Visa fullständig version : Salthalt i träningsdryck.
Fredrik_S
2006-05-04, 18:41
Kan någon som har tillgång till ett kryddmått göra detta experiment åt mig?
Ta en liter vatten och blanda i ett kryddmått salt, testa sedan å blanda i ett kryddmått till och ett till och ett till...osv
rör ordentligt mellan varje gång å smaka på det.
Fråga: Hur mycket salt gör vätskan alldelses för salt för å dricka?
(anledning till frågan är att jag bara strör i salt i min träningsdryck utan å veta hur mycket som hälls i, tänkte det kanske är lätt å avgöra på smaken om det blivit för mycket).
1krm är väl rekomenderad mängd per liter vatten?
ett kryddmått är väl om jag inte minns fel en ml, d.v.s ungefär 0,1%
om jag nu inte tar helt fel så är tårar på 0,9% salt
så smaka på en tår å jämför :P
Kan någon som har tillgång till ett kryddmått göra detta experiment åt mig?
Ta en liter vatten och blanda i ett kryddmått salt, testa sedan å blanda i ett kryddmått till och ett till och ett till...osv
rör ordentligt mellan varje gång å smaka på det.
Fråga: Hur mycket salt gör vätskan alldelses för salt för å dricka?
(anledning till frågan är att jag bara strör i salt i min träningsdryck utan å veta hur mycket som hälls i, tänkte det kanske är lätt å avgöra på smaken om det blivit för mycket).
1krm är väl rekomenderad mängd per liter vatten?
1 krm per lite, ja. Jag tycker att det smakar alldeles för mycket med bara ett krm, klarar att dricka det men det smakar för jävligt
1 krm per lite, ja. Jag tycker att det smakar alldeles för mycket med bara ett krm, klarar att dricka det men det smakar för jävligt
kan det smaka så mkt salt då? jag måste fan ta å prova =)
kan det smaka så mkt salt då? jag måste fan ta å prova =)
iofs brukar jag fylla shakern, så det blir ju inte riktigt en liter, snarare 7 dl...
iofs.. men ändå.. aja, jag får ta å kolla nån dag när jag kommer på det =)
Fredrik_S
2006-05-04, 20:48
ett kryddmått är väl om jag inte minns fel en ml, d.v.s ungefär 0,1%
om jag nu inte tar helt fel så är tårar på 0,9% salt
så smaka på en tår å jämför :P
ah smart
Borde man inte lika gärna kunna smaka på sin svett(hur fräsht nu det är) och avgöra hur salt man bör krydda vattnet?
men vänta ska vattnet då vara 9 gånger mindre salt än tåren?
ah smart
Borde man inte lika gärna kunna smaka på sin svett(hur fräsht nu det är) och avgöra hur salt man bör krydda vattnet?
men vänta ska vattnet då vara 9 gånger mindre salt än tåren?
Det utgår oproportionerligt mycket natrium vid svettning.
Lizard
Fredrik_S
2006-05-04, 21:26
Lizard
Jag ska gå å köpa ett kryddmått nu innan dom stänger. Så kan man nog lära sig smaken på rättsaltad dryck.
Fredrik_S
2006-05-05, 14:56
Vad kom du fram till?
Att jag måste skriva en inköpslista innan jag går till affären för att komma ihåg vad jag ska köpa.
Slartibartfast
2006-05-05, 16:27
Kan du inte bara höfta med lite i en tesked?
Fredrik_S
2006-05-05, 17:22
Kan du inte bara höfta med lite i en tesked?
Poängen är att jag ska slippa använda ett mått och bara hälla direkt i drycken och sen känna på smaken att det är just 1 krm.
