handdator

Visa fullständig version : Hur mycket soja innan testo.nivån sänks?

WheyProtein
2006-05-06, 21:17
Jag vill inte ha insulintoppar så jag tänker äta så lite mjölkprotein som möjligt, och ska då ersätta mjölken med soja och nån havregrej.

Men jag undrar ifall det går att säga hur mycket soja det krävs för att hormonnivån ska påverkas.... vill ju inte få sänkt testosteronvärde.

Ikon
2006-05-06, 21:21
Jag inte vad jag ska tro om soja, men enligt Monika Wieckowski har det inte alls den effekten du beskriver.

http://www.mowifit.com/supp-10-04-02.htm (skrolla ned lite på sidan)

King Grub
2006-05-06, 21:23
Gå inte 100% efter vad Mowifit skrivit...

Här finns det siffror på hur mycket sojaprotein påverkar tesosteronnivåerna i tabellerna i studien:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/135/3/584

Sojamjölk verkar inte ha någon effekt (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2001 Mar;10(3):179-84. Effect of soymilk consumption on serum estrogen and androgen concentrations in Japanese men).

Ikon
2006-05-06, 21:26
Sammanfattning på den studien tack! *yourock*

WheyProtein
2006-05-06, 23:04
Ok, då kan jag dricka sojamjölken... bra.
Tack!

HowardMarks
2006-05-09, 15:44
dom undersökningar jag tagit del av påvisar visserligen att soja innehåller fyto-östrogener men att dessa varken är skadliga eller påverkar testosteronproduktionen, tvärtom är dom nyttiga då flera undersökningar visat att dom bland annat hjälper män att behålla håret och förbygga skallighet (dom påverkar vissa substanser i denna process positivt).

Du bör vara mer oroad för vilka gifter, mediciner, stresshormoner och annat onyttigt och toxiskt som din köttbit innehåller!

z_bumbi
2006-05-09, 16:15
Du bör vara mer oroad för vilka gifter, mediciner, stresshormoner och annat onyttigt och toxiskt som din köttbit innehåller!

Vilka mediciner är det?

HowardMarks
2006-05-10, 12:57
till att börja med har du antibiotika i mycket av köttet, särskilt i utländskt kött.

sen har du det faktum att i alla fall icke-ekologiskt producerat kött produceras med att djuren får käka GMO-foder vilket även det inte är nyttigt. lägg detta till listan..

Mental
2006-05-10, 13:03
till att börja med har du antibiotika i mycket av köttet, särskilt i utländskt kött.

sen har du det faktum att i alla fall icke-ekologiskt producerat kött produceras med att djuren får käka GMO-foder vilket även det inte är nyttigt. lägg detta till listan..

Vad är det för fel på genmodifierat foder?

King Grub
2006-05-10, 13:04
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9820

aliquis
2006-05-10, 13:19

sen har du det faktum att i alla fall icke-ekologiskt producerat kött produceras med att djuren får käka GMO-foder vilket även det inte är nyttigt. lägg detta till listan..Har du någonting som helst som backar upp det senare? Gifter har väl både sverker o grub snackat om i folk av den där bakterien och/eller nitriten vilket inte heller var nyttigt.

aliquis
2006-05-10, 13:21
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9820Fint att mängderna minskar och inte ökar.

HowardMarks
2006-05-11, 12:49
"vad är det för fel på genmodifierat foder"

Enligt Monsanto inget alls, enligt flertalet forskare så orsaker det bland annat genotoxitet och det föreligger här risker som vi inte ens känner till i dagsläget med tanke på att tekninken är något helt nytt (nej, det är INTE samma sak som vanlig sk "avel", det här är bra mycket mer avancerat än så!)

HowardMarks
2006-05-11, 12:59
Har du någonting som helst som backar upp det senare? Gifter har väl både sverker o grub snackat om i folk av den där bakterien och/eller nitriten vilket inte heller var nyttigt.

att mycket kött produceras av med GMO-foder är en ganska allmän förekomst, tidigare har svenska köttproducenter sagt att dom inte ska använda sig av GMO-foder men för bara ett par veckor sedan så kom det en nyhet att även svenska köttproducenter ska börja använda GMO-foder i sin produktion.

Det enda som är säkert är certifierat ekologiskt kött.

Man brukar säga att 90% av sojan som inte är ekologisk numera är GMO.
Gissa vad som är en av det mest använda fodret till djur i storskalig produktion?

Svar:
Ej ekologiskt producerad soja.

Handla KRAV-märkt så slipper ni ALLT skit, cirka 15 procent dyrare (300 kronor extra på en 2000 kronors matbudget, vilket inte är så mycket enligt mig!) men det är det definitivt värt, både godare och nyttigare! Nuförtiden finns det tom KRAV-märkt barnmat vilket jag tycker är jävligt schysst!

Fattar inte folk som tex fortfarande köper konventionell mjölk tex ("det är så dyrt"), vilken planet lever dom på?, skillnaden är typ 95 öre litern!

machine gun
2006-05-11, 21:58
Fattar inte folk som tex fortfarande köper konventionell mjölk tex ("det är så dyrt"), vilken planet lever dom på?, skillnaden är typ 95 öre litern!

Jag håller med. Så slipper man dessutom få i sig en massa extra A-vitamin i onödan.