handdator

Visa fullständig version : Sveriges mest meriterade bodybuilder berättar!


orbis
2006-05-04, 21:49
Främsta meriter: Jorma Varhevaara

1:a VM 1988, veteraner
1:a SM 1979
1:a SM 12 gånger till fram till 1998!
1:a NM några gånger...

Doping, kost och disciplin
-Visst, det är inget att hymla om. Skall man vara med i tävlingstoppen måste man tyvärr stoppa i sig, det gör alla.
Jag skulle aldrig rekommendera någon annan att göra det, jag har sett så många knäckas av steroidmissbruk. De tror att de skall bli bäst snabbt, trycker i sig både det ena och det andra och sedan kokar det i huvudet på dem samt de inre organen pajar helt. Har sett vissa killar ta lika mycket på en dag, som jag tog på 8 veckor.
Lev sunt, träna med måtta och glöm inte att vila, det är mina ärliga tips som förhoppningsvis skall ge träningsdiciplin. Det är disciplinen som ger framgång, inte preparaten.
Jag har själv slarvat mycket, har alltid varit lite för glad i att dricka, så visst har kroppen fått ta mycket stryk. Däremot är jag envis som få, ger aldrig upp om jag bestämt mig för något.
Har heller aldrig låtit mig gå upp i vikt mer än 3-4 kg under den del av året jag inte tävlar. Man skall väl må bra även då, inte se ut som en överjäst vetebulle ”off-season

saxat från:
http://www.frontface.se/08nr/02sid/02b.htm

Herkulez
2006-05-04, 22:01
jorma är ball, har Hells Angels märket tatuerat stort på ryggen, sa till ove rytter att det är polisens jagande som fått han i form haha

Krokodil
2006-05-04, 23:35
Var det inte han som tränade efter 30/30 metoden? Alltså träning 30 dagar i sträck, sedan supa 30 dagar i sträck... :D

Jag såg honom på Vanadis för många år sen.. grov gubbe.

Kagen
2006-05-04, 23:52
Främsta meriter: Jorma Varhevaara

1:a VM 1988, veteraner
1:a SM 1979
1:a SM 12 gånger till fram till 1998!
1:a NM några gånger...

Doping, kost och disciplin
-Visst, det är inget att hymla om. Skall man vara med i tävlingstoppen måste man tyvärr stoppa i sig, det gör alla.
Jag skulle aldrig rekommendera någon annan att göra det, jag har sett så många knäckas av steroidmissbruk. De tror att de skall bli bäst snabbt, trycker i sig både det ena och det andra och sedan kokar det i huvudet på dem samt de inre organen pajar helt. Har sett vissa killar ta lika mycket på en dag, som jag tog på 8 veckor.
Lev sunt, träna med måtta och glöm inte att vila, det är mina ärliga tips som förhoppningsvis skall ge träningsdiciplin. Det är disciplinen som ger framgång, inte preparaten.
Jag har själv slarvat mycket, har alltid varit lite för glad i att dricka, så visst har kroppen fått ta mycket stryk. Däremot är jag envis som få, ger aldrig upp om jag bestämt mig för något.
Har heller aldrig låtit mig gå upp i vikt mer än 3-4 kg under den del av året jag inte tävlar. Man skall väl må bra även då, inte se ut som en överjäst vetebulle ”off-season

saxat från:
http://www.frontface.se/08nr/02sid/02b.htm

Antingen kan man tolka det där som att han säger emot sig själv eller så kan man tolka det som att man kan bli bra ren, men för att bli riktigt bra måste man dopa sig. Hursomhelst tycks även denne herre vara helt på det klara med att alla bodybuilders på högsta nivå dopar sig.

Är inte det rätt sjukt så säg? Coleman, Cutler o allt vad de heter, vill företaget Kolozzeum ens att bilder på dessa fullproppade dopingkillar förekommer på deras forum? De säljer ju inte dopingpreparat själva men ALLA verkar överens om att toppen i bodybuilding kräver doping. Eftersom ingen försvarar doping är det väl snart läge att ta avstånd från Bodybuilding också - sporten väljer uppenbarligen inte självt att prioritera dopingkontroller. Visst det kostar - men det kostar för alla andra sporter med.
Likförbaskat är ju Coleman, Cutler osv förebilder för unga killar här på forumet - de vill bli lika stora själv - och det är helt omöjligt att nå dit utan doping. Ät, träna, sov, dopa dig. Köp justa rena och kontrollerade produkter från Fairing och Eiselt, följ Grubens senaste råd och träna enligt konstens alla regler
- väl där så dopar du dig!
Grattis!
:(

Nej, Kolo borde uppmuntra till att de som besöker det här forumet och handlar produkter av företaget skaffar sig andra förebilder än de värsta avarterna av bodybuilders. Jag gör det iaf med denna post.

Tigerkotten
2006-05-05, 00:52
Eller så kan man uppfatta det som han skriver, att även fast man vräker i sig massor av olika preparat så kommer man ingen vart utan disciplin.

För han skrev också att flertal hade proppat i sig massor och blivit helt förstörda pga detta, därför det gäller att inte träna för hårt utan med måtta osv.


Tycker det inte var det minsta klurigt av det han skrev faktiskt.

Kagen
2006-05-05, 01:03
Men hela poängen är ju att alla i tävlingstoppen dopar sig. Att det sedan finns de på lägre nivå som också dopar sig är väl närmast en själklarhet.

Nej, det är inte klurigt skrivet. Men sjukt och skrämmande. Tycker inte du det? Eller reagerar du inte alls över att doping är ett krav för att bli bäst?

ugglan
2006-05-05, 02:37
Men hela poängen är ju att alla i tävlingstoppen dopar sig. Att det sedan finns de på lägre nivå som också dopar sig är väl närmast en själklarhet.

Nej, det är inte klurigt skrivet. Men sjukt och skrämmande. Tycker inte du det? Eller reagerar du inte alls över att doping är ett krav för att bli bäst?

