handdator

Visa fullständig version : Skador och ändrat upplägg?


Noodles
2006-05-04, 14:18
Det verkar som en del av Kolozzeums veteraner tidvis har tvingats till skadeuppehåll. Hur resonerar ni då med träningsupplägget? Kommer ni fram till att något är fel i träningen och ändrar eller kör ni bara på?

När jag inte hade tränat så länge var jag dum nog att ignorera skador och konsekvenserna blev därefter. Senaste åren har jag försökt lyssna på kroppen och gjort justeringar. Oftast har det lett till fortsatt träning utan skador. Självklart finns det tillfällen då jag (dumt nog) biter ihop och struntar i skadorna.

Pez
2006-05-04, 18:20
Långtifrån veteran, men ett par längre (3x4-6 månader) och kortare uppehåll pga skador har jag ändå lyckats med.. :D

Generellt sett så går det ju "hyfsat" att träna runt skador.. en del krämpor mår ju även bättre av att få sig en genomkörare. I mitt fall så är det nåt i ryggen/sidan (serratus posterior?) som inte gillar att vila för länge - då blir det stelt och gör ont.. tränar jag igenom ryggen ordentligt så mjuknar det och känns bra. Sen har jag dassig ländrygg fn, vilket gör att jag får slopa sånt som belastar för mycket - det är lite från dag till dag vad som funkar. Axlarna värker ibland, då är det bara att vila.. på ett sätt har jag blivit "smartare" i träningen, kör mer på känsla etc, på ett annat så är jag fortfarande en tjurskallig idiot då jag alltid kör "för tungt". Men samtidigt så är det att lyfta tungt och lågrep jag gillar.. och om man inte gillar det man gör - då är det ju bara att lägga ner.. är min devis.

En av de tråkigaste insikterna jag fått är att jag nog aldrig kommer kunna komma igång med marklyft igen, det går bra till en viss gräns - sen får jag alltid ont. Undrar om det inte har att göra med att jag är rätt "sned" i kroppen.

Noodles
2006-05-04, 22:04
Men samtidigt så är det att lyfta tungt och lågrep jag gillar.. och om man inte gillar det man gör - då är det ju bara att lägga ner.. är min devis.

En av de tråkigaste insikterna jag fått är att jag nog aldrig kommer kunna komma igång med marklyft igen, det går bra till en viss gräns - sen får jag alltid ont. Undrar om det inte har att göra med att jag är rätt "sned" i kroppen.

Trist om du inte kan köra marklyft mer. Det är just sådant jag funderat över. Marklyft som övning ska väl inte vara skadlig om den utförs rätt? Det samma gäller knäböj och bänkpress. Ändå är det många som inte kan utföra dem pga skador. Är det något som är oundvikligt efter ett antal års träning?

Lizard
2006-05-04, 22:14
Långtifrån veteran, men ett par längre (3x4-6 månader) och kortare uppehåll pga skador har jag ändå lyckats med.. :D

Generellt sett så går det ju "hyfsat" att träna runt skador.. en del krämpor mår ju även bättre av att få sig en genomkörare. I mitt fall så är det nåt i ryggen/sidan (serratus posterior?) som inte gillar att vila för länge - då blir det stelt och gör ont.. tränar jag igenom ryggen ordentligt så mjuknar det och känns bra. Sen har jag dassig ländrygg fn, vilket gör att jag får slopa sånt som belastar för mycket - det är lite från dag till dag vad som funkar. Axlarna värker ibland, då är det bara att vila.. på ett sätt har jag blivit "smartare" i träningen, kör mer på känsla etc, på ett annat så är jag fortfarande en tjurskallig idiot då jag alltid kör "för tungt". Men samtidigt så är det att lyfta tungt och lågrep jag gillar.. och om man inte gillar det man gör - då är det ju bara att lägga ner.. är min devis.

En av de tråkigaste insikterna jag fått är att jag nog aldrig kommer kunna komma igång med marklyft igen, det går bra till en viss gräns - sen får jag alltid ont. Undrar om det inte har att göra med att jag är rätt "sned" i kroppen.Har du ont av knäböj med?

Baan
2006-05-04, 22:58
Beror nog på skada vad man bör ändra på skulle jag säga, om något. De två större skadorna jag har haft, en del andra småskador med som inte varit lika illa, är diskbråck samt problem med handleden.

Handleden kom vid axelträning, vet fortfarande inte varför egentligen, men självklart fick jag ta bort stångövningar vid presspassen, för dte funkade inte alls. Nu, en tio månader efteråt kan jag träna det mesta, men bänkpress och liknande sitter fortfarande inte klockrent, handleden är inte klockren. Jag skulle säga att konsekvenserna av skadan förutom dom övningarna jag inte kunda köra är att jag är mer försiktig med handlederna, säger dom ifrån så skiter jag inte i det som förut.

Ryggen skadade jag vid marklyft, tog väl en två månader innan jag kunde börja böja samt träna korsrygg igen. I dagsläget har jag fått tillbaks ganska mycket styrka, men det har gått en tid, kanske åtta månader. Har anpassat tekniken i marklyften, och kör lite försiktigare nu. Funderade först på att lägga ner övningen (känns inte så nödvändigt om man är ute efter att bygga), men har kunnat fortsätta köra utan att behöva köra jättelätt.

Så sammanfattningsvis är det övningarna i sig jag försökt förbättra, har inte ändrat så mycket på upplägg och några störe förändringar i träningsfiolosofin.