handdator

Visa fullständig version : dagsintag av fett


LisaB
2006-05-04, 20:19
Jag har en liten fråga angående fettintaget. Vad spelar det för roll om man intar hela dagsbehovet vid ett tillfälle, än om man sprider ut det? Vad jag har förstått lagras fettet ändå alltid in när det äts. Eller har jag fel?

King Grub
2006-05-04, 21:00
Fettlösliga vitaminer heter "fettlösliga" av en anledning.

Fett tillsammans med andra makronutrienter ger en mer fördelaktig påverkan på metabola faktorer som magsäckstömning, aminosyreupptag och blodsockerpåverkan.

LisaB
2006-05-05, 15:16
ja nu menade jag inte att jag skulle enbart äta fett. Jag tänkte bara snarare på om en måltid innehöll dagsbehovet av fett, skulle det göra ngn skillnad mot om jag delade upp fettintaget på flera måltider? med andra ord, kan man äta såpass mkt fett på en gång (dagsintaget) utan att det gör ngn skillnad eftersom kroppen behöver en viss mängd fett varje dag?

King Grub
2006-05-05, 15:18
Läs om mitt förra inlägg, så ser du nog, att det var det jag svarade på.

Milia
2006-08-20, 07:39
Jag undrar om det finns något maxintag för hur mkt fett man bör inta vid ett tillfälle.
Till saken hör är att när jag igår såg över mitt kostintag, så insåg jag att jag får i mig för lite fett eftersom jag helt enkelt har för få tillfällen att dela upp det på.
På morgonen ska man ju inte äta så mkt fett, jag får väl i mig totalt kanske 11g då från 1 ägg, kaviar och gröt. Jag äter frukosten kl 9.

Sedan har jag inga möjligheter att äta mellanmål på förmiddagen, så lunchen är 12.: en kycklingfilé eller 100g färs, (plus kolhydrater och grönsaker då), över maten häller jag 1 msk olja.

Jobbar till 14, då vill jag gärna styrketräna direkt. Så jag far hem, dricker en kopp kaffe med kanske 0,5-0,7dl minimjölk, ett äpple om jag är hungrig, sen styrketränar jag
.
Efter träningen: en banan och druckit 3-4 dl mjölk eller yoghurt. (proteinpulvret är slut)
Så dusch, och efter det en rätt stadig middag med mestadels proteiner och fett, t.ex. 2 kycklingfiléer, 1 avokado, grönsaker, kanske bönor eller linser, keso mini.

Till kvällsmål har jag ätit 1 burk kesella, 15g solrosfrön, 1 äpple.
Har jag varit hungrig efter det har jag ätit lite 5%ost och keso mini också.

Nu efter förändringen tänker jag äta samma frukost, fast bara äta gröten direkt efter morgonpromenaden, duscha, och sedan äta mina hårdbröd med kaviar och ägg, plus 10g solrosfrön.
Lunch som vanligt.
Efter jobbet/före träning: 2 dl yoghurt, 10 g russin, 15 g fiberhavregryn. Kan man äta så tätt inpå träning om det känns ok?Efter träning: 3 dl yoghurt 1 banan
Middag: ungefär som lunchen, fast 15 g fett istället för 10g i lunchen.
Kvällsmål:samma fast med 20g solrosfrön.

Hur ser det ut som upplägg? och är fördelningen av fettintaget okej? Ska fettintaget precis före träning också vara minimalt eller kan jag lägga till solrosfrön där också?

King Grub
2006-08-20, 07:49
Satsar du inte på att optimera allt efter maximal teoretisk muskeltillväxt inför något ouppnåeligt mål, kan du fördela intaget i princip hur du vill. Du kan äta fett efter träning också. Får du lika mycket kolhydrat och protein i alla fall, är det väldigt tveksamt om du märker någon praktisk skillnad. Nej, förresten, det är inte ens tveksamt.

Milia
2006-08-20, 07:55
Okej, tack för det snabba svaret.
Nej jag satsar inte på någon "maximal optimal muskeltillväxt" utan vill mest behålla de muskler jag har, minska lite i fettprocent, samt känna mig så pigg och energisk som möjligt.

Hur som helst är väl anledningen till att man inte ska inta fett direkt efter träning att man inte ska göra upptaget av näringen långsammare?
så oavsett vilket mål jag har vore det väl klokt att inte inta fettet då.