Höftar jag med en tsk missar jag ju poängen
BigForre
2006-05-05, 18:08
Vill bara lägga in ett inlägg, fick svar på den här frågan för ett tag sedan, och fick då svaret 500mg / liter som lämplig mängd NaCl i samband med träning. Nyfiken som jag är gick jag ner och vägde en dl salt och kom fram till att ett kryddmått räcker till 3 liter vatten. Om jag inte minns fel...MVH / Forsman
Tiefensee
2006-05-06, 20:42
Jag antar att man tillsätter salt för att inte rubba elektrolytbalansen i kroppen, men var går gränsen för hur mycket vatten man kan dricka utan att tillsätta salt?
Jag dricker ca 3-4 liter vatten om dagen (vatten som ingår i livsmedel ej medräknat), och jag tillsätter inget salt. Bör jag göra det?
Jag har alltid trott att de som tillsätter salt dricker oerhörda mängder vatten, typ runt 8-9 liter...
shadowfire
2006-05-06, 21:28
Jag provade glatt efter rekommendation av King Grubb att ta 1krm salt till vattenflaskan (som jag trodde var på 1l, men den var visst bara på 0,6l) o gick o tränade. Spyan hängde i luften kan jag säga, var som att ligga ryggsim på kanarieöarna o öppna truten till en större våg... dvs PÄCKEL!
Jag tar numer ca 1/5 tesked salt till 0,6 liter vatten, motsvarande ett halvt kryddmått.
Fredrik_S
2006-05-06, 21:33
Jag tar numer ca 1/5 tesked salt till 0,6 liter vatten, motsvarande ett halvt kryddmått.
1/5 tsk motsvarar 1 kryddmått inte ett halvt. Vilket fortfarande då är nästan dubbla dosen av rekomendationen
Lizard
Koncentrationen av natrium i svett blir aldrig över 50% av plasma koncentrationen.
Kalium kan vi däremot ha lite högre koncentration av än i plasma.
Fredrik_S
2006-05-07, 06:50
Koncentrationen av natrium i svett blir aldrig över 50% av plasma koncentrationen.
Då blir det kanske bäst med mineralsalt med 50/50 Kalium Natrium?
Jag höftar alltid när jag blandar sportdryck. Hemligheten är att blanda med druvsocker som är så sött att saltet inte märks. Det blir lite annars med malto, i börsen även.
Utgår mer natrium än andra salter.
Lizard
Tiefensee
2006-05-07, 10:15
Är det någon som vet vart gränsen går över hur mycket vatten man kan dricka utan att tillsätta salt?
Vad för sorts salt ska man tillsätta? Med eller utan jod? Havssalt?
Havssalt, koksalt, flingsalt, strösalt...allt är natriumklorid. Att jod är tillsatt är en rent akademisk fråga. Tidigt beslöts att jod skulle tillhandahållas de breda folklagren via salt. Det tillsätts alltså jod till saltet. I USA tillsätts det i frukostflingor i stället. Same same, but differrent.
Undantaget är mineralsalt där principen är att förse saltet med stora delar kaliumklorid i stället vilket alltså minskar andelen natriumklorid. Detta för att minska de blodtryckshöjande egenskaperna som natriumklorid har i kroppen.
När det gäller träning och uttransport i plasma (blodet) är det just natriumkloriden som efterfrågas. För intransport genom membranen till t ex muskeln svara kalium för och balansen dem imellan är avgörande för hela din ämnesomsättning på cellnivå.
Frågan om det därför bör tillföras kaliumklorid till saltet vid träning och på det har i alla fall jag inga säkra svar för närvarande. Hyptetiskt borde det vara på det viset men de uppgifter som jag har tillhanda för närvarande ger ingen klar uppgift i ämnet. Svar kommer.
Du ska alltså tillsätta en nypa vanligt salt till din sportdryck.
Vill du ha både livrem och hängslen tar du mineralsalt i stället. Jod eller ej.
Lizard
Tiefensee
2006-05-07, 13:29
Ok, men räcker det med att tillsätta en nypa salt en gång om dagen?
Jag kör ett till två förbränningspass per dag och tränar fyra dagar i veckan.
Svettas mycket.