Jag tycker inte det är sjukt, oavsett vad det gäller man tävlar i - be it sport, datorspel eller näringsverksamhet så söker alltid folk något som kan ge en 'the edge'. Sen är det ju upp till var och en vad de väljer att göra med sina kroppar för att uppnå sitt ideal, det skadar ju ingen annan än de själva. Det är deras eget ansvar, och de får ta eventuella konsekvenser s.a.s. Det är ju ingen som tvingar någon att preppa.

Allan
2006-05-05, 03:48
Nej, Kolo borde uppmuntra till att de som besöker det här forumet och handlar produkter av företaget skaffar sig andra förebilder än de värsta avarterna av bodybuilders. Jag gör det iaf med denna post.

Det tycker vi verkligen att vi gör!!! Jag är fast övertygad om att Kolozzeum bidrar till fler rena vinnare genom att vi finns än om vi inte fanns. Dessutom tror jag du överdriver vilken effekt proffsen har på den ordinäre tränande. Det är som bekant inte så många som tävlar i byggning...


allan

grisbil3n
2006-05-05, 04:57
Sjysst artikel, hård gubbe.

Lasse Kongo
2006-05-05, 12:20
Det tycker vi verkligen att vi gör!!! Jag är fast övertygad om att Kolozzeum bidrar till fler rena vinnare genom att vi finns än om vi inte fanns. Dessutom tror jag du överdriver vilken effekt proffsen har på den ordinäre tränande. Det är som bekant inte så många som tävlar i byggning...


allan

Du Allan, tänk efter lite.

Det är en härlig dubbelmoral på kolozzeum, tycker du inte det?

Pudzianovski
2006-05-05, 12:22
Du Allan, tänk efter lite.

Det är en härlig dubbelmoral på kolozzeum, tycker du inte det?

Håller med. Den är enorm.

Lasse Kongo
2006-05-05, 12:24
Jag pratade lite med Jorma backstage när han satt och flåsa efter en förbedömning, jag hade nästan tårar i ögonen när ja peka på hans kropp och sade ngt i stil med "fyfan sådär vill jag med se ut när jag är i din ålder, du inspirerar som fan Jorma"

Hans fräscha blonda tjej? (tror ja det var) kollade på mig lite skumt, ja tänkte, nu djävlar tror de jag är störd i skallen.

Men tjejen bara garva och slängde sig om Jorma "Ja visst är han härlig lille gubben"

Haha Jorma bara muttra då.

kharon
2006-05-05, 12:27
Haha kolla sängen i bilderna på sidan. Handklovarna är också med!

jwzrd
2006-05-05, 12:27
Antingen kan man tolka det där som att han säger emot sig själv eller så kan man tolka det som att man kan bli bra ren, men för att bli riktigt bra måste man dopa sig. Hursomhelst tycks även denne herre vara helt på det klara med att alla bodybuilders på högsta nivå dopar sig.

Är inte det rätt sjukt så säg? Coleman, Cutler o allt vad de heter, vill företaget Kolozzeum ens att bilder på dessa fullproppade dopingkillar förekommer på deras forum? De säljer ju inte dopingpreparat själva men ALLA verkar överens om att toppen i bodybuilding kräver doping. Eftersom ingen försvarar doping är det väl snart läge att ta avstånd från Bodybuilding också - sporten väljer uppenbarligen inte självt att prioritera dopingkontroller. Visst det kostar - men det kostar för alla andra sporter med.
Likförbaskat är ju Coleman, Cutler osv förebilder för unga killar här på forumet - de vill bli lika stora själv - och det är helt omöjligt att nå dit utan doping. Ät, träna, sov, dopa dig. Köp justa rena och kontrollerade produkter från Fairing och Eiselt, följ Grubens senaste råd och träna enligt konstens alla regler
- väl där så dopar du dig!
Grattis!
:(

Nej, Kolo borde uppmuntra till att de som besöker det här forumet och handlar produkter av företaget skaffar sig andra förebilder än de värsta avarterna av bodybuilders. Jag gör det iaf med denna post.

Det handlar om intelligens. När jag läser det Jourma säger så ser jag: Du har ett val, det här är det jag tycker du bör göra [andra citatet], tyvärr är det så att man måste [första citatet] för att nå toppen. Ingenstans ser jag att han föreslår att du, eller någon annan, genast ringer Ful-Benke och beställer testo. Jag ser vidare ingenting här på kolozzeum som rekommenderar någon att dopa sig, tvärtom.

Bara för att någon inte fördömer något i varannan mening så betyder inte det att samma någon förespråkar samma något.

Vi ser dagligen bilder överallt på människor som super. Att supa är långt ifrån hälsosamt eller bra på något vis. Du lyssnar på musik som görs av narkotikamissbrukande artister. Du jobbar på samma arbetsplats som folk som kört rattfulla och säkert också använt någon annan drog. Jag ser inte att du fördömer något öht, förutom just i ditt förra inlägg. Du vill att folk ska träna rena, men supa, knarka och köra rattfulla alltså? Grattis.

jwzrd
2006-05-05, 12:28
Håller med. Den är enorm.

Ja den är enorm.

Nitrometan
2006-05-05, 12:32
Ja den är enorm.
Kanske lika stor som bolios kurdiska penis?

jwzrd
2006-05-05, 12:33
Kanske lika stor som bolios kurdiska penis?

Inte fullt, men något större än min kurdiska penis.

mr ruhl
2006-05-05, 12:34
förstör nu inte den här tråden oxå med nån jävla dopingdiskussion! att det alltid ska vara nån som ska börja sätta igång nåt..jorma inspirerar, tänk er själv att se ut som han i hans ålder! :hbang:

jwzrd
2006-05-05, 12:40
HAHA han har varit med i Perkele MC!

