Logga in

Visa fullständig version : Frågor till King Grub!!!

Caixa**
2006-05-06, 18:40
Jag har lite frågor till dig King Grub angående källkritik Du behöver givetvis inte svara men du verkar ha en grym koll på forskning kring kost och jag skulle vara väldigt tacksam för lite tips. Hur avgör du om en källa är trovärdig eller inte? Har du vissa källor som du anser vara speciellt bra och i så fall vilka? Bör man kolla upp information kring hur forskningen/undersökningen gått till och vilka som genomfört den? (om det tex. Handlar om företag som gör det för egen vinst skull, typ hälsokostkedjor, McDonalds mfl.) Tips på någon forskare eller något företag man INTE bör lita på?

Håller på att göra ett stort arbete om olika kost- och hälsotrender, teorier kring dem, varför de funkar och varför inte.. Har just nu kring 500 olika källor/referenser..lite att jobba med med andra ord!

Ha en trevlig kväll!*yourock*

fonzie
2006-05-06, 18:43
Bör man kolla upp information kring hur forskningen/undersökningen gått till och vilka som genomfört den? (om det tex. Handlar om företag som gör det för egen vinst skull, typ hälsokostkedjor, McDonalds mfl.)

Tycker jag definitivt. Fast det gäller väl allt som folk ska tjäna pengar på. :D

www.pubmed.com ska tydligen sitta på massvis med studier.

King Grub
2006-05-06, 18:47
Läs hela studien, inte bara abstraktet. Där står intressen, ekonomiska och andra, som kan ha påverkat på något sätt och vilka företag som eventuellt är inblandade.

En studie utförd på ett välkänt universitet väger tungt.

Och ja, det finns forskare vars namn väger tyngre än andras. Inom forskning rörande stimulering av proteinsyntesen genom styrketräning i kombination med proteinintag väger namn som Tipton, Wolfe, Wagenmakers, Borsheim, Paddon-Jones, Boirie mfl tungt.