handdator

Visa fullständig version : Är de här något att ha?


Dadelmannen
2002-11-25, 22:02
Jag har nyss börjat köra på ett Yates inspererat träningsupplägg där jag kör 4 dagar i veckan. 1 set/övning o 3-4 olika övningar för bröst rygg o axlar 1 set för armarna o ben. Jag kör bara basövningar o 6-10 reps, förutom för benen där jag tok kör 20reps i powerracken.
Nu undrar jag om de finns nån som kör något liknande som har lust att ge mig lite tips eller om de e nån som kan ge mig tips om hur jag ska förbättra det.

Jorgen
2002-11-25, 22:21
Man bör nog tränat ganska länge för att få något ut av ett sådant program. Det kräver ju ett perfekt rörelseutförande (Yates har ju det). Såhär säger han själv om det:
"Each exercise should be taken to failure on the final set, with 1 or 2 forced reps if you have a partner. The proceeding sets are warm up sets, I usually warm up with 50 to 70% of my final set as a guide line. Perform all of the reps in a slow controlled manner with special emphasis on the negative or lowering portion of the weight."

//jörgen

Officer
2002-11-26, 09:01
Du ska då faan inte köra Yates-träning!

Hur länge har du tränat? Jag antar att du tränat sisådär 5-6 år för att kunna köra som Yates i hans upplägg.

Jag håller med Jörgen, du måste ha perfekt utförande för att ta vara på det endaste setet per övning som du kör. Vilket jag inte tror att du har.

För övrigt tycker jag att det är dumt och o-originellt att följa ett visst schema... Max-OT är ett exempel. Helt jävla löjligt att kanske 20% av Sveriges gymbefolkning följer just det jävla schemat till punkt o pricka.
Mitt råd: följ aldrig ett schema som någon annan skrivit upp till dig, gör upp ditt eget schema/upplägg och kör instinktivt ibland, lyssna på din kropp.
Notera att när jag säger att du inte ska följa ett visst upplägg så menar jag inte att du inte ska använda dig utav träningsfilosofin i t ex max-ot, där det gäller att man ska köra så tungt och intensivt som möjligt på knappast möjliga tid. Det är det det hela går ut på.
Vidareutveckla upplägg efter eget tycke!


//Arnold-avgudarn #1

Lord_X
2002-11-26, 09:43
Om det är så att du känner att du kan fokusera dig bättre med 1 set/övning (tror nog att de flesta kan det) så funkar det faktiskt mycket bra. Och det är inte alls något program för de som tränat minst 5-6 år som någon skrev. Däremot en liten ändring har jag att föreslå, kör max 3 övningar/muskelgrupp, 6-10 reps är bra.
Du kan ju köra 1 basövning och 2 isolationsövningar, eller 2 basövningar och 1 isolationsövning, minst en basövning i alla fall.
Kämpa på :kickass:

Dadelmannen
2002-11-27, 14:16
Nä det funkar nog inte alls. Jag har bara lagt på mig 14kg på 5 månader. Ökat från en 10 på 60 till en 10 på 95 i bänken, så de funkar tydligen ganska bra med ett yates "inspererat" träningsupplägg.

Jo precis som du skriver (lord_x) så känner jag att de e mycket lättare att fokuserasig om man endast kör ett set per övning.

AnderssoN
2002-11-27, 14:23
Dadel: Jag måste vara trött, men jag hänger inte med riktigt. Har du redan kört enligt ett Yates-inspirerat program i 5 månader eller?

Hur länge har du styrketränat totalt då?

Bra ökningar verkar du onekligen ha gjort i alla fall, kul!

Dadelmannen
2002-11-27, 14:57
Jo jag har kört de i 5 månader. När jag skrev att jag nyss börjat var väl lite fel men 5 månader e ju inte så länge ändå. Jag vill helt enkelt se om de va nån mer än jag som kör så.
Jag har tränat i sisådär en 1,5 år seriöst. Sen hade jag ett destruktivt sabbatsår från träningen då jag tappade 8kg massa, men i somras så tog jag en titt i spegeln å skämdes. Nu äter jag som en häst
:eating: o pressar skiten ur mig en halvtimme 4 dagar i veckan i min Dungeon.

spegeln är ju mycket trevligare att besöka nu mera:D

John M
2002-11-27, 15:22
Kör på för fan! Tror säkert att det kan funka...själv kör jag väääldigt få set och tycker att det funkar bra