handdator

Visa fullständig version : Puls efter träning.


Stina79
2006-05-04, 18:34
Är detta normalt?

Min vilopuls är ca 65 slag/min. Men efter ett gympass så är vilopulsen ca 73-78 slag/min i flera timmar efter passets slut, efter ca 3 timmar är den tillbaka på 65 slag/min. Är det så för er andra också. Pratade med en kompis och enligt henne skulle pulsen vara normal vilopuls efter ca 10 min efter avslutat pass.

Arf Pingvin
2006-05-04, 18:41
Vilopuls mäts enklast på morgonen efter en hel natts vila, eller så ligga helt still i kanske 20 minuter när man varvat ner på dan/kvällen. 10 minuter efter ett pass är den rimligen fortfarande ganska hög. Har du tränat hårt en dag kommer vilopulsen dessutom vara högre nån dag efteråt medans kroppen återhämtar sig.

Stina79
2006-05-04, 18:57
Ok, så du menar att det är helt normalt att pulsen är ca 10 slag högre än den var innan jag träna 1-2 timmar efter avslutat pass?

Det jag menade med vilopuls i detta fall, var vad pulsen är innan jag går och tränar och sitter och surfar vid datorn samt efter träning återigen sittade vid datorn.

Tänkte om det var något med infektion eller överträning att göra när pulsen är förhöjd långt efter avslutat pass.

MasterChief
2006-05-05, 11:28
Helt normalt! Att däremot ha vilopuls 10 minuter efter ett pass är definitivt inte normalt.