handdator

Visa fullständig version : Vad är tjockt?


sissa
2006-05-05, 22:05
Det blir väl svårt att säga utan bildexempel,men tror ni att ni ser "strängare" , än folk som inte tränar (för att generalisera för enkelhetens skull), på vad som är att vara tjock? Inte vad gäller er själva utan andra.

christian
2006-05-05, 22:07
Många här ser nog normalkroppen som lite rund och slapp.

Många yngre öht tror jag har en skev kroppsuppfattning.

ugglan
2006-05-05, 22:20
absolut

mysassygirl
2006-05-05, 22:22
Det blir väl svårt att säga utan bildexempel,men tror ni att ni ser "strängare" , än folk som inte tränar (för att generalisera för enkelhetens skull), på vad som är att vara tjock? Inte vad gäller er själva utan andra.

Absolut. Jag är nog extremt "sträng" mot mig själv och ganska "sträng" mot andra. Det andra upplever som en smal och vältränad kropp upplever jag som normalt. Jag tycker att många människor inte tar ansvar för sin egen kropp utan påstår att det är fel på oss som tränar och tar hand om våra kroppar. Blir ibland påhoppad av kraftigt överviktiga som har fetma och diabetes för att jag tränar så ihärdigt och tänker på vad jag äter. Personligen skiter jag i att andra väljer att bli feta och förstöra sina kroppar och anser mig eg. inte vara bättre än dom men det är intressant att se hur folk hela tiden försöker att snacka skit om sådant som de inte kan eller orkar uppnå själva, för visst är det så att man hellre är snygg, vältränad och drar storlek 34 än cellulitfet med storlek 46 som tjej då eller har jag missat ngt?

Metal_boy_
2006-05-05, 22:25
Frågar du på kolozzeum vad som är tjockt så är svaret " Du skall icke ha tillstymmelse till veck på magen, även om du ligger i fosterställning". :thumbup:

sissa
2006-05-05, 22:35
Absolut. Jag är nog extremt "sträng" mot mig själv och ganska "sträng" mot andra. Det andra upplever som en smal och vältränad kropp upplever jag som normalt. Jag tycker att många människor inte tar ansvar för sin egen kropp utan påstår att det är fel på oss som tränar och tar hand om våra kroppar. Blir ibland påhoppad av kraftigt överviktiga som har fetma och diabetes för att jag tränar så ihärdigt och tänker på vad jag äter. Personligen skiter jag i att andra väljer att bli feta och förstöra sina kroppar och anser mig eg. inte vara bättre än dom men det är intressant att se hur folk hela tiden försöker att snacka skit om sådant som de inte kan eller orkar uppnå själva, för visst är det så att man hellre är snygg, vältränad och drar storlek 34 än cellulitfet med storlek 46 som tjej då eller har jag missat ngt?

Om du drar gränsen vid strl 46 så är du inte särskilt sträng tycker jag;)

Skitsnacket får ju stå för de som snackar, men jag tror nog att det finns minst lika mkt skitsnack på andra hållet. Att man snackar skit om överviktiga trots att ens kunskap eller erfarenhet av fetma kanske inte är superstor...

shadowfire
2006-05-05, 22:59
Min erfarenhet är att ju mer du syltas in i träning, desto mer krymper gränserna för övervikt, fetma, "tjock", "mullig" osv... men det finns såklart undantag även där, men man ser ofta att träningsfolk söker liknande livsstil hos sin partner.

Bite
2006-05-05, 23:08
Den som inte tränar kan vara tjock, här är vi faktiskt bulkiga.

aliquis
2006-05-05, 23:15
Nej, det tror jag inte, för nu vet man ju att en del som ser tjocka ut kanske har valt det / tränar mycket ändå.

Tror det är snarare att folk som tränar ser smala som spinkiga ;D

Bartman
2006-05-05, 23:25
Tror inte det, själv brukar jag inte tänka på att folk skulle vara feta fören dom är ganska mycket överviktiga.

Fultjack
2006-05-05, 23:25
allt över 5% kroppsfett är tjockt

Sniggel
2006-05-06, 01:06
Inställningen till vad jag tycker är tjockt har knappt ändrats sen jag börjat träna. Om den har ändrats så har jag högre tolerans mot vad jag anser är tjockt.
Däremot något som har ändrats är min uppfattning av vad som ser muskulöst ut och inte.
De flesta i min omgivning tycker jag är en "riktig biff", det gör verkligen inte jag, men hade nog gjort det om jag sett mig själv för 10 år sen som jag ser ut idag.

Yankeee
2006-05-06, 04:31
Min erfarenhet är att ju mer du syltas in i träning, desto mer krymper gränserna för övervikt, fetma, "tjock", "mullig" osv... men det finns såklart undantag även där, men man ser ofta att träningsfolk söker liknande livsstil hos sin partner.

Ju lägre bf desto mer körd i skallen blir man ;)

grisbil3n
2006-05-06, 06:36
Nej det tycker jag fan inte, är mer självkritisk.