Ok, men räcker det med att tillsätta en nypa salt en gång om dagen?
Jag kör ett till två förbränningspass per dag och tränar fyra dagar i veckan.
Svettas mycket.
Du ska tillsätta en nypa salt varje gång du dricker näringslösning i samband med hård fysisk aktivitet. Om det sen är en gång eller fyra gånger om dagen spelar inget piano.
Däremot ska du vara försiktig med salt i övrigt eftersom det är kliniskt fastställt att det finns ett samband mellan natrium och högt blodtryck. Högt blodtryck i sig är inget att skriva om, men det i sin tur kan ge upphov till, eller utlösa, en serie sällsynt äckliga åkommor. Stroke bl a.
Lizard
Tiefensee
2006-05-07, 20:28
Du ska tillsätta en nypa salt varje gång du dricker näringslösning i samband med hård fysisk aktivitet. Om det sen är en gång eller fyra gånger om dagen spelar inget piano.
Däremot ska du vara försiktig med salt i övrigt eftersom det är kliniskt fastställt att det finns ett samband mellan natrium och högt blodtryck. Högt blodtryck i sig är inget att skriva om, men det i sin tur kan ge upphov till, eller utlösa, en serie sällsynt äckliga åkommor. Stroke bl a.
Lizard
Ok, då får jag ta och göra det då, blanda lite salt i vattenflaskan :)
Tack för hjälpen.
Fredrik_S
2006-05-07, 22:30
Lizard
typiskt... kunde tänka mig det... då var det rätt å flytta saltet från potatisskafferiet till träningsskåpet i skolan.
När det gäller träning och uttransport i plasma (blodet) är det just natriumkloriden som efterfrågas. För intransport genom membranen till t ex muskeln svara kalium för och balansen dem imellan är avgörande för hela din ämnesomsättning på cellnivå.
Frågan om det därför bör tillföras kaliumklorid till saltet vid träning och på det har i alla fall jag inga säkra svar för närvarande. Hyptetiskt borde det vara på det viset men de uppgifter som jag har tillhanda för närvarande ger ingen klar uppgift i ämnet. Svar kommer.
Du ska alltså tillsätta en nypa vanligt salt till din sportdryck.
Vill du ha både livrem och hängslen tar du mineralsalt i stället. Jod eller ej.
Lizard
Det där får du förklara. Frånsett reabsorption i tarmen har inte natrium någon funktion i transporten? Och att kalium skulle främja transporten över celllmembran??!!
Hmmm....
Utgår mer natrium än andra salter.
Lizard
Jo om det är det du menar med oproportonerligt förlust, men då förlorar vi lika mycket klor samtidigt.
Det där får du förklara. Frånsett reabsorption i tarmen har inte natrium någon funktion i transporten? Och att kalium skulle främja transporten över celllmembran??!!
Hmmm....
Natrium/kalium-pumpen bäste hr/fru/frkn Doktorn. ;)
Lizard
Natrium/kalium-pumpen bäste hr/fru/frkn Doktorn. ;)
Lizard
"När det gäller träning och uttransport i plasma (blodet) är det just natriumkloriden som efterfrågas. För intransport genom membranen till t ex muskeln svara kalium för och balansen dem imellan är avgörande för hela din ämnesomsättning på cellnivå."
Alltså de meningarna ger inget som helst mening i mitt huvud! Jag förstår inte ens vad du pratar om! Kanske jag är som dum...
Träning och uttransport i plasma (av vad?) gör NaCl jättebra att tillföra? Intratransport genom membranen? Va?
Vad är det som ska transporeras överallt och som gör att något speciellt ska tillföras?
Vid vätskeförlust och elektrolyt förluster ska du tillföra förlorad vätske och elektrolyter. Simple as that?
Vill du ha både livrem och hängslen tar du mineralsalt i stället.
Lizard
Va?
Och Ja, kalium bör också tillföras men är inte det viktigaste. Natrium är mycket viktigare.
