handdator

Visa fullständig version : Midjebälte?


Cartwright
2002-11-25, 21:37
Under vilka omständigheter ska man använda ett midjebälte, och för vilka övningar?

Sve
2002-11-25, 21:57
särskilt curlövningar. och då i synnrhet när du kör de kromade hantlarna, eventuellt de som har handtag fodrade med plysch.

emmzan
2002-11-25, 22:08
Använder självklart bälte då jag använder plysh-hantlarna på hantelcurlen..

Annars då jag kör tunga mark, knäböj, militärpressar och skivstångsrodd..

Jorgen
2002-11-25, 22:17
Själv så använder jag för det mesta knälindor när jag kör med kromade hantlar. :) Och bälte vid knäböj och marklyft. Ibland vid pressar över huvudet.

//jörgen

Lord_X
2002-11-26, 09:31
Originally posted by Cartwright
Under vilka omständigheter ska man använda ett midjebälte, och för vilka övningar?
Ja... Själv tycker jag inte att du ska använda bälte överhuvudtaget, inga dragremmar heller för den delen om du använder det, därför att det är avlastning det handlar om och sådant kan bara resultera i underutveckling.
Träna inte tyngre än du kan hantera, d.v.s korrekt utförande med maximal vikt. Kör inte heller under 6 reps.

Cartwright
2002-11-26, 11:34
Sve: Kromad kan du vara själv! Jag har aldrig använt midjebälte tidigare i tron att det skulle hämma utvecklingen, men eftersom jag har problem i vissa övningar, t.ex. knäböj, så tänkte jag att det kunde vara idé att prova.

z_bumbi
2002-11-26, 11:47
Cartwright: Kromade hantlar med skumgummigrepp är kul... fast i ditt fall är det ju inte aktuellt verkar det som.
Du har just blivit utsatt från det som ibland händer på forumt: Att det spårar ur redan i första inlägget.

Vid tyngre knäböj, makrlyft, militärpress och så kan det vara lämpligt att använda bälte. Det är ju bara och test och se hur det känns, känns det stabilare i de tyngre seten så kör med det.

Tyngre är här en känsla man har själv, spelar ingen roll om det är 100 kg eller 300 kg är det tyngsta seten för dig så testa med bälte.

michael
2002-11-26, 12:01
Använd bara bälte om du ska maxa i t.ex knäböj eller marklyft då det kan reducera skaderisken som är rätt hög vid 1RM.