Nitrometan
2006-05-05, 12:50
förstör nu inte den här tråden oxå med nån jävla dopingdiskussion! att det alltid ska vara nån som ska börja sätta igång nåt..jorma inspirerar, tänk er själv att se ut som han i hans ålder! :hbang:
Det var Jorma som började!

petersson
2006-05-05, 12:51
HAHA han har varit med i Perkele MC!

hahha :)

Kagen
2006-05-05, 12:58
Jag tycker inte det är sjukt, oavsett vad det gäller man tävlar i - be it sport, datorspel eller näringsverksamhet så söker alltid folk något som kan ge en 'the edge'. Sen är det ju upp till var och en vad de väljer att göra med sina kroppar för att uppnå sitt ideal, det skadar ju ingen annan än de själva. Det är deras eget ansvar, och de får ta eventuella konsekvenser s.a.s. Det är ju ingen som tvingar någon att preppa.

Det här citatet innehåller nog de flesta skiljelinjer man kan dra upp så det är väldigt bra att titta på lite noggrannare.

Låt oss börja bakifrån: "Det är ju ingen som tvingar någon att preppa." Det är precis det som blir effekten - du tvingas att preppa - om du ska nå toppen i en sport där kontroll saknas och du får sådana fördelar av att dopa dig.
Du talar om sport, datorspel och näringsverksamhet. I näringsverksamhet där alla fuskar måste också du fuska för att överleva, det förekommer mycket fusk i krogbranschen trots hårda kontroller. Strunta i kontrollerna och det skulle vara omöjligt att bedriva en krog utan att sälja svartsprit och betala svarta löner. Att fuska i näringslivet är inte tillåtet och det finns rigida kontrollapparater som upptäcker, fäller och bestraffar. Visst tusan förekommer fusk men det är inte ett krav för att lyckas. Drar vi en direkt parallell med idrott här kan man säga att du aldrig kommer nå toppen inom näringslivet om du ägnar dig åt systematiskt fusk - med all sannolikhet kommer du bli ertappad under resans gång och bli hårt sparkad till botten. Bara idioter uppfattar inte läxan och fortsätter med orent spel för att klättra upp igen.

"Sen är det ju upp till var och en vad de väljer att göra med sina kroppar för att uppnå sitt ideal, det skadar ju ingen annan än de själva. Det är deras eget ansvar, och de får ta eventuella konsekvenser s.a.s."
Tyvärr fungerar det ju inte så. Vi är inte isolerade öar där bara vi själva drabbas av hur vi agerar. De dopade kroppsidealen sprider sig och andra som vill nå dem måste själva dopa sig - alltså drabbar det andra redan på det stadiet. Det handlar inte om att det är få som tävlar inom Bodybuilding utan om ideal. De som fuskar svärtar ned dem som inte fuskar och tar de segrar och uppmärksamhet som rätteligen tillhör andra. Se vilken skärseld som cykelsporten har fått gå igenom - allmänheten tappade helt förtroendet för den och uppfattningen att "alla dopar sig" var spridd. Polisen gjorde razzior gång på gång i land efter land och ännu återstår säkert mycket att göra.

Doping inom bodybuilding och kraftsporter är i regel den farligaste typen av doping eftersom det ofta handlar om hormoniella rubbningar hos individer i väldigt stora och starka kroppar - inte sällan drabbar det tredje part i form av fru, flickvän, sambo, son, dotter, mamma eller pappa. För att inte tala om att det drabbar oss andra genom ökade sjukvårdskostnader - det är dyrt att ta hand om personer med förstörda inre organ.

jwzrd
2006-05-05, 13:00
Men för fan Kagen, elitsprinters dopar sig. Man ser bilder på elitsprinters under hela sommaren, menar du att det ger samma påverkan på löpare i stort? "Oh no, jag kan inte nå toppen utan att ringa Sven Tren, bäst jag ringer nu!"

Vi fattar att du ogillar doping, det gör dom allra flesta andra här på forumet också. Du slår in öppna dörrar.

Lasse Kongo
2006-05-05, 13:10
Men för fan Kagen, elitsprinters dopar sig. Man ser bilder på elitsprinters under hela sommaren, menar du att det ger samma påverkan på löpare i stort? "Oh no, jag kan inte nå toppen utan att ringa Sven Tren, bäst jag ringer nu!"

Vi fattar att du ogillar doping, det gör dom allra flesta andra här på forumet också. Du slår in öppna dörrar.

Sven Tren :laugh:

Dopning är ett ämne som aldrig kommer sluta diskuteras på ett träningsforum, så det är bara att acceptera att det dyker upp i lite trådar här och där och göra det bästa av situationen.

Kids: bli inte som Sven Tren, satsa på att bli som Harry Havregryn istället!

Kagen
2006-05-05, 13:12
Du vill att folk ska träna rena, men supa, knarka och köra rattfulla alltså? Grattis.

Din argumentation är både sned och halt. För det första är alkolister, knarkare och rattfulla inga ideal och föredömen - särskilt inte på det här forumet och hade forumet varit "ölens vänner" så hade det kanske varit på sin plats med någon rad om att ta det lugnt med drickandet emellanåt enkannerligen om du står i begrepp att köra bil.

Kagen
2006-05-05, 13:17
Men för fan Kagen, elitsprinters dopar sig. Man ser bilder på elitsprinters under hela sommaren, menar du att det ger samma påverkan på löpare i stort? "Oh no, jag kan inte nå toppen utan att ringa Sven Tren, bäst jag ringer nu!"

Vi fattar att du ogillar doping, det gör dom allra flesta andra här på forumet också. Du slår in öppna dörrar.

Det intressanta är ju i så fall varför vissa reagerar som de gör. Du verkar ju snarare vara förgrymmad och tycka att jag ska hålla käften och gilla läget än dunka mig på ryggen och säga - bra rutet!

ugglan
2006-05-05, 13:24
"Det är ju ingen som tvingar någon att preppa." Det är precis det som blir effekten - du tvingas att preppa - om du ska nå toppen

Det är ju fortfarande ett medvetet val, eftersom man vet vad som kommer att krävas om man vill ligga på topp. Det är ju ingen som tvingar en att tävla på elitnivå, vill man göra det så vet man ju vad man ger sig in på och tar då ställning till om man vill äventyra sin hälsa för scenen eller om man skippar det i förmån för något annat intresse.

Nitrometan
2006-05-05, 13:25
Det intressanta är ju i så fall varför vissa reagerar som de gör. Du verkar ju snarare vara förgrymmad och tycka att jag ska hålla käften och gilla läget än dunka mig på ryggen och säga - bra rutet!
Jag tror att det kan vara för att vi har sett det tvåhundraumpton gånger redan.

Ja, du har rätt och alla vet det.

Här på forumet finns inte många som säger emot dig.

Din energi och argumentation kan du använda bättre nån annanstans. Att predika frälsningens lov för de redan frälsta ger möjligtvis en boost för egot men gör ingen nytta för kampen.

jwzrd
2006-05-05, 13:25
Din argumentation är både sned och halt. För det första är alkolister, knarkare och rattfulla inga ideal och föredömen - särskilt inte på det här forumet och hade forumet varit "ölens vänner" så hade det kanske varit på sin plats med någon rad om att ta det lugnt med drickandet emellanåt enkannerligen om du står i begrepp att köra bil.

Japp, min argumentation är både sned och hal. Det är din argumentation jag använder, så skönt att vi förstår varandra. Synd att du inte förstår att det är samma resonemang dock, det hade hjälpt dig att förstå bättre. Det här forumet _är_ inte "dopade elitbyggares vänner", det är "tränande människors vänner". Bland tränande människor finns även dopade tränande människor, det fattar du, tränande människor finns bland människor. Bland både tränande och icke-tränande människor finns även dina kompisar "ölens vänner", vidare finns även narkotikamissbrukande artister och rattfulla arbetskamrater. OCH det här här det fina kommer: förebilder väljer inte att vara just förebilder, det är vi i gruppen "människor" med dess ytterligare gruppindelningar som väljer vilka vi vill ha som förebilder.

Man väljer förebilder utifrån olika kriterier, jag har förebilder som dopar sig. Förmodligen kör någon av dom rattfull också och/eller röker brass. Jag skiter i det, det är inte därför jag valt dom. Så resonerar antaligen andra sunda människor också. Någon som aktivt söker sig till drogkulturen gör det för att skaffa sig drogförebilder sannolikt. Allt handlar om vad man söker. Om många söker drogförebilder så är väl just sökandet intressant snarare än att det finns synliga drogförespråkare?

Kagen
2006-05-05, 13:26
Lasse Kongo: Om det inlägget var riktat till mig så vill jag bara säga att inget av det jag skrivet var riktat till dig ;)

För övrigt verkar Jorma vara en underbart skön snubbe.

jwzrd
2006-05-05, 13:27
Det intressanta är ju i så fall varför vissa reagerar som de gör. Du verkar ju snarare vara förgrymmad och tycka att jag ska hålla käften och gilla läget än dunka mig på ryggen och säga - bra rutet!

Jag ser inte att du försöker vara en alternativ förebild, därför får du inget ryggdunk.

Lasse Kongo
2006-05-05, 13:33
Lasse Kongo: Om det inlägget var riktat till mig så vill jag bara säga att inget av det jag skrivet var riktat till dig ;)

För övrigt verkar Jorma vara en underbart skön snubbe.

Nej nej, glöm det, jag trodde det var riktat till mig, eftersom jag gjort allt som jwzrd skrev haha, men så var det inte, så glöm glöm glöm *kramas*

Kagen
2006-05-05, 13:51
Det här forumet _är_ inte "dopade elitbyggares vänner", det är "tränande människors vänner".

Det är därför jag är här - dels för att ösa ur Grubens och andras outsinliga källor och dels för att snacka med roligt folk.
Det övriga du skrev lämnar jag utan kommentar.

jwzrd
2006-05-05, 13:52
Det är därför jag är här - dels för att ösa ur Grubens och andras outsinliga källor och dels för att snacka med roligt folk.
Det övriga du skrev lämnar jag utan kommentar.

Nu lämnade du ju en kommentar ändå.

Kagen
2006-05-05, 13:52
Nej nej, glöm det, jag trodde det var riktat till mig, eftersom jag gjort allt som jwzrd skrev haha, men så var det inte, så glöm glöm glöm *kramas*

Bättre med kramar än ryggdunkar :thumbup:

Krampus
2006-05-05, 14:00
Men för fan Kagen, elitsprinters dopar sig. Man ser bilder på elitsprinters under hela sommaren, menar du att det ger samma påverkan på löpare i stort? "Oh no, jag kan inte nå toppen utan att ringa Sven Tren, bäst jag ringer nu!"

Vi fattar att du ogillar doping, det gör dom allra flesta andra här på forumet också. Du slår in öppna dörrar.


Hahaha Plucke, Berra och SVEN TREN!!!! :laugh:

jwzrd
2006-05-05, 14:04
Hahaha Plucke, Berra och SVEN TREN!!!! :laugh:

Passa dig för Sven Tren, det är en farlig jävel!

