postades en hel del blider där på gröd med det mesta i. Visst var Eddie en av de ledande, men andra postade också.

Som jag minns det var dessa bilder dock knappast aptitstimulerande.

Hehe, jag käkar gröt med sojabönor i princip varje morgon. Förändrar inte märkbart konsistens eller smak. Dock så har jag massa annat grejs också.


Mina grötrecept:
Variant 1:
Havregryn
Linfrön
solrosfrön
russin
kikärtor
apelsin
kanel
Avnjuts med keso och mjölk.

Variant 1:
Havregryn
Linfrön
solrosfrön
russin
sojabönor
äpple
kardemumma
Avnjuts med keso och mjölk.

Eddie Vedder
2008-08-21, 05:09
Är det någon som har provat att blanda bönor eller kikärtor i sin gröt?
Det borde kunna smaka ganska schysst, och de två proteinen kompletterar väl varandra också om jag inte minns fel. :)

Jag har blandat typ allt i min gröt.:D Alla former av baljväxter men aäven hur mycket som helst annars också, alaskan pollock, tonfisk, kalkon och kyckling, makrill i tomatsås, olika former av hårdost och mjukost, sojafärs, sojabönor, linser, kikärter, black-eyed bönor, vita bönor, gula ärter, ägg, messmör, kakao, kaffe m.m. mm.m

Som sagt, det mesta.;)

Baljväxter i gört är gott som bara den. Det finns typ 100 gröttrådar (du vet folk startar hellre en ny tråd än söker på "gröt" vilket verkar för jobbigt;)) och det är inte bara jag som kör med. Kikärtsgröten verkade bli ganska etablerad desutom.:thumbup:

raikou
2008-08-21, 11:59
http://www.goldenspurtle.com/porridge.htm

Jag hittar inte något svar på det jag undrade om. Om jag har missat något så är jag tacksam för svar.

1684_
2008-08-21, 12:09
Är det av någon speciell anledning de flesta kokar gröt i vatten? Jag tycker gröten är godare när man har kokat den i mjölk.

inte en aning, anatgligen för det e mindre kalorier i det då.
Jag rent utav HATAR vattgröt, dvs gröt gort på vatten. dessutom luktar de och ser äckligt ut.
Jag kokar, eller rättare sagt, min mor har ALLTID igenom ALLA år kokat vilket gröt som helst på mjölk. Så ja, mitt dagsintag av mjölk kmr ifrån gröten.

Folk som ska gå ner i vikt fr gärna äta vattengröt

Eddie Vedder
2008-08-21, 12:14
inte en aning, anatgligen för det e mindre kalorier i det då.

Nej givetvis p.g.a. av att man föredrar det rent smakmäsigt. Och kanske även praktiskt.

Jag föredrar gröt kokad på vatten och sedan tillsätter jag yoghurt och margarin etc. efterhand. Skulle jag föredra att koka på mjölk hade jag gjort så oavsett hur det skulle påverka kalorimängden i den slutgiltiga måltiden (som ju antagligen skulle innehålla mindre "extrasaker" efter kokningen iom att mjölken redan är tillsatt i förväg).

Slarm
2008-08-21, 14:52
tradition och gamla recept.
Förr var mjölk en lyxvara som man inte spenderade på att koka olika slags sädesslag.
Gröt kokades med mjölk vid högtider. Tycker inte att alla gröter är godast kokat på vatten men det är enklast och billigast. Ibland kan det vara gott att koka havregrynsgröt med mjölk, eller risgrynsgröt såklart :D

creperiet
2008-08-21, 15:48
Inspirerad av Phelps provade jag idag hans frukost som bland annat innehåller grits, eller så som jag tror den är i alla fall. Ingredienser var polentagryn, mjölk, vatten, salt, peppar, smör och riven ost. Är det rätt linje Vedder?:)

offense74
2008-08-21, 16:07
Bovetegröt med sylt och sojamjölk är favoriten!

