handdator

Visa fullständig version : Smärta i höftleden


Sniggel
2006-05-04, 00:36
Har en medelond smärta i högra höftleden när jag kör sumomarklyft och även lite när jag kör knäböj.
Smärtan är belägen i närheten av där lårbenshuvudet går emot ledkapseln och verkar uppstå då jag står bredbent och/eller utåtroterar benet och samtidigt belastar kroppen.

Vad kan detta vara, och hur gör jag för att undvika att smärtan blir värre?
Som det är nu kan jag träna med den, eftersom den inte är tillräckligt påtaglig för att jag inte ska orka ta i, men det har varit bättre så man kanske ska skära ner på övningarna som framkallar smärtan.

Sniggel
2006-05-07, 12:09
Kom på att jag förmodligen har en pytteliten snedställning i benet sedan jag fick en spricka i högra tibia när en tjej "hoppa på mig" på dagis från hög höjd.
Min högra fot pekar lite mer utåt om jag försöker ställa mig relaxed och symmetriskt.

Då jag kör sumomarklyft (och knäböj) kollar jag så att vinklarna är likadana på båda fötterna innan jag lyfter, kanske detta som skapar problem? att jag tvingar benet inåt och på så sätt för en inåtrotation i höften?

Sniggel
2006-05-09, 12:50
bump

Det här var en klurig fråga ;)

Eller har jag redan svarat på den själv?

Tolkia
2006-05-09, 21:46
Jag har haft något som liknar det du beskriver. Läkaren sade då att det antagligen var ett muskelfäste som bråkade, och att min känsla av att det var själva leden berodde på att man inte är så bra på att känna exakt vad det är som gör ont när det sitter så långt in. Det gick över med vila och varsam stretching. Obs. dock att det inte finns några garantier för att det är samma sak som det som besvärar dig.

Men du kanske skulle testa att skära bort marklyft och knäböj ett tag och se om det blir bättre?

Doctor Snuggles
2006-05-09, 21:57
Sluta härmas, har också problem med höften (men på utsidan, vid ryggslutet). ;)