Herkulez
2006-05-05, 14:07
Passa dig för Sven Tren, det är en farlig jävel!
haha ja mitt gamla hemmagjorda skämt

"alla barnen var ute på rasten och lekte nigger förutom sven som satt i toan och tryckte tren"



(omgjord version dock)

Jense
2006-05-05, 14:07
Passa dig för Sven Tren, det är en farlig jävel!


trenet i fickan "här, ta lite tren"



Jorma är hård som fan, härligt hård.

jwzrd
2006-05-05, 14:14
haha ja mitt gamla hemmagjorda skämt

"alla barnen var ute på rasten och lekte nigger förutom sven som satt i toan och tryckte tren"



(omgjord version dock)

Japp! Men det var 20 år sen, nu för tiden är Sven Tren farlika rappen!

myggan
2006-05-05, 14:17
Din argumentation är både sned och halt. För det första är alkolister, knarkare och rattfulla inga ideal och föredömen - särskilt inte på det här forumet och hade forumet varit "ölens vänner" så hade det kanske varit på sin plats med någon rad om att ta det lugnt med drickandet emellanåt enkannerligen om du står i begrepp att köra bil.

tänkte du verkligen till när du skrev det där ?
Om du tror att alkolister och knarkare inte är föredömen för folk kanske du skall vidga dina vyer en smula.

Finns det t.ex nån popartist där ute som inte tjänar på att supa ner sig och leva rövare för att skapa rubriker, och popartister är ju inte föredömen för någon *rolleyes*

Kagen
2006-05-05, 14:35
tänkte du verkligen till när du skrev det där ?
Om du tror att alkolister och knarkare inte är föredömen för folk kanske du skall vidga dina vyer en smula.

Finns det t.ex nån popartist där ute som inte tjänar på att supa ner sig och leva rövare för att skapa rubriker, och popartister är ju inte föredömen för någon *rolleyes*

Nja, du får väl ett halvt rätt av mig då. Visst Big Brother folket och rockmusikerna festar, drogar och lever runt. Med alkolister och knarkare syftade jag mer på de utslagna i samhället. Vidare kan du bli vinna MTV music awards, Oscars och allt vad det nu är utan att supa skallen av dig och knarka - även om man kan börja tvivla ibland.. Däremot går det inte att bli lika stor och väldefinerad som Coleman utan doping.
Musikern, skådespelaren och kroppsbyggaren måste naturligtivs också ha rätt talang/gener/målmedvetenhet också.

Fanken jag känner mig nästan som en frikyrkopastor i den här församlingen och det var inte min mening.

Allan
2006-05-05, 15:14
Sorry, jag fattar inte var "Kolozzeums enorma dubbelmoral" ligger. Vill nån förklara?

allan

jwzrd
2006-05-05, 15:16
Sorry, jag fattar inte var "Kolozzeums enorma dubbelmoral" ligger. Vill nån förklara?

allan

Normala människor ser ett problem i att hylla dopingmissbrukare och samtidigt förbehålla sig rätten att vara hård dopingmotståndare.

Allan
2006-05-05, 15:20
Kolozzeum hyllar inte dopingmissbrukare. Medlemmar gör det men inte Kolozzeum. Tvärtom. Däremot skyfflar vi inte problematiken under mattan, vilket ett hundratal trådar i ämnet genom åren torde bevisa. Men det finns ingen pro-steroidmentalitet på Kolozzeum, om nu nån skulle tro det.
Däremot raderar vi inte trådar eller bilder på bodybuilders där man kan misstänka att de missbrukar. Varför skulle vi göra det? Låssas som problemet inte finns?


allan

jwzrd
2006-05-05, 15:23
Kolozzeum hyllar inte dopingmissbrukare. Medlemmar gör det men inte Kolozzeum. Tvärtom. Däremot skyfflar vi inte problematiken under mattan, vilket ett hundratal trådar i ämnet genom åren torde bevisa. Men det finns ingen pro-steroidmentalitet på Kolozzeum, om nu nån skulle tro det.
Däremot raderar vi inte trådar eller bilder på bodybuilders där man kan misstänka att de missbrukar. Varför skulle vi göra det? Låssas som problemet inte finns?


allan

Skillnaden mellan kolozzeum så som vi menar i tråden och 'Medlemmarna' finns inte. Jag har inget emot hur vi hanterar doping på kolozzeum, det betyder dock inte att det inte handlar om en dubbelmoral.

Allan
2006-05-05, 15:27
Eftersom jag tror att Kolozzeum kan ha haft en mycket positiv inverkan på yngre män som står i valet och kvalet mellan att kura eller inte kura, känns det främmande att kalla det för dubbelmoral.


allan

Perscitus
2006-05-05, 15:30
Jag tror jag förstår vad ni pekat på för dubbelmoral. Ungefär som när Ove Rytter skriver i B&K om hur viktigt det är att dopingen bekämpas, för att i nästa mening tala om att han varit och besökt sin goda vän Arnold Schwarzenegger som varit en stor profil för sporten. Men jag tycker ändå det inte är så fel, som Allan säger blir det inte bättre för att man sopar allt under mattan och totalignorerar det. Bodybuildingvärlden ser tydligen ut som så att dessa enorma proffs som tveklöst dopar sig ändå har en viktig plats, även hos dopingmotståndare. Hur många förknippar t.ex. inte Pumping Iron med "hederlig bodybuilding" trots att deltagarna i filmen är dopade?

bear.flowertwig
2006-05-05, 15:31
Dubbelmoralen ligger väl möjligen i att man klagar på att bodyubuilding inte erkänns som sport. Samtidigt hävdar man att man är emot doping. Det gäller ju inte Kolozzeum specifikt utan rent allmänt. Ska den få nån form av erkännande så får man väl städa rent i eget hus först och det är väl helt uppenbart att några såna ambitioner finns inte... Freaks säljer.

skaparn
2006-05-05, 15:38
HAHA han har varit med i Perkele MC!

Jag tycker hans MC på bilden ser ganska gubbig ut.

Kebab-Arne
2006-05-05, 15:42
Verkar vara en intressant artikel ska läsa hela när jag orkar.

Snubben på min avatar är tämligen dopad, och har en väldigt snygg fysik enligt mig. Har själv inga planer på att ta nån form av förbjudna preparat. Men det kanske ändå kommer gå åt helvete med mig? Då jag har herr Badell som nåt form av kroppslig förebild.

RajtanTajtan
2006-05-05, 15:51
Trådens topic stämmer ju inte, Jorma är inte sveriges mest meriterade bodybuilder.

hasse36
2006-05-05, 15:54
Däremot raderar vi inte trådar eller bilder på bodybuilders där man kan misstänka att de missbrukar. Varför skulle vi göra det? Låssas som problemet inte finns?

allanFör mig är det fullt jämförbart med ett forum för ekonomi, där man diskuterar aktier, fastighetsaffärer etc i syfte att bli rik eller i alla fall rikare. Allt, naturligvis inom lagens råmärken. Inte ens skatteplanering får diskuteras på forumet.

Hur skulle det uppfattas om man på detta forum hela tiden kunde läsa om kriminella personers framgångar? Vilka bilar de kör, vilket bling-bling de har köpt, hur många helrör de beställer osv.

På detta forum finns en före detta kriminell som numera vandrar den smala vägen men som brukar berätta att:

"Oj, oj, vad hårt de jobbar - de kriminella. Visserligen är de kriminella men oj, oj, ni anar inte hur tungt det är. Man blir inte rik bara för att man är kriminell - man måste jobba hårt också"

Hur skulle det uppfattas? Jo, som dubbelmoral.

bigtraps
2006-05-05, 16:06
Kommer ihåg när Jorma satt i studion hos Robban Achberg
Det var på den tiden när MC gängen ofta figurerade media
jorma var där som representant för HA
Achberg stegade fram till Jorma och frågade honom rakt ut om
man var en riktig man om man hotade att skjuta skallen av ett barn om
pappan inte betalade sina skulder
Tror inte att han fick så bra svar av Jorma

Diggler
2006-05-05, 17:11
Ang. doping och dubbelmoralen har jag hittat en annan vinkel. Är det en byggare då är det ingen fara alls här, men är det ngn annan atlet blir det rena lynchstämningen på Kolozzeum.

Allan
2006-05-05, 17:22
Ang. doping och dubbelmoralen har jag hittat en annan vinkel. Är det en byggare då är det ingen fara alls här, men är det ngn annan atlet blir det rena lynchstämningen på Kolozzeum.


Tyvärr har du rätt. Men det betyder inte att man ska blanda ihop Kolozzeums officiella hållning med åsikter som medlemmarna framför.


allan

Fagen
2006-05-05, 17:56
Tyvärr har du rätt. Men det betyder inte att man ska blanda ihop Kolozzeums officiella hållning med åsikter som medlemmarna framför.


allan

Jag anser att moderator som du, som är stora inspirationskällor för många här, (ja, så är det) har en skyldighet och ett ansvar att leva upp till. Därför blir det lätt en bismak av dubbelmoral när du t.ex. å ena sidan fördömmer all form av dopning (:thumbup: ) men å andra sidan kan kommentera en bild på någon äldre byggare med meningar som: "så skulle jag också vilja se ut när jag är 65 år". Håller du inte med om det?

Att medlemar på detta forum sitter och öser lovord över dopade kroppar säger trots allt en del om synen på dopning inom framförallt BB. Jag tror inte att man på friidrottsforum lägger upp filmer på Kratochvilova och pratar om hennes fantastiska prestationer.

Visst faan får man tycka att dopade kroppar är helt okej att berömma, jag stör mig inte så mycket på det, men man bör nog samtidigt vara medveten om vilka signaler det sänder. Särskillt om man vill se "sin" idrott ren.

(Jag har redan skickat ett pm till dig om detta för länge sedan, du sa då att du skulle återkomma med ett svar, vilket du inte gjort.)

Allan
2006-05-05, 18:24
Ni menar att jag ska ta avstånd från trettio år gamla byggarbilder för att de dopade sig? Det var ju för farao tillåtet på den tiden. Det är fortfarande inte illegalt i stora delar av världen - eftersom man i de flesta länder inte alls är intresserade av att få BB erkänd som sport. Den svenska inställningen är rätt unik.
Jag delar den men att be mig ta avstånd från Dave Draper eller Nubret för att de dopade sig för trettio år sen - och gjorde det utan att bryta mot vare sig idrottsliga regler eller civila lagar - är rätt magstarkt.
Jag tycker att mitt ställningstagande i frågan räcker. Jag är inte imponerad av elefanterna i proffscirkusen, och yttrar mig inte om dem. Däremot måste man emellanåt ha en åsikt när en massa förståsigpåare hävdar att fullt uppnåeliga fysiker på naturlig väg skulle vara resultatet av doping.


allan

Fagen
2006-05-05, 18:32
Ni menar att jag ska ta avstånd från trettio år gamla byggarbilder för att de dopade sig? Det var ju för farao tillåtet på den tiden. Det är fortfarande inte illegalt i stora delar av världen - eftersom man i de flesta länder inte alls är intresserade av att få BB erkänd som sport. Den svenska inställningen är rätt unik.
Jag delar den men att be mig ta avstånd från Dave Draper eller Nubret för att de dopade sig för trettio år sen - och gjorde det utan att bryta mot vare sig idrottsliga regler eller civila lagar - är rätt magstarkt.
Jag tycker att mitt ställningstagande i frågan räcker. Jag är inte imponerad av elefanterna i proffscirkusen, och yttrar mig inte om dem. Däremot måste man emellanåt ha en åsikt när en massa förståsigpåare hävdar att fullt uppnåeliga fysiker på naturlig väg skulle vara resultatet av doping.


allan

Det finns en del saker att kommentera i ditt inlägg, men det avstår jag ifrån. Vi kan väl bara konstatera att jag tror att personer kan bli påverkade av vad auktoriteter tycker och säger, medan du inte gör det.

Mr. Moose
2006-05-06, 08:07
Dubbelmoral?? Jovisst finns det bland Kollo's medlemmar.

Hur många är inte helt emot doping och AAS pga biferkningar samt fusk etc? Majoriteten, över 90-95%?

