handdator

Visa fullständig version : Skev höft?


MEDiAHORAN
2006-05-06, 20:00
Jag undrar om man kan träna på något speciellt sett för att motverka detta?

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/hoftskev.jpg

Här försöker jag korrigera genom att spänna ( mycket hull :D )

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/hoftskev2.jpg

Verkar som högra höften sitter oproportionellt till den vänstra? Går det att träna så det ser mer normalt ut?

Tolkia
2006-05-06, 21:05
Ser väl inte SÅ snett ut; det beror lite på hur det känns. Har du problem meed rygg/höfter/knän eller något i den stilen (d.v.s. som skulle kunna hänföras till snedbelastning)?

MEDiAHORAN
2006-05-06, 22:05
Ser väl inte SÅ snett ut; det beror lite på hur det känns. Har du problem meed rygg/höfter/knän eller något i den stilen (d.v.s. som skulle kunna hänföras till snedbelastning)?Jag har inga problem, cyklar alla dagar i veckan och styrketränar 4 ggr och har skolidrott 1 gång. Är mer än kosmetisk grej som jag stör mig på :(

Här försöker jag se lite mer normal

http://img325.imageshack.us/img325/5135/spann1fj.th.jpg (http://img325.imageshack.us/my.php?image=spann1fj.jpg)

http://img247.imageshack.us/img247/295/spaenna9wh.th.jpg (http://img247.imageshack.us/my.php?image=spaenna9wh.jpg)

Undrar om jag tränar högra sidan (obliquerna) mer om det blir bättre?

Tolkia
2006-05-06, 22:13
Öhh ... var var det snett, sa du? På de undre bilderna får man ju leta med mikroskop för att se det. Jag tror att du ser det absolut über-mest av alla.

Jag är inte så haj på det här mes styrketräning, men det var nyligen någon av "guruerna" som svarade i en liknande tråd med att det skulle rätta till sig med tiden, att börja mixtra och försöka träna ena sidan mer än andra skulle snarare stöka till det än göra det bättre. Nu vet jag inte hur gammal du är, men av bilderna att döma kommer det att kunna hända ett och annat med din kropp i framtiden.

MEDiAHORAN
2006-05-06, 22:16
Öhh ... var var det snett, sa du? På de undre bilderna får man ju leta med mikroskop för att se det. Jag tror att du ser det absolut über-mest av alla.

Jag är inte så haj på det här mes styrketräning, men det var nyligen någon av "guruerna" som svarade i en liknande tråd med att det skulle rätta till sig med tiden, att börja mixtra och försöka träna ena sidan mer än andra skulle snarare stöka till det än göra det bättre. Nu vet jag inte hur gammal du är, men av bilderna att döma kommer det att kunna hända ett och annat med din kropp i framtiden.Är 17 år. Men hmm vet inte alltid om det har varit så, men jag kan typ manipulera det genom att spänna mig, kanske borde träna på som vanligt då. Har bara tränat sedan oktober.

Tolkia
2006-05-06, 22:19
Om du inte har några problem av det tycker jag att du skall ge det ett år eller så i alla fall. Rom byggdes inte på en dag, som de säger, och du är förmodligen långt från "utvuxen". Goda framtidsutsikter, alltså.

Sohlis
2006-05-07, 02:13
God afton.

För att kunna utröna om det är något som går att träna bort eller inte så skulle det behövas två bilder på ryggen. Ett där du står normalt och ett där du står framåt böjd.
Om man ser på bild 1 & 2 som du skickat så ser man ganska klart att du har ett framåtroterat vänster bäcken eller bakåtroterat höger bäcken. Omöjligt att säga vilket utan undersökning.

M.v.h.
/Sohlis

Tolkia
2006-05-07, 09:28
God afton.

För att kunna utröna om det är något som går att träna bort eller inte så skulle det behövas två bilder på ryggen. Ett där du står normalt och ett där du står framåt böjd.
Om man ser på bild 1 & 2 som du skickat så ser man ganska klart att du har ett framåtroterat vänster bäcken eller bakåtroterat höger bäcken. Omöjligt att säga vilket utan undersökning.