Jag är inte med på varför man behöver salt överhuvudtaget i just träningsdryck?
Om man ska ha maximalt snabb tömning av matsäcken vid längre konditionspass så är det iofs bra men i övrigt?
Jag är inte med på varför man behöver salt överhuvudtaget i just träningsdryck?
Om man ska ha maximalt snabb tömning av matsäcken vid längre konditionspass så är det iofs bra men i övrigt?
För att du förlorar elektrolyer när du svettas!
machine gun
2006-05-08, 20:38
Men alltså, med tanke på att de allra flesta redan äter alldeles för mycket salt i sin vanliga kost, borde det inte bara vara bra att bli av med lite överskott genom svettning då?
RajtanTajtan
2006-05-08, 20:39
Men alltså, med tanke på att de allra flesta redan äter alldeles för mycket salt i sin vanliga kost, borde det inte bara vara bra att bli av med lite överskott genom svettning då?
Om man inte äter mycket salt då?
För att du förlorar elektrolyer när du svettas!
Och det ersätter man inte via maten?
RajtanTajtan
2006-05-08, 20:42
Du har ju fan ingen glädje av det när du är mitt uppe i träningen. Det är ju DÅ du behöver orken.
machine gun
2006-05-08, 20:43
Om man inte äter mycket salt då?
1 tsk salt/dag är satt som rekommendation om högsta intag. Tror de flesta kommer upp i betydligt mer än så. Dessutom innehåller ju en del råvaror natrium naturligt. Men visst, om man aldrig äter salt kanske det finns en idé med det. Annars förstår jag faktiskt inte heller varför man ska tillföra ännu mer salt till kroppen om man inte typ springer marathon eller nåt annat extremt krävande där man svettas väldigt mycket under lång tid.
RajtanTajtan
2006-05-08, 20:45
1 tsk salt/dag är satt som rekommendation om högsta intag. Tror de flesta kommer upp i betydligt mer än så. Dessutom innehåller ju en del råvaror natrium naturligt. Men visst, om man aldrig äter salt kanske det finns en idé med det. Annars förstår jag faktiskt inte heller varför man ska tillföra ännu mer salt till kroppen om man inte typ springer marathon eller nåt annat extremt krävande där man svettas väldigt mycket under lång tid.
Jag brukar köra väldigt hårt och intensivt i ca 50-60 min på gymmet och jag tycker att jag inte blir lika matt nu när jag har med ett kryddmått salt i vattnet. Jag använder utöver det inget salt i maten.
Du har ju fan ingen glädje av det när du är mitt uppe i träningen. Det är ju DÅ du behöver orken.
Tappar man prestationsförmåga så snabbt av att tappa lite salt?
King Grub
2006-05-08, 20:49
http://www.gssiweb.com/reflib/refs/35/d0000000200000070.cfm?pid=38
http://www.gssiweb.com/reflib/refs/247/SSE78.cfm?pid=38
RajtanTajtan
2006-05-08, 20:51
Tappar man prestationsförmåga så snabbt av att tappa lite salt?
Man tappar mindre om man tillför lite salt :)
Efter att ha skummat länkarna.
Från första länken
"1. Competitions held in hot environments or where large sweat losses are encountered.
2. More than one competition or training session are conducted on the same day
3. Weight-category events where athletes deliberately dehydrate to make a specific weight."
Inget nytt med andra ord.
Från andra länken.
"Those who are susceptible to (and are often afflicted by) heat cramps sweat considerably, lose an extensive amount of sodium and chloride through sweating, and typically have a relatively low (or at least inadequate) daily dietary salt intake"
Inget nytt här heller och alla som tränar är väl medvetna om att man inte ska undvika salt i kosten i så hög grad att man får en brist?
Jag ska läsa igenom det hela i morgon.
Jo! Men som i de tillfällena du själv citerar kan det vara bra att tillföra! Alltså det är inget för vardagsmotionären precis. Först vid rejäla vätskeförluster vid hård träning (och i t ex värme) det fyller någon större funktion.