Hur många hoppade på erbjudandet 1:sta April ang. preparatet som skulle ge bättre resultat än AAS men med 10 gg biverkningarna!! Verkade som om det var ganska många som var positivt inställda till det sk super tillskottet.

Hypocrites!

Claes

Kagen
2006-05-06, 08:21
Sant även om det förekomm en hel del som såg igenom skämtet så kan man helt klart konstatera att många verkar redo att offra oerhört mycket för att bli större/starkare.

Genesis
2006-05-06, 09:23
Storbystad fru som han spänner fast med handklovar i sängen. Man kan inte göra annat än att gilla killen. :thumbup:

Kagen
2006-05-06, 09:44
Rätt märkligt egenligen med en gammal förbrytare och sittande vice president för Hells Angels att tala om bristande respekt hos dagens ungdomar samt efterlysa hårdare straff:

-Var har dagens ungdom lagt sin respekt för äldre personer?
De går ut på stan och klappar ner både gamla och andra ungdomar, med samma inställning i bägge fall. Hedern är helt borta.

För att inte tala om våldtäktsmän. Sätt ut dem bland övriga intagna
på fängelserna, så blir det naturlig avgång. I vanliga fall
skiter jag i statistik men i fallet med våldtäktsmän som återfaller
i sina beteenden efter avtjänade straff/behandlingar, tycker jag statistiken talar sitt tydliga språk. Fan, det finns tusentals brudar
på krogarna och i vardagslivet att ragga på men de här fega individerna klarar inte den sociala biten utan måste ta till våld. Jag är för kastrering, i alla dess möjliga former. Det skall inte tyckas synd om, oavsett bakgrund, samhället skall först och främst skydda de oskyldiga, inte prioritera de
som gjort övergreppen.Ta bort dem från banan, permanent


Killarna i MC gängen är som bekant inte guds bästa barn de heller. Men i och för sig spär han bara på myten om sig själv och sina likar som ett gäng i grunden justa killar som bara jävlas med de som förtjänar det.

George Bush jagar som bekant terrorister och gör inte skillnad på själva terroristerna och de som härbergerar dem, stödjer dem och finansierar dem. Jag vet att det finns liknande tankar om de kriminella MC-gängen. Dvs att medlemskap i Bandidos eller Hells Angels ska vara tillräcklig grund för att straffas.

Allan
2006-05-06, 10:01
Ta debatten om HA i en egen tråd tack.

Jo, jag är mycket medveten om att det prominenta personer säger kan ha stor inverkan på oerfaret folk. Men Kolozzeum handlar om att låta folk fråga fritt, få svar och så småningom bli en av de som också kan ge svar.
Jag skulle bli extremt förvånad om min motvilliga beundran för hur vissa bodybuilders ser ut, och som jag emellanåt ger uttryck för, skulle ge någon slags legitimitet åt doping, och att mitt kategoriska avståndstagande från doping i alla dess former inte skulle få någon effekt alls.
Då är antingen jag extremt dålig på att formulera mig eller så är medlemmarna extremt enögda.

Så hur skulle ett Kolozzeum utan "dubbelmoralen" se ut?

allan

Kagen
2006-05-06, 10:27
Det här är svåra frågor men kanske är svaret så enkelt som att det är sporten själv som måste lyckas bli ren för att därefter kunna påverka ideal och skapa "bättre" föredömen.

Jämför vi med många andra sporter så har de som avslöjats som dopade gått från att vara hyllade atleter till att bli sedda som fuskare som ingen vill ha med att göra. Ben Johnson, Marion Jones osv. Deras värde både hos allmänheten och hos sponsorerna gick från toppen till nedre botten och då har den senare aldrig ens testats positivt.

Det handlar alltså om förtroende tror jag. Ett förtroende som nog bara kan nås med fler och bättre tester. Om de som vinner tävlingarna också kan vinna förtroendet om att de är rena så är mycket vunnet. Då blir det enklare även på detta forum. För som det är nu sticker det nog rätt mycket i ögonen på folk - särskilt de som tränar och tävlar rena - när det läggs upp bilder på någon som alldeles uppenbarligen är dopad och det genast uppstår en hyllningskör om hur imponerande, bra, cool, häftig osv han eller för all del hon är.

Håller med Hasse36, det blir lite som om Unga Aktiesparare skulle hylla Lars Erik Pettersson, Joachim Posener m.fl som läget är nu.

I övrigt vill jag tacka för ett bra forum och för mig personligen är detta med kroppsbyggare, unga som gamla, rena som dopade mest en intressant reflektion och parantes och inget jag bryr mig vidare i. Det finns större problem här i världen som kan lösas till lägre kostnader..

Herkulez
2006-05-06, 10:47
ett test på tävling är långt ifrån garanti på att dom är rena, på tävlingsdagen ja, men det finns grejjer man kan trycka som försvinner rätt fort ut ur kroppen...så rätt preparat, rätt tajming och man klarar test fast man är fullproppad.

Krokodil
2006-05-06, 11:05
Storbystad fru som han spänner fast med handklovar i sängen. Man kan inte göra annat än att gilla killen. :thumbup:
Det kanske är hon som spänner fast honom. :D

Jet
2006-05-06, 12:33
Rätt märkligt egenligen med en gammal förbrytare och sittande vice president för Hells Angels att tala om bristande respekt hos dagens ungdomar samt efterlysa hårdare straff:

-Var har dagens ungdom lagt sin respekt för äldre personer?
De går ut på stan och klappar ner både gamla och andra ungdomar, med samma inställning i bägge fall. Hedern är helt borta.

