handdator

Visa fullständig version : Någon som vet något om "Nautilusmetoden"?


Alina
2006-05-06, 08:33
Undrar om det är någon som känner till samt vet fördelar med den metoden? Denna metoden går ut på att man tränar 30 min 1-3 ggr i veckan (styrka) 8-12 reps men endast 1 set.

Det gör att man håller pulsen uppe under hela passet men är det verkligen bra att träna hela kroppen under ett pass?

Tacksam för svar!

Jorgen
2006-05-06, 08:41
Det beror på vad man har för mål med sin träning.
Vill man hålla sig på en ganska låg motionsnivå så funkar det utmärkt. Har man som ambition att bygga lite muskler/bli starkare så finns det bättre sätt.
För en nybörjare så funkar Nautilus bra.

Det är om inte annat en bra affärsidé, ingen som är på gymmet för länge så man kan få plats med fler tränande på mindre yta.

King Grub
2006-05-06, 08:44
är det verkligen bra att träna hela kroppen under ett pass?

Ja, det fungerar utmärkt, även på högre nivåer. Det är 1 set per muskel som inte ger likvärdiga resultat som några fler i längden.

Alina
2006-05-06, 08:52
Så om jag kör istället 2 eller 3 set tills jag verkligen är utmattad så finns det inga problem med att köra helkroppspass?
Musklerna behöver olika lång tids vila?
Mitt mål är ju att bygga muskler, men blir osäker på om jag inte ska dela upp passen och köra 2 eller 3 muskelgrupper åt gången istället..?

pragmatist
2006-05-06, 10:07
Nautilusmetoden är ett sätt att sälja många gymkort till folk som sedan bara spenderar 1.5 timme i veckan på gymmet. Suverän affärsidé. :thumbup:

Pellefant
2006-05-06, 10:10
Nautilusmetoden är ett sätt att sälja många gymkort till folk som sedan bara spenderar 1.5 timme i veckan på gymmet. Suverän affärsidé. :thumbup:

Inga köer vid maskinerna då heller med bara ett set. :thumbup:

Diggler
2006-05-06, 11:26
Du behöver ju inte köpa hela konceptet för att du tränar efter metoden.

Det finns en stor fördel, och det är att det är lättare (rent utförandemässigt) att enbart träna i maskiner. man lär sig hur man skall göra fort, och kan sätta igång att träna ordentligt efter mindre instruktion/övning än med fria vikter.

Personligen skulle jag köra fler set, och färre reps då jag upplever att det är effektivare.

Baha
2006-05-06, 11:30
Och är man bara progressiv så är det effektivt oxå, kanske inte lika effektivt men effektivt likaså

MasterChief
2006-05-06, 11:44
Blir så jävla trött på folk som tjatar om "affärsidé" hela tiden när det gäller Natuilus.

För alla utom personer som satsar på styrkelyft eller att bli riktigt grov så funkar 3 helkroppspass med hög intensitet alldeles utmärkt.

jwzrd
2006-05-06, 13:08
Blir så jävla trött på folk som tjatar om "affärsidé" hela tiden när det gäller Natuilus.

För alla utom personer som satsar på styrkelyft eller att bli riktigt grov så funkar 3 helkroppspass med hög intensitet alldeles utmärkt.

Men du säger ju inte emot något alls med det här inlägget? Det går alldeles utmärkt att träna enligt nautilusmetoden, DOCK är det så att det finns sätt som ger bättre resultat.

Baha
2006-05-06, 13:19
Men du säger ju inte emot något alls med det här inlägget? Det går alldeles utmärkt att träna enligt nautilusmetoden, DOCK är det så att det finns sätt som ger bättre resultat.

Men det finns svenskar som tränar nautilusmetoden oxå din rasist*cry*

Yes
2006-05-06, 13:35
Innan du bildar dig en uppfattning om Nautilusmetoden, eller "HIT"(High Intensity Training), bör du känna till att det är ett väldigt kontroversiellt ämne. Det betyder att de finns många, ofta starka, åsikter som går isär. Om folk bara orkade skulle den här tråden lätt kunna göras till en närmast oändlig debatt.