Eddie Vedder
2008-08-21, 16:50
Ingredienser var polentagryn, mjölk, vatten, salt, peppar, smör och riven ost. Är det rätt linje Vedder?:)

Låter suveränt!:thumbup: *drool*

1684_
2008-08-21, 18:06
Nej givetvis p.g.a. av att man föredrar det rent smakmäsigt. Och kanske även praktiskt.

Jag föredrar gröt kokad på vatten och sedan tillsätter jag yoghurt och margarin etc. efterhand. Skulle jag föredra att koka på mjölk hade jag gjort så oavsett hur det skulle påverka kalorimängden i den slutgiltiga måltiden (som ju antagligen skulle innehålla mindre "extrasaker" efter kokningen iom att mjölken redan är tillsatt i förväg).

joo fan sjävklart en smak sak med, vad man e van vid ^^

mariamaria
2008-08-24, 12:02
Imorse testade jag att koka gröten på thé (tror det var "grönt & skönt"). Det var gott fast jag hade väntat mig mer thésmak faktiskt.

Prisman
2008-08-24, 16:36
-Havregryn efter behag
-½ dl Prottepulver (hallon kör jag med)
-½ banan (mosad)
- Funlight appear efter smak
-1 msk vetegroddar
-1 msk linfrö
-Kanel efter smak
-1 msk kesella

Ritkigt god :) Om man blir less äre bara byta ut bananen mot äpple, blåbär, jordgubbar, hallon osv. Samma gäller funlighten :)

ourz
2008-08-24, 17:16
2.5 dl havregryn, 4.5 dl vatten, 2 rågade msk kakaopulver, ½ tsk vaniljsocker. Måste prova att tillsätta ett ägg nån gång som en tidigare skribent föreslog...

Klein
2008-08-24, 17:46
Jag hittar inte något svar på det jag undrade om. Om jag har missat något så är jag tacksam för svar.

Det kanske inte var riktat till dig?

La_Fricka
2008-08-24, 20:08
2 dl havregryn
4 dl vatten
Lagom med salt
2 ägg

Tillagas i mikron ca 3 minuter, häll på lite naturell yoghurt !

cosmic_dancer
2008-08-24, 21:33
Jag brukar göra på detta sätt

1-1½ dl blandning på fiberhavregryn, rågflingor, dinkelflingor, loppfrön och fyrkornskross.
1 tsk ingefära
2 dl vatten

Till detta har jag antingen äppelmos, lingonsylr, bär eller frukt. Att riva ner ett äpple är riktigt gott.

Klein
2008-08-24, 21:46
Jag brukar göra på detta sätt

1-1½ dl blandning på fiberhavregryn, rågflingor, dinkelflingor, loppfrön och fyrkornskross.
1 tsk ingefära
2 dl vatten

Till detta har jag antingen äppelmos, lingonsylr, bär eller frukt. Att riva ner ett äpple är riktigt gott.

Varför denna sanslösa mängd fibrer på så liten energimängd? Båda godare och nyttigare att "bara" köra på vanliga hederliga havegryn. Lägg till en smörklick och du är i himlen. Nu är det ju förvisso ett recept på begäran men var bara tvungen.

cosmic_dancer
2008-08-24, 22:02
Varför denna sanslösa mängd fibrer på så liten energimängd? Båda godare och nyttigare att "bara" köra på vanliga hederliga havegryn. Lägg till en smörklick och du är i himlen. Nu är det ju förvisso ett recept på begäran men var bara tvungen.

gillar konsistensen och smaken som jag får genom blandningen. Gröten blir kraftig och det mättar bra

Exhale_
2008-08-24, 22:45
Jag kör min gröt Old Style:

100 g havregryn
20 g grynblandning
Vatten

Kokar, för tillfället, med lock vilket gör att jag får ett skum på toppen. Låter kastrullen kallna och sen smaskas det utan något till. Det är ju för fan GRÖT, behövs inget till förutom lite glass någon gång :D

jebu
2008-08-25, 00:42
Blåbärsgröt. 2 port.

