handdator

Visa fullständig version : Grönsaker för den late?


Spiffy
2006-05-04, 18:02
Det är så att jag är otroligt slarvig med att få i mig grönsaker.
Om man ska se till att få i sig lagom varierat med grönsaker, med minsta möjliga ansträngning. Hur ska man gå till väga?
Finns det lämplig fryst blandning(som är bra)? Öppna en påse frysta och låtsas att det är glas hade varit perfekt. Eller måste man skaffa hem en massa olika sorter, för att få i sig allt.
Så tips på bästa och enklaste sättet skulle uppskattas.

King Grub
2006-05-04, 18:05
Frysta grönsaksblandningar är utmärkta. Du kan variera dig även där med grönsaker med olika färger.

Spiffy
2006-05-04, 18:16
Låter ju strålande.

Vimpyboy
2006-05-04, 18:26
Jag har alltid en påse med coops majs/ärtor/paprika i frysen. Billigt, går snabbt och smärtfritt att värma och är dessutom gott.

Men annars är det ju ruskigt gott att göra en sallad med isberg, tomat, räkor och en klick lätt majonäs. :)

aliquis
2006-05-04, 18:31
låtsas att det är glass? som att äta dem frysta?

aliquis
2006-05-04, 18:32
Jag har alltid en påse med coops majs/ärtor/paprika i frysen. Billigt, går snabbt och smärtfritt att värma och är dessutom gott.

Men annars är det ju ruskigt gott att göra en sallad med isberg, tomat, räkor och en klick lätt majonäs. :)Blir ju tyvärr inte mycket till grönsaker där dock.. om nu inte räkor är en havsgrönsak?

Vimpyboy
2006-05-04, 18:34
Blir ju tyvärr inte mycket till grönsaker där dock.. om nu inte räkor är en havsgrönsak?
haha :D
Men släng dit lite bönor, quinoa eller vad du nu vill ha. Ingen hindrar dig. ;)

Fredrik_S
2006-05-04, 18:34
Frysta grönsaksblandningar är utmärkta. Du kan variera dig även där med grönsaker med olika färger.

Vilka färger är som gör skillnaden? Vilken nyttighet gör skillnaden i grön röd och gul paprika?

Är till exempell brysselkål spenat och broccoli gröna av samma anledning som sallad och ärtor?

Vad i röda tomater gör den röd som är nyttigt?

Är det gula i majs och gul paprika och gul morot samma nyttighet?

Vad i orange morot är det nyttiga? finns det fler orange grönsaker som har samma nyttihet?

King Grub
2006-05-04, 18:39
Kids and food colors (http://www.askdrsears.com/html/4/T041900.asp). :D

Spiffy
2006-05-04, 21:03
låtsas att det är glass? som att äta dem frysta?

Precis. Äta dom snabbt och få det överstökat.

Max
2006-05-04, 21:18
Vilka färger är som gör skillnaden? Vilken nyttighet gör skillnaden i grön röd och gul paprika?

Är till exempell brysselkål spenat och broccoli gröna av samma anledning som sallad och ärtor?

Vad i röda tomater gör den röd som är nyttigt?

Är det gula i majs och gul paprika och gul morot samma nyttighet?

Vad i orange morot är det nyttiga? finns det fler orange grönsaker som har samma nyttihet?Har jag inte helt fel är det klorofyll som ger vissa grönsaker dess gröna färg, växter överhuvud taget för den delen. Jag tror gurka, sallad och broccoli ger olika "sorters" nyttigheter. Detsamma kanske gäller för dom andra färgerna, men det är bara spekulationer.

Fed up
2006-05-04, 21:24
Jag brukar oftast bara tina gröna ärtor i varmt vatten, jättegott och mycket protte.

Annars är en bra grej att köpa riktigt fina söta tomater och ha liggandes framme (lägg dem inte i kylen, då tappar de smaken direkt) som man kan äta som de är. Skitgott.

En gurka i kylen som man karvar av en bit av när det är dags för lunch, itne särskilt svårt.

Köper man ekologiska morötter kan man äta dem med skalet på, bara att ta en och äta.

Fredrik_S
2006-05-04, 21:27
Köper man ekologiska morötter kan man äta dem med skalet på, bara att ta en och äta.

Kan man inte det annars?
Jag brukar bara skölja av dom, jag äter icas egna märke.

Fed up
2006-05-04, 21:38
Kan man inte det annars?
Jag brukar bara skölja av dom, jag äter icas egna märke.

"så kan man äta dem som de är med gott samvete" skulle det stått. Jag äter också oekologiska som de är ibland, men föredrar helt klart ekologiska. Lär ju följa med en del gift...

Men jag är uppvuxen på ett ekologiskt jordbruk och har fått höra många otäcka historier om vad såna besprutningsmedel kan göra, så jag är väl lite skadad/partisk antar jag...

ugglan
2006-05-04, 22:04
dessa brukar jag köra på, riktigt gott
http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=96&p=17

Greg
2006-05-04, 22:06
1. Finns färdig strimlad sallad (kan finnas flera olika salladssorter i ett paket)

2. Majs på konserv.

3. Coctail-tomater

Voila! En fin och god sallad.

Fredrik_S
2006-05-04, 22:14
1. Finns färdig strimlad sallad (kan finnas flera olika salladssorter i ett paket)

2. Majs på konserv.

3. Coctail-tomater

Voila! En fin och god sallad.

Men ack så näringsfattig. Just Grönsallad majs och tomat tillsammans med gurka tillhör dom näringsfattigaste grönsaker man kan hitta.

Greg
2006-05-04, 22:18
Men ack så näringsfattig. Just Grönsallad majs och tomat tillsammans med gurka tillhör dom näringsfattigaste grönsaker man kan hitta.

Jasså? När jag gör sallad brukar jag slänga i: Majs, sallad, gurka, tomat, röd paprika, morötter och röd lök.

Om jag känner för det slänger jag i kidneybönor.

Spiffy
2006-05-04, 22:18
dessa brukar jag köra på, riktigt gott
http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=96&p=17

Dom brukar jag också köpa. Men de klarar inte "öppna och sleva i sig kravet"

z_bumbi
2006-05-05, 09:26
Dom brukar jag också köpa. Men de klarar inte "öppna och sleva i sig kravet"

Micro i 2-4 minuter tar för lång tid?

Annars blandar du ner grönsakerna direkt i maten så blir det ingen extra tillagningstid.

tobbeg
2006-05-05, 14:23
Jag brukar köra med findus frysta grönsaksblandningar, herrgårdsblandning och sommargrönsaker är gott. Oftast lite bättre smak än de billigare från eldorado osv.

Bara att hälla över lite kokande vatten från vattenkokaren och lite salt så är det klart. Om du gör pasta så kasta bara i dom i vattnet sista 30 sekunderna.

LunaSpice
2006-05-06, 23:36
Jag köper vitkål, broccoli, morötter och bönor i frysta blandningar. Ärtor, paprika och majsblandning är också helt ok.

Sniggel
2006-05-08, 19:48
dessa brukar jag köra på, riktigt gott
http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=96&p=17

Dom grönsakerna är optimala när det kommer till smak/enkelhet!

Till spiffy: Gillar du inte grönsaker?

michael
2006-05-09, 20:12
Jag köper vitkål, broccoli, morötter och bönor i frysta blandningar. Ärtor, paprika och majsblandning är också helt ok.

Grönsaker är för sissys! :cool:

Sniggel
2006-05-09, 20:13
Grönsaker är för sissys! :cool:
Då är jag en stolt sissy :D