handdator

Visa fullständig version : inta proteindrink innan cardioträning?


Mr A
2006-05-05, 14:49
jag har testat att köra cardioträning (oftast promenader på löpband eller trappmaskin) både före och efter gympasset och tycker att det känns bäst att köra cardio efter gympasset (vet att det är bättre att separera cardio och viktträning från varandra). Vad jag har läst här på forumet så ska det vara bättre att köra cardio före viktträning? Spelar detta stor roll?, så stor roll att det är fördel att ändra till att köra cardion före viktträning istället för efter?

Och är det bra att äta något (tex vassleproteinpulver) precis innan cardioträningen för att motverka muskelnedbrytning? Jag vet en byggare som vid deff brukar ta vassle precis efter vikträning för att sedan direkt promenera i 40 min..och har fått goda resultat. Men borde inte denna proteindrink motverka fettförbränningen som man ärute efter eller spelar det ingen roll dvs är det viktigare med kcal in och ut under dagen?

Tack på förhand!

King Grub
2006-05-05, 14:51
Tar du protein innan minskar du fettförbränningen under aktiviteten och ökar proteinförbränningen efter aktiviteten. Direkt kontraproduktivt. Det är kalorier in minus kalorier ut som räknas, men vill du maximera fettförbränningen under aktiviteten är protein innan direkt förkastligt. Och i sådana fall kan du ju utöva aktiviteten när som helst och behöver inte lägga den i anslutning till styrketräningen och därmed nedreglera effekten av den på proteinsyntesen?

Mr A
2006-05-05, 15:38
ok! tackar så mycket! Hur är det med cardio före eller efter träning? Spelar detta någon roll? och jag vill även passa på att fråga dig grub nu när jag ändå har dig på tråden: Hur mycket vassleprotein behöver man ta direkt före träning för att få i sig rätt mängd ecca? jag brukar ta en drink på 28 g..räcker detta eller bör jag öka mängden?