Så, eftersom du verkar nyfiken tycker jag du skall försöka sätta dig in lite mer i ämnet. Exempelvis på dom här länkarna...


Arthur Jones Nautilus-bulletiner(tänk på att den mängd träning han talar om här har reviderats en del, mot kortare och intensivare pass):
http://www.exercisecertification.com/articles/Exercise%20Articles/bulletin1.html
http://www.exercisecertification.com/articles/Exercise%20Articles/bulletin2.html

Artiklarna här kan också vara intressanta(speciellt när du börjar bli lite mer insatt):
http://www.exercisecertification.com/articles/articlesexercise.html

Dr. Ellington Darden, som myntade förkortingen "HIT", har också en egen sida med ett aktivt forum. Hans bok kan varmt rekomenderas:
http://www.drdarden.com/

Om du nu, efter att ha läst in dig lite mer på Nautilus och HIT, fortfarande tycker det verkar intressant, vill jag rekomendera att du provar på att träna efter metoden. Lägg gärna upp en träningsjournal också, där du skriver hur du tränar och vilka framsteg du gör. På så sätt kommer du ju få veta svart på vitt hur bra träningen verkligen har funkat, och det hjälper dig att hitta en metod anpassad för just dig.

Det finns en stor fördel, och det är att det är lättare (rent utförandemässigt) att enbart träna i maskiner. man lär sig hur man skall göra fort, och kan sätta igång att träna ordentligt efter mindre instruktion/övning än med fria vikter.
Maskinerna har dock inte så mycket med själva metoden att göra. Det går ju utmärkt att köra med fria vikter istället, om man hellre vill det.

Baha
2006-05-06, 13:37
Ni som kör på nautilusgym, hur är vikterna på dom där maskinerna, maxar man dom om man e hyffast stark eller räcker dom till för dom flesta?

Yes
2006-05-06, 13:39
Ni som kör på nautilusgym, hur är vikterna på dom där maskinerna, maxar man dom om man e hyffast stark eller räcker dom till för dom flesta?
Utan att någonsin ha tränat på ett Nautilusgym kan jag ändå svara med att det varierar från ställe till ställe. Grejen är att det finns olika serier och versioner av många maskiner och alla gym lär inte ha samma utbud.

MasterChief
2006-05-06, 13:57
Men du säger ju inte emot något alls med det här inlägget? Det går alldeles utmärkt att träna enligt nautilusmetoden, DOCK är det så att det finns sätt som ger bättre resultat.

*SUCK*

Låt mig ta en väldigt enkel liknelse:

För gemene man så räcker det alldeles utmärkt att köra två 45-minuters spinningpass i veckan. Enkelt och effektivt. Men nej, två pass spinning per vecka kommer inte ge dig gula ledartröjan på touren.

MasterChief
2006-05-06, 14:03
Ni som kör på nautilusgym, hur är vikterna på dom där maskinerna, maxar man dom om man e hyffast stark eller räcker dom till för dom flesta?

Nautilus skapades i början på 70-talet. Då var det inget fitnesstänk och maskinerna var konstruerade för riktigt starka individer. Fram till serien "Low Friction" (som skapades av samma person som konstruerat Hammer Strength) var maskinera riktigt tunga. Så tunga att de hade två uppsättningar dubbelkedjor för att klara belastningen. De räckte till för starka kroppsbyggare som Mentzerbröderna.

Sen gick det neråt när Nautilus såldes och även om maskiner är välkonstruerade så är många lätta idag, tyvärr.

Yes
2006-05-06, 14:24
*SUCK*

Låt mig ta en väldigt enkel liknelse:

För gemene man så räcker det alldeles utmärkt att köra två 45-minuters spinningpass i veckan. Enkelt och effektivt. Men nej, två pass spinning per vecka kommer inte ge dig gula ledartröjan på touren.
Jag tycker nog liknelsen haltar lite... Jag menar...

För gemene man funkar Nautilus/HIT alldeles utmärkt till att bygga en skitgrym fysik, men för ett internationellt proffs med väldigt fördelaktig genetik och kroppen fylld med droger gäller lite andra villkor. ;)

...

