handdator

Visa fullständig version : EFSAs nya bedömning av aspartam


Snakeyes
2006-05-04, 18:18
Presenteras live från Rom via webcast kl 11.00 imorgon (5/5). Bör bli intressant.

http://www.flyonthewall.com/FlyBroadcast/efsa.eu.int/AspartamePressConference/

Trance
2006-05-04, 19:21
Heh, funderar nästan på att se det om jag inte är upptagen. Tackar för länken.

Trance
2006-05-05, 10:44
De stordissar ju studien, han inte lyssna klart tyvärr. Fan.

Snakeyes
2006-05-05, 10:54
Som väntat tillbakavisar EFSA att aspartam kan orsaka cancer hos människor. EFSA anser således att slutsatserna i Ramazzinistudien är felaktiga. EFSA rekommenderar ingen förändring av ADI på 40 mg/kg kroppsvikt/per dag.

Snakeyes
2006-05-05, 13:19
Full pressrelease:

http://www.efsa.eu.int/press_room/press_release/1472_en.html

"Finally the Panel concluded that based on all the available data to date there is no reason to further review the previous scientific opinion on the safety of aspartame nor to revise the Acceptable Daily Intake (ADI) for aspartame of 40 mg/kg body weight. Commenting on the AFC Panel’s risk assessment, Dr. Herman Koëter, EFSA Acting Executive Director, said: “EFSA considers that the results of this new study on aspartame do not provide a scientific basis for reconsidering its use in foods. If any new information would become available in the future, EFSA will review these as a matter of priority.”"

Slartibartfast
2006-05-05, 14:09
Tjoho! Bara att pimpla vidare på Pepsi Max. :hbang:

King Grub
2006-05-05, 14:12
Att aspartam är neurotoxiskt, helt bortsett från cancerpåverkan, är dock klarlagt. Cancer är inte det enda som påverkar hälsan.

Snakeyes
2006-05-05, 14:31
Att aspartam är neurotoxiskt, helt bortsett från cancerpåverkan, är dock klarlagt. Cancer är inte det enda som påverkar hälsan.

In vivo på människor? Tror inte det. EFSA diskuterade grundligt de neurologiska effekterna av aspartam in sin omfattande säkerhetsgenomgång som kom 2002, jag föreslår att du läser den.

http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf

King Grub
2006-05-05, 14:40
In vivostudier på människa vad gäller neurotoxiska ämne låter sig inte göras. ;) Men väl på djur och in vitro på människa, och vill man inte tro att det kan påverka även in vivo... så får man väl göra det.

Alla studier på saken som visar negativa effekter är gjorda efter 2002.

Jag väljer att inte äta eller dricka gift. :)

Och alla verkar glömma att man oftast får acesulfam-k på köpet.

Cerberus
2006-05-05, 14:44
In vivostudier på människa vad gäller neurotoxiska ämne låter sig inte göras. ;) Men väl på djur och in vitro på människa, och vill man inte tro att det kan påverka även in vivo... så får man väl göra det.

Alla studier på saken som visar negativa effekter är gjorda efter 2002.

Jag väljer att inte äta eller dricka gift. :)

Och alla verkar glömma att man oftast får acesulfam-k på köpet.

Jag kommer dö som en lycklig man:hbang:

Snakeyes
2006-05-05, 14:50
In vivostudier på människa vad gäller neurotoxiska ämne låter sig inte göras. ;) Men väl på djur och in vitro på människa, och vill man inte tro att det kan påverka även in vivo... så får man väl göra det.

Alla studier på saken som visar negativa effekter är gjorda efter 2002.

Jag väljer att inte äta eller dricka gift. :)

Och alla verkar glömma att man oftast får acesulfam-k på köpet.

Ja man får väl antigen förlita sig på den samlade europeiska expertisen på området eller så på lösryckta studier på möss och människoceller i provrör.

King Grub
2006-05-05, 14:55
Och den expertisens utlåtanden grundas bl a på rent förkastliga tidiga studer på aspartam som t ex 52 Week Oral Toxicity Infant Monkey Study (SC-18862) ;)

martynj
2006-05-05, 17:48
Vilka är de negativa effekterna av acesulfam-k och vid vilka doser?
Gillar den nya cola lighten med sackaros skarpt, och sackaros har väl inga negativa effekter (än)? Men man får ju som sagt acesulfam-k på köpet.

Så vad gör acesulfam-k egentligen?

Cerberus
2006-05-05, 18:20
Vilka är de negativa effekterna av acesulfam-k och vid vilka doser?
Gillar den nya cola lighten med sackaros skarpt, och sackaros har väl inga negativa effekter (än)? Men man får ju som sagt acesulfam-k på köpet.

Så vad gör acesulfam-k egentligen?

sackaros är vanligt strösocker, tror du menar sukralos som är ett sötningsmedel baserat på sackaros.

Får se det på den ljusa sidan, får jag cancer o hjärnskador av sötningsmedel så får jag förhoppningsvis stämma jävlarna :D.

martynj
2006-05-05, 18:24
sackaros är vanligt strösocker, tror du menar sukralos som är ett sötningsmedel baserat på sackaros.

Får se det på den ljusa sidan, får jag cancer o hjärnskador av sötningsmedel så får jag förhoppningsvis stämma jävlarna :D.