M.v.h.
/Sohlis
Obs: Det här är en av killarna man lyssnar på när det gäller sånt här.

MEDiAHORAN
2006-05-07, 09:56
God afton.

För att kunna utröna om det är något som går att träna bort eller inte så skulle det behövas två bilder på ryggen. Ett där du står normalt och ett där du står framåt böjd.
Om man ser på bild 1 & 2 som du skickat så ser man ganska klart att du har ett framåtroterat vänster bäcken eller bakåtroterat höger bäcken. Omöjligt att säga vilket utan undersökning.

M.v.h.
/SohlisSidled eller bakifrån?

MEDiAHORAN
2006-05-07, 11:19
Hmm nu är jag kanske dum men går det att redigera inlägg här? Aja jag gör en ny post.

Jag drar upp två bilder bakifrån.

Bild 1 (http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/hip-straightpos.jpg)
Bild 2 (http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/hip-leaningpos.jpg)

Undrar om det är farligt om det är framåt- eller bakåtroterat? Undrar också om det går att åtgärda.

Verkar som det går att editera en viss tid.

Sniggel
2006-05-07, 12:12
Har du lika långa ben?
Tycker det ser ut som om din rygg är rak så det verkar inte vara någon skolios inblandad.

MEDiAHORAN
2006-05-07, 13:38
Har du lika långa ben?
Tycker det ser ut som om din rygg är rak så det verkar inte vara någon skolios inblandad.Hmm kanske stämmer, min morfar har nämligen det så. Mäter man från höfterna då eller? När jag sitter ner så ser det rätt lika ut på båda sidor, men när man ställer sig upp är det annorlunda. Kanske ligger något i det du säger.

MEDiAHORAN
2006-05-07, 15:55
Hittade en bra länk http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-467676.html . Ska mäta senare...

Sheogorath
2006-05-07, 16:11
Det var väl du som hade trattbröst, right? Det finns en koppling mellan trattbröst och att ha olika långa ben, vilket leder till snedställd höft (vilket du har) och därmed sekundär skolios. Trattbröst + sekundär skolios är två syndrom som ofta är kopplade till varandra rent mediciniskt. Vissa syndrom är helt enkelt så. Jag har det precis likadant :). Du ska definitivt kolla upp om din snedställda höft beror på olika långa ben, och i så fall skaffa inlägg i alla dina skor. Själv har jag 17mm kortare vänsterben och min snedställning av höften ser rätt snarlik ut, så jag skulle gissa på något åt det hållet. Jag skulle idag aldrig drömma om att köra tunga basövningar som knäböj och mark utan mina inlägg i träningskorna. Huga :(.

MEDiAHORAN
2006-05-07, 16:27
Det var väl du som hade trattbröst, right? Det finns en koppling mellan trattbröst och att ha olika långa ben, vilket leder till snedställd höft (vilket du har) och därmed sekundär skolios. Trattbröst + sekundär skolios är två syndrom som ofta är kopplade till varandra rent mediciniskt. Vissa syndrom är helt enkelt så. Jag har det precis likadant :). Du ska definitivt kolla upp om din snedställda höft beror på olika långa ben, och i så fall skaffa inlägg i alla dina skor. Själv har jag 17mm kortare vänsterben och min snedställning av höften ser rätt snarlik ut, så jag skulle gissa på något åt det hållet. Jag skulle idag aldrig drömma om att köra tunga basövningar som knäböj och mark utan mina inlägg i träningskorna. Huga :(.Jepp stämmer bra det. Du verkar iaf inte ha så snett som jag på dina bilder. Men kan man höra med vanlig läkare om inlägg eller behövs det bokas tid hos en dyr kiropraktor?

Höfterna ser faktiskt hyfsat normala ut när jag sitter ner, men när jag står upp blir det konstigt.