För att inte tala om våldtäktsmän. Sätt ut dem bland övriga intagna
på fängelserna, så blir det naturlig avgång. I vanliga fall
skiter jag i statistik men i fallet med våldtäktsmän som återfaller
i sina beteenden efter avtjänade straff/behandlingar, tycker jag statistiken talar sitt tydliga språk. Fan, det finns tusentals brudar
på krogarna och i vardagslivet att ragga på men de här fega individerna klarar inte den sociala biten utan måste ta till våld. Jag är för kastrering, i alla dess möjliga former. Det skall inte tyckas synd om, oavsett bakgrund, samhället skall först och främst skydda de oskyldiga, inte prioritera de
som gjort övergreppen.Ta bort dem från banan, permanent


Killarna i MC gängen är som bekant inte guds bästa barn de heller. Men i och för sig spär han bara på myten om sig själv och sina likar som ett gäng i grunden justa killar som bara jävlas med de som förtjänar det.

George Bush jagar som bekant terrorister och gör inte skillnad på själva terroristerna och de som härbergerar dem, stödjer dem och finansierar dem. Jag vet att det finns liknande tankar om de kriminella MC-gängen. Dvs att medlemskap i Bandidos eller Hells Angels ska vara tillräcklig grund för att straffas.

Ja, och hur sjukt är det?? Det finns en hel rad andra sammanslutningar som pysslar med både det ena och andra, men de klarar sig på grund av en enda sak, och vad det är kan ni gissa själva.

jwzrd
2006-05-06, 13:06
Ta debatten om HA i en egen tråd tack.

Jo, jag är mycket medveten om att det prominenta personer säger kan ha stor inverkan på oerfaret folk. Men Kolozzeum handlar om att låta folk fråga fritt, få svar och så småningom bli en av de som också kan ge svar.
Jag skulle bli extremt förvånad om min motvilliga beundran för hur vissa bodybuilders ser ut, och som jag emellanåt ger uttryck för, skulle ge någon slags legitimitet åt doping, och att mitt kategoriska avståndstagande från doping i alla dess former inte skulle få någon effekt alls.
Då är antingen jag extremt dålig på att formulera mig eller så är medlemmarna extremt enögda.

Så hur skulle ett Kolozzeum utan "dubbelmoralen" se ut?

allan

Allt jag säger är att det finns en dubbelmoral, jag delar den. Jag tycker att diskussionklimatet här är alldeles utmärkt.

sameshit08
2007-01-04, 00:29
Det kanske är hon som spänner fast honom. :D

Vet nån om det är samma Jorma som Magdalena Graaf varit gift med? Hon beskriver Jorma i sin bok "Det ska bli ett sant nöje att döda dig"?

mini
2007-01-04, 00:37
Verkar inte sannolikt om vi säger så.:D De kom väl dessutom från samma håla utanför Sthlm tror jag. Varför undrar du?

Nilsjohan
2007-01-04, 01:22
Vet nån om det är samma Jorma som Magdalena Graaf varit gift med? Hon beskriver Jorma i sin bok "Det ska bli ett sant nöje att döda dig"?Snubben Magdalena varit gift med heter inte Jorma egentligen (han har ett annat finskt förnamn irl)

sameshit08
2007-01-04, 02:01
Verkar inte sannolikt om vi säger så.:D De kom väl dessutom från samma håla utanför Sthlm tror jag. Varför undrar du?

Frågar för att det är så mkt grejer i Magdalenas bok som stämmer in på Jorma... både att han är från Kungsängen och namnet och varit kriminell men nu har han ändrats och blivit familjefar osv.... Intressant att veta om det är han eller inte.

heltzonicka
2007-01-04, 02:51
Frågar för att det är så mkt grejer i Magdalenas bok som stämmer in på Jorma... både att han är från Kungsängen och namnet och varit kriminell men nu har han ändrats och blivit familjefar osv.... Intressant att veta om det är han eller inte.

Att du läst boken gör mig fundersam...

sameshit08
2007-01-04, 03:02
Snubben Magdalena varit gift med heter inte Jorma egentligen (han har ett annat finskt förnamn irl)

Vad heter hennes finska ex-man då? (Bara ett förnamn tack om det inte är Jorma)

Allan
2007-01-04, 05:07
Det är INTE Jorma hon varit ihop med. Hans förnamn börjar dock på J.

BisonLGcrew
2013-01-18, 20:05
Främsta meriter: Jorma Varhevaara

1:a VM 1988, veteraner
1:a SM 1979
1:a SM 12 gånger till fram till 1998!
1:a NM några gånger...

Doping, kost och disciplin
-Visst, det är inget att hymla om. Skall man vara med i tävlingstoppen måste man tyvärr stoppa i sig, det gör alla.
Jag skulle aldrig rekommendera någon annan att göra det, jag har sett så många knäckas av steroidmissbruk. De tror att de skall bli bäst snabbt, trycker i sig både det ena och det andra och sedan kokar det i huvudet på dem samt de inre organen pajar helt. Har sett vissa killar ta lika mycket på en dag, som jag tog på 8 veckor.
Lev sunt, träna med måtta och glöm inte att vila, det är mina ärliga tips som förhoppningsvis skall ge träningsdiciplin. Det är disciplinen som ger framgång, inte preparaten.
Jag har själv slarvat mycket, har alltid varit lite för glad i att dricka, så visst har kroppen fått ta mycket stryk. Däremot är jag envis som få, ger aldrig upp om jag bestämt mig för något.
Har heller aldrig låtit mig gå upp i vikt mer än 3-4 kg under den del av året jag inte tävlar. Man skall väl må bra även då, inte se ut som en överjäst vetebulle ”off-season

saxat från:
http://www.frontface.se/08nr/02sid/02b.htm

Jaså?!

Grotesk
2013-01-18, 20:11
Jaså?!

Mind = blown?

pwnyou
2013-01-18, 20:24
http://pledgeoffplastic.files.wordpress.com/2012/11/keanu-meme.jpg

Grazzafukkinrazzi
2013-01-18, 20:35
Strong bump/10

Lasse Kongo
2013-01-18, 20:51
Haha, gjorde en redan underbar fredag ännu bättre.

Sven Tren!

Svårt att hålla tillbaka skrattet haha