handdator

Visa fullständig version : Viktminskning per vecka?


Spawn
2006-05-06, 15:50
Jag vet att denna fråga har varit uppe förr men har svårt för att hitta den. Jag behöver er hjälp med en länk till något tråd där jag kan få svar på hur mycket en normal människa kan gå ner i vikt per vecka på ett så hälsosamt sätt som möjligt.

Tack för era svar!







Spawn

JailBait
2006-05-06, 15:53
0,5 kilo i veckan är bra takt..

Spawn
2006-05-06, 15:55
0,5 kilo i veckan är bra takt..

Men jag har hört ryktet att man kan gå ner 0.5-1.5kg per vecka är det möjligt? Grub har du några råd?

cheesian
2006-05-06, 16:01
Beror på hur fet du är med. En med väldigt högt BF (>18%) kan gå ner mera, kanske 2-3kg utan problem. Lägre BF leder till att ration mellan muskler/fett försämras (större % av kroppsviktförlusten kommer från muskler)

Fredrik_S
2006-05-06, 16:04
Jag har lågt BF%
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69401

Bilden på mig är mig deffad vägde ca 3 -4 kg mer när jag började deffa denna gång.

adis
2006-05-06, 16:35
0,5 kg till 1 kg är rimmligt ... om du tappar mer så ryker muskler!

Aelrik
2006-05-06, 16:41
Ska man gå ner ett kg motsvarar det ett ungefär ett energiunderskott på 7000kcal.
Att de flesta nämner 0,5 - 1 kg i veckan beror förmodligen på att det innebär ett dagligt underskott på c:a 500 - 1000 kcal, vilket är ganska lätt att uppnå genom små förändringar.

Vill man så kan man ligga betydligt lägre.
Så länge man styrketränar är muskelförlusten liten, om man ser till att få i sig tillräckligt med protein.

Simson
2006-05-06, 16:47
Jag vet att denna fråga har varit uppe förr men har svårt för att hitta den. Jag behöver er hjälp med en länk till något tråd där jag kan få svar på hur mycket en normal människa kan gå ner i vikt per vecka på ett så hälsosamt sätt som möjligt.

Tack för era svar!

Spawn



Altså det är ju skillnad på vad man kan gå ner och vad man bör gå ner eller? Bantnings kurer på Nutrilett diet eller likninde kan ju ge en rackarns nedgång. men om man räknar på tum regeln att 1kg fett är 7000kcal sen är det ju bara att räkna på energi konsumption & energi intag. Men en sund nedgång är väl 0,5-1kg/vecka i deff som flera påpekat om det inte är "bantning" du är ute efter. Detta är ju då minskning i fett vikt.

En kompis körde ett konstigt kost schema en gång där han pressade 6-7000kcal i 2 veckor och sedan 1 vecka med 2000kcal och upprepade detta. Jag tror han skiftade ca 6-7 kg upp och ned (det var ju massor av vatten som han band upp) Det var iaf ett säkert sätt att få hudbristningar......