handdator

Visa fullständig version : för många set?


kalle_balle
2006-05-05, 20:36
jag har börjat köra split nu och det blir alltså en träning per muskelgrupp per vecka.
då passar jag på att verkligen köra slut muskeln. problemet är att jag måste köra, för tex för bröst, 7-10 övningar (3 set vardera) för att känna att dom töms ut helt.

min fråga är då ifall det ger nåt att köra så många set eller om man får samma muskeltillväxt av 2-3 övningar (även om det inte känns så)?.

Ryska_raketen
2006-05-05, 20:37
7-10 övningar !!? För bröst ? Lol. Hur många för tex ben,rygg?

King Grub
2006-05-05, 20:37
om man får samma muskeltillväxt av 2-3 övningar (även om det inte känns så)?.

När du stimulerat proteinsyntesen ger fler set inte mycket mer än längre återhämtningstid och större muskelproteinnedbrytning. Det handlar inte om att känna sig "slut". Det handlar om att belasta muskeln, sedan ge den protein och vila.

Sonny
2006-05-05, 22:49
Jesus christ d va inte lite, för mig räcker 3-4 övningar för t.ex. bröst fördelat på 10-12 set.

mACKANNN
2006-05-06, 00:34
jag har lite av samma problem kom jag underfund med för ett tag sen,
tänkte skapa en tråd men nu fanns de ju redan en som tur var.

de är många som snackar om basövningar, när och varför är dessa bättre o
köra än övningar som är lite mer fixerade eller va man ska kalla det?

sen dedär med för många övningar. på bröst kör jag 7 olika övningar.
de känns mycket. 3 för övre bröst, 2 för "mitten eller va man kallar det"
och sen 2 för undre. jag tycker de känns för mycket, men gillar alla övningar
och tycker alla tar bra på olika sätt. Har skitsvårt o klura ut vilken eller vilka
jag bör tabort :P

HJÄLP =)

pragmatist
2006-05-06, 00:44
Det är ju inte utan att man undrar vad folk tror sig åstadkomma genom att träna en viss muskel med hundra olika övningar i så gott som samma vinkel. Ok om du har en muskelgrupp som faktiskt har många muskelaspekter och funktioner, t.ex. ryggen, då kan det ju finnas en vits med 3-4 övningar, men annars är det ju helt poänglöst.

För bröstet räcker två övningar, en för övre och en för mellan/nedre. Det är en relativt enkel muskelgrupp. Kör dessa två ordentligt och gå sen hem och väx.

WheyProtein
2006-05-06, 00:47
jag har börjat köra split nu och det blir alltså en träning per muskelgrupp per vecka.
då passar jag på att verkligen köra slut muskeln. problemet är att jag måste köra, för tex för bröst, 7-10 övningar (3 set vardera) för att känna att dom töms ut helt.


Jag vet egentligen inte vad som kännetecknar en stimulerad muskel, men jag kan tänka mej att rejäl träningsverk är ett sådant tecken(?).

Jag kör inte fler än 9 set/muskel, ibland så få som 6 set, och jag får väldig träningsverk trots det lilla antalet set(4-7 reps).
Och det är bara basövningar jag kör, bröst tex: bara hantel och bänkpress, plan och sne, dips ibland.
Jag kör också på 7-dagarssplit.

J.Saarela
2006-05-06, 07:01
Jag vet egentligen inte vad som kännetecknar en stimulerad muskel, men jag kan tänka mej att rejäl träningsverk är ett sådant tecken(?).

Jag kör inte fler än 9 set/muskel, ibland så få som 6 set, och jag får väldig träningsverk trots det lilla antalet set(4-7 reps).
Och det är bara basövningar jag kör, bröst tex: bara hantel och bänkpress, plan och sne, dips ibland.
Jag kör också på 7-dagarssplit.



Träningsvärk är ej ett sådant tecken.Jag kör oftast 7-10 set per muskelgrupp 2-3övningar max.

Jense
2006-05-06, 07:05
kör kanske 7-8 set per muskelgrupp,, bicep o annat smått förutom greppet 2-3 set,
blir starkare så varför ändra

Grov
2006-05-06, 09:00
Jag ligger på 3övningar på mindre muskelgrupper, axlar triceps, etc, och 3set på varje muskelgrupp.
Större muskelgrupper rygg och ben ligger jag på 4övningar och 3-4set per muskelgrupp.

