handdator

Visa fullständig version : Vadslagning


dizplx
2002-11-25, 00:52
Jag har slagit vad med en bekant att jag skall klara minst 30 riktiga chins innan julafton. Klarar i dagsläget knappa 20.

- Hur skall jag lägga upp träningen med tanke på den korta tidsfristen? Vilket upplägg ger bäst resultat?
- Hur ofta bör jag låta musklerna vila för att inte bryta ner dem istället?

Just nu kör jag enligt devisen "köra så länge det går", vila några minuter, och upprepa samma pass ytterliagare en gång. Jag har ingen erfarenhet av styrketräning så alla förslag är mer än välkomna :)

Pecca
2002-11-25, 10:36
Originally posted by dizplx
Jag har slagit vad med en bekant att jag skall klara minst 30 riktiga chins innan julafton. Klarar i dagsläget knappa 20.

Jag har ingen erfarenhet av styrketräning så alla förslag är mer än välkomna :)


Be till Gud och hoppas på det bästa:D .

ugly_kid
2002-11-25, 21:19
klarar du av att öka från 20 till 30 på en månad så vill jag veta hur du gjorde.
Testa att träna med mycket vikt så att du klarar av att ett par stycken själv, sen har du någon som hjälper dig upp och du håller emot sakta på vägen ner,

Jorgen
2002-11-26, 20:08
Ja, inte för att vara negativ men det är nog nästan omöjligt att öka så mycket på en månad. Men man skall ju inte ge upp för det. Som ugly_kid skrev. Kör med vikt.

//jörgen

jenan546
2002-11-26, 22:05
Kör Pavels ladder.



http://www.cbass.com/Pavel'sLadders.htm
och
http://www.cbass.com/Synaptic.htm

s@ndberg
2002-11-27, 00:58
Påbörja kreatinkur vid lucia skulle kunna göra't. Annars kanske att bara köra chins på ryggdagarna.

matrix
2002-11-27, 13:42
Rätt bra sida:
http://www.dragondoor.com/jallstadt.html

Lord_X
2002-11-27, 14:16
Originally posted by matrix
Rätt bra sida:
http://www.dragondoor.com/jallstadt.html

"one legged squats"?
Menar snubben enbent knäböj? Tycker det låter lite vingligt, och man lär väl få behöva luta sig en hel del framåt för att hålla balansen, vilket i och för sig skulle förklara avsaknaden av marklyft på schemat.
Eller är det helt enkelt så att det är Utfall ha menar?

z_bumbi
2002-11-27, 15:43
Lord_X: Enbensknäböj är ju ganska vanligt att man kör någon variant av, om det blir vingligt beror på vilken typ man kör och hur bra balans man har.
Man kan använda något att hålla balansen med i början om man tycker det är ostadigt, det fick jag göra i alla fall.
Nu ska jag tillbaka till en sådan nivå där jag klarar av dem igen har jag bestämt mig för.

Lord_X
2002-11-27, 19:39
:confused: Om man håller en stång bakom nacken med båda händerna, vad ska man då hålla med för att hålla balansen?
Och var gör man av det andra benet? Du slåt väl knät i golvet om du går för djupt? Eller ska man sträcka fram det (ännu vingligare).
Lätt att tappa balansen när man blir riktigt trött.
Det där verkar ju riktigt kasst. Eller finns det några fördelar med det?

z_bumbi
2002-11-27, 21:13
Lord_X: Klarar du att köra med bra djup utan vikt så är du stark och vill du ha vikt så räcker en hantel långt för enbensböj.

Sid
2002-11-28, 03:38
Tränar själv friidrott och brukade förr köra mycket enbensböj. Enklast tycker jag det är att sträcka ut det passiva benet framför sig eller kroka det en aning framför benet som jobbar. Vikter hjälper en bara att hålla balansen. Ta t.ex. en gummi 10:a och håll den framför dig med halvböjda armar. Det bör inte vara några problem.

Särskilt stark behöver man inte vara. Visst, balansen försvårar en smula och rörelsen är inte exakt den samma som ett vanligt knäböj men annars är det ju inte tyngre än att köra böjar med sin kroppsvikt på stängen. Faktiskt är belastningen exakt den samma:

Belastning för enbensböj = (överkropp + 1 ben)/1

Belastning för vanligt Knäböj med kroppsvikt på stången = ( överkropp + överkropp + 2 ben)/2 = (överkropp + 1 ben)

Nuförtiden kör jag sällan enbensböjar, men som omväxling kan det vara kul. Och om man är på resande fot eller av annan anledning inte har tillgång till skivstång kan den vara till god nytta. Själv brukar jag låta ungarna jag tränar köra den som förberedelse innan de ger sig på vanliga böjar med stång.

z_bumbi
2002-11-28, 10:48
Sid: Till saken hör att Lord_X väger runt 130 kg har jag för mig men du menar att dina friidrottare klarar att köra djupa knäböj med egna kroppsvikten på stången innan de börjat träna knäböj ?

Finns fler varianter av enbensböj, den bästa tror jag är att stå på en bänk då man inte behöver hålla fram det andra benet så mycket eftersom det finns utrymme för det att röra sig neråt och detta minskar risken att fälla ryggen.
Ska man börja med viktbelasting skulle jag nog hålla till på golvet i alla fall då fallhöjden om man tappar balansen är lägre. :)

Sid
2002-11-28, 14:56
Ja, det klarar de allra flesta killarna utan problem. Men de har förstås väldigt lite kroppsfett och väger alltså inte så mycket själva.

Att stå på en bänk är en bra idé. Ännu bättre tycker jag det är med några plintdelar. Fast sådana brukar man ju tyvärr inte hitta på gym. Är man utomhus kan man också prova att ställa sig i en nedförsbacke. Det brukar vara lättare att lära sig då.

Lord_X
2002-11-28, 15:16
Originally posted by z_bumbi
Sid: Till saken hör att Lord_X väger runt 130 kg har jag för mig
Ähum :em: Just det ja. Men jag är i grund och botten ganska storväxt också. Mer än de flesta skulle jag tro. Men men, det skulle ju inte göra något om jag minskade ner på midjemåttet lite :D

z_bumbi
2002-11-28, 15:19
Lord_X: Det var inget negativt utan bara fakta, vi har folk som väger mer på gymet där jag tränar och det är ingen som gnäller. :D

Gurra_1982
2002-11-30, 11:25
Kör chins med vikter kring midjan. Se till att öka vikterna något varje pass så kommer du om ett tag klara betydligt mer chins utan vikter om ett tag.