handdator

Visa fullständig version : fråga ang tung träning.


elaola
2006-05-06, 10:18
som ja tränar nu kör ja tung träning, tex ben: 3set 6reps

undrar om detta är rätta träningen för en "innebandykropp"
hörde nånstans att man får mindre ork och mer mjölksyra i benen när man tränar så tungt och kör få reps, stämmer det ?

qwerty1
2006-05-06, 14:52
Hade ökat repsen till 10-15 och sänkt vikten så du orkar så många reps.

Fettecke
2006-05-06, 15:06
Hade ökat repsen till 10-15 och sänkt vikten så du orkar så många reps.
därför att?

elaola:
vad som defineras en innebandykropp är ju ganska svårt att sätta en gräns på, vad jag vet så är dom inte direkt "stor"... att harva på 6 reps är ingen fara att bli störst på. du blir stark, uthålligheten får du säkerligen om du håller på med någon annan konditions-krävande sport.

siktar du primärt på en "innebandykropp" så är det ju ett lågt BF som gäller?... samt muskler som tynger ner din kropp för bättre stabilitet, men ändå har mer rörlighet än en fet säl.

Sen är det ju lite skillnad på att märka av någon större praktisk skillnad på 6 reps och 15 reps när det väl kommer till kritan om man ska kolla mjölksyra (längre distanser på banan)

"Bäst" är ju att varva repsantalet.
lite teorier från mig iaf.

stahlberg
2006-05-06, 16:10
Frågan berör inte direkt mitt område. Men den som har en innebandykropp kan styrketräna med olika målsättningar. Jag tycker man bör anpassa träningen efter sin målsättning. Dessutom tycker jag man bör periodisera träningen.

delta_mats
2006-05-06, 17:55
Man kan ju tycka att du får kondisen i ben och lungor genom innebandyn och att du kanske skulle inrikta dig mer mot explosiva träningsmetoder för att få den där rappheten. Tycker jag verkar logiskt i alla fall.

napzor
2006-05-06, 18:33
Är det under uppbyggnadsperiod så tycker jag att det är vettigt att bygga upp grundstyrka i hela kroppen men att även avsluta med något sett lättare vikter och explosivt utförande så att kroppen inte glömmer bort vad den ska vara bra på. Sedan i säsong så satsa mer på explosiv styrka för det är den du kommer att ha nytta av. Det där med att tappa mjölksyratålighet och kondition med att träna tungt, så visst gör du det om du BARA tränar tungt men lägger du in lite intervall och om du ha någon skön backe så ska det inte vara några problem tror inte jag. Det finns säkert andra sett att göra det på men det är såhär jag lägger upp min träning i alla fall (är badmintonspelare) och jag får bra resultat av det iaf.