handdator

Visa fullständig version : Muskelglykogen


Purren
2006-05-06, 03:03
Efter ett par ryggset brukar jag (försöka) köra biceps, men det brukar inte alls gå lika bra som när man kört bicepssetten direkt. Nu undrar jag om detta beror på att man i ryggövningarna kört slut på glykogenet i bicepsen och om det skulle funka att dricka glukoslösning?
Finns det någon annan lösning förutom att flytta om muskelgrupperna så dom inte hamnar tillsammans?

TylerDurden84
2006-05-06, 08:30
I många ryggövningar använder du bicepsen med. Det är med all sannolikhet därför du inte känner dig toppladdad i bicepsen efteråt och inte pga att glykogenet är otillräckligt!

Purren
2006-05-06, 10:35
Jo jag vet. Jag tänkte bara att man kanske inte använder bicepsen så mycket att dom ska bli uttröttade. Afterall, dom är ju inget primärt mål i ryggövningarna. Är det ineffektivt att köra rygg + biceps? Jag tänkte att eftersom ryggövningarna aktiverar biceps så kan man få bicepsen ännu mer tränad i samma pass.

thebandit
2006-05-06, 15:51
Jo jag vet. Jag tänkte bara att man kanske inte använder bicepsen så mycket att dom ska bli uttröttade. Afterall, dom är ju inget primärt mål i ryggövningarna. Är det ineffektivt att köra rygg + biceps? Jag tänkte att eftersom ryggövningarna aktiverar biceps så kan man få bicepsen ännu mer tränad i samma pass.

Jag tycker att det är helt omöjligt att köra rygg & biceps i samma pass. Om jag börjar med biceps så orkar jag ingenting alls i ryggövningarna, och vice versa.

Biceps tränas inte primärt i ryggövningar, nej - men nära nog.

LunaSpice
2006-05-06, 23:22
Vissa anser att dragremmar hjälper...jag är dock tveksam. Biceps och Rygg i samma pass är svårt tycker jag av ovanstående anledning. Glykogen finns det kvar även om du använder en del eftersom biceps assisterar vid de flesta ryggövningar. Kör separata armpass och separata ryggpass och se om det blir bättre. Gärna med 2-3 dagars intervall (mån: rygg, ons eller tors: armar tex).

Ola Wallengren
2006-05-07, 14:14
Att kombinera rygg och biceps är inte heller så dumt, då behöver du inte köra så många set biceps heller, det spar tid om inte annat.