Sheogorath
2006-05-07, 16:30
Jepp stämmer bra det. Du verkar iaf inte ha så snett som jag på dina bilder. Men kan man höra med vanlig läkare om inlägg eller behövs det bokas tid hos en dyr kiropraktor?

Höfterna ser faktiskt hyfsat normala ut när jag sitter ner, men när jag står upp blir det konstigt.

Jag fick remiss till en ortoped (som sysslar med skelettet) av en allmänläkare, sen skötte ortopeden mätningarna och utpassning av inläggen etc. Att jag inte har sned höft på bilderna är en kombination av att jag vinklar höften rak och att det faktiskt blivit mycket bättre sen jag började använda inlägg.

MEDiAHORAN
2006-05-07, 16:33
Jag fick remiss till en ortoped (som sysslar med skelettet) av en allmänläkare, sen skötte ortopeden mätningarna och utpassning av inläggen etc. Att jag inte har sned höft på bilderna är en kombination av att jag vinklar höften rak och att det faktiskt blivit mycket bättre sen jag började använda inlägg.Uppskattar verkligen ditt svar! Ska höra med skolsyster så får väl hon skicka remiss. För jag känner mig konstigt nog inte sne när jag utför grejer.

Sheogorath
2006-05-07, 16:39
Uppskattar verkligen ditt svar! Ska höra med skolsyster så får väl hon skicka remiss. För jag känner mig konstigt nog inte sne när jag utför grejer.

Nope: muskler i ryggen har anpassat sig så att din kropp hålls rak. Du kanske däremot får ont i ryggen när du står still längre perioder? Det beror i så fall på just den sekundära skoliosen: att din ryggrad har blivit S-formad så att du får ett antal belastningspunkter på ryggraden så att det börjar ömma i området pga trycket uppifrån från kroppsvikten. Så hade jag det under hela livet tills jag i 20-årsåldern började med styrketräning och inlägg. Nu är problemen borta.

Sohlis
2006-05-08, 08:50
God morgon.

Ligger nog mycket i att du kan ha ett för kort vänster ben i ditt fall. Som det ser ut på bilderna både fram- och bakifrån så ser man att bäckenet är högre på högersidan både fram och bak, vilket tyder på ett kortare vänster ben och inte att bäckenet är snedvridet.
Det är trots allt svårt att ge en exakt diagnos med bilder. Problemet kan sitta i foten, knäna eller höften också. Men det som gäller för dig är i första hand ett par bra ilägg för att jämna ut höfterna.
Om du vill vara helt säker på att problemet inte sitter någon annanstans än i ett kortare ben så är det bra att gå till en leg kiropraktor eller naprapat för en undersökning. Vissa välutbildade sjukgymnaster kan även undersöka det, men dom brukar inte vara så villiga att behandla.

Lycka till.
/Sohlis

MEDiAHORAN
2006-05-08, 21:25
God morgon.

Ligger nog mycket i att du kan ha ett för kort vänster ben i ditt fall. Som det ser ut på bilderna både fram- och bakifrån så ser man att bäckenet är högre på högersidan både fram och bak, vilket tyder på ett kortare vänster ben och inte att bäckenet är snedvridet.
Det är trots allt svårt att ge en exakt diagnos med bilder. Problemet kan sitta i foten, knäna eller höften också. Men det som gäller för dig är i första hand ett par bra ilägg för att jämna ut höfterna.
Om du vill vara helt säker på att problemet inte sitter någon annanstans än i ett kortare ben så är det bra att gå till en leg kiropraktor eller naprapat för en undersökning. Vissa välutbildade sjukgymnaster kan även undersöka det, men dom brukar inte vara så villiga att behandla.

Lycka till.
/SohlisKan ju iofs vara en kombination, i vilket fall som helst var jag ute idag och kände faktiskt av att vänstra höften värkte eller vad man skall säga. Det gör inte ont men den gör sig påmind. Skall gå till sjuksyster efter nationellaprovet och be henne skicka en remiss förhoppningsvis.