King Grub
2006-08-20, 07:58
Det är inte en sådan minutstrid att det heller spelar någon roll över dygnet. Möjligen om du är mitt uppe i en sjukamp och nästa gren börjar om en timme.

Milia
2006-08-20, 08:02
Haha:D okej, men då vet jag. Tackar!

King Grub
2006-08-20, 08:23
Relevant artikel om näringsintag för kvinnor som styrketränar i någon form, med betoning på fettintag:

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/rapidpdf/bjsm.2004.016709v1

paddanboy
2006-08-20, 08:59
Vettigt är väll att ta på kvällen vid intag av kassein. Samt övrigt tid.

Men undvika runt träning och på morgonen.

King Grub
2006-08-20, 09:06
Finns inga belägg för att man vinner något på att undvika fett vid speciella tidpunkter. Det är roligt att teorisera om optimalitet, men det finns inga belägg för mycket av det som läggs fram. Jag gör mig också skyldig till att dras med i överdrivet optimerande på teorinivå, men man skall ha klart för sig, att har man inte Olympiascenen i sikte, är det saker som inte kommer att påverka det handlar om för det mesta. Många tror att det kommer att göra skillnad på resultaten om dom äter 5 g fett vid tidpunkt X i stället för Y... men så är det inte, och man bör inte skaffa alla sina kunskaper i näringlära från kosttillskottstillverkare och bodybuildingtidningar. Mycket hokus-pokus taget ur sitt sammanhang och tilldelat en relevans det inte har.

Lasse Kongo
2006-08-20, 10:20
Fett är överskattat tycker jag, iallafall i dietsammanhang.

Ju mer fett man äter desto mer kommer lagras in i fettcellerna...

Enda man bör tänka på är att inte äta FÖR LITE fett, och se till att man äter bra fett.

Ulf A Big
2006-08-20, 10:26
Fett är överskattat tycker jag, iallafall i dietsammanhang.

Ju mer fett man äter desto mer kommer lagras in i fettcellerna...

Enda man bör tänka på är att inte äta FÖR LITE fett, och se till att man äter bra fett.

Ju mer fett man äter desto mer kommer lagras in i fettcellerna...
Är det här verkligen sant?

Enda man bör tänka på är att inte äta FÖR LITE fett, och se till att man äter bra fett.
Vad är lite och vad är adekvat och bra fett utifrån dina erfarenheter eller kunskaper?

Lasse Kongo
2006-08-20, 10:33
Ju mer fett man äter desto mer kommer lagras in i fettcellerna...
Är det här verkligen sant?

Enda man bör tänka på är att inte äta FÖR LITE fett, och se till att man äter bra fett.
Vad är lite och vad är adekvat och bra fett utifrån dina erfarenheter eller kunskaper?

Under 30-40g bör man inte gå, men de finns dem som legat runt 10g/dag i slutskedet av en hård diet med lyckat resultat.

Men inte under 30-40g är vad jag förespråkar.

Milia
2006-08-20, 10:56
Relevant artikel om näringsintag för kvinnor som styrketränar i någon form, med betoning på fettintag:

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/rapidpdf/bjsm.2004.016709v1
artikeln går tyvärr inte att läsa, det verkar som man måste vara medlem på sidan och typ köpa artikeln?

King Grub
2006-08-20, 11:08
Abstraktet är gratis.

Scratch89
2006-08-20, 13:08
Om man tränar en hel del konditionsträning på dagarna och kanske hamnar på en väldigt hög daglig förbrukning av energi, vi säger 4500 kcal eller så, är det något direkt negativt med att kanske inta massor av fett som energikälla? Att äta tillräckligt med kolhydrat för att orka är ju självklart, men är det fel att kanske äta 150 gram fett bara för att fylla upp energiåtgången och bli mätt?

paddanboy
2006-08-20, 13:21
Själv tror jag människan är byggd för att äta mycket fett och proteiner men färre kolhydrater.

Men ändå äter jag inte alls mycket fett.

beffen
2006-08-20, 17:36
Varför inte så mycket fett på morgonen?

pragmatist
2006-08-20, 22:50
Det är väl mättat fett som man eventuellt bör undvika på morgonen eftersom det möjligen ger sämre insulinkänslighet under resten av dagen. Att det skulle finnas någon nackdel med enkel- eller fleromättat fett på morgonen känner jag inte till.

nutz
2006-08-20, 23:02
Varför inte så mycket fett på morgonen?

Personligen så blir jag otroligt skitnödig av att äta mycket fett på morgonen.