Apropå Nautilus-gym - hur fittness inriktade är dom? Jag har hört läskiga historier om att man helst inte skall skramla eller låta för mycket och att deras version av intensitet möjligtvis tilltalar otränade pensionärer. Är det så illa ställt, eller är det bara struntprat?

jwzrd
2006-05-06, 16:33
*SUCK*

Låt mig ta en väldigt enkel liknelse:

För gemene man så räcker det alldeles utmärkt att köra två 45-minuters spinningpass i veckan. Enkelt och effektivt. Men nej, två pass spinning per vecka kommer inte ge dig gula ledartröjan på touren.

Men MasterChief, ytterligare ett inlägg från dig där du inte säger emot något i tråden?

jwzrd
2006-05-06, 16:35
Jag tycker nog liknelsen haltar lite... Jag menar...

För gemene man funkar Nautilus/HIT alldeles utmärkt till att bygga en skitgrym fysik, men för ett internationellt proffs med väldigt fördelaktig genetik och kroppen fylld med droger gäller lite andra villkor. ;)

...

Apropå Nautilus-gym - hur fittness inriktade är dom? Jag har hört läskiga historier om att man helst inte skall skramla eller låta för mycket och att deras version av intensitet möjligtvis tilltalar otränade pensionärer. Är det så illa ställt, eller är det bara struntprat?

Men om du bygger samma fysik på halva tiden med ett smartare sätt att träna? Ingen påstår att du inte kan använda Nautilus-metoden, eller att du inte får några som helst resultat av den. DÄREMOT är det så att det finns andra metoder som är långt mer effektiva och det utan att träna som om det ligger en internationell tävling runt hörnet.

Ulf A Big
2006-05-06, 16:43
Ursprunliga sk Nautulis Arthur Jones är relativt likt DC eller är DC likt Nautulis. alltid restpause och droppset och mycket motstånd i exentriska fasen och mer kontrollerat i koncentriska fasen dvs "ett tusen " upp och ner.

davvan
2006-05-06, 16:55
Ni som kör på nautilusgym, hur är vikterna på dom där maskinerna, maxar man dom om man e hyffast stark eller räcker dom till för dom flesta?

Olika från maskin till maskin, gym till gym men; Stång bicepscurl(?) är max 95kg tror jag. T ex benpress så är max inte alls högt, omkring 200kg.

Yes
2006-05-06, 17:19
Men om du bygger samma fysik på halva tiden med ett smartare sätt att träna? Ingen påstår att du inte kan använda Nautilus-metoden, eller att du inte får några som helst resultat av den. DÄREMOT är det så att det finns andra metoder som är långt mer effektiva och det utan att träna som om det ligger en internationell tävling runt hörnet.
Jag vet inte exakt hur effektiva andra metoder är, så därför ger jag mig inte heller in i den diskussionen. Det jag sett är bara att man kan få bra resultat på kort tid - framförallt på tid nedlagd i själva gymet. Finns det metoder som är ännu bättre får du faktiskt jättegärna berätta om dom, och varför du tycker dom funkar bättre(även om jag tillsvidare förhåller mig lite skeptisk är jag faktiskt ärligt nyfiken). Vad jag försökte mena på lite var också att om man siktar på att bli riktigt jäkla monstergrov gäller helt andra saker än för gemene man att bygga en snygg fysik.

Yankeee
2006-05-06, 18:05
Nåja, det kryllar inte direkt av folk med juste fysik som har byggt upp den med nautilusmetoden, förutom då "jag har tränat efter andra upplägg i 20 år men gått över till denna nu när jag får betalt för att säga det". Om folk sen gör fel, eller vad det nu beror på lämnar jag osagt.

Yes
2006-05-06, 19:37
Det kryllar inte av folk med juste fysik, överhuvudtaget. HIT-folk är också en minoritet bland tränande, och de som bara byggt sin fysik med HIT är ju en minoritet i de egna leden.

Diggler
2006-05-06, 20:23
Men HIT är inte Nautilus. 3 helkroppspass/vecka med maskiner är långt ifrån HIT.

