handdator

Visa fullständig version : Rehabilitera knäskada (ledband)


Kimo
2006-05-06, 22:01
För två månader sedan skadade jag yttre ledbandet i knäet under kampsortsträning. Enligt ortopeden förlängdes ledbandet några mm vilket innebar att jag skulle hålla mig borta från den typen av träning i 6-12 månader. Jag fick dock inga råd på hur jag skulle träna under tiden för att stärka knäet.

Är det någon som har haft liknande skador och vet om man kan underlätta eller snabba på läkningen? Finns det några bra övningar man kan göra under tiden?

ps. Självklart är det optimala att gå till sjukgymnast men ekonomin tillåter tyvärr inte just nu.

Börje H
2006-05-06, 22:35
Är det någon som har haft liknande skador och vet om man kan underlätta eller snabba på läkningen? Finns det några bra övningar man kan göra under tiden?
ps. Självklart är det optimala att gå till sjukgymnast men ekonomin tillåter tyvärr inte just nu.
Sjukgymnast kan du ju pm:a på kollo ju :D
Nåväl, rehabiliteringen styrs av din smärta. En del har så gott som ingen smärta sedan svullnaden lagt sig. Problemen med dessa typer av skada är att propriocetionen (eg stabilitetskänslan/ledkänslan) försämras hos de intilligande musklerna. Eftersom dessa står för den dynamiska stabiliteten så måste de tränas upp igen. Den enskillt bästa träningen för detta bedrivs på en balansplatta/balansbräde. Kompletterande övningar är tåhävningar, benspark/bencurle/pressrörelser dvs vanlig hederlig benträning (så fort som denna går att genomföra). Nyckeln är liten vikt och maximal fokus på muskelkontakt och koncentration. Beroende på din aktivitetsnivå och idrott som du var aktiv före olyckan så stegras belastningen med övningar som ej bara belastar leden i rak böjning, ex sidohopp, start & stopp intervaller mm.

Tolkia
2006-05-06, 22:52
Balansplatta: :thumbup:

Kimo
2006-05-06, 23:04
Tack så mycket för tipsen, ska inhandla en balansplatta nästa vecka.

Det gör mest ont om jag har benet i samma position (typ bilkörning) en längre tid eller om jag böjer benet och tvingar foten upp mot magen.

Erik__
2006-05-21, 15:34
Sjukgymnast kan du ju pm:a på kollo ju :D
Nåväl, rehabiliteringen styrs av din smärta. En del har så gott som ingen smärta sedan svullnaden lagt sig. Problemen med dessa typer av skada är att propriocetionen (eg stabilitetskänslan/ledkänslan) försämras hos de intilligande musklerna. Eftersom dessa står för den dynamiska stabiliteten så måste de tränas upp igen. Den enskillt bästa träningen för detta bedrivs på en balansplatta/balansbräde. Kompletterande övningar är tåhävningar, benspark/bencurle/pressrörelser dvs vanlig hederlig benträning (så fort som denna går att genomföra). Nyckeln är liten vikt och maximal fokus på muskelkontakt och koncentration. Beroende på din aktivitetsnivå och idrott som du var aktiv före olyckan så stegras belastningen med övningar som ej bara belastar leden i rak böjning, ex sidohopp, start & stopp intervaller mm.

Jag har kronisk istabillitet eller vad man ska kalla det i knät, efter en korsbandsskada, fungerar samma typ av stabillitetsträning där? har en balansbräda hemma sen fotleden strulade så det skulle ju passa rätt bra isf!

grabben i skogen
2006-05-21, 16:03
Tack så mycket för tipsen, ska inhandla en balansplatta nästa vecka.

Det gör mest ont om jag har benet i samma position (typ bilkörning) en längre tid eller om jag böjer benet och tvingar foten upp mot magen.

gå till sjukgymnast kostar väl 80kr har jag för mig. Om man nu vill träffa ngn live och itne nöjer sig med att PMa ;)

Arne Persson
2006-05-21, 16:13
Benpress, benPRESS,:hbang: BENPRESS!

Åse Columbus
2006-05-21, 18:50
Benpress, benPRESS,:hbang: BENPRESS!

Precis som ja skulle säga samma sak---benpress....snällt mot knäna...anpassa vikten så du vet att du fixar den