3dl blåbär
5dl vatten
drygt halv dl grahamsgryn
3msk vetemjöl
3msk socker

Koka upp vatten och blåbär, tillsätt grahamsgryn och låt det puttra 8-10 minuter. Tillsätt vetemjöl tills fast konsistens är uppnådd. Servera med mjölk och eventuellt lite socker.

Gröten går även bra att göra med mannagryn eller bara vetemjöl om man så vill.

jebu
2008-08-25, 00:47
Havregrynsgröt. 1 port.

2dl Havregryn
2,5-3dl vatten
Proviva melon/tranbär

Blanda havregryn och vatten i en tallrik micra tills önskad konsistens är uppnådd.
Häll över proviva och njut av en god måltid.

1684_
2008-08-25, 07:13
Tror ni man kan byta ut, typ 1dl vätska emot 1dl keso när man ska blanda?
tex, gryn... 3dl vätska ( mjölk / vatten ), salt och koka upp.
Att man tar keso där istället, eller e de stor risk att de bränner fast?

Jag brkar göra min gröt på
1dl gryn
4-5dl mjölk.

Så tror ni man kan byta ut 1dl mjölk te keso när man kokar?

Eddie Vedder
2008-08-25, 07:16
Så tror ni man kan byta ut 1dl mjölk te keso när man kokar?

Ja men du får hålla koll på gröten hela tiden. Jag tror det går utmärkt men att kokningstiden helt enkelt blir kortare. Keso fungerar annars jättebra i matlagning så även som ingrediens i gröt lär det gå bra även om du inte kan jämföra 1dl keso med 1dl vatten rakt av.

Så håll koll bara, eftersom gröten kommer bli torr fortare.:)

martikainen
2008-08-25, 09:23
Jag kör på
2dl havregryn
4dl vatten
lite salt och kanel i gröten vid kokning
2-3msk äppelmos och lite minimjölk som tillbehör.

Tycker det smakar godare + att det luktar kanel i köket om man har på det redan när man kokar gröten istället för efter.

1684_
2008-08-25, 20:03
Ja men du får hålla koll på gröten hela tiden. Jag tror det går utmärkt men att kokningstiden helt enkelt blir kortare. Keso fungerar annars jättebra i matlagning så även som ingrediens i gröt lär det gå bra även om du inte kan jämföra 1dl keso med 1dl vatten rakt av.

Så håll koll bara, eftersom gröten kommer bli torr fortare.:)


whoow nice, mst man testa istället för att klicka på efteråt.

raikou
2008-08-28, 20:44
Det kanske inte var riktat till dig?

Jo, jag ser nu att det sannolikt att det var riktat till trådskaparen. Sen att jag anser att det är mer givande med folks personliga tips istället för en länk utan någon som helst kommentar är en annan fråga.
Sen så var det ju inte alltför långsökt att tro att det faktiskt var riktat till mig med tanke på att det var jag som bumpade tråden.

zowie
2008-08-29, 09:34
klassiskt (antar jag, i tyskland äter man inte gröt)

havregryn
vatten
kanel-socker

MrDiet
2009-07-23, 09:34
Återupplivar tråden.

Är det någon som har blandat ner messmör i gröten? Är det gott? Tanken har slagit mig några gånger, men har hittills inte vågat experimentera...

mikaelj
2009-07-23, 09:36
Återupplivar tråden.

Är det någon som har blandat ner messmör i gröten? Är det gott? Tanken har slagit mig några gånger, men har hittills inte vågat experimentera...

Japp. Messmör och äggula.

Supercharger
2009-07-23, 10:15
Idag blev det havregrynsgröt med skivad banan och hallonsylt:eating:!

Fakir
2009-07-30, 18:15
Åt hur god havregrynsgröt som helst när jag var i Thailand i år. Oat meal with bananas. Vet inte alls hur den var gjord men skulle betala en del för att äta det igen. Grynen såg inte lika bruna ut som de brukar göra, så det kan vara av en annan sort. Sen fick man skivad banan i och en liten skål med honungssirap (för den som vill vara katabol). Dumt att inte fråga restaurangen om recept :) Kalasgott var det. Någon som ätit något liknande och kanske vet hur en sådan gröt kan vara gjord?