HIT är ett pass var tionde dag, fuska mer och mer för varje pass och tro att man blir starkare tills man inte ens kan lura sig själv längre. Då säger man "Hjälp jag är övertränad!" och vilar ett tag, för att sedan sätta igång och lura sig själv igen.:cool:

Yes
2006-05-06, 20:58
Men HIT är inte Nautilus. 3 helkroppspass/vecka med maskiner är långt ifrån HIT.

HIT är ett pass var tionde dag, fuska mer och mer för varje pass och tro att man blir starkare tills man inte ens kan lura sig själv längre. Då säger man "Hjälp jag är övertränad!" och vilar ett tag, för att sedan sätta igång och lura sig själv igen.:cool:
Du yrar i nattmössan min gode herre!

Nautilus var något som Arthur Jones utvecklade(både maskiner och träningsmetod), och HIT var ett uttryck som myntades av hans medarbetare, Dr. Ellington Darden, vid en föreläsning för en herrans massa år sedan(alltså, ungefär på den tiden när Allan fortfarande kunde kallas "medelålders" ;) ).
Begreppen sitter alltså rätt väl ihop. De goda herrarna på Nautilus jobbade dock hela tiden med att utveckla träningsmetoden, så det har förändrats en hel del genom åren. Helkroppspass med ca 16-20 övningar, ett set till fail m.m är väl ungefär vad som brukar kallas "klassisk nautilus". Ellington Darden kallar sin senaste variant för "The New HIT". Mike Mentzer var lite udda och extrem med sin "Heavy Duty", där han kör splitat med väldigt låg volym och frekvens. Allt det här ryms dock inom begreppet HIT, som alltså är bredare än "Nautilus" , "The New HIT", "Heavy Duty" och allt vad som finns.

Det du försöker ge en känga är Mike Mentzers "Heavy Duty".

Diggler
2006-05-06, 21:02
Du yrar i nattmössan min gode herre!



Det du försöker ge en känga är Mike Mentzers "Heavy Duty".


Ok. Tack. (Men kängan stämmer)

DonRaphael
2006-05-07, 00:45
Apropå Nautilus-gym - hur fittness inriktade är dom? Jag har hört läskiga historier om att man helst inte skall skramla eller låta för mycket och att deras version av intensitet möjligtvis tilltalar otränade pensionärer. Är det så illa ställt, eller är det bara struntprat?

Historierna du har hört stämmer väldigt bra.
Jag har fått skäll av både personal och ägare för att jag släpper ner en vikt i golvet. Ägaren menade på att jag kunde ha sönder hans golv om jag släppte ner vikten vilket i princip är omöjligt...

olle lindblad
2006-05-07, 09:12
Apropå Nautilus-gym - hur fittness inriktade är dom? Jag har hört läskiga historier om att man helst inte skall skramla eller låta för mycket och att deras version av intensitet möjligtvis tilltalar otränade pensionärer. Är det så illa ställt, eller är det bara struntprat?
De instruktioner jag fick när jag började träna på ett Nautilusgym ingav inte direkt förtroende. Träna ett set per maskin, 8-10 reps, inget prat alls om intensitet. Det funkar möjligen som introduktion för otränade. Skall man ta ut sig i ett set krävs det mycket träning innan man har kapacitet för det. I sin information har de mage att hävda att deras principer är de bästa och mest effektiva. Instruktörerna förespråkar dessutom raka handleder vid pressövningar, vill förbjuda latsdrag bakom nacken, tycker att djupa böj ger knäskador osv.

Tack och lov finns det fria vikter där också, annars hade jag aldrig satt min fot där.

Kurash
2006-05-07, 10:00
Grattis.
På vårt nautilus har vi en bänkpress och en bänk med tillhörande hantlar (upp till 40kg typ). Man kan inte köra knäböj. Kör man marklyft tycker folk att man hoggar bänkpressen. Kör man bicepscurl med stång tycker folk att man hoggar bänkpressen. Dom har inte ens speglar vid de fria vikterna. Ingen smith-maskin. Det enda som är bra med mitt nautilus är väl utsikten... Och en massa shyssta HIIT-pass som jag aldrig går på. Och väldigt trevlig personal, som faktiskt är ganska kunnig, men dock begränsad av sin miljö (gymmet alltså).
Samlar mod till ett medlemskap i tyngdlyftarklubben så jag får träna på deras gym.