"När det gäller träning och uttransport i plasma (blodet) är det just natriumkloriden som efterfrågas. För intransport genom membranen till t ex muskeln svara kalium för och balansen dem imellan är avgörande för hela din ämnesomsättning på cellnivå."
Alltså de meningarna ger inget som helst mening i mitt huvud! Jag förstår inte ens vad du pratar om! Kanske jag är som dum...
Träning och uttransport i plasma (av vad?) gör NaCl jättebra att tillföra? Intratransport genom membranen? Va?
Vad är det som ska transporeras överallt och som gör att något speciellt ska tillföras?
Vid vätskeförlust och elektrolyt förluster ska du tillföra förlorad vätske och elektrolyter. Simple as that?
Tja, vad brukar finnas i plasma när man häver i sig en dryck bestående av glukos och protein...? Svårt att förstå?
"Kan jag få en dos elektrolyt, tack"? Vad och i vilken dos var det frågan om och jag gav ett svar. Ditt svar är "du ska inta elektrolyt"? Jaha.
Va?
Och Ja, kalium bör också tillföras men är inte det viktigaste. Natrium är mycket viktigare.Vilket jag skrev tidigare i samma tråd.
machine gun: Du har såklart rätt i att vi alla ska vara vaksamma, och helst (radikalt) sänka vårt saltintag. Jag nämnde det, kanske lite otydligt i tråden. Det saltet gör är inte bara ersättning för salförlust (nu pratar vi, som så ofta på Kollo) om microskopiska detaljer, men det ser till att vätskan/vätskeblandningen tas upp av mage och tarm och inte bara rasar igenom. Positivt laddade natriumjoner förloras vid svettning och det är påvisat att det är just natrium som saknas extracellulärt vid hård fysisk aktivitet. Om tillräckliga mängder vätska tillförs och natriuminnehållet är adekvat så kommer också osmolaliteten i plasma och natriumnivåerna att hållas konstanta och du slipper att pinka som en häst trots att du är uttorkad.
För det stora flertalet så räcker det med den dagliga dosen av salt de får i sig, men de som aktiverar sig mer intensivt och kanske i övrigt håller sig till mineralsalt kan ha nytta av kunskapen.
Som så ofta, så gäller inte riktigt kostråd för allmänheten den som tränar intensivt och just natriumkonsumtion torde vara ett av många hälsoråd som skulle behöva en särskrivning i SLV kostråd (något som Åke Bruce är fullt medveten om). Det är dock inte att förvänta.
Ytterligare en faktor som ibland glöms bort är att folk faktiskt tränar mer och hårdare än vad de gjorde för bara några decennier sedan. Inte alla, inte ens alla som tränar, men fullt påtagligt ändå. Enligt RF är det 1,1 -1,2 miljoner som gympar en gång i veckan, 7 -800 tusen som styrketränar men knappt 400 tusen som spelar, vad alla tror är breddidrotten nr 1 - fotboll. Siffrorna är iofs överlappande, en del som gympar styrketränar sannolikt, likaså spelar de fotboll möjligtvis. Men, det är hiskeliga tal som ingen lyft fram. Flera i den här gruppen omfattas inte av tränarverksamhet och den kunskap som omger de traditionella (lag)idrotterna. Trots att en del i gruppen faktiskt tränar som om de vore elit. Inte minst Kollo-medlemarna. Därav frågan, därav svaren.
Lizard
Tja, vad brukar finnas i plasma när man häver i sig en dryck bestående av glukos och protein...? Svårt att förstå?
"Kan jag få en dos elektrolyt, tack"? Vad och i vilken dos var det frågan om och jag gav ett svar. Ditt svar är "du ska inta elektrolyt"? Jaha.
men det ser till att vätskan/vätskeblandningen tas upp av mage och tarm och inte bara rasar igenom.
