handdator

Visa fullständig version : Bästa valet inför löpning?


Chobits
2006-05-05, 23:42
Hejsan alla! Är ny här på forumet och tänkte inviga det med en tokstandardfråga, nämligen vad som är det ultimata att stoppa i truten innan en löpning på 5-7km? Även hur långt innan man bör äta för att undvika ajaj och kunna få ut så mkt som möjligt av energin! Man ska be att tacka på förhand!

King Grub
2006-05-06, 04:47
Hej!

Det bästa svaret på den frågan blir: så lång tid innan som du kan prestera bäst på. Här gäller experimentering. Inget exakt minutintervall passar alla.

En rejäl måltid runt 4 timmar innan aktiviteten brukar vara något av en standard inom konditionsgrenar.

Äter man kolhydrat en timme innan aktiviteten kan 1-2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas, då denna mängd visat sig vara prestationsförbättrande i ett antal studier. Studier med mindre mängd kolhydrat vid detta tillfälle visade inte på prestationshöjande effekt. Både låg- och högglykemisk föda har använts med framgång och är mer ett personligt val beroende på hur man själv reagerar. Testas inte bäst för första gången en timme innan tävling.

Vid kolhydratintag direkt före längre konditionskrävande aktivitet har 50-60 gram glukospolymerer (maltodextrin) i en 40-50%-ig lösning använts med framgång i tester. Återigen inget man bör testa för första gången vid tillfället för det viktiga passet/tävlingen.

machine gun
2006-05-06, 09:04
Kul med fler löpare på dessa forum :)

Precis som King Grub skriver är det väldigt individuellt vad som passar en själv. Skulle jag t.ex. äta 4 timmar innan start som förelagits, skulle jag vara svimfärdig när det väl var dags att springa. Jag måste äta ungefär 2 timmar innan för att jag ska ha energi nog. Experimentera på träning och se vad som passar dig bäst. Jag ska springa ett 6km terränglopp idag som startar 12:30 och då åt jag en stor portion gröt kl.9 och kommer äta en lite mindre portion gröt eller flingor vid 10:30. Det brukar vara lagom för mig. Men som sagt, alla fungerar olika. Sportdrycker och sånt kan vara bra att testa innan tävling också för att se hur magen klarar av det och då gärna det märke som kommer användas i vätskekontrollerna under loppet. Själv använder jag aldrig sportdryck eftersom jag inte är uppe i de distanser att det krävs ännu. Däremot kan det funka bra efteråt för återhämtningen.

Så alltså, för sammanfatta: experimentera ;)

CeCe
2006-05-06, 10:17
Själv får jag håll om jag äter senare än tre timmar innan jag ska ut.

Har testat massa olika tider och under en tid fick jag alltid håll, det höll på att påverka min motivation.

OM jag nu måste äta något innan brukar det bli lite nötter och kanske en frukt, inte så tung mat, det funkar för mig.

Jag har lärt mig vad mycket det hänger på, när man äter och sen ska springa. Håll har väl lite med psyke och göra också kanske.

Men nu märker vi att det är skillnad på oss alla!

Dentaku
2006-05-06, 23:31
Då passar jag på att låna tråden för att fråga hur ni gör med vätska/energi under ett längre träningspass? Börjar komma upp i så långa distanser(15km<) att jag måste ha med mig bådadera, vilket jag lärt mig den hårda vägen... Så nu behöver jag tips för att slippa ragla in genom ytterdörren som en zombie fler gånger...:em:

Chobits
2006-05-07, 07:40
Tack så mycket för svaren! Ganska intressant det där, anledningen till att jag frågade i början var att jag verkligen kan variera i hur mycket jag klarar av att ta ut mig själv. Ibland är uthålligheten på topp och ibland känner jag mig bara som en säck potatis. Eftersom att det då alltid har varit samma rundor på samma förhållanden utom maten så borde ju då bero på just det. Tror att jag mer är den som borde äta 4 timmar innan då jag typ alltid faller i paltkoma efter måltiderna :P Men borde väl som ni säger experimentera lite och se!