Jag tränar bara en muskelgrupp per vecka och det fungerar för mig iaf.

toxicated
2006-05-06, 09:02
Verkar vara mång med samma problem...jag då också.
Mitt program ser ut enligt nedan, jag känner själv att främst bröst/biceps tar alldeles för lång tid ca 2 timmar *rolleyes*
I alla övningar kör jag 3set, 8rep.
Hur kan jag slimma till mina pass så jag inte kör mer än jag behöver, vad är tillräckligt?
Hur ofta? Är det "bäst" att köra rullande varannan dag eller hur gör ni, träna tre dagar i rad o sen vila X dagar?

Dag1
-----Bröst---------
Bänkpress
Sned bänkpress
Sned hantelpress
Maskin bröst
Maskin Bröst
----Bicep-----
Hantelcurl
Cabelcross
Cabelcross (annan öv)
Hammer
Maskin

Dag2
---------Rygg----------
Chins
Sittande rodd
Latsdrag
Lats hantel
--------Tricep-----------
Dips
Pushdown
Maskin

Dag3
--------Axlar-----------
Axelpress
Axellyft
Bak axlar
Maskin
Traps hantlar
--------Ben------------
Knäböj
Maskin , framsida
Benpress
Vader

Longshot
2006-05-06, 09:30
Jag kör 5-7set/träningspass/muskelgrupp. (hellkropppass ftw!) =)

mACKANNN
2006-05-06, 11:25
Ska försöka slimma ner mitt schema så att jag har max 3,4 övningar per
muskelgrupp nu eftersom de uppenbarligen verkar vare bäst :P

föressten, hantelpress o bänkpress. smaksak eller
är den enda bättre än den andra?

kalle_balle
2006-05-06, 12:15
jag kör 10 övningar bröst på kanske 30 minuter. om jag skall korta ner det till 3 övningar skulle jag va klar på tio minuter. *flex*

Wider
2006-05-06, 13:05
Jag brukar hålla mig till hantel/bänkpress när det gäller bröst iaf, vill jag köra mer så kör jag mer hantel/bänkpress helt enkelt. Funkar för mig iaf.

polaren
2006-05-06, 14:47
jag kör 10 övningar bröst på kanske 30 minuter. om jag skall korta ner det till 3 övningar skulle jag va klar på tio minuter. *flex*

Kör fler set då!

toxicated
2006-05-06, 17:32
jag kör 10 övningar bröst på kanske 30 minuter. om jag skall korta ner det till 3 övningar skulle jag va klar på tio minuter. *flex*

Antal set o reps har ju viss relevans...........

Fatalist
2006-05-06, 23:19
1 övning á 3-5 set per muskelgrupp per pass

Mr. Moose
2006-05-07, 07:30
jag kör 10 övningar bröst på kanske 30 minuter. om jag skall korta ner det till 3 övningar skulle jag va klar på tio minuter. *flex*

I din första post skrev du att du kör tre set per övning.

Så du kör 30 set på ca 30 minuter!! *bs* *bs*

Växer du?

Claes

bubbe
2006-05-07, 07:48
Hur kan jag slimma till mina pass så jag inte kör mer än jag behöver, vad är tillräckligt?

här kommer ett tips

Dag1
-----Bröst---------
Bänkpress
Sned bänkpress / Sned hantelpress (variera varannan vecka)
Maskin bröst
Maskin Bröst
----Bicep-----
Hantelcurl
Cabelcross
Cabelcross (annan öv)
Hammer
Maskin

Dag2
---------Rygg----------
Chins
Sittande rodd
Latsdrag
Lats hantel
--------Tricep-----------
Dips
Pushdown
Maskin

Dag3
--------Axlar-----------
Axelpress
Axellyft
Bak axlar
Maskin
Traps hantlar
--------Ben------------
Knäböj
Maskin , framsida
Benpress
Vader

Sen kan du kanske köra,
dag1 rygg (inkl marklyft),biceps
dag2 bröst,axlar,triceps
dag3 ben,mage

fler set, vila och prio på dom tyngsta basövningarna.

bubbe
2006-05-07, 07:49
I din första post skrev du att du kör tre set per övning.

Så du kör 30 set på ca 30 minuter!! *bs* *bs*

Växer du?

Claes

Bodypump?