Lizard
Vad som finns i plasma när man druckit glukos protein dryck? Förmodligen samma saker som innan plus glukos protein? Menar du att Na eller Kalium skulle främja cellens upptag av glukos/amminosyror? Går inte de genom GLUT-4 kanaler vid träning?
Vi behöver inte ha natrium i kosten för att kunna reabsorbera vätska i tarmen. Natriumfattig kost ger inte diarré.
Nu sysslesätter jag mig för närvarande med att få folk i allmänhet att salta mindre, men ett sista svar innan jag avviker från tråden:
Idrottsutövare har ett ökat saltbehov då de ju måste ta hänsyn till saltförlusterna i samband med svettningen. Saltkoncentrationen i kroppsvätskorna är normalt 0,9 procent. Motsvarande siffra för svetten är 0,2-0,3 procent. Vältränade personer förlorar mindre salt med svetten – cirka 1 milligram per timme jämfört med 2 milligram hos otränade.
En tillfredställande natriumbalans är nödvändig för nervimpulsöverföring och muskelfunktion. Redan en måttlig koncentrationsförändring kan orsaka problem och dricker man stora mängder av drycker som inte innehåller natrium under idrottsutövning finns det dessutom en risk för ”vattenförgiftning” - hyponatremi. Enligt den, i mina ögon, ledande forskaren på området - Tim Noake - uppfattar då kroppen att saltkoncentrationen är för låg och tolkar det som att du är ”övervätskad” och inte ska dricka mer.
Risken med att dricka mycket under kort tid är alltså att saltkoncentrationen i kroppen blir för låg och du får behålla allt mindre av vätskan du häller i dig. En normal shaker innehåller 750ml och många av oss dricker 2st under ett träningspass. I alla fall jag. Eftersom pasagen genom mag/tarmsystemet blir allt högre tas mindre och mindre upp av det som finns blandat i vätskan. Detta fenomen är välkänt och en av grundorsakerna till att Nestlé fick världens ögon på sig när de tillhandahöll bröstmjölksersättning i 3e världen. Vattnet var dåligt och barnen fick inte i sig något av näringen som var iblandad.
Lizard
bear.flowertwig
2006-05-11, 16:51
...och kontentan av tråden för en normalt styrketränande är?
Tolkar det både som att vi egentligen får tillräckligt och kanske tom för mkt salt i oss med maten samtidigt som det kan behövas under ett hårt pass då man svettas mkt för att tillgodagöra sig vatten samt näring i ev shaker... :confused:
Nu sysslesätter jag mig för närvarande med att få folk i allmänhet att salta mindre, men ett sista svar innan jag avviker från tråden:
Idrottsutövare har ett ökat saltbehov då de ju måste ta hänsyn till saltförlusterna i samband med svettningen. Saltkoncentrationen i kroppsvätskorna är normalt 0,9 procent. Motsvarande siffra för svetten är 0,2-0,3 procent. Vältränade personer förlorar mindre salt med svetten – cirka 1 milligram per timme jämfört med 2 milligram hos otränade.
En tillfredställande natriumbalans är nödvändig för nervimpulsöverföring och muskelfunktion. Redan en måttlig koncentrationsförändring kan orsaka problem och dricker man stora mängder av drycker som inte innehåller natrium under idrottsutövning finns det dessutom en risk för ”vattenförgiftning” - hyponatremi. Enligt den, i mina ögon, ledande forskaren på området - Tim Noake - uppfattar då kroppen att saltkoncentrationen är för låg och tolkar det som att du är ”övervätskad” och inte ska dricka mer.
Lizard
Kroppen kan administrera rätt så stora vätskeintag utan större påverkan. Man kan dricka uppemot 20l vatten utan att få hyponatremi (följande litteraturen). Och den lilla erfaring jag har av det stå stämmer det, känner en som fick in en man på akuten, personen hade inte hyponatremi trots ett vatten intag på ca 20liter på ett dygn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.