Mozart
2006-05-06, 06:40
Nej det tycker jag fan inte, är mer självkritisk.

Jag är nog också mer självkritisk av mig. Dock lägger jag alltid märke till om folk ser tränade ut eller inte, om de har dålig hållning osv..

Tycker att det är snyggare med en vältränad kropp även om det kanske finns ett litet fettlager över musklerna, än en spinkig och tanig kropp utan tillstymmelse till muskler någonstans!

Lodiz2
2006-05-06, 06:57
Den som inte tränar kan vara tjock, här är vi faktiskt bulkiga.

precis och deffa behöver man inte om man inte är rejält överviktig eller har en stor mängd muskelmassa, annars ska man bulka/bygga osv... då är det ok att vara fet

Kwon
2006-05-06, 07:28
Vilken bodyfat-procent snackar vi om här egentligen? :D

30% och högre?

Mr. Moose
2006-05-06, 07:46
Det beror på....

Om man ser en man med "spider-man syndrome" en liten rund kropp med tandpetare till armar och ben ser det inte vidar bra ut även om kroppen inte är så stor.

Om an annan man med exakt samma storlek på kulmagen men med ett par rejäla trapezius och 45-50 cm överarm och rejäla ben....

Lite skillnad, eller hur? Allt är relativt.

Claes

bubbe
2006-05-06, 07:59
Bryr mig inte så mycket om personer har mage eller inte, rejält överviktiga reagerar man på såklart. Men en sak som har ändrats är min syn på tjocka barn,
där ofta tankar kommer om hur mycket bättre barnet skulle må om bara föräldrarna hade lite bättre förhållande till kost/motion. Kanske för jag har egna barn, eller att det har uppmärksamats mer i media under senare tid.

shadowfire
2006-05-06, 09:20
Ju lägre bf desto mer körd i skallen blir man ;)
Tur man inte har det problemet själv.. :hbang:

För min egen del så har jag ändrat synsätt bara på ett halvår, träffar jag en kvinna nu så vill jag att hon har någon form av styrketräning, konditionsträning eller motionsträning eller bollsport för sig. Regelbundet. Jag skulle få svårt o acceptera en brutta som "bulkar" med chipspåsen framför tv'n varje kväll medan jag tränar på gymet 8 av 10 dagar. För ett halvår sedan sket jag i vilket, men i och med att min egen livsstil ändrats så har också synen på "ett sunt liv" ändrats lite.

Yankeee
2006-05-06, 09:21
Tur man inte har det problemet själv.. :hbang:


Fortsätter du som du gör nu är risken stor att du kommer hamna där :)

Piranha
2006-05-06, 09:24
Man får ju en rätt skev kroppsuppfattning med byggningen / styrketärningen.

Men som man 20% och som tjej 25% så börjar man bli tjock.

Sen luras man nog av längd på personen en kort stackare räcker det med en 5-10 övervikt så är det inte klädsamt.

Sen lagrar alla fett på olika sätt en del får det snyggt rund midjan, andra sprider det jämt över hela kroppen.

En variant är att allt lägger sig på gluteus till mångas fröjd.

Kwon
2006-05-06, 09:38
En variant är att allt lägger sig på gluteus till mångas fröjd.

Yay! :laugh:

Absinteh
2006-05-06, 09:39
Måste erkänna att jag har en helt annan kroppsuppfattning än förr.
Dock bryr jag mig inte om andra, men jag har en läskig "norm" :em:

Semiramis
2006-05-06, 13:16
Snarare så att min uppfattning om "smalt" har ändrat sig, jag tycker att smala kroppar utan någon muskulatur ser tråkigt, formlöst och kraftlöst ut på både killar och tjejer, så tänkte jag inte förr.

Kaboffastar
2006-05-06, 14:18
Vi kan använda mig som referens.

Första bilden tror jag att alla kan enas om att det är tjockt.
Det är en tjock människa på bilden punkt

Frågan är, ni som är riktigt kritiska ( och ni andra ) hamnar sista bilden också i tjock-kategorin?

94 kg 182,5cm lång, 31,1% BF.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=26209&d=1136223262

Fettmätningsresultat från bod pod som "bevis".
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=26293&stc=1&d=1136404840

81 kg 182,5 cm lång. BF? 20-23?
Tagen för 5 minuter sen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=30121&stc=1&d=1146921029

Cerberus
2006-05-06, 14:36
Jag har en grymt skev idealbild av kroppen i mitt huvud, plågar mig konstant faktiskt. Från att ha haft Brad Pitt som ideal till de värsta freaken i BB..

Känner mig plufsig o fet fastän jag nog är i hyfsad form jämfört med resten av folket på mitt gym..

Yes
2006-05-06, 14:47
Frågan är, ni som är riktigt kritiska ( och ni andra ) hamnar sista bilden också i tjock-kategorin?

Det är nog vad jag skulle kalla normal-tjockt. Jag vill också påpeka att jag skiljer på "tjock" och "fet". Du är absolut inte fet.