:D

Oj, sukralos menade jag självklart.

Men vilka är de negativa effekterna acesulfam-k medför?

King Grub
2006-05-05, 18:31
Problemet med acesulfam-k är att det inte finns några långtidsstudier på människa alls, utan bara några snabba, undermåliga djurstudier för att få FDA-godkännande. Dessa studier har blivit kritiserade, och inga nya har gjorts. Negativa effekter på djur inkluderar klastogena sådana.

Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity (trend test alpha < 0.05). These doses were within the no-toxic-effect levels (1.5-3 g/kg body weight in rats) reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution.

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.

Except for the toxicological animal data required for FDA approval, there are no larger studies that investigate the potentially hazardous effects of second generation sweeteners.

Heavy artificial sweetener use leads to an increased relative risk of 1.3 for bladder cancer in humans. A more precise determination of the exact agents is not possible, because many artificial sweeteners are combined in current food products.

The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks.

Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465;

Snakeyes
2006-05-05, 19:50
Problemet med acesulfam-k är att det inte finns några långtidsstudier på människa alls, utan bara några snabba, undermåliga djurstudier för att få FDA-godkännande. Dessa studier har blivit kritiserade, och inga nya har gjorts. Negativa effekter på djur inkluderar klastogena sådana.



Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.



Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465;

Det stämmer inte, NTP publicerade så sent som oktober 2005 resultaten av två nya omfattande studier på genetiskt modifierade möss (möss som lättare utvecklar cancer).

"Methods
We fed groups of male and female Tg.AC mice and male and female p53 mice diets containing up to 3%
acesulfame potassium for 9 months. Animals given feed with no sweetener added served as the control groups.
Tissues from 15 sites were examined for every animal.
Results
Exposure to acesulfame potassium had no effect on the survival of any of the animal groups. No increases in
tumors were seen in males or females from either strain of mice.
Conclusions
We conclude that acesulfame potassium did not cause cancer in the genetically modified mice used in these
studies."

http://ntp.niehs.nih.gov/files/GMM2_Web.pdf

aliquis
2006-05-07, 17:01
Tjoho! Bara att pimpla vidare på Pepsi Max. :hbang:Inget säger ju att de inte kan begå misstag

Att aspartam är neurotoxiskt, helt bortsett från cancerpåverkan, är dock klarlagt. Cancer är inte det enda som påverkar hälsan.Gäller det permanent?
Varför tillåter man det isf?

Snakeyes
2006-05-07, 20:28
Inget säger ju att de inte kan begå misstag

Gäller det permanent?
Varför tillåter man det isf?

För att europas ledande experter anser att det är helt säkert bortom allt rimligt tvivel?

King Grub
2006-05-07, 20:44
Ramazzinigruppens svar på EFSAs bedömning:

http://www.ramazzini.it/eng/fondazione/eventidettagli.asp?id=292

Snakeyes
2006-05-07, 21:18
Ramazzinigruppens svar på EFSAs bedömning:

http://www.ramazzini.it/eng/fondazione/eventidettagli.asp?id=292

Och? EFSAs utvärdering visar tydligt vilken oseriös organisation Ramazzinistiftelsen är.

King Grub
2006-05-07, 21:19
Ja, vadå "Och"?

Tycker du det är off-topic, eller var det något annat fel med att posta deras svar i en tråd om studien? Passade det inte herr aspartamförespråkare?

blasr
2006-05-09, 18:33
Ja, vadå "Och"?

Tycker du det är off-topic, eller var det något annat fel med att posta deras svar i en tråd om studien? Passade det inte herr aspartamförespråkare?

Aspartam är alltså dåligt? Det är vad jag fick ut av neurotoxiskt iaf.

Trance
2006-05-09, 19:28
Aspartam är alltså dåligt? Det är vad jag fick ut av neurotoxiskt iaf.

Nej, det finns inget som tyder på att det är skadligt inom de riktlinjer som finns.

Wider
2006-05-09, 20:06
Nej, det finns inget som tyder på att det är skadligt inom de riktlinjer som finns.

King Grub sa just att det var neurotoxiskt, och nu säger du att det inte är farligt, jag vill veta vem som har rätt för nu blir jag förvirrad :P

King Grub
2006-05-09, 20:13
Ingen vet med 100% säkerhet. Den officiella åsikten är att man kan äta 40 mg/kg/dag utan att skadas. Men ja, det är neurotoxisiskt i isolerade studier och i djurstudier. Sådana är svåra/omöjliga att direkt översätta till människopåvekan, men ingen kan säkert säga vad långtidspåverkan på människa innebär.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16352620&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16129618&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15159141&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Jag anser att det är ett gift och undviker det. Uppenbarligen är det inte lika farligt på något sätt som dom värsta fanastiska aspartammotståndarna predikar; det finns trots allt inte ont om underlag - t ex amerikanska diabetiker som dagligen druckit Coca Cola Light sedan 70-talet, och än har inga epidemier brutit ut.

Wider
2006-05-09, 20:17
Jag tycker att ifall det visat sig vara neurotoxiskt i isolerade studier så finns det ganska mycket som tyder på att det är farligt, även fast det egentligen kanske inte är det. Tack för det snabba svaret.