handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. proteinpulver...


jodå
2006-05-04, 15:59
Finns säkert redan diskuterat men jag hittar ingen tråd som tar upp just dessa. Har iof inte gått igenom alla trådar finns..

Har någon några erfarenheter av Eiselt - Protec? Har tidigare använt Exell vassleprotein och varit nöjd med detta.. Nu är exell mycket dyrare än vad det var då jag köpte mina 10 kilo och därför kikar jag lite på detta allternativ.

Har tidiager använt Pro Whey men tycker smaken och upplösningsförmågan var dålig..

Har Ni några tips om ovanstående eller andra märken att kika på..? Tänkte beställa 10-15 kilo.

AlexGBG
2006-05-04, 16:08
Finns säkert redan diskuterat men jag hittar ingen tråd som tar upp just dessa. Har iof inte gått igenom alla trådar finns..

Har någon några erfarenheter av Eiselt - Protec? Har tidigare använt Exell vassleprotein och varit nöjd med detta.. Nu är exell mycket dyrare än vad det var då jag köpte mina 10 kilo och därför kikar jag lite på detta allternativ.

Har tidiager använt Pro Whey men tycker smaken och upplösningsförmågan var dålig..

Har Ni några tips om ovanstående eller andra märken att kika på..? Tänkte beställa 10-15 kilo.

sååå mycket dyrare per portion är det ändå inte.. väl?

Jag tycker protec är helt underbart, jag kör med jordgubb och det är vansinnigt gott tycker jag.. och som du säkert läst så innehåller det ju även kasein så det är ju helt klockrent att ta på kvällen innan man ska sova.

jodå
2006-05-04, 16:10
sååå mycket dyrare per portion är det ändå inte.. väl?

Jag tycker protec är helt underbart, jag kör med jordgubb och det är vansinnigt gott tycker jag.. och som du säkert läst så innehåller det ju även kasein så det är ju helt klockrent att ta på kvällen innan man ska sova.

Nej det var inte så dyrt, det som jag syftade till att var dyrare var exell som stigit från 120-160 kronor kg...

Nackdelarna med protec kontra typ exell protein då?

Är långt ifrån expert på de här grejerna;)

AlexGBG
2006-05-04, 16:14
Nej det var inte så dyrt, det som jag syftade till att var dyrare var exell som stigit från 120-160 kronor kg...

Nackdelarna med protec kontra typ exell protein då?

Är långt ifrån expert på de här grejerna;)

Jag kan inte se några som hellst nackdelar, har själv köpt både excel å protec och skulle jag få välja 10kg av valfri sort av dom två skulle jag lätt välja protec.

dock en nackdel för en sån som mig är att jag tycker att shakern luktar ännu värre odiskad med protec jämfört med exell.. om man inte diskar den på nått/några dygn alltså..

jodå
2006-05-04, 16:17
Jag kan inte se några som hellst nackdelar, har själv köpt både excel å protec och skulle jag få välja 10kg av valfri sort av dom två skulle jag lätt välja protec.

dock en nackdel för en sån som mig är att jag tycker att shakern luktar ännu värre odiskad med protec jämfört med exell.. om man inte diskar den på nått/några dygn alltså..

Men vad är skillnaderna förutom eventuell lukt då?

Det är ju ett annat upplägg på protec kontra exell? För o nackdelar måste ju finnas? Varför väljer du det ena framför det andra?

AlexGBG
2006-05-04, 16:20
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44

läs där, själv kör jag protec som är långsamt kaseinprotein på kvällen (eftersom det då är länge till nästa påfyllning av protein) och exell under dagen då jag mer kontinuerligt kan fylla på protein genom mat/protteshakes

jodå
2006-05-04, 16:22
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44

läs där, själv kör jag protec som är långsamt kaseinprotein på kvällen (eftersom det då är länge till nästa påfyllning av protein) och exell under dagen då jag mer kontinuerligt kan fylla på protein genom mat/protteshakes


Alltså är protec långt ifrån optimalt direkt efter träningen... Det är främst då jag tar mitt protein...

AlexGBG
2006-05-04, 16:33
jag antar att man betalar lite extra för kaseinet jämfört med vanligt vassleprotein..
varför inte köpa ett snabbt och ett lite långsammare, typ protec?

King Grub
2006-05-04, 16:48
Alltså är protec långt ifrån optimalt direkt efter träningen... Det är främst då jag tar mitt protein...

Kasein och vassle är likvärdigt efter styrketräning.

AlexGBG
2006-05-04, 16:52
Kasein och vassle är likvärdigt efter styrketräning.

men vassle är generellt bättre per krona då? om man säger att vassle är billigare?

jodå
2006-05-04, 16:52
Kasein och vassle är likvärdigt efter styrketräning.


Så Protec är alltså lika bra/dålig som t ex. exell efter träning? Vad är då nackdelarna med protec kontra typen exell? Eller finns det inga?

Chandler
2006-05-04, 17:30
Den för lekmän enda skillnaden mellan så gott som samtliga vassle- och kaseinprotein lär nog vara priset, iaf så länge du inte är laktosintolerant. Köp det förmånligare; det enda ställe där det märks någon skillnad är i plånboken!

Chandler
2006-05-04, 17:33
men vassle är generellt bättre per krona då? om man säger att vassle är billigare?

Ja?

AJO
2006-05-04, 17:46
Kasein och vassle är likvärdigt efter styrketräning.


Stimulerar inte vassle proteinsyntesen mer än kasein?:em:

King Grub
2006-05-04, 17:49
Kasein och vassle är likvärdigt efter styrketräning.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise: